تغذیه گروه خونی ab، افراد دارای این گروه خونی چه بخورند و چه نخورند؟

تغذیه گروه خونی ab، افراد دارای این گروه خونی چه بخورند و چه نخورند؟


منبع: آرگا

109

1399/5/26

22:37


گروه خونی ab یک گروه خونی کمیاب در جهان است که تعداد خیلی کمی حدود ۴ درصد از مردم جهان آن را دارا هستند. دارندگان گروه خونی ab نسبت به سایر گروه ها باید در تغذیه خود محتاط تر باشند زیرا اسید معده زیادی دارند.

هر شخص دارای گروه خونی مشخصی می باشد. گروه خونی ab نشان دهنده آنتی ژن های a و b در سوم خونی است. گروه خونی ab گروه خونی کمیابی است بطوری که در کل جهان فقط ۴ درصد از مردم دارای این گروه خونی هستند. گروه خونی در بیشتر افرد از والدین به ارث می رسد. هر شخص از گروه خونی خود باید اطلاع داشته باشد زیرا برای پزشکان و ژنتیک امری ضروری است.

راهنمای تغذیه گروه خونی ab

آنتی ژن های موجود در خون و ترکیبات آنها مشخص می کنند چه نوع مواد غذایی برای هر گروه خونی مفیدتر از بقیه است. افرادی با گروه خون ab نسبت به سایر گروه های خونی باید نسبت به تغذیه خود محتاط تر باشند. در این مطلب به بررسی مواد غذایی مفید و باید ها و نباید های این گروه خونی می پردازیم.

مواد مغذی مفید برای گروه خونی ab

پروتئین ومصرف گوشت

دارندگان گروه خونی ab ترشحات اسید معده زیادی ندارند. به همین دلیل باید از مصرف برخی پروتئین های حیوانی بپرهیزند. برخی از گوشت های مزه دار شده با مواد ممکن است برای این دسته به دلیل کمبود اسید معده، ایجاد سرطان معده نمایید. گوشت های مفید برای گروه خونی ab شامل گوشت بره، گوشت گوسفند، گوشت خرگوش و بوقلمون می باشد.

مواد مغذی برای گروه خونی ab

غذاهای دریایی

افراد دارای گروه خونی ab در صورت داشتن سابقه سرطان سینه در خانواده بهتر است از حلزون هلیکس پوماتیا در رژیم غذای خود استفاده نمایند. مواد غذایی مفید برای این گروه شامل ماهی کد، ماهی تن، ماهی گرمسیری، ماهی لوتی اقیانوسی، ماکرل، اردک ماهی، ماهی قزل آلا، ماهی دندان دار، ماهی شمشیری، ساردین، حلزون و استروژن می شود.

مواد غذایی مناسب گروه خونی ab

محصولات لبنی

اکثر محصولات لبنی فراوری شده براحتی قابل هضم بوده و به وسیله بدن متابولیزه می شوند. مواد لبنی مفید برای دارندگان گروه خونی ab شامل پنیر موتزارلا، پنیر، شیر بز، خامه بدون چربی، ماست ریکوتا و کفیر می شود.

تغذیه مناسب گروه خونی ab

چربی ها

میزان استفاده از چربی ها برای افراد دارای گروه خونی ab خیلی کم تعیین شده است و مصرف روغن زیتون به این گروه پیشنهاد می شود.

مصرف آجیل

آجیل ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. آجیل های مفید برای کسانی که گروه خونی ab دارند شامل گردو و بادام زمینی می شود. میزان کمی از این دانه ها موجب کمتر شدن خطر ابتلا به بیماری کیسه صفرا خواهد شد.

حبوبات و انواع لوبیا

لوبیا ها یکی از منابع عالی ضد سرطان در این گروه خونی هستند. تا آنجا که از آنها به عنوان آنتی اکسیدان های ضد سرطان یاد می کنند. لوبیاهای مفید برای دارندگان گروه خونی ab شامل لوبیا چیتی، لوبیا قرمز و لوبیای سویا می شوند. این نوع از لوبیا ها باعث کاهش تولید انسولین در دارندگان گروه خونی ab خواهد شد.

تغذیه عالی برای گروه خونی ab

غلات

پوسته داخلی غلات گندم باعث تولید اسید در دارندگان گروه خونی ab خواهد شد. اگر این دسته افراد در صدد کاهش وزن باشند مصرف گندم را باید کنار بگذارند. تغذیه از پاستا بیشتر از برنج برای این گروه مفید بوده است. غلات مفید برای این گروه شامل جو، سبوس جو، برنج، سبوس برنج، جوی دوسر و سبوس آن، اسپلت، جوانه گندم، گندم سیاه و محصولاتی مانند نان، آرد و رشته که از آن ها تهیه شده باشند، می شود.

سبزیجات

همانطور که می دانیم سبزیجات تازه سرشار از فیتوکمیکال ها هستند که تاثیرات بازدارنده در مقابل سرطان و بیماری های قلبی خواهند داشت. این نوع بیماری ها در دارندگان گروه خونی ab به خاطر ضعف سیستم عصبی بیشتر اتفاق می افتد. سبزیجات مفید برای این گروه شامل چغندر، بروکلی، گل کلم، کرفس، خیار، بادمجان، سیر، سبزیجات برگ سبز، قارچ، سیب زمینی شیرین، جعفری، آلفا، جوانه ها، تمپه، تافو و هویج وحشی می شود.

تغذیه مفید برای گروه خونی ab

میوه ها

دارندگان گروه خونی ab بهتر است بیشتر میوه های الکالینی را مصرف نمایند تا اسید ناشی از غلات را خنثی نمایند. میوه های استوایی با گروه خونی ab سازگار نبوده و فقط آناناس از این گروه کمک به گوارش افراد گروه خونی ab خواهد کرد. مصرف پرتقال در این گروه نیز باعث تحریک معده شده و در جذب مواد معدنی مهم نیز تداخل ایجاد می کند. ولی گریپ فروت بعد از هضم خواص آلکالینی داشته و مفید است. مصرف لیمو برای این گروه به دفع و پاکسازی مخاط کمک کی نماید. همچنین میوه های دارای ویتامین C برای جلوگیری از سرطان معده در این گروه مفید بوده چون خواص آنتی اکسیدانی دارند. میوه های مفید برای این دسته گریپ فروت، لیمو و کیوی هستند.

ادویه ها

برای این دسته گروه خونی باید نمک دریایی و اشنه دریایی به جای نمک استفاده شوند. اشنه دریایی دارای تاثیرات بسیار مفیدی بر روی قلب و سیستم ایمنی بدن است زیرا دارای محتویات اسیدی است. همچنین آنها تقویت کننده و آنتی بیوتیکی طبیعی برای دارندگان گروه خونی ab هستند. ادویه های مفید برای این گروه شامل اشنه دریایی، کاری، سیر، ترب کوهی و جعفری خشک می شود.

رژیم غذایی برای گروه خونی ab

نوشیدنی ها

نوشیدنی های مفید برای دارندگان گروه خونی ab شامل آلفا آلفا، باباآدم، بابونه، اکینسه آ، چای سبز، زالزالک، شیرین بیان، ریشه باباآدم، برگ توت فرنگی، قهوه یا قهوه بدون کافئین و چای سبز می شود. نوشیدن قهوه و چای سبز بهتر است یک روز در میان مصرف شود. مصرف این چای ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. همچنین باعث جذب بهتر آهن و پیشگیری از کم خونی می شوند. به علاوه برای محافظت در برابر مشکلات قلب و عروق و سرطان مفید واقع می شوند.

مواد غذای مفید برای دارندگان گروه خونی ab

مواد غذای نامناسب برای گروه خونی ab

مواد نامناسب در تغذیه گروه خونی ab شامل مواد زیر است که باید از آنها پرهیز نمایند:

گوشت گاو، گوساله، جوجه و مرغ، ماهی دودی، میگو، کره ، شیر پر چرب، بستنی، روغن ذرت، دوغ، روغن کنجد، روغن آفتابگردان، تخم کدو و آفتابگردان، لوبیا قرمز، آرد ذرت، خرمالو، انبه، موز، تربچه، مرکبات، انار، نارگیل، ریواس، آب پرتقال، انواع فلفل، فلفل دلمه، سرکه ، سس گوجه فرنگی، انواع ترشیجات و شوری ها، نوشابه، چای صبر زرد، چای ریواس، چای سنا.

البته با استفاده مصلح هر یک از موارد گفته شده می توان کمی از ضرر آن را کمتر کرد. مثلا خوردن سرکه با عسل یا انار با گلپر برای این گروه ضرر کمتری خواهد داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو