خواص میوه دوریان یا خارگیل و فواید جالب توجه این میوه

خواص میوه دوریان یا خارگیل و فواید جالب توجه این میوه


منبع: آرگا

2

1402/8/24

20:04


میوه دوریان دارای خواص و مزایای بی شماری برای سلامتی است. از مهم ترین خواص دوریان می توان به بهبود سلامت قلب، درمان بی خوابی، درمان کم خونی و تنظیم فشار خون اشاره کرد.

دوریان یک میوه گرمسیری فوق العاده است که بومی جنوب شرقی آسیا بوده و با نام پادشاه میوه ها شناخته می شود. این میوه در مقایسه با سایر میوه ها از خواص تغدیه ای فوق العاده ای برخوردار است، اما به خاطر بوی بدی که دارد، بسیار بحث برانگیز است. در ادامه مطلب به خواص میوه دوریان اشاره خواهیم کرد.

آشنایی با میوه دوریان یا خارگیل

دوریان یک میوه استوایی و بومی مناطق اندونزی، فیلیپپین، مالزی و برونئی است. یکی از مهم ترین مقاصد اصلی برای صادرات این میوه، کشور چین است. دوریان میوه ای بزرگ به اندازه  ۱ فوت طول و ۶ اینچ عرض است. بیرون آن حالتی محکم، سخت و میخ مانند دارد و رنگ داخل آن قرمز و زرد می باشد. در حال حاضر بیشتر از ۳۰ گونه از این میوه شناخته شده که ۹ گونه آن برای پخت و پز مصرف می شود و تنها ۱ گونه آن در مناطق غیر بومی پرورش داده می شود.

اگرچه دوریان بومی تایلند نیست، اما این کشور به یکی از صادرکنندگان بزرگ این میوه تبدیل شده است. دوریان یا خارگیل یک میوه با طعم کاستارد (دسری که از خامه، شیر و زرده تخم مرغ تهیه می شود) است که رایحه ای به شدت بد و متعفن دارد. به گفته چینی ها دوریان میوه ای با طعم بهشتی و رایحه ای جهنمی است. این میوه آن چنان بد بو است و شبیه به میوه ای خراب شده است که در خروجی آب گیر کرده است. علی رغم این که این میوه یکی از گران ترین میوه های تایلند است، اما به خاطر بوی متعفنی که دارد، حمل و مصرف آن در اماکن عمومی، هواپیما و هتل ها ممنوع اعلام شده است.

این میوه از جایگاه ویژه ای در طب سنتی برخوردار است و پس از مصرف گوشت داخل میوه، درون پوست آن آب ریخته و آن را می نوشند. چینی ها معتقد هستند که پوست دوریان شبیه به کاسه ای شفابخش است که خواص جادویی خود را به آب منتقل می کند. برگ این میوه تب بر قوی و میوه اش یک تعرق آور قوی است. این میوه منبع غنی پروتئین، پتاسیم، ویتامین ث و فیبر است. مقدار انرژی دوریان به حدی زیاد است که یکی از ترکیبات مورد استفاده در نوشیدنی های انرژی زا است.

خواص درمانی دوریان

نگاهی به خواص فوق العاده میوه دوریان

از مهم ترین خواص دوریان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. کاهش ریسک سرطان

خارگیل سرشار از آنتی اکسیدان هایی نظیر ویتامین E، C و B کمپلکس است. رادیکال های آزاد سلول های سالم را از بین برده و باعث ایجاد سلول های سرطانی می شوند. آنتی کسیدان های موجود در دوریان به از بین بردن رادیکال های آزاد کمک کرده و مانع از رشد سلول های سرطانی می شوند.

۲. سلامت قلب

فیبر باعث کاهش کلسترول بد خون از بدن می شود و از هر گونه آسیبی به سیستم قلبی و عروقی پیشگیری می کند.

۳. کمک به پشتیبانی از کلسترول سالم

خارگیل تری گلریسید خون را از بین برده و باعث افت شدید و مقادیر LDL با افزایش کلسترول خوب برای تولید اسیدهای صفرا می شود. فیبر موجود در این میوه به اتصال نمک های صفرا به یکدیگر کمک کرده و باعث تولید کلسترول خون و صفرای بیشتر می شود.

دوریان چه خواصی دارد؟

۴. درمان کم خونی یا آنمی

کم خونی یک بیماری شایع است که به خاطر کاهش مقدار هموگلوبین خون به وجود می آید. هموگلوبین باعث اکسیژن رسانی به قسمت های مختلف بدن می شود و کمبود آن علائمی نظیر سردرد، بی خوابی، خستگی، مشکلات تنفسی، خواب آلودگی و … را به همراه دارد. کم خونی فقر آهن در زنان باردار می تواند باعث نقایص مادرزادی و حتی مرگ جنین شود. دوریان حاوی مقادیر زیادی اسید فولیک و فولات است که به تولید هموگلوبین کمک کرده و در درمان کم خونی مؤثر است.

۵. تقویت سیستم ایمنی

دوریان سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین ث است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. این میوه از سیستم ایمنی بدن در برابر انواع بیماری و عفونت محافظت کرده و به حفظ سلامت سلول ها و بقای آن ها کمک می کند. عملکرد اصلی سیستم ایمنی تشخیص سلول های سالم از رادیکال های آزاد و ویروس ها است؛ به همین خاطر این میوه می تواند عوامل نامطلوب را شناسایی کرده و از بین ببرد.

۶. استحکام استخوان ها

دوریان به دلیل داشتن مواد معدن نظیر کلسیم و پتاسیم به سلامت استخوان ها کمک می کند. با وجود این که مقدار کلسیم موجود در این میوه زیاد نیست، اما می تواند ۹ درصد از پتاسیم مورد نیاز بدن در طول روز را تأمین کند. اگر پتاسیم موجود در بدن کم باشد، کلسیم مصرف شده دفع شده و همین موضوع به کمبود کلسیم در بدن منجر می شود. به همین خاطر دوریان سلامت استخوان ها را بهبود بخشیده و از پوکی استخوان و اختلالات مربوط به استخوان ها جلوگیری می کند.

۷. تنظیم فشار خون

از مهم ترین خواص دوریان می توان به تنظیم فشار خون اشاره کرد. دوریان حاوی مقدار کمی سدیم و مقادیر زیادی پتاسیم است که هر دو به تنظیم فشار خون کمک می کنند. پتاسیم عملیات پمپاژ خون در بدن را تضمین کرده و ضربان قلب را تنظیم می کند. هم چنین یکی از عوامل مهم در تنظیم سطح سدیم در بدن است. لازم به ذکر است که سدیم بیش از حد می تواند به فشار خون بالا منجر شود. مقدار سدیم موجود در خارگیل بسیار اندک است؛ به همین خاطر مصرف آن در افراد مبتلا به فشار خون مشکل خاصی را ایجاد نخواهد کرد.

خواص فوق العاده دوریان

۸. درمان افسردگی و بهبود خواب

دوریان سرشار از اسیدهای آمینه ضروری مانند تریپتوفان است که این ماده برای ساخت ملاتونین و سروتونین ضروری است. این دو هورمون به بهبود خلق و خو کمک می کنند. طبق مطالعات صورت گرفته تریپتوفان در درمان اضطراب، افسردگی و استرس مؤثر است و نه تنها باعث آرامش مغز شده، بلکه از ایجاد افکار بی وقفه در ذهن نیز جلوگیری می کند.

۹. بهبود سیستم گوارش

خارگیل سرشار از مقادیر زیادی فیبر است که به درمان و پیشگیری از یبوست کمک می کند. علاوه بر این ویتامین B1 و B3 موجود در این میوه به افزایش اشتها کمک می کند. مصرف این میوه متابولیسم بدن را افزایش داده و جدب مواد مغذی را سرعت می بخشد.

۱۰. بهبود مشکلات جنسی

صرف دوریان استقامت جنسی را افزایش داده و خطر بروز ناباروری در مردان و زنان را کاهش می دهد. هم چنین باعث افزایش حرکت اسپرم می شود.

۱۱. درمان بی خوابی

درمان بی خوابی یکی از بهترین خواص میوه دوریان است. تریپتوفان موجود در خارگیل به تسکین اختلالات خواب کوتاه مدت کمک می کند. زمانی که این ماده وارد مغز شده، به سروتونین تبدیل می شود که ایجاد کننده احساس شادی و آرامش است. سروتونین اضافی، باعث ترشح ملاتونین در جریان خون می شود و با ایجاد خستگی در بدن، به داشتن خوابی باکیفیت منجر می شود. به همین خاطر اگر دچار بی خوابی هستید، پیش از خواب چند قطعه دوریان مصرف کنید.

آشنایی با فواید دوریان

۱۲. پیشگیری از پیری زودرس

پیر شدن یک سیر طبیعی و اجتناب ناپذیر در زندگی است که با پیروی از یک رژیم غذایی خوب و سالم می توان علائم آن را به حداقل رساند. در حال حاضر به خاطر سبک زندگی غلط، افزایش آلودگی و عادات غذایی ناسالم بسیاری از افراد به پیری زودرس دچار می شوند. دوریان به دلیل داشتن آنتی اکسیدان می تواند رادیکال های آزاد را خنثی کرده و چین و چروک های پوست را به حداقل برساند. علاوه بر این آب موجود در این میوه به هیدراته کردن پوست کمک کرده و با کاهش خشکی پوست، چین و چروک ها را بهبود می بخشد.

۱۳. کاهش وزن

اضافه وزن می تواند به مشکلاتی نظیر بی حالی، فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی و … منجر شود. دوریان منبع غنی فیبر است که می تواند باعث احساس سیری در طولانی مدت شود. به علاوه این میوه انرژی فراوانی دارد که می تواند انرژی مورد نیاز بدن را در طول روز فراهم کند. با این وجود زیاده روی در مصرف این میوه می تواند نتیجه عکس داشته و به اضافه وزن منجر شود.

۱۴. بارداری سالم در خانم ها

سطح پایین استروژن در زنان می تواند به ناباروری منجر شود. میوه دوریان یکی از مواد غذایی حاوی استروژن است که سطح بالایی از این هورمون را در خود دارد و می تواند به عنوان یک داروی گیاهی جهت افزایش این هورمون مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه مصرف خارگیل یا دوریان

خارگیل به عنوان بدبوترین میوه دنیا شناخته شده و از نظر بسیاری از افراد ناخوشایند تلقی می شود. قسمت بیرونی این میوه پوسته ای با اسپایک های تیز دارد. با برش دادن پوست آن می توانید از گوشت این میوه استفاده کنید. گوشت این میوه به طور خام قابل استفاده بوده و برای تهیه انواع شکلات، شیرینی، غذا، بستنی و چیپس میوه استفاده می شود. حتی می توانید دانه های درشت آن را پخته و مورد استفاده قرار دهید.

خواص دوریان و روش مصرف آن

عوارض مصرف دوریان

در خصوص مصرف این میوه در دوران بارداری و شیردهی تحقیقات خاصی صورت نگرفته است. اما اگر قبلا از این میوه استفاده نکرده اید توصیه می شود از مصرف آن در این دوران اجتناب کنید. این میوه حاوی مقادیر زیادی قند است؛ به همین خاطر بهتر است بیماران دیابتی از مصرف آن اجتناب کرده و تنها مقدار کمی از آن را مصرف کنند. در واقع دوریان سطح قند خون را بیشتر از سایر میوه ها افزایش می دهد. به صورت کلی دوریان می تواند برای برخی از افراد حساسیت زا باشد و باعث بروز عوارض زیر شود :

  • اسهال
  • استفراغ
  • ناراحتی شکم
  • واکنش های آلرژیک
  • گاز شکم
  • مصرف دانه دوریان در برخی افراد باعث تنفس های کوتاه می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو