بررسی کیا اپیروس و نگاهی به ارزش خرید این خودرو

بررسی کیا اپیروس و نگاهی به ارزش خرید این خودرو


منبع: آرگا

4

1402/4/30

16:41


کیا اپیروس یکی از لوکس ترین و جذاب ترین محصولا کره ای در بازار ایران در دهه ۸۰ محسوب می شد که در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ روی خط تولید قرار داشت. در این مطلب به بررسی کیا اپیروس پرداخته تا با این سدان بزرگ سایز بیشتر آشنا شوید.

کیا اپیروس سدان سایز بزرگ لوکسی است که در فاصله سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ روی خط تولید شرکت کره ای کیا قرار داشت. این خودرو در طول حیات خود با فیس لیفت هایی روبرو شد و نمونه های موجود در ایران از نوع پسا فیس لیفت محسوب می شوند. در ادامه به بررسی کیا اپیروس می پردازیم.

آشنایی و بررسی کیا اپیروس

کیا اپیروس در سال های ۰۰۸-۲۰۱۰ به همراه خودروهایی مانند نسل دوم کیا اسپورتیج و نسل اول کیا سورنتو دستاوردهای صنعت خودروسازی کره ای در ایران محسوب می شدند و باعث افزایش طرفداران محصولات کره ای در ایران شدند. در سال های اول قرن ۲۱ خودروسازان کره ای تلاش کردند با الگوبرداری از محصولات مرسدس بنز، آئودی و جگوار، سدان های لوکس سایز بزرگ تولید کنند.

    

این ایده در آغاز با تولید خودروهایی مانند سانگ یانگ چیرمن با شکست روبرو شد ولی کره ای ها خیلی زود در ساخت این سگمنت، تجربه های زیادی کسب کرده و موفق شدند محصولات کامل تری مانند کیا اپیروس را طراحی و تولید نمایند. کره ای ها تولید این خودرو را در سال ۲۰۰۳ شروع  و با ایجاد فیس لیفت هایی تا سال ۲۰۱۰ روی خط تولید داشتند.

بعد از توقف تولید کیا اپیروس نسل دوم آن ارائه نشد و کیا موتورز این خودرو را با کیا کادنزا جایگزین نمود. نسخه های روانه شده به ایران ساخت سال های ۲۰۰۸-۲۰۰۹ می باشند و به نوعی آخرین نسخه های تولیدی کیا اپیروس محسوب می شوند. باید گفت کیا اپیروس جزو جذاب ترین و لوکس ترین خودروهای کره ای بازار ایران در دهه هشتاد بود.

این خودرو برادر ناهمسان هیوندای آزرا به حساب می آید و از نظر مشخصات فنی شباهیت بسیاری بین این دو سدان مشاهده می شود. کیا اپیروس در طول حیات خود با فیس لیفت هایی روبرو شد و نمونه های موجود در ایران از نوع پسا فیس لیفت محسوب می شوند. در حالی که هیوندای آزرا با الگوبرداری از خودروهای امریکایی هم دوره مورد طراحی قرار گرفته، طراحان کیا سعی کرده تا اپیروس را مطابق با خودروهای لوکس اروپایی طراحی نمایند.

به این ترتیب همانطور که پیشتر اشاره شد با نشانه  هایی از مرسدس بنز، جگوار و بنتلی همراه است. نقطه قوت کیااپیروس نسبت به خودروهای جوان تری که به بازار کشور وارد شدند، موتور ۶ سیلندر این خودرو می باشد که با هیوندای آزرا مشترک بوده و شتاب مناسبی برای اپیروس فراهم می نماید.

به طور کلی اپیروس را می توان از اولین تلاش های شرکت کیا در راستای تولید یک خودروی بزرگ و لوکس دانست. محصولی که در ابتدا با طراحی نه چندان زیبایش مورد انتقاد قرار گرفت اما رفته رفته با بازنگری های مثبت در سال ۲۰۰۷ با طرفدارن بیشتری روبرو شد. این خودرو در اواسط دهه هشتاد روانه بازار ایران شد و با توجه به فرصت کمی که برای ورود به بازار داشت ولی با استقبال خوبی مواجه و فروش خوبی را تجربه کرد. در ادامه به بررسی بیشتر کیا اپیروس می پردازیم.

طراحی ظاهری

بررسی ها نشان می دهد ظاهر کیا اپیروس بیشتر به سدان های بزرگ امریکایی شبیه است تا یک سدان لوکس کره ای. هر چند ممکن است جوان پسند نباشد ولی در واقع با خودرویی هماهنگ روبرو هستیم. فرم اجزای بدنه حالت تخم مرغی داشته و کشیدگی کاملا جالب توجه است. احتمالا یکی از عوامل موفقیت نسبی این خودرو در ایران کشیدگی آن است.

در بررسی نمای روبرو کیا اپیروس شاهد دو چراغ به سبک بنزر و لینکلن های دهه قبل می باشیم که در زمان خودش بسیار مورد توجه بود. ضمنا فرم کاپوت تهاجمی می باشد. راهنمای بزرگی زیر سپر کشیده شده که ساده بوده و با یک زه تلاش شده متفاوت جلوه کند. نمای کناری خودرو ساده بوده که زیبا بودن یا نبودن آن سلیقه ای است.

ولی در مجموع شاهد اضافه کاری نبوده و بیشتر شبیه سدان های بزرگ تشریفاتی هستیم. ولی کیفیت زه و قطعات پلاستیکی خیلی زیاد نیست. ستون ها هم زیبا بوده به ویژه ستون سی از آرامش داخل کابین خبر می دهد. در ادامه نمای پشتی کیا اپیروس را مورد بررسی قرار می دهیم.

در این نما الگوبرداری خوبی از نمونه های امریکایی دیده می شود ولی طراحی قابل تامل می باشد. قطعات کرومی بیشتر از هر چیزی جلب توجه کرده و سر اگزوز ها هم به ویژه هنگامی که اتومبیل روشن باشد، جذابیت کار را افزایش می دهد. ولی سپر عقب همانند جلو در نهایت سادگی طراحی شده و هیجان انگیز به نظر نمی رسد.

درب صندوق نیز فرم زیبایی داشته ولی بهتر بود گنجایش بیشتری برای آن در نظر گرفته می شد. چراغ ها و گرافیک آن ها نیز نقطه عطفی بوده زیرا هم زیبا هستن و هم متفاوت به طوری که در شب کاملا جلوه متمایزی دارند.

طراحی کابین

در بررسی کابین کیا اپیروس شاهد آرامش خاصی می باشیم. کیفیت مواد استفاده شده اگرچه بالا نیست ولی راضی کننده هستند. مونتاژ هم در حدو اندازه دیگر هموطنانش می باشد. در اولین نگاه کلیدهای بسیار داخلی اندکی گیج کننده هستند ولی بعد از مدتی ارگونومی خوب آن عادت می کنید.

نمایشگر کوچک بین داشبورد با پس زمینه آبی رنگ، اطلاعات مفیدی در اختیار قرار می دهد. دسته دنده و فرمان خوش دست بوده ولی کیفیت چرم فرمان زیاد خوب نیست. در مقابل کیفیت تریم چوب از بقیه قسمت ها بیشتر است. صندلی ها به اصطلاح ایرانی پسند بوده و نسبت به رقبایی مانند آزارا و سوناتا راحت تر دیده می شود. ضمنا فضای عقب هم برای سه سرنشین با جثه متوسط مناسب به نظرمی رسد.

مشخصات فنی

در بررسی ها مشخص شد کیا اپیروس های موجود در کشورمان از موتور ۶ سیلندر ۲۴ سوپاپ با حجم ۳۷۷۸ سی سی تنفس طبیعی برخوردارند و که قدرتی معادل ۲۶۶ اسب بخار در ۶ هزار دور در دقیقه و گشتاور ۳۵۳ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه ارائه می کند. این نیر توسط گیربکس ۵ سرعته تیپ ترونیک به محور جلو هدایت می شود تا شتابی برابر ۷.۵ ثانیه را برای این سدان ۱۸۰۰ کیلوگرمی فراهم نماید.

مصرف سوخت هم به طور ترکیبی برابر ۱۰.۹ لیتر بیان شده است. این خودرو با پیشرانه ۶ سیلندر توانمند که به نظر نسبت به حجم ضعیف دیده می شود، اثبات می کند که بهترین پیشرانه ممکن را برای خود در نظر گرفته است. در اول کار سیستم تعلیق الکترونیکی توسط کمک های گازی آن احتمالا رانندگی پر آرامشی را نوید می دهد ولی در واقع بعد از فشار پدال گاز در می یابید که بسیار تهاجمی عمل می کند.

نقطه ضعف آن را می توان در مصرف زیاد آن دید و هم در سیستم فرمان که برخلاف شاسی یکپارچه و تعلیق خوبی که دارد ولی آنچنان که باید اطلاعات درستی از مسیر را ارائه نمی دهد. کابین آرامش خاصی داشته ولی در سرعت های زیاد صدای باد شنیده می شود. یستم صوتی با کیفیت بوده و خودرو سواری نرمی را به ارمغان می آورد.

امکانات رفاهی و آپشن ها

با توجه به بررسی ها می توان بیان کرد کیا اپیروس به جز طراحی ظاهری خود، همه معیارهای لازم برای موفقیت در ایران را داشته ولی واردات محدود و رقبایی که سریعا به روز شدند از ادامه این موفقیت جلوگیری کردند. همانطور که اشاره شد این خوردو از اولین تلاش های کیا برای عرضه یک سدان لوکس بعد از ورشکستگی اواخر قرن پیش می باشد. از این رو در این خودرو نسبت به سنش امکانات خوبی را شاهد هستیم از جمله:

  • کروز کنترل
  • سانروف
  • ۶ عدد کیسه هوا
  • سنسور باران
  • صندلی برقی ۸ حالته برای راننده و ۴ حالته برای سرنشین جلو
  • ترمز ضد قفل
  • فرمان ۴ حالته هیدرولیکی حساس به سرعت با روکش چرم
  • سیستم کنترل پایداری
  • سیستم کنترل کشش
  • سیستم تعلیق الکترونیکی
  • سنسور جلو و عقب
  • سامانه توزیع نیروی ترمز
  • سیستم ترمز پارک پدالی
  • اتولایت
  • سیستم ترمز کمکی
  • پخش اینفینیتی با ۸ اسپیکر
  • ورود بدون کلید
  • کول باکس
  • سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه

به این لیست پرده برقی عقب و کناری به همراه گرم کن صندلی را نیز اضافه کنید تا این خودرو برای بازار ۱۰ سال بعد ایران نیز گزینه ای جذاب از لحاظ آپشن به نظر برسد. ضمنا کیا اپیروس از موسسه ایمنی IIHS امتیاز کامل را دریافت کرده و در تست تصادف از کنار، بالاترین امتیاز ممکن را کسب کرده است.

تجربه رانندگی

همانطور که اشاره شد کیا اپیروس سدان لوکسی است و انتظار می رفت تجربه رانندگی آن نیز به محصولات همرده شبیه باشد. سواری نرم و آرم به همراه سکوتی که فضای کابین را احاطه نموده مشخصات اصلی تجربه رانندگی با کیا اپیروس می باشد. عایق بندی این سدان لوکس بسیار عالی انجام شده و به هیچ وجه صدای موتور یا محیط اطراف به کابین نفوذ نمی یابد.

رانندگی کیا اپیروس برای افرادی که به دنبال سبک آرامی در رانندگی هستند، بسیار لذت بخش است. البته به این منظور نیست که موتور خودرو از قدرت کمی برخوردار است و شتاب گیری خوبی ندارد. این خودر به راحتی می تواند شتاب و چالاکی مدنظر تان را فراهم نماید. عملکرد گیربکس ۵ سرعته خودرو هم تقریبا هوشمند ارزیابی می شود و با تعویض دنده های مناسب، اطمینان خاطر را برای راننده ایجاد می کنند.

نکته قابل انتقاد در رانندگی اپیروس، هندلینگ نه چندان رضایت بخش آن در سرعت های بالا می باشد. التبه نبایستی چنین انتظاری از خودرو داشت زیرا اپیروس سدانی لوکس بوده که برای رانندگی آرام و باوقار مورد طراحی قرار گرفته است.

ارزش خرید خودرو

در حال حاضر کیا اپیروس یکی از باارزش ترین خودروهای لوکس در رنج قیمتی خودش در بازار محصولات کارکرده می باشد. ایمنی زیاد، سطح مناسب امکانات رفاهی وایمنی، سواری آرام و منطقی به همراه کابین بزرگ و جادار از مزایای این خودرو برای خریدار به شمار می رود. در عین حال اپیروس نسبت به محصولات لوکس دیگر مانند هیوندای آزرا کمتر در بازار مشاهده می شود.

کمبود قطعات یدکی به ویژه تزئینات ظاهری و تزئینات بدنه یکی از معایب اپیروس محسوب می شود که می تواند مالک خودرو را با دردسر روبرو کند. از سویی به علت مشترک بودن بیشتر بخش های قوای فنی با سایر محصولات کیا، اپیروس پیچیدگی نگهداری چندانی را به مالک خود اعمال نمی کند.

هز چند اپیروس نسبت به هیوندای آزرا ارزش خرید کمتری دارد ولی اگر نمونه های سالم این محصول در بازار پیدا شود، صاحب سدانی کم استهلاک و در عین حال مجهز خواهید بود که از هر نظر راضی کننده است. در خاتمه پیشنهاد می شود اگر به های بیشتر علاقمند هستید، روی لینک کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو