بررسی سانگ یانگ رکستون و قابلیت های این خودرو

بررسی سانگ یانگ رکستون و قابلیت های این خودرو


منبع: آرگا

133

1400/3/14

15:09


شاسی بلند کره ای سانگ یانگ رکستون G4 در حقیقت نسخه جدید رکستون محسوب می شود که از سال ۲۰۱۸ روانه بازارهای جهانی شده است. این خودرو با طراحی زیبا از قابلیت آفرود بالایی بهره می برد. برای آشنایی بیشتر در این مطلب سانگ یانگ رکستون G4 را مورد بررسی قرار می دهیم.

در سال ۹۷ شاسی بلند سانگ یانگ رکستون به تعداد محدودی توسط رامک خودرو به بازار کشور وارد شد و توانست نظر مشتریان را جلب نماید. این خودرو با بهره مندی از طراحی زیبا، امکانات فراوان، آفرود بالا و موتور توانمند؛ متاسفانه از خدمات پس از فروش و توزیع محدود رنج می برد.

بررسی نسخه جدید سانگ یانگ رکستون

سانگ یانگ رکستون G4 شاسی بلند کره ای می باشد که در حقیقت نسخه جدید رکستون محسوب شده و از سال ۲۰۱۸ به بازار جهان ورود پیدا کرده است. گروه رامک خودرو به عنوان نمایندگی رسمی شرکت سانگ یانگ در ایران، معدودی از این شاسی بلند را در سال ۹۷ روانه بازار کشور نمود و توانست نظر مشتریان را جلب نماید. سانگ یانگ رکستون متاسفانه از توزیع و پشتیبانی خدمات پس از فروش محدودی رنج می برد که با حل این معضل قادر است رقیب سرسختی برای کیاسورنتو، سانتافه و رنوکولئوس محسوب شود.

سانگ یانگ به زبان کره ای یعنی دو اژدها؛ که به شکل سنگ یون تلفظ می شود. سانگ یانگ نام شرکت خودروسازی در کره جنوبی می باشد که در رده چهارمین گروه خودروسازی بزرگ این کشور قرار دارد و در کشورهایی نظیر روسیه، هند و قراقزستان خطوط تولید برخی از محصولاتش را راه اندازی کرده است. این شرکت در سال ۲۰۱۱ غالب سهام خود را به شرکت ماهیندرای هند واگذار نمود. از محصولات شاسی بلند شرکت سانگ یانگ، خودرو رکستون می باشد که طی سال های ۲۰۰۱ -۲۰۱۷ روانه بازار جهانی شدند. نسل جدید(دوم) و به عبارتی نسخه جدید این شاسی بلند رکستون G4 نام داشته که در سال ۲۰۱۸ وارد بازار شد.

سانگ یانگ رکستون G4 طبق رده بندی جهانی در رده شاسی بلندهای نیمه لوکس جای دارد این خودرو که از سال ۲۰۰۱ روی خط تولید شرکت سانگ یانگ قرار دارد تا سال ۲۰۱۸ با مدل های مختلفی روانه بازار شده است. نسل پیشین سانگ یانگ رکستون G4 با جود بهره مندی از پیشرانه پرتوان و کیفیت بالا نتوانست آنچنان موفقیتی را کسب کند و همواره در سایه محصولات کوچکتری نظیر تیوولی قرار داشت. ولی نسخه جدید با ظاهر زیبا و قابلیت های فراوان تر در همان تعداد محدودی که به بازار کشور وارد شد توانست نظر مخاطبین را به خود جلب نماید. در ادامه به بررسی بیشتر سانگ یانگ رکستون G4 می پردازیم. با ما همراه باشید.

طراحی عضلانی و با ابهت

پرچمدار شاسی بلندهای شرکت سانگ یانگ پس از غیبتی ۵ ساله در سال ۹۷ به بازار ایران روانه شد. نسخه جدید رکستون که در کره جنوبی با اسم G4 Rexton شناخته می گردد با همین اسم نیز به کشور ما وارد شد. بررسی ها نشان می دهد سانگ یانگ رکستون G4 از طراحی با ابهت و به روزی بهره می برد. خودرو هر چند فاصله محوری ۲.۸ متری سابقش را حفظ کرده ولی هم حجم بدنه آن افزایش یافته و هم کمی به ابعاد آن اضافه شده است به نحوی که با قرار گرفتن در کنار سانتافه DM کاملا متوجه اندازه بزرگتر رکستون G4 خواهید شد.

رکستون در کره جنوبی به لطف رینگ ۲۰ اینچی خود در بین همکلاسی هایش، بزرگترین رینگ ها را دارد. در ضمن با توجه به بررسی ها و بنا به اعلام شرکت سانگ یانگ ، رکستون G4 توسط ایتال دیزاین «استودیو ایتالیایی» طراحی شده از این رو نسخه جدید از لحاظ طراحی، فاصله زیادی با نسل های پیشین خود دارد و در نگاهی کلی می توان گفت سانگ یانگ رکستون G4 طراحی با ابهت و عضلانی دارد.

در بررسی نمای روبروی سانگ یانگ رکستون G4 باید گفت که طراحی عضلانی مشاهده می شود که با ماهیت شاسی بلند آن در هماهنگی است. در این نما جلو پنجره ای ۶ ضلعی با ۴ نوار کرومی که تا چراغ های اصلی ادامه دارد با نشان سانگ یانگ در مرکزش، دیده می شود. چراغ ها گرافیک زیبایی داشته و یک ردیف چراغ ال ای دی به شکل یک نوار بالای چراغ ها تعبیه شده که ظاهری ابرو مانند برای خودرو ایجاد کرده اند.

فرم سپر و خطوط روی بدنه، به شکل ایکس بوده و رکاب مشکی برآمده حالتی تهاجمی به این نما بخشیده است. چراغ های مه شکن خطی تجهیز شده به ال ای دی به زیبایی تمام در دو سمت خودرو تعبیه شده اند. به طور کلی طراحی بالگونه دو سمت خودرو ، طرح جلوپنجره، خطوط تنومند دماغه جلو چهره ای از یک شاسی بلند به رور را به اجرا می گذارد.

دوربین هایی که در  ۴ سمت خودرو نصب هستند(دوربین ۳۶۰ درجه) نمایی واقعی از محیط اطراف را در اختیار راننده گذاشته تا رانندگی با سرعت های پایین یا پارک ایمن و ساده تری را ایجاد کنند. در ضمن زاویه دید آیینه های جانبی هنگام استفاده از دنده عقب، به طرف پایین تغییر می کند تا کمک بیشتری برای پارک کردن باشند.

در مجموع با توجه به بررسی ها، می توان گفت سانگ یانگ رکستون G4 از لحاظ طراحی بیرونی علیرغم ظاهر زیبا، هیجان انگیز و به روز دارای هماهنگی زیاد اجزای بدنه خودرو می باشد که به هیچ وجه خسته کننده دیده نمی شوند.

فضای داخلی جذاب

طراحی داخلی سانگ یانگ رکستون G4 همانند طراحی بیرونی خوب و جذاب به نظر می رسد و بررسی ها نشان می دهد هماهنگی معقول و زیبایی بین ادوات داخل کابین وجود دارد. در مرکز داشبورد بین دو دریچه هوا نمایشگر ۷ اینچی لمسی قرار دارد که اطلاعات و سرگرمی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد. مواد بکار رفته در کابین نیز کیفیت نسبتا خوبی داشته و جنس صندلی ها و فرمان و قسمتهایی از پنل درب چرمی می باشد و غالب اجزای کابین خودرو جنس چرم و چوب طبیعی دارند که حسی لوکس القا می کنند. علاوه بر متریال باکیفیت کابین سانگ یانگ رکستون G4 نکته بسیار مثبت این بخش سه ردیفه بودن صندلی هاست که فضای خیلی خوبی را برای سرنشینان فراهم می آورد.

ارگونومی صندلی ها طوری است که هر نوع بدنی را در خود جای داده تا حس خستگی سفرهای طولانی را به حداقل رساند. صندلی ها با چرم فوق العاده نرم و راحت ناپا پوشش یافته اند که به ظرافت کامل دوخت شده اند. فضای داخلی سانگ یانگ رکستون G4 توسط پادری های مزین شده به اسم  رکستون که با ظرافت تمام لامپ های رنگی را درخود جای داده است روشن تر از معمول بوده و با این کار محیط لطیفی ایجاد شده است.

در ضمن در نسخه ۵ نفره این خودرو بزرگترین خجم صندوق را در میان رقبا به خود اختصاص می دهد. البته نسخه ۷ نفره رکستون G4، که وارد کشور ما شده است از این قاعده کلا مستثنی می باشد به این خاطر که محفظه بار آن در صورت تا شدن صندلی ردیف سوم تقریبا معادل صندوق پزو ۲۰۶ خواهد بود.

موتور توانمند

قابل ذکر است نسل های قبلی رکستون به خاطر قانون منع واردات خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی اجازه ورود به کشور را پیدا نکردند ولی در نسخه جدید پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژر به کار رفته است. سانگ یانگ رکستون G4 از پیشرانه ۲ لیتری بنزینی توربو بهره می برد و بررسی ها نشان می دهد این پیشرانه قادر است توانی برابر با ۲۲۲ اسب بخار را در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۳۵۰ نیوتن بر متر را در ۱۵۰۰ دور در دقیقه تولید نماید. این نیروی تولیدی توسط یک گیربکس اتومات تیپ ترونیک شش سرعته به چرخ ها هدایت می شود. شتاب صفر تا صد سانگ یانگ رکستون G4 حدود ۱۲ ثانیه گزارش شده و حداکثر سرعتی که می تواند داشته باشد ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است.

مصرف سوخت ترکیبی خودرو در سیکل ترکیبی ۸.۵ لیتر و استاندارد آلایندگی آن یورو ۶ می باشد.  رکستون G4 از سیستم تعلیق مولتی لینگ توسعه یافته بهره می برد که این امر بهترین کیفیت سواری و هندلینگ را نوید می دهد. در حالت عادی نیرو تنها به محور عقب منتقل می گردد چیزی که با بهینگی توزیع وزن خودرو هندلینگ و پایداری را اضافه می کند ولی راننده آزاد بوده تا مطابق نیاز خود یکی از دو حالت ۴WD را برگزیند.

به عبارت دیگر سیستم ۴WD موقت این اجازه را ایجاد می کند که راننده طبق موقعیت مسیر (جاده یا بیرون از جاده) وضعیت انتقال نیرو را انتخاب نماید. از این رو ایمنی و اقتصادی بودن این سیستم به مراتب بالاتر از سیستم های دو دیفرانسل دائمی می باشد. ناگفته نماند رکستون قادر است تا ۳ تن بار را یدک کشیده که این بالاترین میزان در کلاس شاسی بلندها می باشد.

گیربکس ۷ دنده هوشمند رکستون که ساخت شرکت AISIN بوده، دارای قابلیت تعویض دنده از روی دسته دنده و غربیلک فرمان است و به سه حالت مجهز می باشد. سیستم تعلیق خودرو نیز پیشرفته بوده و این سیستم تعلیق مستقل این اجازه را ایجاد می کند هر یک از چرخ ها به شکل مستقل (بالا، پایین، چپ یا راست) حرکت کنند تا در سطح ناهموار چسبندگی لازم ایجاد شود. ناهمواری و تکان های جاده کاملا جذب سیستم تعلیق مولتی لینک شده و از آن تنها اندکی لرزش حس خواهد شد و اینگونه کیفیت سواری به بالاترین حد خود می رسد.

در بررسی ها مشخص شد سانگ یانگ رکستون G4 از سیستم های کمکی شروع حرکت در سربالایی(HSA) و سرپایینی(HDC) نیز بهره می برد. در پایان باید اشاره کرد سانگ یانگ رکستون G4 برخلاف بعضی از شاسی بلندهای داخل کشور از قابلیت چهار چرخ محرک برخوردار بوده و این ویژگی به همراه توان خروجی بالای موتور این خودرو نشان می دهد که می شود روی قابلیت های آفرود سانگ یانگ رکستون G4 حساب مخصوصی باز کرد.

 ایمنی خوب

سانگ یانگ رکستون G4 از لحاظ ایمنی در تست تصادفات موسسه یوروانکپ شرکت نداشته اما این خودرو از موسسه تست تصادفات کره جنوبی KNCAP توانسته موفقی به دریافت ۵ ستاره ایمنی شود. در ضمن آپشن های ایمنی خوبی نیز برای رکستون G4 درنظر گرفته شده که از جمله آن ها: ۹ عدد کیسه هوا در ۱۳ نقطه، سیستم های کنترل پایداری، کنترل هرزگردی چرخ ها، حفظ تعادل خودرو در سراشیبی، رادار جلو، سیستم های ترمز ABS,EBD, و … می باشد. با در نظر گرفتن این موارد و تجهیزات ایمنی می توان رکستون G4 را خودرویی با ایمنی خوب محسوب کرد.

 امکانات رفاهی و آپشن های زیاد

هنگام رونمایی از رکستون G4 اعلام شد که این خودرو در چند تیپ روانه بازار می شود که هر یک آپشن های مخصوص خود را دارد. در بررسی ها مشخص شد خوشبختانه سانگ یانگ رکستون G4 به آپشن های زیادی مجهز شده و می تواند نظر مشتریان را به خود جلب نماید. در ادامه به برخی از امکانات رفاهی و آپشن های رکستون G4 اشاره می شود.

فرمان برقی حساس به سرعت،  کامپیوتر سفری مجهز به مانیتور ۷ اینچی TFT، شیفتر تعویض از روی دسته دنده و فرمان، گرمکن فرمان همراه با کاور تمام چرم، تنظیمات تلسکوپی همراه قفل برقی فرمان، کروز کنترل هوشمند، دوربین ۳۶۰ درجه با نمای سه بعدی، سیستم هوشمند ورود به خوردو همراه کلید استارتر موتور، درب صندوق عقب هوشمند اتومات، پشت آمپر سوپرویژن،

نمای دوربین عقب تجهیز به خط کشی مجازی سه گانه، سنسور باران، سنسور روشنایی چراغ های جلو، سنسور تشخیص مانع برای همه شیشه ها، آینه وسط الکتروکرمیک ECMI، چهار سنسور پارک عقب و چهار سنسور جلو، سیستم هشدار دو مرحله ای، دو عدد سوییچ هوشمند تجهیز شده به قفل اتومات درب ها و کنترل شیشه ها، سیستم یخ زدای برف پاک کن جلو و عقب همراه با گرمکن شیشه عقب، پنجره های جلو فتوکرومیک و پنجره های عقب دودی، تنظیمات ارتفاع نور چراغ های جلو، شیشه جلو مجهز به فیلتر صدا و نور مضر آفتاب، سیستم سرمایش صندلی های جلو، تنظیم برقی صندلی راننده در ۸ جهت و سرنشین جلو در  ۶ جهت همراه با گرمکن جداگانه برای صندلی های پشت،

سیستم های ترمز و پایداری (ABS, ESP,EBD,HAS,TSC, HDC,APR,ESS,FCW,AEB,LDW,BSD,RCTA,LCA,HBA,EPB)، سیستم کنترل کیفیت هوای داخل، سیستم هوشمند نور بالا، سیستم هشدار دهنده تغییر مسیر، رادار هشدار عبور ترافیک، سیستم کنترل فشار باد لاستیک، سیستم هشدار و پیشگیری از برخورد با عابر، رادار بین خطوط، رادار نقطه کور، دارای قسمت جداگانه جذب ضربه تصادف از جلو، ۷ صندلی در سه ردیف، حافظه تنظیمات صندلی راننده و آینه های جانبی برای استفاده ۳ نفر، سیستم ورودی هوشمند صندلی راننده، سیستم صوتی مجهز به ۶ بلندگو و کلیدهای کنترل روی فرمان، ورودی USB جلو و عقب و AUX جلو، قابلیت اتصال گوشی همراه توسط سیستم بلوتوث،  درگاه ۱۲ ولت جلو و عقب، مبدل برقی شهری ۲۲۰ ولت عقب، تهویه مطبوع اتومات دوگانه، دسته راهنما دوحالته با قابلیت وان تاچ، تهویه مطبوع ردیف دوم همراه با دریچه تهویه ردیف سوم، سیستم اتومات ضد بخار شیشه، ۹ عدد کیسه هوا در ۱۳ نقطه (روبروی راننده و سرنشین جلو، جانبی و پرده ای سرنشین جلو و عقب، زانویی راننده)، کلید استارت، ایمبولایزر و ….

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو