تلاش‌های ایران خودرو خراسان در زمینه مدیریت بهتر پسماند و انرژی

منبع: تکراتو

7

1402/6/20

11:19


کمپین اطلاع‌رسانی “برای آینده اقدام می‌کنیم” از سری برنامه های اطلاع‌رسانی جمعی رویداد ملی سلامت، محیط زیست و توسعه پایدار (سمت) می‌باشد، که با هدف ترویج فعالیت های دوست دار سلامت و محیط زیست سازمانهای حاضر در رویداد اجرا گردیده است. در این مطلب اقدامات شرکت ایران خودرو خراسان قابل مشاهده خواهد بود.

تلاش‌های ایران خودرو خراسان در زمینه مدیریت بهتر پسماند و انرژی

کمپین اطلاع‌رسانی “برای آینده اقدام می‌کنیم” از سری برنامه های اطلاع‌رسانی جمعی رویداد ملی سلامت، محیط زیست و توسعه پایدار (سمت) می‌باشد، که با هدف ترویج فعالیت های دوست دار سلامت و محیط زیست سازمانهای حاضر در رویداد اجرا گردیده است. در این مطلب اقدامات شرکت ایران خودرو خراسان قابل مشاهده خواهد بود.

این کمپین در تلاش است تا اقدامات، کنش‌ها و فعالیت‌های نوآورانه دوستدار محیط‌زیست که ضامن سلامت و پایداری جامعه است را به عموم مردم منعکس نماید و با جلب حمایت عمومی مشوق سازمان‌ها برای توسعه فعالیت‌هایی از این دست باشد. مطالب بیان شده در این کمپین برگرفته از دستاوردهای ارائه شده توسط 32 شرکت حاضر در اولین دوره رویداد سلامت، محیط‌زیست و پایداری است که در اردیبهشت ماه 1401 برگزار گردید و با هدف اطلاع‌رسانی عمومی منتشر می‌گردد. در ادامه به معرفی شرکت ایران خودرو خراسان و دستاورد ارائه شده این شرکت در رویداد سمپ خواهیم پرداخت.

درباره شرکت ایران خودرو خراسان

شرکت ایران خودرو خراسان در60کیلومتری جاده مشهد به نیشابور و در مسیر جاده ابریشم، در منطقه‌ای به نام شهر جدید بینالود قرار دارد. با توجه به رویکرد حذف سوبسید انرژی، موقعیت جغرافیایی ویژه سایت ایران خودرو خراسان که در محل تقاطع خطوط ریلی و جاده‌ای شرق کشور واقع شده، مزیت های ناشی از کوتاه شدن مسیر تا بندرعباس(800کیلومتر کاهش مسافت نسبت به مسیرهای قبل)، قرار گرفتن در مسیر ترانزیت کالا به آسیای میانه و افغانستان و قرارگرفتن در مرکز جمعیتی شرق کشور، مزیت‌های لجستیکی مناسبی برای بازارهای داخلی و صادراتی فراهم می آورد.

ایران خودرو خراسان با مشارکت و حمایت از ایجاد کارخانه خودروسازى و اتخاذ راهبرد استقرار مجموعه‌سازان در شعاع عملیاتى حداکثر 60کیلومترى سایت تولیدى، موجب انتقال بخش قابل توجهى از تولید مجموعه‌هایى مانند صندلى، داشبورد، مجموعه باک، رام و فرمان، رینگ و لاستیک و… به استان شده است. همچنین سالن بدنه و سالن رنگ این کارخانه پیشرفته‌ترین خط رنگ بدنه در خاورمیانه می‌باشد که هم اکنون رنگ‌آمیزی بدنه محصولات جدید ایران خودرو خراسان با نام هایما S7 و هایماS5 را نیز انجام می‌دهد. طرفی این شرکت، محور اقتصاد و عامل اسکان مولد جمعیت سرریز مشهد در قالب شهر جدید اقمارى بینالود (با پیش بینى جمعیت113هزارنفر) است. رویکرد اسکان این گونه، شرایط پایدارى را براى جلوگیرى از رشد بى‌رویه شهرهاى بزرگ فراهم مى آورد. تاکنون براى تامین مسکن بیش از500نفر از پرسنل شرکت در شهر جدید بینالود اقدام و 20درصد از شاغلان و خانواده آنان در این شهر و روستاها و شهرک‌های اطراف کارخانه ساکن شده‌اند.

ایران خودرو خراسان، اولین و بزرگ‌ترین مجموعه خودروسازی پس از انقلاب اسلامی است که به دست متخصصان ایرانی بنا گشته و بیش از 80 درصد ماشین‌آلات و تجهیزات آن، ساخت صنعتگران ایرانی است. اخلاق در کسب و کار، یادگیری، مشارکت و نوآوری، رقابت‌پذیری و صیانت از منابع و محیط‌زیست از ارزش‌های سازمانی این شرکت است.

تلاش‌های ایران خودرو خراسان در زمینه مدیریت بهتر پسماند و انرژی

اقدامات شرکت ایران خودرو خراسان در راستای حفظ محیط‌زیست

یکی از چالش های زیست محیطی کشور مدیریت پسماند شیمیایی در مناطق صنعتی می‌باشد. در فرآیند تولید خودرو های سواری بخش عمده ای از پسماند های شیمیایی به بخش رنگ و ضایعات مربوط به اتاق رنگ است. شرکت ایران خودرو خراسان جهت تحقق هدف تامین تولید 528 دستگاه بدنه ترکیبی در روز (با ترکیب 513 دستگاه بدنه پژو و 15 دستگاه بدنه SUV) و با توجه به نرخ تولید از دست رفته ناشی از تطابق فرآیندی بدنه SUV با بدنه پژو ، این ترکیب معادل 545 بدنه در روز پژو 405 می باشد.

همچنین به منظور انعطاف پذیرتر کردن سالن رنگ خراسان ، استفاده از ربات های پاشش رنگ بعنوان بهترین و مناسب ترین گزینه مطرح می باشد که با توجه به مزیت ها و صرفه جویی های متصور بر آن ، مطابق آنچه عنوان خواهد گردید ، دارای صرفه و صلاح فنی و اقتصادی نیز می باشد. با بکارگیری ربات های پاشش دستیابی به ظرفیت 26 دستگاه بدنه در ساعت فارغ از ترکیب نوع بدنه ( تولید سالیانه 153000 دستگاه ) ،‌ قابل دستیابی می باشد.

دلایل به کارگیری و اجرای سالن رباتیک رنگ 1- کاهش 32درصدی مواد اولیه، 2-کاهش 40درصدی ضایعات رنگی و شیمیایی، 3- بهبود ارگونومی و ایمنی شرایط کار می‌باشد.

با توجه به مخاطرات شغلی مرتبط با مواجهه بلند مدت با عوامل زیان آور فیزیکی و شیمیایی و ارگونومی در محیط کار، حذف یا کاهش آلاینده های محیطی در پست های پر ریسک و خطرناک از راهکارهای مهندسی خواهد بود.

در این راستا استفاده از ربات های صنعتی ، تماس مستقیم نیروی انسانی با عوامل زیان آور محیط کار و همچنین بیماری های ریوی و پوستی را کاهش خواهد داد. همچنین استفاده از رباتها در کاهش ریسک فاکتورهای اختلالات اسکلتی- عضلانی از جمله پوسچر نامناسب، فشار وارده به اندامهای بدن ، حرکات تکراری و … بسیار موثر می باشد. ازمزایای پاشش رباتیک میتوان به حذف 36نفر نیروی انسانی اشاره نمود.

همچنین در حوزه مدیریت پسماند پس از اجرایی شدن این طرح در مرحله تولید هر دستگاه خودرو به میزان 1/5 کیلوگرم رنگ آستر، 1/5 کیلوگرم رنگ رنمگ نالیک دو پوششه و 1 کیلو کیلر اشاره کرد که به طور میانگین رنگ های مصرفی سازمان را تا 32 درصد کاهش یافته است. این کاهش معادل هزینه 806 میلیارد ریال در سال می‌باشد.

.

پایان رپورتاژ آگهی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو