فواید باورنکردنی استرس برای ذهن و بدن انسان!

فواید باورنکردنی استرس برای ذهن و بدن انسان!


منبع: آرگا

2

1402/9/18

22:05


این حقیقت دارد که اغلب ما استرس را عاملی منفی و بازدارنده می دانیم. در حالی که نتایج تحفیفات علمی نشان می دهد که استرس به آن بدی هم که فکر می کنیم نیست و می تواند با تأثیرات مفیدی روی بدن همراه باشد. در حقیقت پژوهش های علمی اخیر از تأثیرات مثبت استرس روی بدن خبر داده می دهد.

شاید برایتان عجیب باشد اما استرس می تواند فواید بسیاری برای بدن داشته باشد. مطالعات نشان می دهد گاهی اوقات استرس می تواند مفید نیز باشد. استرس حتی به میزان کم ممکن است از شما فردی باهوش و قوی بسازد. علاوه بر این می تواند شما را شادتر نشان دهد. در حقیقت استرس یک پاسخ فیزیولوژیکی طبیعی از جانب بدن است. به همین خاطر نقش زیادی در پروسه زندگی دارد و این موضوع می تواند پیامدهای مثبتی به دنبال داشته باشد. یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که نگرش خود را نسبت به زندگی به طور کامل تغییر دهید. درک درست از زندگی می تواند به شما در این راه کمک کند. در ادامه مطلب به تأثیرات شگفت انگیز و فواید استرس روی بدن خواهیم پرداخت.

آشنایی با فواید استرس

اگر به استرس به عنوان یک دوست، منبع قدرت درونی و ابزار انگیزشی نگاه کنیم، کمتر از جانب آن تهدید خواهیم شد. بررسی و مطالعات روی فواید استرس هم چنان ادامه دارد. با این حال برخی از مهم ترین فواید استرس که تاکنون کشف شده در ادامه آورده شده است:

۱. استرس باعث رشد و تقویت مغز می شود

از فواید استرس می توان به تقویت مغز اشاره کرد. ممکن است این جمله را بارها شنیده باشید آنچه تو را نکشد، تو را قوی تر می کند. این جمله زیبا برای استرس نیز به کار می رود. دوره های کوتاه استرس می توانند موجب بهبود سلامت مغز شوند. یک پژوهش مهم در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. در این پژوهش محققان موش ها را در شرایط استرس زای کوتاه مدت قرار دادند. آن ها چندین ساعت در قفس کاملا بی حرکت بودند. این تجربه موجب شد رشد سلول های جدید مغز موش ها تا دو برابر افزایش پیدا کند. آن ها در تست حافظه توانستند بهتر باشند. متخصصین بر این باورند که استرس مثبت روی انسان ها نیز تأثیر زیادی دارد. استرس عملکرد فرد را تا حد زیادی افزایش می دهد.

دکتر معروفی به نام بتانی تیچمن استاد دانشگاه ویرجینیا در این خصوص می گوید: استرس یک نوع نیروی محرکه است که می تواند به ما سیگنال دهد و بگوید ممکن است اتفاق مهمی رخ دهد. اگر بتوانیم موقعیت را چالش برانگیز تصور کنیم، می توانیم تمرکزمان را بالا ببریم. این مورد کمک می کند تا با چالش ها راحت تر روبرو شویم و با آن ها بهتر مقابله کنیم.

فایده استرس برای بدن

۲. موجب تقویت اعتماد به نفس می شود

یکی از فواید استرس تقویت اعتماد به نفس است. زمانی که با یک چالش جدید مواجه می شوید، درگیر استرس شدید خواهید شد. این استرس می تواند موجب موفقیت شما شود. لازم است بدانید استرس اگر مثبت باشد به جای عامل پریشانی می تواند سبب ترشح اندورفین شود. به عنوان مثال اگر پیش از آغاز سخنرانی تپش قلب گرفتید، به این موضوع فکر کنید که سخنرانی موجب شده است جسم شما کمی درگیر چالش شود. به همین خاطر به هیچ عنوان هدف ایجاد رعب و وحشت در شما نیست. ایجاد این ذهنیت می تواند کمک کند تا استرس شما به درستی هدایت شود. این استرس بیش از اینکه به شما صدمه وارد کند، موجب تقویت عملکرد ذهنی می شود و اعتماد به نفس شما را تقویت می کند.

۳. استرس وضعیت حافظه را بهبود می بخشد

خوب است بدانید به خاطر سپردن دقیق جزئیات می تواند برای زندگی بسیار مؤثر و ضروری باشد. حیواناتی که نمی توانند موقعیت های خطرناک را به خاطر داشته باشند تلاش می کنند از شرایط مختلف نجات یابند. دکتر دانیلا کوفر عصب شناس معروف در این باره می گوید: اگر حیوانی با شکارچی روبرو شود و پس از فرار کند، باید حتما به خاطر داشته باشد که این برخورد کجا و چه زمانی رخ داده است. مغز می تواند دائما به استرس واکنش نشان دهد. کوفر می گوید: از نظر بیولوژیکی قرار گرفتن در معرض استرس های مختلف می تواند سلول های زیادی تولید کند. به همین خاطر می تواند در به خاطر داشتن واقعیت ها نقش مهمی داشته باشد.

فواید استرس چیست؟

۴. قدرت تطابق شما را افزایش می دهد

بهتر است بدانید اگر استرس کم باشد، به هیچ عنوان آزاردهنده نیست و می تواند پیامدهای مثبتی به دنبال داشته باشد. دکتر کلی مک گونیگال استاد روانشناسی دانشگاه استفورد و نویسنده کتاب فراسوی استرس در مصاحبه ای می گوید: این موضوع می تواند صحیح باشد که اگر استرس طولانی مدت باشد، موجب افسردگی می شود، اما این موضوع نیز درست است که استرس می تواند شما را قوی تر کند. از نظر او بهتر است که از استرس پرهیز نکنید، ولی بهتر است که آن را مدیریت کنید. برای این کار راهکارهای زیادی پیدا کنید. همان طور که پیش از این اشاره کردیم، سعی کنید به دنبال مدیریت استرس خود باشید. به واکنشی که بدن در برابر استرس نشان می دهد، توجه لازم را داشته باشید. نباید به هیچ عنوان این کار را از روی عمد انجام دهید. شما باید انرژی خود را صرف بهتر شدن شرایط زندگی خود کنید.

۵. شما را از بیماری ها دور می کند

استرس طولانی مدت و مزمن می تواند موجب شود فرد به بیماری های زیادی مبتلا شود، اما استرس اگر مثبت باشد می تواند برای فرد مفید باشد. دکتر سرانی می گوید: استرس مثبت موجب افزایش عملکرد و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. بر اساس مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۳، استرس اگر به خوبی کنترل شود می تواند موجب مقاومت و انعطاف پذیری در برابر بیماری های مختلف شود.

تأثیر مفید استرس بر بدن

۶. استرس آگاهی و هشیاری فرد را در مقابل تهدیدها بیشتر می کند

لازم است بدانید اضطراب و استرس کمک می کند تا فرد در برابر مشکلات قوی تر عمل کند. پس استرس می تواند از شما فرد قوی تری بسازد. اگر استرس کم باشد، می تواند برای شما مفید واقع شود. یکی از فواید استرس توانایی آن در مقابله با شرایط خطرناک است. استرس می تواند کمک کند تا شرایطی که در آن قرار گرفته ایم را تغییر دهیم. به طور مثال اگر در یک رابطه پر استرس و یا درگیر استرس رابطه هستید، ممکن است متوجه شوید که این رابطه برای شما مناسب نیست. پس تصمیم می گیرید از آن رابطه کنار بکشید. گوش دادن به استرس و درک درست پیام ها می تواند به بهبود خودآگاهی شما کمک کند. این یک راه مناسب برای تمرین خودآگاهی است و می تواند به شما در این مسیر کمک فراوانی کند.

۷. استرس موجب تقویت هوش فرزندتان می شود

تحقیقات نشان می دهد استرس کوتاه مدت نمی تواند تأثیر منفی بر رشد جنین داشته باشد. البته به یاد داشته باشید هیچ کس به خانم های باردار پیشنهاد نمی کند که به دنبال تحریک استرس باشند و تأثیر استرس بر جنین خود را نادیده بگیرند. مسئله این است که اگر اندکی مضطرب هستید، جای نگرانی وجود ندارد. در یکی از تحقیقات مشخص شد کودکانی که در اوایل زندگی درگیر استرس کوتاه مدت شده بودند مثل جدایی کوتاه مدت از مادرشان، در بزرگسالی کمتر درگیر اضطراب بودند. علاوه بر این، عملکرد مغزی بهتری نیز داشتند. البته لازم است بدانید استرس طولانی مدت می تواند در دوران نوزادی و کودکی عواقب منفی زیادی به دنبال داشته باشد.

مهم ترین فواید استرس که نمی دانید

۸. موجب افزایش انرژی در شما می شود

توجه داشته باشید استرس اگر کوتاه مدت باشد می تواند انرژی شما را بالا ببرد. به ویژه اگر آن انرژی مثبت باشد. دبورا سرانی نویسنده و روانشناس بزرگ می گوید: استرس محرکی مفید برای جسم است. موقعیت هایی که جسم را به چالش می کشند یا محرک و هیجان انگیز هستند، می توانند به ذهن و بدن ما استرس وارد کنند. این استرس نه تنها در ما احساس ناخوشایندی ایجاد می کند، بلکه انگیزه ما را نیز افزایش خواهد داد. به همین خاطر به تقویت حواس کمک می کند و موجب می شود مشکلات را بهتر حل کنیم.

۹. استرس باعث می شود که استرس بیشتری را مهار کنید

کنترل استرس به فرد کمک می کند تا بتواند استرس بیشتری را مهار کند. شاید این جمله برایتان عجیب باشد، اما کاملا واقعی است. دکتر تیچمن در این خصوص می گوید: یادگیری واکنش های مقابله ای می تواند به فرد کمک کند تا در شرایط مختلف بهتر عمل کند. داشتن تجربه موجب می شود که احساس خودکارآمدی داشته باشید. به این معنا که بتوانید زودتر به این درک برسید که اهداف خود را درست تعیین کنید. زمانی احساس می کنیم که می توانیم مؤثر و مفید باشیم، این احساس به ما این انگیزه را می دهد که با چالش های بزرگ تر مقابله کنیم. حتی هنگامی که اوضاع نمی تواند خوب پیش برود. به همین خاطر می توانید از این تجربه درس های زیادی بگیرید.

فواید استرس و اضطراب

۱۰. سازگاری شما را بیشتر می کند

سازگار شدن با محیط یکی دیگر از فواید استرس است. اندکی استرس یک قسمت عادی از زندگی هر فردی محسوب می شوند. افرادی که بتوانند با دید مثبت به این قضیه نگاه کنند، می توانند از فواید استرس برخوردار شوند. به یاد داشته باشید برای مدیریت استرس حتما در پی راهکار مناسب باشید. شخص می تواند به عوامل استرس زا واکنش زیادی نشان دهد. به عنوان مثال تصور کنید که عامل استرس زای آن فرد امتحان است. اگر این فرد با خودش فکر کند که هیچ راهی برای موفقیت او در امتحان وجود ندارد، با شکست روبرو خواهد شد.

استرس اگر شدید شود مانع پیشرفت او می شود. پس از آن دیگر تلاش نمی کند. اگر فرد امتحان را یک نوع چالش بداند، پس با خودش فکر می کند که اگر بتواند به دشواری درس بخواند، می تواند نمره بسیار خوبی بگیرد. به همین خاطر باید بدانید نوع نگرش فرد می تواند به مدیریت استرس کمک زیادی کند.

۱۱. عملکرد مغز شما را بهتر می کند

گاهی اوقات اگر استرس اندک باشد، می تواند کمک کند تا تمرکز بهتری داشته باشید و حس نشاط و انرژی به شما می بخشد. روانشناسان به این احساس فلو می گویند. احساس فلو موجب می شود برای انجام کارها، انرژی، تمرکز و هیجان بالایی داشته باشید. به همین علت برخی از افراد زمانی که تحت فشار بیش از حد قرار می گیرند و استرس دارند، عملکر بهتری نیز خواهند داشت. عوامل استرس زای مثبت مثل شرکت در امتحان، مسابقه دو، دیدار دوست، ارائه سخنرانی و ازدواج، می توانند ایجاد کننده استرس مثبت در شخص باشند.

آنچه باید در مورد استرس بدانید

۱۲. به زندگی شما معنا می بخشد

زمانی که از موقعیت های استرس زا گذر می کنید، می توانید متوجه شوید که لحظه های زندگی چقدر گرانبها هستند. به یاد داشته باشید اگر استرس خود را کاهش دهید می توانید تأثیرات مثبت آن را بر زندگی خود مشاهده کنید. اندکی استرس موجب می شود زندگی برایتان معنادار شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو