بررسی هن تنگ x5 و نگاهی به طراحی زیبا و قابل قبول آن

بررسی هن تنگ x5 و نگاهی به طراحی زیبا و قابل قبول آن


منبع: آرگا

123

1400/2/22

15:10


هن تنگ x5 دومین محصول شرکت نوپای هن تنگ می باشد که توسط گروه خودروسازی عظیم خودرو به بازار کشور ارائه می شود. در این مطلب قصد داریم به بررسی هن تنگ x5 بپردازیم تا با مشخصات این کراس اوور کامپکت بیشتر آشنا شوید.

دومین محصول کمپانی نوپای هن تنگ با نام هن تنگ x5 با ابعادی کوچکتر از برادرش هن تنگ x7 توسط شرکت عظیم خودرو به بازار ایران عرضه می شود. این خودرو در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و دارای دو تیپ لاکچری و الیت می باشد.

بررسی کراس اوور کامپکت هن تنگ x5

هن تنگ x5 دومین محصول شرکت نوپا و چینی هن تنگ می باشد که با ابعادی کوچکتر از برادر بزرگتر خود (x7) و خصوصیاتی که دارد یکی از رقبای جک اس ۳ و هایما اس۵ خواهد بود. این خودرو نیز همچون بردارش در دو تیپ لاکچری و الیت توسط گروه خودروسازی عظیم خودرو به بازار کشور ارائه می شود. قابل ذکر است تیپ لاکچری فول آپشن تر از نسخه الیت بوده که به طور مثال در نسخه لاکچری مواردی همچون کیسه هوای جانبی، سانروف پانوراما، سنسور باران، آینه های برقی گرم شونده و تاشو دیده می شود که در نسخه الیت وجود ندارند.

کمپانی هن تنگ در سال ۲۰۱۳ فعالیت خودروسازی خود را شروع نمود و در سال ۲۰۱۵ کراس اوور ایکس ۷ را به عنوان نخستین محصول خود به بازار معرفی کرد. ولی این شروع کار نبود چرا که در سال ۲۰۱۶ کراس اوور کامپکت x5 به سری محصولات این شرکت اضافه شد. از آنجا که هن تگ زیر مجموعه شرکتی است که مالک برند زوتی هم می باشد خودروهای این دو شرکت از پلتفرم های مشابهی برای محصولاتشان بهره می برند. اما در کشورمان سال های ۹۵ و ۹۶ اوج شکوفایی صنعت خودروسازی بوده و برندهای چینی به بازار کشور حضور متعددی یافتند. از این رو گروه خودروسازی عظیم خودرو به سراغ شرکت هن تنگ رفته و با این کمپانی همکاری خود را شروع کرد. و پس از X7 به عرضه هن تنگ X5 روی آورد.

این خودرو یک کراس اور کامپکت هفت نفره می باشد می باشد که نخستن بار در رویداد نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۶ رونمایی شد و پس از مدتی عظیم خودرو  از هن تنگ X5 در سال ۱۳۹۷ در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی کرد. عظیم خودرو مونتاژ CKD آن را در نیمه ابتدایی سال ۹۹ در کارخانه بروجرد آغاز نمود. این خودرو نبست به بیسو تی ۳، چری تیگو ۷ و ام جی جی اس کمی بزرگتر بوده؛ از این رو برای مصارف خانوادگی مفیدتر خواهد بود. شرکت هن تنگ تلاش کرده تا در طراحی این خودرو از کراس اوور های اروپایی مانند رنجروور و بی ام و نیز الهام بگیرد که ماحصل کار طراحی بیرونی و داخلی چشم نوازی برای هن تنگ X5 شده است. عرضه این خودرو در نبود محصولا بروز اروپایی در بازار کشور می تواند تاحدودی بخشی از نیاز مشتریان داخلی را پاسخ دهد.

در ابتدای رونمایی هن تنگ X5  طراحی هفت نفره آن با طول ۴.۵ متر؛ عاملی غیرقابل باور بود. این عامل مورد پسند برخی افراد بوده و برخی عقیده داشتند چطور با همان طول کوچک ۷ صندلی در آن تعبیه شده است. هن تنگ X5 در کلاس کراس اوورهای کامپکت محسوب می شود و همانند برادر بزرگترش از پلتفرم نه چندان خاص زوتی بهره می برد که از ایکس ۷ کوچکتر بوده و با نام T300 شناخته می گردد. قابل ذکر است هن تنگ X5 با داشتن ۴.۵ متر طول برخلاف دیگر کراس اوورهای ۵ نفره با همین طول دارای ۷ صندلی بوده که تجریه جدیدی از شاسی بلندهای سایز متوسط یا کراس اوورها را به همراه آورده است. در ادامه با بررسی هن تنگ X5 همراه ما باشید.

طراحی ظاهر بروز و قابل قبول

در بررسی طراحی ظاهر هن تنگ X5 می توان گفت که در نمای جلویی از محصولات معتبر جهانی الهام گرفته است. نمای جلو اندکی یادآور طراحی کراس اوورهای فولکس واگن بوده و در این نما چراغ های برزگ خودرو با خوبی جلوه می کند. این چراغ ها که تقریبا مشابه چراغ های بی ام و می باشند؛ دارای دو حفره چندضلعی بوده که در مرکز آن لامپ اصلی حضور دارد ضمنا از گرافیک زیبایی هم بهره می برند. جلوپنجره ای بزرگ با دو افقی در وسط چهره ای خشن ایجاد کرده است. نشان قرمز رنگ هن تنگ نیز در مرکز آن خودنمایی می کند.

دی لایت چراغ ها جلوه خاصی به هن تنگ X5 بخشیده و چراغ های مه شکن نیز به صورت ال ای دی افقی روی سپر تعبیه شده اند که جذابیت بصری را دوچندان ساخته اند. قابل ذکر است سپر و مه شکن ها متناسب با دیگر اجزا طراحی شده اند و کاپوت نیز با خطوط برجسته جلوه خود را به رخ می کشد. دیفیوز نقره ای رنگ تحت سپر هم حسی اسپرت را تداعی می کند.

بررسی نمای جانبی هن تنگ X5 نشان از زیبایی این نما دارد. این نما حس خوبی را منتقل می کند و خطوط بکار رفته در آن خودرو را تماشایی تر ساخته اند. یک خط از روی دستیره درب ها و یکی از پایین تر آن ها کشیده شده که هم موجب شکست باد در کنار زه دور پنجره می شود و هم بر زیبایی این بخش افزوده است. ضمنا رکاب های زیر درب ها و روفرک ها کراس اور بودن هن تنگ X5 را یادآوری می کنند. در نمای جانبی مشابهت هایی با هاوال اچ ۲ و اندکی تیگو۵ دیده می شود که بر روی دو لاستیک با اندازه کوچک تعبیه شده اند. می توان گفت لاستیک ها زیبایی نمای جانبی را تا حدودی کاسته اند. ولی به طور کلی نمای جانبی آیرودینامیک خودرو را به خوبی نشان می دهد و ستون هی جلویی و عقبی و شیشه ها طراحی مناسبی دارند.

در نهایت نمای عقبی خودرو هن تنگ X5 را مورد بررسی قرار می دهیم. نمای عقب این کراس اوور طراحی خوبی دارد و هن تنگ X5 چهره ای اسپرت و جذاب به خود گرفته است. در این نما اسپویلر بزرگ چسبیده به سقف ، شیشه کوچک عقب و چراغ های برجسته به خودنمایی می پردازند. چراغ های نمای عقب متناسب با چراغ های جلو طراحی شده اند و چراغ ترمز بالای درب صندوق عقب نیز طراحی خوبی دارد. نمای صندوق عقب نیز زیبا بوده و برف پاک کن شیشه عقب به طور کامل آن را حمایت می کند. طراحی سپر نیز مناسب و قابل قبول می باشد.

البته نمای عقب هن تنگ X5 نیز از الگوبرداری بی بهره نمانده به ویژخ طراحی چراغ ها به میزان زیادی به نسل جدید لکسوس آر ایکس شباهت دارد. در این نما خروجی اگزوز مخفی طراحی شده تا نشان دهد هن تنگ X5 یک کراس اوور کامپک شهری است. به طور کلی و با توجه به بررسی ها می توان گفت طراحی ظاهر خودرو هن تنگ X5 نمره قبولی می گیرد ولی این محصول در میان چینی های محبوب و باکیفیتی مانند هاوال و چری شاگردی متوسط محسوب می شود.

طراحی داخلی راضی کننده

فضای داخلی کراس اوور هن تنگ X5 با توجه به بررسی ها نسبت به ابعادی که دارد مناسب ارزیابی شده و به خوبی پاسخگوی نیاز یک خانواده کم جمعیت می باشد. ضمنا وزن خودرو به تناسب کلاسی که قرار دارد زیاد بوده که نتیجه آن بدنه مستحکم خودرو هن تنگ X5  و البته تنبل شدن آن است. در طراحی داخلی نیز همانند بدنه بیرونی مواردی از الگوبرداری از محصولات بزرگ و معتبر دیده می شود تا حدی که نمای داخلی شباهت زیادی با محصولات بی ام و دارد و اگر نشان هن تنگ روی غربیلک فرمان نباشد تشخیص مدل خودرو کمی دشوار خواهد شد.

البته در بررسی ها مشخص شد کیفیت متریال استفاده شده در خودروی هن تنگ X5 قابل مقایسه با این برند آلمانی نبوده و تقریبا در همه نقاط داشبورد و رودری ها پلاستیک خشک استفاده شده و چرم صندلی ها هم چندان باکیفیت نیست.

در توصیف طراحی داشبورد زیبای کراس اوور هن تنگ X5 باید به مواردی مانند نمایشگر لمسی ایستاده اشاره نمود که در بالای خروجی های هوا تعبیه شده است. ضمنا صفحه پشت فرمان خودرو به شیوه محصولات بی ام و از دو سیلندر دایره ای شکل به سبک کلاسیک عقربه ای طراحی شده که نمایی جذاب ایجاد کرده است. ضمنا تریم نقره ای مشکی رنگ به کار رفته در کابین هن تنگ X5 در عین جذابت اندکی بی روح جلوه می کند.

در مجموع می توان گفت نمای داخلی هن تنگ X5 از لحاظ ظاهر همان ایکس ۷ با ابعادی کوچکتر می باشد که متریال آن از پلاستیک سخت و چرم بوده ولی برخی کارشناسان کیفیت مواد استفاده شده در کابین خودرو را بهتر از ایکس ۷ می دانند البته این به معنای تفاوت زیاد بین دو خودرو نیست. طراحی فضای داخلی کراس اوور هن تنگ X5با توجه به الگوبرداری از نسخه های آلمانی ماحصل خوبی داشته و تریم دو رنگ هن تنگ X5 دوست داشتنی است.

امکانات رفاهی متعدد

بررسی ها نشان می دهد کراس اوور هن تنگ X5 به امکانات رفاهی متعدد و قابل قبولی در سگمنت کراس اوورهای کامپکت چینی، مجهز شده است. که از جمله آن می توان به پنل کیلومترشمار دیجیتالی، نویگیشن و داشبورد زیبا، سیستم اتولایت، نمایشگر ۸.۸ اینچی در مرکز داشبورد، کیسه هوای راننده و سرنشین جلویی، کلید استارت، سیستم کنترل کششTCS ، هفت صندلی، سیستم نمایش هدایت فرمان موقع پارک خودرو، جلوپنجره با روکش کروم، چراغ هالوژن تیپ الیت و چراغ زنون تیپ لاکچری، رادار عقب، سیستم دی لایت، چراغ جلو مجهز به روشنایی خودکار و تشخیص نور، چراغ های مشایعت تا درب منزل، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو، گرم کن شیشه عقب، چراغ های مه شکن جلو و عقب، برف پاک کن جلو و عقب از نوع ضد خش، تنظیم برقی اینه ها، گرم کن آینه های جانبی، نورپردازی پشت دستگیره ها، ریل سقفی جهت نصب باربند، ترمز دستی برقی، سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز ناگهانی BOS، سیستم کنترل پایداری ESC، حالت رانندگی در هوای برفی، سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها، ورود و خروج بدون کلید، سیستم حفظ خودرو در سربالایی HAC ،کروز کنترل، فرمان و صندلی های چرمی، سیستم هشدار سوختن لامپ ها، سیستم ضد سرقت، بکارگیری میله و ورق های محافظ تصادفات درون ۴ درب ، ایزوفیکس، نورپردازی داخلی و… اشاره کرد.

در ضمن همانطور که پیشتر اشاره شد کراس اوور هن تنگ X5 در دو نسخه لاکچری و الیت ارائه می شود که تیپ لاکچری فول آپشن تر بوده و علاوه بر موارد فوق با تنظیمات برقی صندلی جلو در شش جهت، سانروف پانورامیک، دو کیسه هوای پرده ای برای حفاظت جانبی کابین، سیستم تهویه مطبوع اتومات، چراغ زنون، سنسور باران، آینه های تاشو برقی، عرضه می شود.

پیشرانه توربوشارژر

این کراس اوور با ابعادی نزدیک به هیوندای توسان در کشور چین تنها با یک نوع پیشرانه عرضه می شود. نیروی مولد هن تنگ X5 را پیشرانه ای ۱.۵ لیتری توربوشارژ تامین می کند. این پیشرانه قدری برابر با ۱۵۴ اسب بخار را تولید و حداکثر گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر را در ۲۰۰۰- ۴۰۰۰ دور در دقیقه ارائه می دهد. این نیروی تولیدی از طریق جعبه دنده CVT به چرخ های جلو منتقل می شود. بنا بر ادعای شرکت سازنده هن تنگ X5 از استاندارد آلایندگی یورو ۵ بهره می برد و متوسط مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی ۷.۷ لیتر در صد کیلومتر می باشد که می تواند راضی کننده باشد.

از شتاب صفر تا صد هن تنگ X5 اطلاع دقیقی در دسترس نبوده ولی با توجه به وزن ۱۴۹۸ کیلوگرمی خودرو و میزان توان خروجی در محدوده ۱۱- ۱۲ ثانیه ارزیابی می شود. حداکثر سرعت هن تنگ X5 نیز ۱۸۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. مصرف سوخت هن تنگ X5 مزیت آن محسوب می شود ولی گیربکس آن اندکی دلسرد کننده می باشد چرا که با وجود جعبه دنده های بهتر در سایر رقبا این خودرو می توانست عملکرد بهتری ارائه می دهد.

جمع بندی

به طور کلی و با توجه به بررسی ها می توان گفت کراس اوور هن تنگ X5 در قسمت طراحی ظاهری و امکانات رفاهی خوش درخشیده و در قسمت فنی هم، این خودرو  مصرف سوخت خوبی دارد.  هن تنگ X5 سواری راحتی را به ارمغان می آورد که از نکات مثبت خودرو می باشند و در مقابل فضای داخلی برای سرنشینان تنگ بوده، خدمات پس از فروش ضعیفی دارد. ضمنا متریال کابین کاملا مرغوب نبوده و گیربکسی نامتناسب با خودرو در آن به کار رفته ، همچنین توان موتور تقریبا کم می باشد که از جمله نکات قابل انتقاد هن تنگ X5 می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو