مجازات کودک آزاری و نحوه شکایت از کودک آزار

منبع: آرگا

5

1402/4/31

22:37


از مهم ترین مجازات کودک آزاری می توان به پرداخت جزای نقدی و حبس اشاره کرد. این اتفاق از سوی قوه قضاییه به شدت پیگیری خواهد شد.

یکی از مشکلاتی که روزانه در جهان بررسی می شود، کودک آزاری می باشد. این آمار در ایران نسبتا کم بوده اما ما در این بخش درباره مسائل و قوانین مجازات کودک آزاری بیشتر صحبت می کنیم.

مجازات برای کودک آزاری

مجازات کودک آزاری چیست؟

کودک آزاری توسط هر کس حتی والدین دارای قوانینی است که می توانید، پیگیری نمایید. این امر در قوه قضاییه ایران نیز به شدت مورد بررسی می گیرد و برخوردهای لازم با آن حتما صورت می گیرد.

 

آزار و اذیت کودکان به هر نحوی که باشد دارای پیگیری های ویژه قانونی است. این آزار می تواند اخلاقی، روانی و سمی باشد. حبس و جزای نقدی از مهم ترین مجازات هایی بوده که برای این امر در نظر گرفته می شود. با توجه به اینکه کودکان از مهم ترین سرمایه های انسانی هستید، این امر دارای پیگیری های بسیار جدی خواهد بود.

سن کودکی یکی از دوره های حساس در زندگی این سرمایه های انسانی می باشد که باید تربیت های لازم در این زمینه صورت بگیرد. هر گونه آسیب روانی و جسمی در این سنین می تواند، عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

برخورد با کوک آزاری:

در کشور ایران نیز قانون حمایت از کودکان از سال ۱۳۸۱ تصویب شد. این قانون مقررات ویژه در زمینه حقوق کودکان داشته و نحوه مجازات را نشان می دهد. در این قانون هر گونه آسیبی به کودک به عنوان کودک آزاری محسوب می شود.

جزای کودک آزاری

نحوه شکایت از مجرم:

در صورتی که اطرافیان کودک والدین، دوستان و هر فردی که متوجه کودک آزاری می شود، برای برخورد با چنین موضوعی باید به قوه قضاییه مراجعه نماید. طبق ماده ۵ قانون حمایت از کودک و نوجوان، کودک آزاری کردن از جرایم عمومی می باشد و نیاز به شاکی خصوصی ندارد.

در صورتی که شما در خیابان شاهد کودک آزاری هستید، می توانید این موضوغ را گزارش نمایید. شما با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می توانید این فرایند را انجام دهید. با گزارش به نیروهای انتظامی نیز می توانید این موضوع را پیگیری کنید.

مجازات:

کسی که مرتکب چنین خطایی می شود و به کودک آزاری دست می زند، اعم از والدین، مدیران، معلم دوستان و هر فرد دیگر باید طبق قانون مجازات شود. مجازات این امر عبارت است از موارد زیر:

مجازات کودک آزاری

  • حبس از شش ماه تا یک سال و همچنین پرداخت جزای نقدی از یک تومان تا ۱۳ میلیون نیز از دیگر مجازات های این اتفاق است. جبارن خسارت نیز از دیگر مجازاتی بوده که در نظر گرفته می شود. این مجازات برای افرادی است که خرید و فروش و بهره کشی و یا قاچاق کودک دارند.
  • حبس سه تا شش ماه، یک میلون تومان جزای نقدی در صورت صدمه زدن به کودک، آزار و اذیت، شکنجه جسمی، روحی نادیده گرفتن سلامت روان و جسم کودک و ممانعت از تحصیل
  • حبس شش ماه و پرداخت جزای نقدی ۵۰۰ تومان برای کلیه افراد و موسساتی که مسولیت حفاظت از کودکان را دارند.
  • قتل کودک توسط والدین یا جد بزرگ دارای پیگیری قصاص نیست اما جزای خود را دارد. پراخت دیه و حبس از جمله مجازات های این امر هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو