خصوصیات ظاهری پرنده کبک و زیستگاه اصلی این پرنده

خصوصیات ظاهری پرنده کبک و زیستگاه اصلی این پرنده


منبع: آرگا

50

1401/7/26

14:11


در واقع پرنده کبک دارای نژادهای مختلفی می باشد که هر کدام خصوصیات منحصر به فردی خواهند داشت و شما می توانید با مطالعه این مقاله با پرنده کبک به صورت کامل آشنا شوید.

به طور کلی کبک پرنده ای است که جثه بسیار کوچکی دارد و نژادهای مختلفی را شامل می شود. گونه های مختلف کبک به لحاظ اندازه، رنگ و شکل ظاهری شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند و اما با این حال هر کدام خصوصیات منحصر به فرد خود را خواهند داشت.

آشنایی با پرنده کبک

بهتر است بدانید پرنده کبک که با نام علمی Perdicinae شناخته می شود پرنده ای از تیره قرقاولان محسوب می شود که اغلب پرندگان کوچنده در بر قدیم با جثه ای متوسط خواهند بود. کبک ها را می توان از جمله پرندگان غیر مهاجر با اندازه متوسط دانست که معمولا روی زمین زندگی می کنند و دارای توزیع گسترده بومی در سراسر کره زمین از جمله اروپا، آسیا و بخش های آفریقا خواهند بود.

آناتومی پرنده کبک

کبک ها معمولا بر اساس یک زیرتیره از تیره قرقاولان مانند بلدرچین و قرقاول طبقه بندی می شوند. این نوع پرنده معمولا روی زمین لانه می سازد و رژیم غذایی متشکل از دانه ها، انگورها و حشرات دارند. اگرچه انواع مختلفی از این پرندگان وجود دارد اما محققان از تیره پریدیکس به عنوان کبک های واقعی یاد می کنند.

کبک ها را می توان از دسته پرندگانی دانست که در خشکی زندگی می کنند و به صورت میانگین ۴۰۰ تا ۸۰۰ گرم وزن دارند و از پرندگان کوچک جثه به حساب می آیند. پرندگان نر از لحاظ جثه از ماده ها کم بزرگتر و وزن شان نیز بیشتر از ماده ها خواهد بود.

رنگ بدن و پرهای اغلب نژادهای این پرنده قهوه ای مایل به خاکستری است اما در نژادهای مختلف این رنگ می تواند کمی متفاوت باشد.

خصوصیات ظاهری کبک ها:

کبک ها در واقع پرندگان کوچک شکاری می باشند که بال هایی کوچک و بدنی گرد خواهند داشت. طول بدن این پرنده بین ۳۲ تا ۳۵ سانتی متر و وزن آن نیز بین ۵۱۰ تا ۶۸۰ گرم خواهد بود. ویژگی بارز این پرنده داشتن نوارهایی از پرهای سیاه و سفید در کنار بدن می باشد و باقی بدن به رنگ قهوه ای روشن یا خاکستری بوده که بین انواع این پرندگان متفاوت خواهد بود.

بر روی سینه و صورت کبک ها یک قسمت سفید وجود دارد که توسط یک نوار سیاه مشابه حلقه گردنبند شکل مشخص شده است. کبک های نر و ماده شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند اما با این حال جثه ماده کمی کوچک تر از نر خواهد بود.

خصوصیات ظاهری پرنده کبک

همچنین این پرندگان قابلیت پرواز هم دارند اما به دلیل بال های کوتاه و بدنی نسبتا گرد بیشتر اوقات خود را روی زمین می گذرانند و حتی در صورت بروز خطر نیز بیشتر ترجیح می دهند بدوند تا پرواز کنند.

خصوصیات رفتاری:

به طور کلی کبک ها مانند سایر اعضای خانواده خود روی زمین چرا می کنند و اگرچه آن ها در زمین به دنبال غذا می گردند اما در صورت تهدید می توانند برای فرار شکارچیان فرار کنند. در واقع این پرنده ها به راحتی می ترسند و کل گله در صورت هشدار سریعا به آسمان پرواز می کنند.

کبک ها را می توان از دسته پرندگان اجتماعی دانست که در گروه هایی معروف به کوویس زندگی می کنند. اغلب کوویس ها دارای یک جفت پرنده و جوجه هستند و زمانی که جوجه ها به بلوغ می رسند برای خود کوویس هایی تشکیل خواهند داد.

زیستگاه اصلی:

به صراحت می توان گفت که این پرندگان برای زندگی دامنه های کوهستانی صخره ای یا علفزار های وسیع را برای زندگی ترجیح می دهند. برخی از انواع کبک ها تمایل به سکونت در مناطق کم ارتفاع دارند و برخی دیگر ارتفاعات بالاتر از ۴۰۰۰ متر را برای زندگی کردن ترجیح خواهند داد.

محل زندگی کبک ها

کبک ها به طور معمول در گله ها کوچک با حدود ده پرنده زندگی می کنند و خارح از فصل تولید مثل می توان آن ها را در علفزارها و دره های کوهستانی کم ارتفاع مشاهده نمود. دشمن طبیعی این پرنده را می توان حیواناتی مانند روباه، شغال و دیگر پستانداران و گربه سانان شکاری دانست. همچنین پرندگان شکاری بزرگتر مانند جغذ، شاهین و عقاب نیز این پرنده را شکار می کنند.

تغذیه پرنده کبک:

کبک ها پرندگانی همه چیز خوار می باشند گرچه بیشتر رژیم غذایی شان گیاهخواری است. این پرنده ها بیشتر سال را به جستجوی دانه ها؛ توت ها و مغزها می پردازند و همچنین در طول فصول تولید مثل و در حالی که جوان هستند بیشتر از حشرات و بی مهرگان تغذیه می کنند.

پروتئین بالای موجود در حشرات به تولید تخم و رشد پرندگان جوان پیش از رسیدن به بزرگسالی کمک شایانی خواهد کرد. در بزرگسالی نیز برخی از غذاهای مورد علاقه آن ها شامل گندم، ذرت، گل محمدی، جو، دم روباهی و خار خواهد بود.

چگونگی تولید مثل:

پرنده کبک علاقه زیادی به همسر خود دارد و تک همسری را برای زندگی انتخاب می کند. معمولا اواخر اسفند بهترین فصل برای جفت گیری خواهد بود و کیک نر برای اینکه بتوانند توجه کبک های ماده را به خود جلب نماید بال های خود را به حالت چتری باز می کند و سر خود را نیز به نشانه میل جنسی کچ می کنند.

چگونگی تولثید مثل در کبک ها

کبک های ماده نیز با این تغییر رفتار کبک های نر میل جنسی شان را نشان می دهند. کبک های نر در زمان خشکسالی موظف هستند تمامی غذاهای مورد نیاز کبک ماده را فراهم نمایند. معمولا روند تولید مثل در کبک ها از اواخر فصل فروردین آغاز می شود و ممکن است با توجه به شرایطی که در آن قرار دارند از تیره تا مرداد ماه به طول بیانجامد. کبک ماده از سن هفت ماهگی شروع به تخمگذاری خواهد کرد و هر مرتبه بین ۷ تا ۲۱ عدد تخم از خود به جای بگذارد.

رابطه پرندگان با انسان:

بهتر است بدانید که تاثیر انسان بر کبک ها بر اساس منطقه متفاوت خواهد بود. با این حال در حالت کلی هر سه گونه کبک جمعیت بالایی را شامل می شوند. در مناطق خاص تخریب زیستگاه و شکار بی رویه موجب کاهش جمعیت به ویژه در مناطق تولید مثل آن ها می شود.

با این حال هر سه گونه توزیع جمعیتی گسترده ای دارند و جمعیت کلی آن ها به شدت پایدار خواهد بود. اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت پرندگانی مانند کبک های خاکستری، داوری و تبتی را به عنوان حداقل نگرانی ذکر کرده است.

مراقبت از پرنده کبک:

در مزارع و باغ وحش ها معمولا پرنده کبک در گونه های مختلف به مراقبت های مشابه نیاز دارند و دستورالعمل مراقبت از آن ها شباهت بسیار زیادی به بلدرچین و قرقاول خواهد داشت. همچنین محفظه های این پرنده بیشتر حصارکشی ایمن و فضای زیاد برای علوفه در زمین خواهند داشت.

چگونگی مراقبت از پرنده کبک

توجه داشته باشید که نگهداری از کبک ها در محفظه های بزرگ به سبک پرندگان که بتوانند از طریق بوته ها و درختچه ها مواد غذایی را جستجو کنند امکان پذیر خواهد بود.

همچنین در ادامه نیز پیشنهاد می شود برای آشنایی با دیگر پرندگان همچون پرنده بوتیمار و پرنده فاخته می توانید کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو