تفاوت فایروال های سخت افزاری و نرم افزاری

منبع: تکراتو

3

1402/6/22

10:59


درک و شناخت مزایا و ضرورت فایروال ها اولین گام برای تامین امنیت سازمانی محسوب می شود. حتی اگر کسب وکار شما، به مقدار ناچیزی به فناوری و دنیای شبکه متکی باشد، باز هم چیزی از اهمیت رعایت اقدامات امنیتی کم نمی کند. اما سوالی که مطرح می شود این است که فایروال های مناسب…

تفاوت فایروال های سخت افزاری و نرم افزاری

درک و شناخت مزایا و ضرورت فایروال ها اولین گام برای تامین امنیت سازمانی محسوب می شود. حتی اگر کسب وکار شما، به مقدار ناچیزی به فناوری و دنیای شبکه متکی باشد، باز هم چیزی از اهمیت رعایت اقدامات امنیتی کم نمی کند. اما سوالی که مطرح می شود این است که فایروال های مناسب برای هر کسب و کار کدام است.

فایروال های شبکه به سه دسته اصلی تقسیم می شوند: فایروال های نرم افزاری، فایروال  سخت افزاری و ترکیبی از هر دو. در حقیقت هر یک از انواع فایروال، دارای قابلیت ها و عملکردهای مخصوص به خود می باشند، هرچند که هدف همه آن ها یکسان است. در این مطلب، به تفاوت فایروال های نرم افزاری و سخت افزاری می پردازیم.

یک hardware firewall، دستگاهی فیزیکی است، در حالی که عملکردِ software firewallها از یک سیستم کامپیوتری و از طریق اپلیکیشن صورت می گیرد. همان طور که پیشتر نیز اشاره شد هدف هر دو فایروال یکی است اما هر یک بر اساس روش های متفاوتی عمل می کنند، بنابراین هر کدام مزایای خاص خود را دارند.

هزینه های اولیه: تهیه فایروال های نرم افزاری نسبتا ارزان است و به طور معمول، شامل پرداخت ماهیانه می گردد. اما در طولانی مدت، هزینه آن، بیش از یک راهکار سخت افزاری خواهد شد.

فضای مورد نیاز: در صورت کمبود فضای نگهداری، قطعا فایروال نرم افزاری، راهکار بهتری خواهد بود.

سهولت نصب: بسیاری از فایروال های نرم افزاری به سادگی و تنها با چند کلیک، قابل نصب و اجرا می باشند، در حالی که فایروال های سخت افزاری به کابل کشی، اتصال به برق و شرایط مناسب نیاز دارند.

البته که باید متذکر شد تامین امنیت توسط فایروال های نرم افزاری، با محدودیت هایی همراه است. به عنوان مثال آن ها باید روی تک تک سیستم های موجود در یک شبکه، نصب گردند. چنانچه به هنگام به روز رسانی سیستم ها، یکی از آن ها، آماده دریافت نباشد، باید به صورت دستی به روز رسانی گردد. با توجه به اینکه فاقد سیستم عامل مخصوص به خود هستند، بنابراین ممکن است توان محاسباتی و یا حافظه سیستم را تحت تاثیر قرار داده و باعث افت تجربه کاربران و امنیت شبکه گردند.

منظور از فایروال سخت افزاری (hardware firewall) چیست؟

به طور کلی فایروال سخت افزاری، یک دستگاه فیزیکی شبیه به سرور است که ترافیک ورودی به سیستم ها را بررسی و فیلتر می کند. فایروال سخت افزاری بین شبکه خارجی و سرور قرار دارد و به عنوان یک آنتی ویروس و سد دفاعی مقاوم در برابر تهدیدات عمل می کند.

بنابراین یک hardware firewall را می توان به عنوان یک نگهبان و راهکاری ضد ویروس برای سرور در نظر گرفت. دقیقا پشت روتر قرار گرفته و برای تجزیه و تحلیل ترافیک ورودی، قابل پیکربندی است؛ ضمن اینکه تهدیدات خاص را به محض رسیدن به دستگاه، فیلتر می کند.

سه مزیت اصلی فایروال های سخت افزاری

  • قابل استفاده برای کنترل هوشمند ترافیکِ سرور
  • قابلیت پیکربندی بر اساس ruleهای خاص و برای کل ترافیک
  • کاهش بار سایر منابع سرور (به عنوان مثال، می توان فایروال های نرم افزاری را غیر فعال کرد تا حافظه و قدرت پردازش بیشتری در اختیار قرار گیرد)

نحوه عملکرد فایروال های نرم افزاری چگونه است؟

یک software firewall، برنامه ای است که توسط کامپیوتر به منظور بازرسی داده های ورودی و خروجی مورد استفاده قرار می گیرد. ضمن اینکه قابلیت سفارشی سازی بر اساس نیازهای کاربران را نیز دارد. همانند فایروال های سخت افزاری، داده هایی که مطابق با مشخصات کدهای مخرب هستند را فیلتر می کند.

فایروال های نرم افزاری، قادر به نظارت بر داده های خروجی از سیستم های شما نیز می باشند تا مانع از حمله به سایر تجهیزات و یا شبکه ها گردند. می بایست به صورت جداگانه بر روی هر سیستم نصب شوند، بنابراین نمی توانند به طور همزمان از بیش از یک کامپیوتر محافظت کنند.

نحوه عملکرد فایروال های سخت افزاری چگونه است؟

تنظیمات خاصِ آن ها به نحوه پیکربندی شبکه بستگی دارد، اما عملکرد کلی آن ها مشابه است. این فایروال ها با قرار گرفتن بین شبکه و اینترنت، از شبکه های سازمانی در برابر تمامی تهدیدات بالقوه محافظت می کنند.

یکی از ساده ترین انواع فایروال ها packet filter نامیده می شود که وظیفه آن بررسی خود داده هاست. از آن جایی اطلاعاتِ مربوط به مبدا و لوکیشن داده ها، همراه با خودِ داده ها می باشد، بنابراین یک فایروال می تواند به سادگی تشخیص دهد آیا تهدیدی برای سیستم محسوب می شوند یا خیر، سپس آن ها را بر اساس لیستی از مجوزها اجرا می کند و در صورتی که داده ها مجاز شناخته نشوند، مسدود می گردند.

مزایای فایروال های فیزیکی

Single-device network control:

یک فایروال فیزیکی یا همان سخت افزاری قادر به تامین امنیت برای همه سیستم هایی که به سرور متصل هستند، می باشد و موجب صرفه جویی در زمان و منابع می گردد.

Simultaneous updates and protection upgrades for all computers on the network

  • با یک بار به روز رسانیِ تنظیمات امنیتی، همه کامپیوترهای موجود در شبکه از آن، بهره مند خواهند شد. به این ترتیب امنیت همه سیستم ها تامین شده و تیم فناوری اطلاعات مجبور به انجام دستی به روز رسانی ها نیستند.
  • Constant protection: فایروال های سخت افزاری تا زمانی که دستی خاموش نشوند، به کار خود ادامه خواهند داد. بدون نیاز به پرداخت ماهیانه و همین طور به دور از اختلالات حافظه ای و یا قدرت پردازش، امنیت شبکه را تامین می کنند.
  • Better security: با توجه به اینکه فایروال های فیزیکی، دارای سیستم عامل مخصوص به خود می باشند، در مقایسه با انواع نرم افزاری، از امنیت بالاتری برخوردار می باشند.
  • Prevention of threats from reaching internal drives: با این نوع فایروال، می توان از تمامی وجوه سیستم های کامپیوتری در برابر تهدیدات مخرب و پرهزینه محافظت نمود. در واقع یک مانع دفاعی بین سیستم های کامپیوتری و کدهای مخرب بوده و تهدیدات را پیش از نفوذ، متوقف می سازند.

تفاوت فایروال های سخت افزاری و نرم افزاری

آیا می توان روتر را جایگزین فایروال نمود؟

بسیاری از افراد گمان می کنند به دلیل اینکه روترها دارای قابلیت حفاظتی هستند، پس می توان آن ها را جایگزین فایروال نمود. البته در موارد ذیل، روتر قادر به تامین امنیت مورد نیاز می باشد:

  • Protection from data without a predesignated destination: زمانی که روتر نسبت به مقصد ترافیک ورودی آگاهی نداشته باشد، آن را حذف می کند.
  • Blocking specific types of data: برخی از روترها را می توان طوری پیکربندی نمود که انواع خاصی از داده ها را مسدود کنند. بنابراین سیستم کامپیوتری شما توسط مهاجمان سایبری که قصد دارند آن را به عنوان یک هاب برای حمله به سایر دستگاه ها به کار گیرند، غیر قابل استفاده خواهد شد.

به طور کلی باید گفت روترها را نمی توان به عنوان راهکاری جامع برای تامین امنیت شبکه در نظر گرفت. مسلما اگر با یک فایروال به کار گرفته شوند، لایه امنیتی مازادی ایجاد خواهند کرد. به عنوان مثال ممکن است ترافیک مخرب ایجاد شده توسط کلیک کابر یا درخواست بازدید از وب سایتی را مجاز در نظر بگیرد. با توجه به اینکه روترها، ترافیک ایجاد شده را نتیجه درخواست کاربر تلقی می کنند، اقدامی برای مسدود سازی ترافیک مخرب نخواهند کرد، این در حالی است که یک فایروال در شرایط مشابه، ترافیک مخرب را مسدود می کند.

معرفی فایروال فورتی گیت 100F

آیا فایروال های فیزیکی برای کسب و کارهای کوچک مناسب هستند؟

بله در اکثر موارد، گزینه ای مناسب محسوب می شوند؛ دلیل آن هم این است که آن ها ضمن صرفه جویی در حافظه و قدرت پردازش، قادر به تامین امنیتی در سطح بالا می باشند. سازمان هایی که تجهیزات متعددی برای دریافت داده ها از یک سرور دارند، یک hardware firewall می تواند امنیتی ارزشمند برای تمام دستگاه های شان رقم بزند.

فایروال های hardware از شبکه های خانگی نیز محافظت می کنند. پس توصیه می شود به جای داشتن چندین فایروال نرم افزاری، از یک فایروال فیزیکی برای محافظت از کلیه ی دستگاه های موجود در یک شبکه استفاده شود.

ارائه معتبرترین فایروال های شبکه توسط فورتی نت

مزایای فایروال فورتی نت، فراتر از سایر فایروال های شناخته شده در بازار است. قابلیت بازرسی آن ها، بسیار دقیق و جزیی بوده تا کوچک ترین تهدیدات سایبری، بدافزارها و سایر حملات را پیش از نفوذ شناسایی کنند. ضمن اینکه با چشم انداز گسترده ای به تهدیدات سایبری در آینده طراحی شده اند که با کمترین هزینه، بتوان آنها را با توجه به نیازهای آتی سازمان و تهدیدات در حال تکامل، آپدیت کرد .

.

پایان رپورتاژ آگهی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو