همه چیز درباره حیوان اختاپوس (هشت پا)

همه چیز درباره حیوان اختاپوس (هشت پا)


منبع: آرگا

90

1401/7/11

14:11


در واقع حیوان اختاپوس نیز مانند بسیاری از آبزیان دیگر دارای ساختار و خصوصیات منحصر به فردی است که شما می توانید با مطالعه این مقاله با ساختار و انواع مختلف این حیوان آشنا شوید.

به طور کلی اختاپوس که با نام هشت پا نیز شناخته می شود یکی از انواع آبزیان چند پا به شمار می آید که در برخی از کشورها مانند چین یا ژاپن از این حیوان به عنوان یک وعده غذایی نیز استفاده شده و اغلب در آب هایی بیشتر به چشم خواهد آمد که دارای سنگ های مرجانی باشد.

آشنایی با حیوان اختاپوس

بهتر است بدانید حیوان اختاپوس که با نام علمی Octopus نیز شناخته می شود از دسته آبزیانی خواهد بود که پاهای بسیار زیادی داشته و در تمامی پاها قسمت هایی مشابه به بادکش دارد. این قسمت ها به حیوان کمک می کند تا در زیر اقیانوس به راحتی تحرک داشته باشد.

شناخت حیوان اختاپوس

 

در واقع اختاپوس نیز مانند بسیاری از حیوانات آبزی دیگر مغز خود را در سرش نگه می دارد و نکته جالب این است که هشت پاها معمولا دارای سه قلب هستند و دارای خونی آبی رنگ خواهند بود. این حیوان در اقیانوس ها با غواصان رابطه بسیار خوبی برقرار می کند و به هیچ عنوان به انسان ها حمله نمی کند.

اختاپوس را می توان دقیقا همان هشت پا دانست که در کشور ما با این نام معروف شده است. علت آن نیز به این خاطر است که او تنها دارای یک سر و هشت پا است. البته همانطور که متوجه شدید این حیوان دارای دو دست و شش پا است اما بری راحتی گفتن نام آن از هشت پا استفاده می شود. پس به طور کلی هیچ تفاوتی بین این دو اسم وجود ندارد و هر دو به یک حیوان مربوط می باشند.

این حیوان از هوش بسیار زیادی برخوردار بوده و از گذشته تاکنون زبان زده همه می باشد. در واقع اختاپوس با قسمتی به نام کیسه جوهر از خود محافظت می کند که احساس خطر بکنند این کیسه جوهر را باز می کنند و تا شعاع بسیار زیادی از آب به رنگ مشکی در خواهد آمد. همین مسئله موجب می شود تا دشمن نتواند جایگاه حیوان را پیدا کند. علت جوهری رنگ این کیسه وجود ملاتین بسیار است.

ساختار بدن حیوان هشت پا

خصوصیات ظاهری اختاپوس:

به طور کلی هشت پا در امتداد محور خلفی و شکمی خود دو طرفه است و سر و پای او نیز در انتهای بدن کشیده قرار دارند و به عنوان قدامی حیوان عمل می کنند. سر اختاپوس شامل دهان و مغز است و پا نیز به مجموعه ای از زائده های قابل انعطاف، پیش تنش و معروف به بازو تبدیل شده که دهان را احاطه کرده و در نزدیکی پایه خود توسط یک ساختار تار به یکدیگر متصل می شوند.

در واقع بازوها را می توان بر اساس موقعیت جانبی و توالی مانند L1.R1.L2.R2 توصیف نمود و به چهار جفت تقسیم کرد. همچنین دو پیوست عقب نیز برای راه رفتن در کف دریا استفاده خواهند شد در حالی که شش مورد دیگر برای خوردن غذا مورد استفاده قرار می گیرند.

به همین خاطر برخی از زیست شناسان از این حیوانات به عنوان شش بازو و دو پا یاد می کنند. جالب است بدانید گوشته پیازی و توخالی در پشت سر ذوب شده و به قوز احتشایی معروف خواهد بود. این شامل بیشتر اعضای حیاتی است و حفره گوشته دیواره هایی عضلانی خواهد شد که حاوی آبشش می باشد. این قسمت با قیف یا سیفون به سایر بخش های خارجی متصل می شود و دهان هشت پا که در زیر بازوها قرار گرفته نیز دارای منقاری تیز خواهد بود.

ساختار ظاهری هشت پا

انواع اختاپوس ها در جهان:

در واقع اختاپوس ها در جهان حداقل ۳۰۰ گونه مختلف دارند که هر کدام از این گونه ها به لحاظ تعداد دست و پاها با یکدیگر برابر هستند اما از لحاظ ظاهری با یکدیگر متفاوت می باشند. در ادامه سعی کرده ایم تا معروف ترین انواع اختاپوس ها را در جهان شرح دهیم:

  • آبی حلقه ای:

این گونه را می توان جزو مرگ بار ترین گونه های اختاپوس دانست که معمولا در دریاهایی از کشور که دارای صخره های مرجانی بسیاری است، به چشم می آید.

  • هیدروترمال:

این گونه اختاپوس نیز یکی از خارق العاده ترین گونه های هشت پا می باشد که دارای یک پوشش ظریف بر روی چشمان خود خواهد بود. این پوشش معمولا باعث می شود تا حیوان در اعماق دریا به راحتی هر چیزی را مشاهده کند.

  • WOLFI:

اختاپوس ولفی نیز کوچک ترین نوع هشت پا به شمار می آید که در اقیانوس آرام در منطقه هند زندگی می کند. در واقع کوچک بودن این اختاپوس به نوعی است که برای مشاهده کردن او بایستی ذره بین به همراه داشته باشید زیرا ای حیوان تنها به اندازه بند او انگشت انسان می باشد.

گونه های مختلف اختاپوس در جهان

  • رگ دار:

هشت پای رگ دار یا نارگیل دوست را می توان جزء دسته هشت پایان دراز دست دانست که معمولا در آب های گرم اقیانوس آرام در منطقه غربی به چشم می خورد.

تغذیه حیوان اختاپوس:

بهتر است بدانید که حیوان اختاپوس معمولا از جانورانی مانند خرچنگ کوچک و گوش ماهی ها، حلزون ها، ماهی ها، لاک پشت ها، سخت پوستان و سایر گونه های اختاپوس تغذیه می کند. این حیوان با بازوهای خود طعمه را می گیرد و سپس آن را به وسیله گزیدن با دهان لوله سفت شان، فلج کردن شکار با یک سم عصبی می کشند و بعد طعمه را آرام فرو می دهند.

اختاپوس ها معمولا در طول شب شکار می کنند. همچنین لازم به ذکر است تنها اختاپوس های حلقه آبی سمی هستند که قدرت زیادی برای کشتن یک نفر دارند.

تغذیه حیوان هشت پا

زاد و ولد در حیوان هشت پا:

به صراحت می توان گفت که هشت پاها معمولا در طول سال دو مرتبه اقدام به تخم ریزی می کنند. این تخم ریزی در طول فصول پاییز و بهار انجام خواهد شد. در واقع جنس نر با جنس ماده توسط اتصال با شاخک ها ارتباط برقرار می کند و موجب نابارور شدن جنس ماده اختاپوس می شود.

یک هفته پس از اتصال شاخک ها، هشت پای ماده می تواند تا هشتاد هزار تخم را در اعماق اقیانوس ها تخلیه نماید. تقریبا پنج ماه بعد یک سوم تا نیمی از تخم ها تبدیل به نوزاد خواهند شد.

زیستگاه اصلی هشت پا:

از آنجایی که هشت پاها به هر آب و هوایی کاملا مقاوم هستند به همین خاطر در سراسر جهان یافت می شوند. در واقع جایی که آب نمکی از ۳۰ درصد به جزء شمال وجود دارد این حیوان مشاهده خواهد شد. اختاپوس ها معمولا ترجیح می دهند به صورت جداگانه زندگی کنند و با بستگانشان برخورد نکنند.

این حیوان در طول سال دو مرتبه تولید مثل می کند و در فصول پاییز و بهار اتصال با شاخک ها رخ می دهد. تقریبا یک هفته بعد هشت پای ماده می تواند تا ۸۰ هزار تخم را تخلیه نماید که تا ۵ ماه به طول خواهد انجامید تا تخم ها خیس شوند.

زیستگاه اصلی حیوان هشت پا

این حیوان می تواند در آب های کم عمق و عمق تا ۱۵۰ متر به راحتی زندگی کند اما گونه های دیگر معمولا آب های عمیق تر را ترجیح می دهند و می توانند در عمق ۵۰۰۰ متر سکونت داشته باشند.

همچنین در آخر نیز پیشنهاد می شود با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب حیوان خرس آبی و حیوان نهنگ نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو