معرفی ۱۰ انیمه با داستانی جذاب و تاثیرگذار در ژانر مکا

معرفی ۱۰ انیمه با داستانی جذاب و تاثیرگذار در ژانر مکا


منبع: گیمفا

3

1402/7/9

12:02


دنیای انیمه میزبان پخش آثار جذابی در ژانر مکا می‌باشد که از داستان و نویسندگی خارق‌العاده‌ای بهره برده‌اند.

معرفی ۱۰ انیمه با داستانی جذاب و تاثیرگذار در ژانر مکا

دنیای انیمه میزبان پخش آثار جذابی در ژانر مکا می‌باشد که از داستان و نویسندگی خارق‌العاده‌ای بهره برده‌اند.

در حالی که دنیای انیمه میزبان پخش ژانرهای مختلفی بوده و طی دهه‌های اخیر، کیفیت این آثار به حدی بوده که دیدگاه قدیمی و کلیشه‌ای که نسبت به مفهوم “انیمه” وجود داشت، به مرور نادیده گرفته شد و پتانسیل واقعی این مدیوم توسط مخاطبین غربی کشف شد اما همچنان شاهد هستیم که ژانر مکا آن‌طور که می‌بایست تحویل گرفته نشده و شاهکارهای ساخته شده در این ژانر که هر یک به مانند گوهر ارزشمندی جلوه می‌کنند، شهرتی که لایقش هستند را دریافت نکرده‌اند.

با این حال باید بدانید که ژانر مکا به حدی در دنیای انیمه تاثیرگذار و پراهمیت جلوه داشته که المان‌های ارزشمندی در این مدیوم را پایه‌ گذاری کرده است. به همین مناسبت نیز در مقاله امروز به سراغ ۱۰ انیمه در ژانر مکا رفته‌ایم که از نویسندگی و داستان بسیار تاثیرگذار و جذابی بهره برده‌اند. ۱۰ عنوانی که حتی می‌توانند ذهن شما را بابت بسیاری از مفاهیم به چالش کشیده و وقایعی به یاد ماندنی را برای شما به ارمغان بیاورند.

پس در ادامه این مقاله و معرفی ۱۰ انیمه تماشایی و جذاب در ژانر مکا با ما همراه باشید.

انیمه Macross: Do You Remember Love (ماکروس: آیا عشق را به یاد میاوری)

با الهام از فرنچایز Mobile Suit Gundam، انیمه Macross: Do You Remember Love تبدیل به یکی از بهترین و خاطره‌انگیز انیمه‌های ژانر مکا در دهه ۱۹۸۰ میلادی شده است.

دنیای این مجموعه روایتی در سطح کهکشانی را در بر می‌گیرد که علی‌رغم چنین گستردگی اما همچنان موفق می‌شود تا شخصیت‌پردازی استادانه‌ای را به تصویر بکشد. Macross: Do You Remember Love روایت‌گر تقابل ۲ جناح می‌باشد که پس از سال‌ها نابودی و کشتار در نهایت تصمیم می‌گیرند تا صلحی شکننده را به ارمغان بیاورند. با این حال برخلاف اکثر آثار ژانر مکا، Macross: Do You Remember Love زندگی سربازانی از درون شکست خورده را به معرض نمایش می‌گذارد که پس از تجربه درد و رنج‌های بسیار، دیگر صلح برایشان مفهومی نداشته و تنها می‌بایست با خاطرات دردناک گذشته‌شان دست و پنجه نرم کنند.

انیمه The King of Braves GaoGaiGar (پادشاه شجاعان گائوگای‌گار)

در نگاه نخست می‌توانید دچار اشتباه شده و تصور کنید که The King of Braves GaoGaiGar مناسب افراد بزرگسال نخواهد بود. با این حال روایت آن به حدی تیره و تاریک است که هر بیننده‌ای با هر سن و سالی را شوکه خواهد کرد.

در این انیمه شاهد قهرمان تسلیم‌ناپذیری هستیم که برای محافظت از عزیزانش حاضر است تا در برابر هر خطر و تهدیدی قد علم کرده و وارد مبارزاتی غیر قابل تصور شود. روایت داستان The King of Braves GaoGaiGar و شخصیت‌پردازی قهرمان داستان به حدی جذاب و تاثیرگذار ظاهر می‌شود که نه تنها شما را شیفته خود خواهد کرد، بلکه در هر قسمت المان جدیدی را به داستان اضافه می‌کند که بیش از پیش شما را شگفت‌زده کرده و ثابت می‌کند که The King of Braves GaoGaiGar برخلاف ظاهر رنگارنگی که دارد، تا چه اندازه روایتی تحسین‌برانگیز و دنیایی به یاد ماندنی دارد.

انیمه Mobile Suit Gundam: The Origin (موبایل سوت گاندام: ریشه‌ها)

فرنچایز موبایل سوت گاندام را می‌توان به عنوان نماد ژانر مکا محسوب کرد که تاریخچه‌ای بزرگ و غنی داشته و یکی از جذاب‌ترین پروژه‌های ساخته شده در این فرنچایز، Mobile Suit Gundam: The Origin نام دارد.

همانطور که از عنوان این انیمه می‌توانید حدس بزنید، Mobile Suit Gundam: The Origin به نوعی منشأ فرنچایز موبایل سوت گاندام محسوب می‌شود که یکی از محبوب‌ترین و خاص‌ترین شخصیت‌های تمام تاریخ مدیوم انیمه یعنی چار ازنابل را به مخاطب معرفی می‌کند. Mobile Suit Gundam: The Origin تمرکز خود را به معرفی سرگذشت مردی اختصاص می‌دهد که مسبب جنگ و خرابی‌های بسیاری بوده و در عین حال روایت زندگی وی می‌تواند هر بیننده‌ای را تحت تاثیر قرار بدهد. مسئله‌ای که ثابت می‌کند در دنیای گاندام شخصیت‌ها صرفاً بد و خوب نخواهند بود.

انیمه Neon Genesis Evangelion (نئون جنسیس اونگلیون)

انیمه Neon Genesis Evangelion در ظاهر از ژانر مکا بهره گرفته تا زمینه را برای یکی از پیچیده‌ترین داستان‌های دنیای انیمه مهیا نماید که قطعاً تا مدت‌ها ذهن شما را با خود درگیر خواهد کرد.

داستان و دنیایی که انیمه Neon Genesis Evangelion تعریف کرده و آن را بسط می‌دهد به حدی پیچیده، خاص و منحصر به فرد است که ربات‌های عظیم‌الجثه تنها بهانه‌ای هستند تا نویسندگانش بتوانند مفاهیمی همچون انسانیت، هویت و افسردگی را به شیوه‌های عجیب و غریب به تصویر بکشند. Neon Genesis Evangelion نه تنها پروژه پیشتازی بود که مسبب محبوبیت انیمه در بین مخاطبین غربی شد، بلکه داستان و شخصیت‌پردازی آن نیز به حدی استادانه و همه چی تمام بود که عملاً به نمادی برای الهام‌ گیری آثار جدید بدل گشته و حتی امروزه نیز شاهد تاثیرات آن بر دنیای انیمه هستیم.

انیمه Mobile Police Patlabor (پلیس متحرک پاتلیبور)

شاید برای شما جالب باشد تا بدانید که در وصف انیمه Mobile Police Patlabor باید گفت که با اثری ضد-مکا طرف هستیم که برخلاف موج تمامی انیمه‌های هم‌ژانر خود قدم برداشته است.

در این انیمه به جای آن که شاهد چندین جناح با طرز تفکرات مختلفی باشیم که برای به ثمر نشاندن حرف خود، جنگی خانمان سوز به راه انداخته و کشهکان را به آتش کشیده‌اند، گروهی از نیروهای پلیس را می‌بینیم که برای برقراری امنیت با تهدیدات مختلفی از جمله ربات‌های غول پیکر سر و کله می‌زنند. Mobile Police Patlabor با کنار گذاشتن المان‌های مرسوم و سنتی ژانر مکا وقایع و شخصیت‌هایی را به تصویر می‌کشد که تا حدودی رنگ و بوی واقع‌گرایانه به خود گرفته‌اند و این مسئله سبب شده تا داستانی بسیار جذاب و نوین را شاهد باشیم که می‌تواند حسابی احساسات شما را به چالش بکشد.

انیمه Ghost in the Shell: Stand Alone Complex (شبح درون پوسته: استند الون کامپلکس)

در حالی که انیمه Ghost in the Shell آغازگر مسیری بود که در زمان خود هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد اما این دگرگونی کافی نبود و سر و کله Ghost in the Shell: Stand Alone Complex پیدا شد تا پا را فراتر از هر انیمه‌ای بگذارد که تا آن زمان سعی در ارائه داستانی حول محور آینده بشریت بود.

انیمه Ghost in the Shell: Stand Alone Complex در آینده‌ای جریان دارد که مخاطبینش با مجموعه‌ای از المان‌های آینده نگرانه و بسیار پیشرفته سر و کار داشته و روایتی دور از دسترس ولی تاثیرگذار را تجربه می‌کنند. Stand Alone Complex هیچ علاقه به گرفتن دست بیننده برای آشنایی با دنیایش نداشته و شما را مستلزم توجه دو چندان به جزییاتی می‌کند که در صورت عدم توجه، بسیاری از المان‌های داستانی را متوجه نخواهید شد. تصمیم بسیار ریسکی و چالش‌برانگیزی که در نهایت نتیجه مثبتی را در پی داشت و شاهد یکی از بهترین انیمه‌های سایبرپانکی با عناصر ژانر مکا هستیم.

انیمه Macross Frontier (ماکروس خط قدم)

در ابتدای مقاله به سراغ یکی از آثار فرنچایز ماکروس رفتیم و حال نیز انیمه‌ای مرتبط با این فرنچایز تحت عنوان Macross Frontier را به شما معرفی می‌کنیم تا متوجه اهمیت و ارزش تماشای این مجموعه شده باشید.

انیمه Macross Frontier روایت‌گر عاشقانه‌ای بی‌رحمانه و بسیار زیبا می‌باشد که از ربات‌های غول پیکر خود برای تقابل عشق و عاشقی میان جوانانی استفاده کرده که زندگی آن‌ها با جنگ و نابودی گره خورده است. اگر که از کلیشه‌های رایج ژانر مکا خسته شده‌اید، Macross Frontier می‌تواند داستان درام خود را در مقابل دیدگان شما به تصویر کشیده تا به راحتی تبدیل به یکی از به یاد ماندنی‌ترین انیمه‌هایی شود که می‌توانید تا همیشه تماشا کرده باشید.

انیمه Code Geass (کد گیاس)

مجموعه Code Geass با شخصیت سرکش لولوش یکی از بهترین ساخته‌های تاریخ مدیوم انیمه به شمار می‌رود که قطعاً در ژانر مکا نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهد داشت.

این انیمه روایت‌گر تقابل آرمان‌های دو کشوری می‌باشد که جنگ و انقلاب مردمان یکی را به زندگی در بدبختی و دیگری را به زندگی در آرامش دعوت کرده است. با این حال زمانی که شخصیتی به نام لولوش لامپروژ برای یافتن حقیقت دست به کار می‌شود، به مسیر تاریکی قدم می‌گذارد که مرز بین خیر و شر را در نوردیده و یکی از به یاد ماندنی‌ترین داستان‌های ژانر مکا را پدید می‌آورد که سبب می‌شود دیدگاهی که در ابتدای مشاهده انیمه Code Geass دارید، با طرز فکر شما در قسمت پایانی عملاً زیر و رو شده و ذهنتان حسابی به چالش کشیده شود. Code Geass نشان می‌دهد که شخصیت پردازی بی عیب و نقص تا چه اندازه در روایت داستان پراهمیت بوده تا حدی که حتی می‌تواند عیب و نقص دنیای خلق شده توسط نویسندگان را نیز جبران نماید.

انیمه ۸۶

انیمه ۸۶ اگرچه از ربات‌های عظیم‌الجثه و بسیار پیشرفته بهره نمی‌گیرد اما همچنان میزبان المان‌هایی می‌باشد که ژانر مکا در آن‌ها تعریف شده و از قضا یکی از بهترین‌های این ژانر نیز محسوب می‌شود.

در انیمه ۸۶ شاهد تقابل میان دولت‌های سن مگنولیا و گیادیان هستیم که یکی کشوری نابود شده می‌باشد که برای بقا دست و پا زده و دیگری کشور ثروتمند که با بی‌رحمی‌های تمام، سعی در نابودی دشمنش دارد. با قاطعیت می‌توان گفت که هیچکدام از انیمه‌های معرفی شده در این مقاله به اندازه ۸۶ بی‌رحمی جنگ را تمام و کمال به معرض نمایش نگذاشته است. انیمه‌ای که حاوی مفاهیمی بسیار تاثیرگذار و آموزنده بوده و از همان قسمت نخست شما را در مسیر تیره و تاریکی قرار می‌دهد که گویی نفس کشیدن در آن امری طاقت‌فرسا جلوه کرده و نتیجه، تجربه انیمه‌ای است که هیچ مانندی نمی‌توان برای آن پیدا کرد.

انیمه Mobile Suit Gundam 0080 (موایل سوت گاندام ۰۰۸۰)

در نهایت می‌رسیم به انیمه شماره یک مقاله امروز که از قضا یکی از به یاد ماندنی‌ترین آثار ساخته شده از فرنچایز موبایل سوت گاندام به نام Mobile Suit Gundam 0080 می‌باشد.

یکی از مواردی که از روز نخست آغاز به کار فرنچایز موبایل سوت گاندام انتقادات بسیاری را برانگیخته بود، عدم اختصاص جنبه‌های تلخ جنگ در رویارویی میان ربات‌های غول پیکر بود که در نهایت سازندگان این فرنچایز را مجبور کرد تا دست به کار شده و انیمه‌ای تحت عنوان Mobile Suit Gundam 0080 را خلق نمایند. اثری که برخلاف باقی آثار این فرنچایز، نه یک قهرمان همه فن حریف، بلکه کودکی معصوم را در مرکز توجه داستان قرار می‌دهد که در بحبوحه جنگی بزرگ و نابودگر، می‌بایست با مفهوم بقا دست و پنجه نرم نماید. در Mobile Suit Gundam 0080 رویارویی ربات‌ها به حاشیه رانده شده و تمام تمرکز داستان حول محور زنده ماندن این کودک و تاثیرات جنگ بر وی می‌باشد که سبب شد تا شاهد انیمه‌ای در ژانر مکا باشیم که حتی کسانی که ذره‌ای به این ژانر علاقه ندارند را نیز حسابی تحت تاثیر قرار خواهد داد.


به عقیده شما چرا ژانر مکا در مقایسه با باقی ژانرهای انیمه از محبوبیت کمتری برخوردار می‌باشد؟ آیا انیمه دیگری را در این ژانر سراغ دارید که بتواند منحصر به فرد و تاثیرگذار جلوه نماید؟ با توجه به اقتباس هالیوود از آثار دنیای انیمه، آیا روزی شاهد تولید اقتباسی سینمایی و یا تلویزیونی از فرنچایز Mobile Suit Gundam خواهیم بود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: CBR

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو