توتیای دریایی و آشنایی بیشتر با ویژگی های این حیوان متفاوت

توتیای دریایی و آشنایی بیشتر با ویژگی های این حیوان متفاوت


منبع: آرگا

272

1400/4/28

14:09


توجه داشته باشید که توتیای در واقع از دسته جانوران بومی اروپا خواهد بود که در این مقاله قصد شما را با ویژگی ها و خصوصیات بیشتر این جانور آبزی آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی توتیای دریایی که بدان خارپشت دریایی هم گفته می شود یکی از جانوران آبزی کوچک و خاردار است که امروزه در تمامی اقیانوس های جهان یافت می شود و می توان آن را از زیر شاخه های خارزیان یعنی رده خارداران دانست.

آشنایی با توتیای دریایی

بهتر است بدانید که توتیای دریایی خاربلند در واقع نام یک گونه از رده توتیای دریایی است که بومی مناطق اروپایی خواهد بود. این نوع جانور آبزی دارای جثه ای متوسط با رنگ سیاه خالص است که امروزه در سواحل دریای مدیترانه و آزور، مادیرا، جزایر قناری و جنوب ایران به تعداد کمتر در سواحل غرب آفریقا و سواحل برزیل در اعماق ۰ تا ۳۰ متری یافت می شود. توجه داشته باشید که این جانور عمدتا از جلبک قرمز و گونه های کوچک تر جلبک ها تغذیه خواهد کرد.

توتیای دریایی یا خارپشت دریایی در واقع یک نوع جانور آبزی کوچک خاردار است که در تمامی اقیانوس های جهان یافت می شود. همچنین توتیا جانوری است که به رده خارداران از شاخه خارپوستان تعلق دارد و می توانید آن را به کمک خارهای دراز و متحرکی که از اسکلت داخلی خارج شده اند به آسانی تشخیص دهید. اسکلت بدن او به صورت پوسته ای کروی و محکم به یکدیگر جوش خورده و دارای ردیف هایی از سوراخ های مختلف است که پاهای لوله ای از آن ها خارج می شود.

نخصوصیات توتیای دریایی

به طور کلی امروزه می توان جزایر و محیط های پیرامونی جزیره خلیج فارس را از دسته اکوسیستم های مرجانی دنیا دانست که با افزایش جمعیت توتیاها در چندین سال اخیر خواب و آرامش از مرجان های آن گرفته شده و بسیاری از متخصصین اکولوژی و محیط زیست دریایی را به جستجو وا داشته است.

اما عوامل مختلفی مانند صید بی رویه توسط صیادان باعث شده تا ماهی هایی مانند طوطی ماهی که از توتیا تغذیه می کند صید شوند و با از بین رفتن آن ها جمعیت خارپشت ها به تدریج افزایش پیدا کند. این در حالی است که طوطی ماهی ها در بازار مشتری هم دارند و تنها به خاطر گیر افتادن در تور صیادان هنگام صید دیگر آبزیان صید می شوند.

به تدریج توتیا ها که دشمن طبیعی خود را از دست داده اند افزایش می یابند و به مرجان ها که حالت نوزادگاهی برای آبزیان دارند جمله کرده و از آن ها تغذیه خواهند کرد.

جالب است بدانید توتیاها جانوارانی همه چیز خوار هستند که اغلب بستر دریاها را تمیز می کنند و دارای دهان، دندان و اندام جونده بسیار پیچیده ای هستند. با وجود اینکه توتیای دریایی هیچ مشکلی در فرار از دست شکارچی ها و یا پیدا کردن گوشه ای تاریک و راحت برای پنهان شدن ندارند اما فاقد چشم هستند.

تحلیل های ژنتیکی روی توتیای دریایی نشان داده که این جانور آبزی دارای مولکول های حساس به نور است که اغلب در پاهای لوله ای آن و در زائده های کوچک ساقه ای شکل در میان خارهای آن قرار دارند. با این ساختار پیچیده به نظر می آید که تمام سطوح بدن این جانور مانند یک چشم بزرگ عمل می کند و جزئیات بصری را با بررسی نور حاصل از زوایا شناسایی می کند. چنانچه این یافته مورد تایید قرار گیرد توتیای دریایی با انبوه خار های دسته بندی شده روی بدنش دید نسبتا قوی و تیزی می تواند داشته باشد.

چگونگی تغذیه جانوران آبزی

چگونگی تشخیص توتیاها:

توجه داشته باشید که توتیا را می توان به کمک خارهای دراز و متحرکی که از اسکلت داخلی خارج شده اند به راحتی شناسایی کرد. این اسکلت اغلب به صورت پوسته کروی و محکم بهم جوش خورده و دارای ردیف هایی از سوراخ هایی است که پاهای لوله ای از آن ها خارج خواهند شد. توتیا ها را می توان جانورانی همه چیز خوار دانست که بستر دریاها را تمیز می کند.

چگونگی شناخت توتیاهای دریایی

توصیه های مهم:

توصیه می شود که در هنگام شنا در سواحل دریایی مانند خلیج فارس باید مراقب گذاشتن پا روی توتیا و فرو رفتن تیغ های آن در پاهایتان باشید. با وجود اینکه تنها برخی از آن ها خطرناک و سمی هستند اما آزاردهنده هم خواهند بود. بهتر است از تماس با این جانور و به ویژه با استخوان ها سیاه و تیز آن پرهیز نمایید زیرا این موجود می تواند استخوان ها را وارد گوشت کرده و تحریکات طولانی مدت ایجاد کند و چنانچه مدت زیادی در بدن بماند باعث بروز عفونت خواهد شد. توجه داشته باشید که نوع تیغ دار این جانور آبزی کاملا سمی است و می تواند منجر به فلج یا حتی مرگ افراد شود.

ممکن است پس از درمان هم تیکه ای از خار در بدن باقی بماند که به مرور زمان توسط مواد فیبری محصور شده و به آرامی حل شده و از بدن خارج شود که البته این روند امکان دارد ماه ها طول بکشد. عمدتا قسمتی که خار توتیای دریایی در آن فرو رفته به صورت یک رنگ دانه سبز متمایل به مشکی دیده می شود و وجود آن روی استخوان، مفاصل و اعصاب باعث ایجاد تورم، درد زیاد و حتی اختلال در حرکت خواهد شد.

روش های مراقبت از توتیاهای دریایی

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب ستاره دریایی و همچنین مطلب انواع حیوانات سمی نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو