خوردن هندوانه برای کودک از چه سنی مجاز است؟ و چه فوایدی دارد؟

خوردن هندوانه برای کودک از چه سنی مجاز است؟ و چه فوایدی دارد؟


منبع: آرگا

8

1402/5/2

16:37


هندوانه یکی از خوشمزه ترین میوه های تابستانی است که در حال حاضر طرفداران زیادی دارد. این میوه به خاطر شیرینی، آبدار بودن، خنکی و بافت نرم آن در میان کودکان بسیار محبوبیت دارد. هر مادری ممکن است هنگام دادن هندوانه به کودک برای اولین بار دچار تردید شود که این میوه برای سلامتی کودک مفید است یا مضر. البته متخصصان معتقدند که خوردن هندوانه بین ۸ تا ۱۰ ماهگی کودک در شرایط عادی و در صورت نداشتن بیماری خاص، مشکلی ایجاد نخواهد کرد. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم با خواص هندوانه برای کودک آشنا شویم. توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

تغذیه ماه ‌های اول زندگی، نقش مستقیمی در آینده کودک دارد. بنابراین، هر پدر و مادری باید به این مهم توجه داشته باشند که بهترین مواد غذایی را برای کودک خود مهیا کنند تا به رشد مناسب و سالم او کمک کنند. هندوانه یکی از میوه‌ هایی است که در فصل تابستان به فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد. هندوانه سرشار از مقادیر زیادی آب است و برای فصل تابستان و هوای گرم بسیار مفید است. با این حال ممکن است برای هر پدر و مادری این سؤال مطرح شود که آیا هندوانه برای سلامتی کودک مفید است یا خیر؟ در ادامه مطلب به خواص هندوانه برای کودک خواهیم پرداخت.

چه زمانی می توانید به کودک خود هندوانه بدهید؟

هنگامی که غذای جدیدی به فرزند خود معرفی می ‌کنید، مهم است که کودک شما بتواند با آن کنار بیاید. سن مناسب برای معرفی غذاهای جامد، به کودک و نوع غذا بستگی خواهد داشت. بیشتر نوزادان بین هشت ماهگی تا ده ماهگی آماده مصرف غذاهای جامد هستند. پیش از این که غذاهای جامد را به کودک خود معرفی کنید، بهتر است چند نکته را در نظر داشته باشید. آیا فرزند شما به اندازه کافی دندان دارد تا از پس غذای جدید خود بر بیاید؟ آیا کودک شما قبل از قورت دادن غذا آن را به طور کامل می‌ جود؟ به همین خاطر هندوانه و سایر مواد غذایی جامد را خیلی زود به کودک تان ندهید.

متخصصان توصیه می‌ کنند دادن هندوانه به کودک ۶ ماهه یا بزرگتر در شرایط عادی مشکلی ایجاد نخواهد کرد. بیش از ۹۰ درصد هندوانه از آب تشکیل شده است. بنابراین دادن هندوانه به کودک، یک روش عالی برای مرطوب نگه‌ داشتن بدن کودک، به خصوص در هوای گرم تابستان است. در صورتی که کودک شما مشکل یا بیماری خاصی نداشته باشد، می ‌توانید او را با هندوانه تغذیه کنید.

فواید مصرف هندوانه در کودکان

بهترین روش دادن هندوانه به کودک چیست؟

چند نکته مهم وجود دارد که بهتر است هنگام دادن هندوانه به کودک به آن ها توجه داشته باشید:

  • هندوانه‌ را به تکه‌ های کوچک برش دهید.
  • همه دانه‌ های آن را جدا کنید تا مانع از خفگی کودک شود.
  • کودک را صاف بر روی زمین بنشانید.
  • قبل از دادن هندوانه به کودک آن را پوره کنید و سپس با قاشق به کودک بدهید.
  • اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده باشد، می ‌توانید هندوانه تکه شده را در اختیار کودک خود قرار دهید.

نکات مهم در مورد مصرف هندوانه

آشنایی با خواص هندوانه برای کودک

هندوانه با خواص فراوانی برای سلامت کودک همراه است. در ادامه به مهم ترین خواص هندوانه اشاره خواهیم کرد:

۱. به سلامت قلب و استخوان ها کمک می کند

هندوانه حاوی ماده ای به نام لیکوپن است که برای سلامت قلب و عروق مفید است. این ماده به بهبود فشار خون کمک می کند. هم چنین مطالعات نشان می دهند که هندوانه به خاطر داشتن کلسیم برای سلامت استخوان ها نیز مفید است و احتمال پوکی استخوان را کاهش می دهد. از این رو به تقویت مفاصل کودکان کمک خواهد کرد.

۲. بینایی را بهبود می بخشد

بتاکاروتن موجود در هندوانه بعد از ورود به بدن به ویتامین A تبدیل می شود. همین امر باعث می شود که کودک در برابر اختلالات چشم وابسته به سن محافظت شود. هم چنین مصرف هندوانه به ایجاد رنگدانه در شبکیه چشم ها کمک خواهد کرد. ویتامین A موجود در هندوانه به حفظ سلامت پوست، دندان ها و استخوان های کودکان کمک می کند.

۳. از خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی برخوردار است

ترکیبات موجود در هندوانه به کاهش التهاب کمک می کند و باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد می شود. توجه داشته باشید که در زمان خرید حتما هندوانه رسیده را انتخاب کنید؛ چرا که حاوی ترکیبات ضد التهابی می باشد.

۴. باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

هندوانه منبع غنی ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. هم چنین ویتامین C موجود در هندوانه باعث ترمیم زخم ها می شود. به همین خاطر اگر کودک تان سیستم ایمنی ضعیفی دارد می توانید با دادن هندوانه به او، به روش طبیعی سیستم ایمنی بدن او را تقویت کنید.

خواص هندوانه برای کودک

۵. به رهایی از مایعات اضافی بدن کمک می کند

هندوانه بدون ایجاد فشار بر کلیه ها، جریان ادرار را افزایش می دهد و از این راه به خلاص شدن مایعات از بدن کمک می کند. این مهم تضمین می کند که کودک شما به بهترین وجه از مایعات اضافی بدن خود خلاص خواهد شد.

۶. به بهبود هضم غذا کمک می کند

هندوانه سرشار از فیبر غذایی است. به همین خاطر برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است. هم چنین به درمان یبوست در کودکان و سندرم روده تحریک پذیر در آن ها کمک خواهد کرد.

نشانه های حساسیت کودکان به هندوانه

هنگام مصرف ماده غذایی جدید توسط کودک شما، آلرژی غذایی مهم ترین نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشید. پزشکان توصیه می‌ کنند تا حد امکان تا ماه چهارم یا ششم تغذیه کودک تنها با شیر مادر صورت بگیرد. به غذا خوردن کودک خود توجه کنید. نشانه های احتمالی حساسیت به میوه را در کودک تان در نظر داشته باشید. برای تشخیص هرچه بهتر حساسیت فرزند خود به هندوانه، هم زمان میوه دیگری به فرزند خود ندهید. چرا که در این صورت متوجه نخواهید شد که فرزند شما به هندوانه حساسیت نشان داده یا به ماده غذایی دیگری.

در صورتی که نشانه هایی مشابه حساسیت غذایی در فرزند خود مشاهده کردید، در اسرع وقت با متخصص اطفال کودک خود در میان بگذارید. مهم ترین علائم حساسیت غذایی به هندوانه در فرزند شما می ‌تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

  • اسهال
  • استفراغ
  • التهاب پوستی
  • آبریزش بینی
  • سرگیجه

هم چنین ممکن است فرزند شما به خاطر ماهیت اسیدی هندوانه پس از خوردن آن دچار التهاب پوستی شود. از سوی دیگر امکان دارد خارش و قرمزی پوست نشانه حساسیت غذایی نباشد.

از چه زمانی به کودک هندوانه بدهیم؟

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات خواص پوست هندوانه، خواص تخمه هندوانه و خواص هندوانه برای پوست را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو