بررسی ونوسیا استار و ویژگی های این خودرو

بررسی ونوسیا استار و ویژگی های این خودرو


منبع: آرگا

6

1402/5/13

18:26


کراس اوور ونوسیا استار در اواخر سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه خودرو گوانگژو چین معرفی شد. این خودرو در کشور مبدا با اسم ژینگ(xing) شناخته می شود و قرار است شرکت نورا موتور آن را به بازار کشورمان ارائه دهد. با بررسی ونوسیا استار همراه ما باشید.

پس از قطعی شدن واردات خودرو در سال جاری، شرکت نورا تصمیم دارد در کنار مونتاژ سایر محصولات خود خودرو جدیدی به اسم ونوسیا استار را به بازار کشورمان ارائه دهد که تقریبا گران قیمت بوده در آن پیشرانه ساخت میتسوبیشی به کار رفته است. در ادامه به بررسی ونوسیا استار پرداخته تا با مشخصات آن بیشتر آشنا شوید.

معرفی و بررسی ونوسیا استار

بعد از قطعی شدن واردات خودرو به کشور در سال جاری، شرکت نورا موتور تصیمیم دارد در کنار مونتاژ محصولات برند سانگ یانگ، این دفعه به سراغ واردات خودروهای چینی برند ونوسیا برود. قابل ذکر است برند ونوسیا زیر مجموعه جوینت ونچر نیسان و دانگ فنگ می باشد. این شرکت در سال ۲۰۱۰ برای تولید و ارائه خودروهای اختصاصی بازار چین تاسیس شد و اولین محصول آن سدان کوچک دی ۵۰ بود که در سال ۲۰۱۲ راهی بازار چین شد.

شرکت نورا موتور بعد از قطعی شدن واردات، خودروهای ونوسیا دی ۶۰ و ونوسیا وی آنلاین را روانه بازار کرد و اکنون قصد دارد کراس اوور تقریبا گران قیمت ونوسیا استار را به بازار عرضه کند. گفتنی است با کاهش ۱۴ درصدی آمار فروش برند ونوسیا در سال ۲۰۱۹، این شرکت مشترک نیسان و دانگ فنگ، به عرضه محصولات بیشتری اقدام کرد تا شاید دوباره بازار چین را در دست بگیرد. در این راستا کراس اوور جدید ونوسیا استار در سال ۲۰۱۹ معرفی شد.

خودرویی که از میانه سال ۲۰۲۰ به بازار چین وارد شد و اولین عضو خانواده ونوسیا به شمار می رود که به پلتفرم VSA مجهز است. در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۰ هزار دستگاه از ونوسیا استار به فروش رسید ولی در سال ۲۰۲۱ ناگهان فروش آن به نصف رسید. این روند کاهش در سال ۲۰۲۲ نیز ادامه داشته به طوری که فقط ۴ هزار از آن فروخته شد.

این موضوع نشان می دهد ونوسیا استار چندان که باید موفق نبوده با این حال قرار است به کشور ما وارد شود و باید منتظر بود که با چه استقبال و توجهی روبرو می شود. در ادامه به معرفی و بررسی بیشتر خودرو ونوسیا استار می پردازیم.

ونوسیا استار

ونوسیا استار از کراس اوورهای دانگ فنگ می باشد که به طور مشترک با شرکت ژاپنی نیسان تولید می شود. این کراس اوور جمع و جور اولین بار در نمایشگاه خودرو گوانگژو چین در سال ۲۰۱۹ معرفی و از سال ۲۰۲۰ به فروش رسید. در آغاز گفته می شد شرکت مکث موتور به واردات ونوسیا می پردازد اما بعد مشخص شد که نورا موتور نمونه هایی از محصولات ونوسیا به ویژه مدل استار را به کشور وارد نموده است.

این خودرو در چین با اسم ژینگ (xing) شناخته می شود و اولین محصول ونوسیا است که روی پلتفرم جدید vsa قرار می گیرد. این پتلفرم نخستین بار در سال ۲۰۱۹ رونمایی و به طور مستقل توسط دانگ فنگ و ونوسیا توسعه یافته و مدل های جدید ونوسیا مانند استار و وی آنلاین روی آن ساخته شده اند.

اگرچه برند ونوسیا همچنان از سرمایه گذاری نیسان بهره می گیرد ولی با کاهش وابستگی اش به این شرکت سعی دارد توانایی های محلی اش را تقویت نماید. از این رو در محصولات جدید ونوسیا مانند استار از تکنولوژی نیسان چندان اثری نیست. ونوسیا استار کراس اوور در کلاس میان سایز می باشد که با طول ۴.۶۹۱ میلی متر، عرض ۱.۹۰۵ میلی متر و ارتفاع ۱.۷۰۶ میلی متر تقریبا هم اندازه چری تیگو ۸ پرو به نظر می رسد.

فاصله محوری خودرو هم ۲.۷۵۶ میلی متر بوده و با توجه به تیپ و قوای محرکه وزن آن بین ۱۴۷۷ تا ۱۶۲۲ کیلوگرم است. قابل ذکر است ونوسیا استار توسط جوینت ونچر دانگ فنگ نیسان در شهر ژنگژو چین به تولید می رسد.

طراحی بیرونی

بررسی ها نشان می دهد با توجه به این که ونوسیا استار در کلاس کراس اوورهای کامپکت قرار دارد ولی از نظر ابعاد و اندازه می توان آن را در رده کراس اوورهای سایز متوسط همچون میتسوبیشی اوتلندر یا نیسان ایکس تریل هم قرار داد. فرم بدنه خودرو به واسطه کاپوت کشیده، شکل سقف، زاویه ستون دی، رنگ های ۱۹ اینچی سفارشی قابل قبول به نظر می رسد.

شایان ذکر است ونوسیا استار از طراحی مدرنی بهره می برد و خصیصه اصلی آن خطوط تیز و شارپ می باشد. در بررسی نمای جلو شاهد جلو پنجره بزرگی هستیم که چراغ ها از طرفین به آن ورود یافته و دی لایت ها به فرم زیبایی به سمت پایین جریان یافته اند.

اندکی پایین تر در طرفین سپر نیز ورودی های هوا با تریم کرومی مشاهده می شود. به علت استفاده از جلو پنجره و چراغ های چند ضلعی ولی طراحی کلی این نما تا حدودی شاسی بلند دی اس ۷ کراس بک را در ذهن یادآوری می کند. ضمنا فرم کلی در ابن بخش از وی آنلاین ساده تر به نظر می رسد.

به طور کلی بررسی نمای بیرونی ونوسا استار از استایل جذاب آن خبر می دهد و این که چارچوب استفاده شده آن گیرایی دلچسبی ارائه می دهد. با این وجود به نظر می رسد طراحی چهره خودرو بخصوص در جلو پنجره و چراغ ها به فیس لیفت اندکی نیاز دارند.

برای رساندن دقیق منظور باید به برادر کوچکتر استار یعنی وی آنلاین اشاره کنیم. در نمای جلو ونوسیا وی آنلاین شاهد چهره گیراتری هستیم که به راحتی قابل رقابت با مدل های ۲۰۲۳ می باشد. ولی المان های به کار رفته در نمای جلو استار برای مشتریان امروزی آنچنان که باید جذاب به نظر نمی رسد و با یک فیس لیفت جزئی می تواند مخاطبین بیشتری جذب کند.

درباره سایر بخش های بدنه خودرو انتقاد خاصی وارد نیست و استایل کلی ونوسیا استار این خودرو خانوادگی در عین لوکس بودن می تواند تا حدودی اسپرت و جوان پسند هم به نظر برسد. در بررسی نمای جانبی نمای سنتی را از این خودرو شاهد هستیم و از فرم کوپه شبیه وی آنلاین خبری نیست.

با این وجود طراحان به کمک ستون های مشکی رنگ و تریم کرومی بالای پنجره که در انتها به سمت پایین شیب می یابد، سعی نموده این بخش را از یکنواختی بیرون بیاورند. طراحی بخش عقب خودرو می تواند کمی ناامید کننده بنظر برسد. در این بخش صرفا از یک چراغ تماما ساده استفاده شده که خیلی پهن دیده می شود و وقتی در کنار رنگ های بدنه روشن مانند سفید واقع می شود نمای جالبی ارائه نمی دهد.

دیفیوز نقره ای با دو سر اگزوز کرومی افقی در دو سمت و زایده عمودی امتداد یافته از طرفین چراغ ها به سمت پایین از ویژگی های دیگر عقب خودرو هستند. با این حال طراحی بدنه استار زیبا و چشم نواز به نظر می رسد ولی اگر چهره ان به سبک نسخه وی لاین تغییر یابد می تواند برای مشتریان امروزی جذاب تر باشد.

طراحی داخلی

در بررسی طراحی داخلی ونوسیا استار می توان گفت با ورود به کابین خودرو محیطی لوکس و مجلل را شاهد هستیم. البته صفحه اصلی داشبورد نسبت به اکثر خودروهای چینی وارد شده در حال حاضر به بازار پیچیدگی زیادی ندارند و خطوط شکل دهنده آن با فرم کلاسیک ترسیم شده اند.

ولی به کار گیری روکش های چرمی و مواد مرغوب در ساخت کابین سبب می شود تا نمای داخلی خودرو دلنشین و باکیفیت تر دیده شود. احتمالا اولین نکته ای که نظر مخاطب را جلب می کند، نمایشگر بزرگ در بخش میانی داشبورد باشد. این نمایشگر سبب شده تا بیشتر کلیدهای فیزیکی حذف شده و توسط نمایشگر مولتی مدیا در دسترس راننده باشند.

ابداع کننده این شیوه کمپانی تسلا است که اکنون در محصولات چینی نیز مشاهده می شود. برخی کلید و دکمه ها هم به شکل پیانویی زیر نمایشگر واقع شده و نمای لاکچری تری در داشبورد ایجاد کرده اند. روکش های چرمی در بخش های پر لمس داشبورد و رودری ها استفاده شده تا حس بهتری در کابین القا شود.غربیلک فرمان با روکش چرم و طرح دی کات هم لذت رانندگی با ونوسیا استار را افزایش می دهد.

کلید استارت هم در سمت راست فرمان به شکل مثلثی طراحی شده که لوگوی اصلی شرکت ونوسیا را یادآوری می کند.  باید اشاره کرد صندلی های جلو به گونه ای طراحی شده اند که راحتی زیادی به همراه دربرگیرندگی بالایی برای بدن راننده و سرنشین به همراه می آورند.

کنسول میانی بین صندلی های جلو هم سبب می شود افراد راحتی و آسودگی بیشتری را در ردیف جلو تجربه نمایند. با توجه به بررسی ها می توان گفت جادار بودن فضای کابین ونوسیا استار از مهمترین ویژگی های این کراس اوور خانگی محسوب می شود. طراحان دانگ فنگ و نیسان به این موضوع واقف بوده از این رو فاصله محوری خودرو ۲۷۶۵ میلی متر در نظر گرفته شده است.

این فاصله محوری موجب شده تا سرنشینان بزرگسال در صندلی های ردیف دوم این خودرو احساس راحتی داشته باشند. ضمنا صندوق عقب در حالت عادی ظرفیت ۷۰۰ لیتر را دارد که پاسخگوی نیازهای یک خانواده ۵ نفره خواهد بود. البته اگر صندلی های ردیف دوم خوابانده شود، این ظرفیت به ۲۰۵۶ لیتر افزایش پیدا می کند.

به طور خلاصه در کابین ونوسیا استار شاهد پنل پشت آمپری ۱۲.۳ اینچی، نمایشگر مرکزی عمودی ۱۵.۶ اینچی با دستیار صوتی، روکش چرم با دوخت لوزی در پوشش داخلی دربها، سقف پانوراما، تنظیم برقی صندلی های ردیف جلو، زیرپایی تاشو صندلی سرنشین جلو روبرو می باشیم.

مشخصات فنی

در این بخش به بررسی مشخصات فنی ونوسیا استار می پردازیم. این خودرو به پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو تحت لیسانس میتسوبیشی مجهز است که قدرتی معادل ۱۹۰ اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰ و گشتاور حداکثری ۲۶۰ نیوتن متر را در دور موتور ۱۵۰۰ – ۴۵۰۰ ارائه می دهد.به این ترتیب امکان شتابگیری با این کراس اوور در دورهای پایین امکان پذیر بوده و راننده در بیشتر مواقع قدرت و گشتاور مناسبی در اختیار دارد.

گفتنی است ویژگی جالب این خودرو، امکان سفارش سیستم هیبریدی ملایم ۴۸ ولتی می باشد. این سیستم به صورت مستقل توسط تیم ونوسیا ساخته شده و می تواند مصرف سوخت را کاهش دهد. به طور مثال مصرف ترکیبی خودرو بدون سیستم هیبریدی ملایم حدود ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می باشد و با این سیستم به ۶.۱ لیتر می رسد. با این وجود سیستم هیبریدی تاثیری بر سرعت و شتاب خودرو ندارد و هر دو مدل با گیربکس اتومات در عرض ۹.۹ ثانیه از شتاب صفر به صد کیلومتر بر ساعت می رسند.

انتقال نیروی تولیدی پیشرانه نیز توسط گیربکس های ۶ سرعته دستی و ۷ سرعته روغنی دو کلاچه به سمت محور جلو صورت می گیرد ولی مانند بیشتر کراس اوورهای چینی از سامانه چهار چرخ محرک خبری نیست. قابل ذکر است پیشرانه برقی در ابتدای شتاب گیری و به عنوان دستیار سیستم توقف حرکت عمل می کند.

نیروی حاصل از ترمزگیری نیز به کمک این ژنراتور در باتری ذخیره می گردد. با توجه به قابلیت های پیشرانه هیبرید خفیف از این کراس اوور نمی توان در حالت تمام برقی بهره برد. از ویژگی های جالب ونوسیا استار آن است که بعضی قطعات مشترک با سایر محصولات رنو، نیسان و میتسوبیشی را در خود جای داده است.

که طراحی چند اتصالی تعلیق عقب، سامانه چهار چرخ محرک، امکان نصب موتور در عقب و موتور هیبرید را فراهم نموده است. وزن ونوسیا استار در نسخه اتومات حدود ۱۵۳۹ کیلوگرم می باشد. به این ترتیب نسبت قدرت به وزن خودرو رقم قابل قبولی بوده و برای رسیدن شتاب خودرو به حدود ۱۰ ثانیه کافی است.

این میزان شتاب برای کراس اوور شهری خانوادگی مناسب بوده و از این نظر در حد محصولات رقیب مانند لاماری ایما می باشد. در بخش عقب خودرو سیستم تعلیق مولتی لینک مستقل استفاده شده در نتیجه موقع ورود یا خروج از پیچ ها در سرعت های زیاد، هندلینگ و چسبندگی بهتری دارد.

با توجه به بکارگیری پلتفرم نیسان عملکرد ونوسیا استار هم در این مواقع مطلوب و قابل اطمینان برآورد می شود و اجازه تسلط بیشتر راننده به ماشین را می دهد.  رینگ های ۱۸ اینچی نیز انتخاب مناسبی برای این کلاس بوده و سواری استار به اندازه رینگ های بزرگتر خشک نیست.

ولی به هر روی این سگمنت از خودروها به سیستم تعلیق کمی خشک نیازمند هستند تا هندلینگ ماشین در حد استاندارد باقی بماند و پایداری آن مورد کاهش نیابد.

امکانات رفاهی و آپشن ها

از جمله امکانات رفاهی و آپشن های ونوسیا استار با توجه به تیپ مورد نظر عبارت است از:

  • سیستم تهویه اتوماتیک
  • استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید
  • کروز کنترل تطبیقی
  • هدآپ دیسپلی
  • درب صندوق برقی
  • سنسور پارک عقب و جلو
  • دوربین دید عقب
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • سیستم پایش باد تایرها
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • دستیار نقطه کور
  • سیستم پارک خودکار
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • چراغ‌های خودکار
  • نورپردازی داخلی هفت‌رنگ
  • صفحه آمپر دیجیتالی
  • حداکثر هشت ایربگ
  • تنظیم برقی صندلی‌های جلو با حافظه
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن
  • سنسور باران و …

به این ترتیب ونوسیا استار خودرویی کاملا مجهز می باشد اما بیشتر این امکانات در تیپ های بالایی ارائه می گردند و در حال حاضر مشخص نیست این خودرو با کدام تیپ و سطح تجهیزات در کشور ارائه می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو