بررسی بورگوارد bx7 کراس اوور مشترک چین و آلمان

بررسی بورگوارد bx7 کراس اوور مشترک چین و آلمان


منبع: آرگا

102

1400/5/7

15:13


کراس اوور سایز متوسط بورگوارد bx7 با بهره مندی از طراحی زیبا ، عملکرد فنی خوب، کیفیت ساخت عالی در سال ۱۳۹۶ توسط شرکت کیان موتور وارنا به بازار کشورمان وارد شد. در این مطلب به نقد و بررسی این خودرو چینی- آلمانی هفت سرنشینه می پردازیم.

بورگوارد bx7 اولین محصول مشترک چینی- آلمانی می باشد که توسط کیان موتور وارنا روانه بازار کشور شد. این کراس اوور جذاب از طراحی زیبا، پیشرانه توانمند، متریال باکیفیت بهره می برد اما با خدمات پس از فروش ضعیف و کمبود قطعات مواجه است. با بررسی بورگوارد bx7 با مشخصات فنی این خودرو بیشتر آشنا خواهید شد.

بررسی بورگوارد bx7 کراس اوور جذاب با طراحی زیبا

کراس اوور جذاب و زیبای بورگوارد bx7 محصول مشترک چین و آلمان می باشد که در کلاس متوسط این رده قرار می گیرد. کمپانی بورگوارد اصالتا آلمانی بوده و در گذشته طی سالهای ۱۹۳۰-۱۹۶۰ خودروهای لوکس و جذابی را روانه بازار اروپا می نمود ولی با آسیب های وارده پس از جنگ جهانی دوم این شرکت با ورشکستگی مواجه شد. و با وقفه ای ۵۴ ساله در سال ۲۰۰۸ با حمایت مالی شرکت فوتون چین دوباره احیا و به عبارتی سرپا شد. و از خودرو بورگوارد bx7 نخستین محصول آن، در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد.

در سال ۱۳۹۶ شرکت کیان موتور وارنا نماینده رسمی بورگوراد در ایران از این نسخه به همراه مدل bx5 رونمایی کرد. بورگوارد bx7 نسبت به دیگر خودروهای چینی موجود در بازار کشور در سطح کاملا متفاوتی جای دارد از این رو می توان آن را در رده شاسی بلندهای لوکس بازار داخلی قرار داد. این خودرو با ظرفیت ۷ سرنشین به دلیل خدمات پس از فروش ضعیف و کمبود قطعات احتمالا در رقابت سختی با خودروهایی مانند سانتافه، رنوکولئوس و میتسوبیشی اوتلندر قرار خواهد گرفت. اگر مایلید با نقد و بررسی بیشتر بورگوارد bx7 همراه ما باشید.

طراحی جذاب و قدرتمند

بررسی ها نشان می دهد هر چند شرکت چینی فوتون حامی مالی بورگوارد است ولی زبان طراحی شرقی آسیایی بر طراحی ظاهر خودرو تاثیرگذار نبوده و بورگوارد bx7 همچنان وقار طراحی آلمانی را نمایان می سازد. به عبارتی این کراس اوور مانند دیگر محصولات شرکت بورگوارد از طراحی مدرن و جذابی بهره می برد و نمای کلی آن پیشتر در هیچ خودرویی مشاهده نشده است.

در بررسی نمای جلویی بورگوارد bx7 می وان گفت جلو پنجره ای مستطیل شکل با نوارهای عمودی فلزی و سیاه رنگ و نشان بزرگ بورگوارد در مرکز چهره ای قدرتمندانه به این شاسی بلند بخشیده است. چراغ ها با گوشه زاویه دار به جلو پنجره ای پیوند خورده که در دیگر طراحی محصولات این برند هم چنین سبکی دیده می شود.

چراغ ها گرافیک خاصی داشته و درون کاسه چراغ ها یک هالوژن تعبیه شده که نور اصلی را تامین می کند. در این نما حجم دهی زیادی در کاپوت و سپر لحاظ شده که ابهت و حس قدرت بورگوارد bx7 را بیشتر ساخته است. به طور کلی و با توجه به بررسی ها در نمای جلو چراغ های زیبا و کشیده در تلفیق با خطوط عمودی جلو پنجره ای ظاهری جدی و متین به بورگوارد bx7 بخشیده است.

در نمای جانبی خط شانه ای در نهایت سادگی همراه با دقت در ریزه کاری هایی مانند فریم پنجره های کناری، رینگ های شیک و برجستگی مناسب گلگیرها سبب شده اند خودرو از این زاویه نیز وجهه  خود را حفظ کند.

بررسیها نشان می دهد نمای عقب بورگوارد bx7 نیز طراحی زیبا و هماهنگی دارد. از المان های این بخش می توان به دو خروجی اگزوز، سپر برجسته، اسپویلر، آنتن کوسه ای و چراغ های باریک قرمز اشاره کرد. نکته قابل انتقاد به این بخش کوچک بودن شیشه عقب با ید محدود برای راننده می باشد. در مجموع ظاهر بورگوارد bx7 طراحی زیبا، جذاب و قدرتمندانه ای دارد.

کابین لوکس و باکیفیت

بررسی ها نشان می دهد طراحی فضای داخلی بورگوارد bx7 همانند طراحی بیرونی زیبا و لوکس به نظر می رسد و در آن از پیچیدگی و کلیدهای گیج کننده خبری نیست.

متریال استفاده شده در داشبورد از جنس پلاستیک مرغوب بوده و قسمت میانی و صندلی ها از چرم مصنوعی می باشد. در ضمن برای زیباسازی و جلوه بیشتر برخی ادوات کابین نقره ای رنگ شده اند.

در مرکز داشبورد نمایشگر ۱۲.۳ اینچی با ظاهر جذاب حضور دارد و رابط کاربری آن از قابلیت اتصال به گوشی های اپل و اندروید پشتیبانی می کند.

سه ردیف صندلی هفت سرنشین برای بورگوارد bx7 درنظر گرفته شده است ولی ردیف سوم برای افراد بزرگسال فضای کافی نداشته و بیشتر مناسب بچه ها است. در مجموع کابین بورگوارد bx7 می تواند حس یک محصول آلمانی لوکس را القا کند و ارگونومی راحت و بسیار خوبی برای سرنشینان به همراه دارد. در ضمن استانداردهای زیادی در ساخت آن لحاظ شده تا آسایش و راحتی را به ارمغان آورد.

پیشرانه توانمند

بورگوارد bx7 به موتور ۴ سیلندر  ۱۶ سوپاپ با حجم ۲ لیتر و تنفس توربوشارژ مجهز شده و در بررسی ها مشخص شد این موتور توربوشارژ قادر است توانی معادل ۲۲۴ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۳۰۰ نیوتن بر متر را در ۱۵۰۰ دور در دقیقه را تولید نماید. این نیروی تولیدی توسط یک گیربکس تیپ ترونیک ۶ سرعته اتومات ساخت شرکت AISIN ژاپن به هر چهار چرخ منتقل می شود(دو دیفرانسیل). قفل دیفرانسیل الکترونیکی (EDL) نیز در مواقع ضروری در دسترس قرار می گیرد تا بتوان از بعضی مسیرهای نه چندان دشوار خارج جاده ای عبور سلامتی داشت.

شتاب صفر تا صد این موتور توربو حدود ۹ ثانیه بوده که برای خودرویی با وزنی حدود ۱۸۰۰ کیلوگرم رقم تقریبا مناسبی به حساب می آید. مصرف سوخت بورگوارد bx7 آنچنان مناسب نیست و از این نظر نمی توان آن را خودرویی کم مصرف و اقتصادی تلقی کرد. در کاتالوگ های رسمی کمپانی بورگوراد مصرف سوخت این کراس اوور دو رگه حدود ۸.۵ لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده که البته کیفیت بنزین داخلی و ترافیک های شهری می تواند براحتی این میزان مصرف سوخت را به حدودا ۱۰ لیتر در صد کیلومتر نیز ارتقا دهد. حداکثر سرعت اعلام شده برای بورگوارد bx7 حدود ۲۰۶ کیلومتر بر ساعت می باشد و این خودرو با حجم باک ۶۰ لیتر از استاندارد آلایندگی یورو ۶ بهره می برد.

امکانات و آپشن های متعدد

چنانچه بورگوارد bx7 را خودروی آلمانی تلقی کنیم باید گفت مشابه دیگر خودروهای آلمانی موجود در بازار داخل در مورد این کراس اوور با مسئله کمبود آپشن روبرو نخواهیم بود و فهرست کاملی از آپشن های روز دنیا در آن یافت می شود.

از جمله این موارد می توان به سیستم توقف اتومات، سیستم ترمز و توقف الکترونیکی، دوربین دنده عقب، فرمان چرمی، سیستم فشار باد لاستیک ، سیستم هشدار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی ضد تابش نور با روشنایی بالا، کنترلر ماوس ۱۰ جهته، قابلیت پخش ویدیو با کیفیت اچ دی ، سیستم روشنایی جلو مجهز به زنون و روشن شدن خودکار، دی لایت، چراغ کمکی در پیچ ها، مه شکن جلو، چراغ بدرقه، سقف شیشه ای پانوراما، شیشه های برقی ، سنسور باران جهت کنترل اتومات برف پاک کن، کنترل شیشه ها و سقف با ریموت، آینه های جانبی برقی تاشو مجهز به حافظه، سیستم ضد بازتاب نور خودکار، آینه داخلی ضد بازتاب نور، صندلی عقب با چرم تارتان همراه با گرمکن، قابلیت تا شدن صندلی های ردیف دوم و سوم برای افزایش فضای پا، صندلی جلو با چرم تارتان و تنظیم برقی ۱۲ جهته صندلی راننده، تنظیم برقی سرنشین جلو در ۸ جهت، حافظه صندلی راننده  و گرمکن، مجهز به ماساژور،

سیستم تهویه مطبوع اتومات با قابلیت تنظیم دوگانه دما برای سرنشینان جلو و تنظیمات جداگانه تهویه برای ردیف های عقب، دریچه هوا برای ردیف دوم همراه با تهویه ردیف سوم، سیستم صوتی استریو HIFI مجهز به ۹ عدد اسپیکر از برند JVC، کلید هوشمند، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، درب برقی صندوق عقب، چراغ ایمنی پارک خودرو، ترمز پارک برقی همراه با اتوهلد، قابلیت ذخیره سازی تصاویر دوربین جلو،کروز کنترل، سیستم دید در شب دوربین جلو، سنسور پارک جلو، جانبی و عقب، سیستم هشدار خستگی راننده، سیستم روشنایی عقب دارای مه شکن و چراغ های عقب و … اشاره داشت.

۵ ستاره ایمنی از دو موسسه تست تصادف

طبق اعلام شرک سازنده بورگوارد bx7 موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه تست تصادف آلمانی TUV Rheinland و موسسه چینی C-NCAP شده است. در ضمن از امکانات ایمنی موجود در بورگوارد bx7 باید به مواردی همچون ۴ ایربگ جلویی، جانبی و پرده ای، قفل دیفرانسیل الکترونیکی، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سیستم ضد سرقت، هشدار نقطه کور، سیستم های ترمز ABS,EBD همراه با سامانه ترمز اضطراری، سیستم کمکی پایداری ESC,VSC، سیستم کنترل حرکت در سربالایی HAC و سراشیبی HDC، ترمز پارک برقی همراه با اتوهلد، سیستم پاک کننده خودکار دیسک های ترمز جلو BDC، سیستم هشدار خستگی راننده و … اشاره نمود که این وارد تا حدودی خیال مالک را از بابت رانندگی با بورگوارد bx7 آسوده خواهد ساخت.

سواری رضایت بخش

در این بخش تجربه رانندگی با کراس اوور جذاب بورگوارد bx7 را بررسی می کنیم. از همان آغاز حرکت متوجه کیفیت و ارگونومی مناسب ادوات خودرو خواهید شد. دید  به جلو طرفین نیز نسبت به ابعاد اتاق کافی بوده و حضور دوربین ۶۰ درجه و سنسورهای پیرامون، کنترل بورگوارد bx7 را آسانتر می سازند.

فرمان برقی ماشین در سرعت های پایین عملکرد تقریبا نرمی داشته و در سرعت های بالا اندکی سنگین عمل م کند تا واکنش دقیقتری داشته باشد. گیربکس هم از نظر دقت و نرمی تعویض ها به درستی وظیفه اش را انجام می دهد و قابل ذکر است سیستم تعلیق جلو مک فرسون و عقب اتصال چندگانه متصل ضربات ناشی از ناهمواری های مسیر را تا حد زیادی جذب کرده و مانع از سلب آرامش سرنشینان می شود.

هر چند مطابق با ماهیت کراس اوورها اندکی کوبش در دست اندازهای تند و تیز احساس می شود. سیستم های ترمز و سیستم های کمکی پایداری هم وضعیت خوبی دارند. در مجموع بورگوارد bx7 سواری رضایت بخشی را به همراه دارد و می توان گفت شاید این کراس اوور نتواند خودرویی مانند تیگوان را شکست دهد ولی در بازار داخلی و در شرایطی که بیشتر رقبا از موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی بهره می برند بورگوارد bx7 می تواند به لطف پیشرانه توربو خود از بسیاری رقبا نظیر هیوندای سانتافه، رنو کولئوس، میتسوبیشی اوتلندر و نیسان ایکس تریل پیشی بگیرد.

ارزش خرید بورگوارد bx7

با توجه به قابلیت هایی که خودرو بورگوارد bx7 دارد می توان ارزش خرید بالایی برای آن در نظر گرفت ولی به خاطر ناشناخته بودن برند بورگوارد در کشور، بازار خرید فروش ضعیف و فقدان خدمات پس از فروش مناسب، ارزش خرید این کراس اوور جذاب تحت تاثیر قرار می گیرد. در رنج قیمتی بورگوارد bx7 اگر به خودروهای سدان علاقمند هستید می توانید گزینه هایی مانند کیا اپتیما JF فول، رنو تلیسمان ۲۰۱۸ را در نظر بگیرید یا با هزینه ای پایین تر فولکس واگن پاسات را انتخاب کنید.

رقبای بورگوارد bx7

کراس اوور بورگوارد bx7 با طراحی زیبا، امکانات فراوان، کیفیت عالی قیمت بالایی در بازار داخلی دارد و بخاطر خدمات پس از فروش ضعیف و کمبود قطعات یدکی ممکن است خریداران را با مشکل روبرو سازد. از رقبای این خودرو در بازار داخلی می توان به هیوندای سانتافه، رنو کولئوس، میتسوبیشی اوتلندر و نیسان ایکس تری اشاره کرد که به دلیل سابقه حضور زیاد در بازار داخلی هم شناخته شده تر هستند و هم خدمات پس از فروش بهتری دارند. در این بین چنانچه به دنبال شاسی بلند جادار، امن و کم مصرف هستید رنو کولئوس می تواند بهترین انتخاب باشد البته از نظر بازار دست دوم هیچ یک از این گزینه ها به پای هیوندای سانتافه نمی رسد.

جمع بندی

با توجه به بررسی ها در یک جمع بندی کلی می توان گفت کراس اوور بورگوارد bx7 خودروی با کیفیت و اصالت آلمانی می باشد که همکاری مالی چینی ها نیز نتوانسته اصالت و کیفیت آن را تغییر بدهد. قوانین واردات خودرو کشور و مشکلات ارزی موجب شد تا کراس اوور بورگوارد bx7 در رده شاسی بلندهای لوکسی مانند فولکس تیگوان یا دی اس ۶ قرار بگیرد.

از مزیت های این کراس اوور می توان طراحی جذاب، کیفیت ساخت بالا، مصرف سوخت و شتاب مناسب و آپشن های فراوان را نام برد. و با توجه به این که مدت زمان کمی از حضور محصولات شرکت بورگوراد در بازار کشور می گذرد نمی توان درباره معایب آن ها نظر قطی ارائه داد ولی پشتیبانی ضعیف پس از فروش، دسترسی سخت به قطعات یدکی و بازار دست دوم نه چندان خوب مواردی هستند که می توانند خرید این خودرو را تحت تاثیر قرار دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو