بررسی راین r3 خودروی شرکت چینی چانگان

بررسی راین r3 خودروی شرکت چینی چانگان


منبع: آرگا

16

1401/9/14

15:11


چند ماهی است که اخباری مبنی بر عرضه محصول جدیدی از شرکت خودروسازان راین با نام راین r3 انتشار یافته است. از این رو در این مطلب تصمیم گرفتیم به بررسی راین r3 بپردازیم تا با امکانات و مشخصات این خودرو بیشتر آشنا شوید.

خودرو راین r3 در سال های ۲۰۱۰-۲۰۱۶ با اسم cx20 تحت برند چانگان بوده و بعد از آن با نام Q1 توسط برند لارک عرضه شد. اکنون بعد از مدتی طولانی گروه خودروسازان راین قصد عرضه آن را با همین نام به بازار کشور دارد. در این مطلب به بررسی راین  r3 خواهیم پرداخت.

معرفی و بررسی راین r3

در شهریور سال جاری شرکت خودروسازان راین خبر داد که عرضه محصول جدیدی به اسم راین r3 را شروع کرده است. این شرکت بعد از چند سال عدم فعالیت اکنون می خواهد با این خودرو مجددا اعلام حیات نماید. هر چند راین r3 خودرو شناخته شده ای نیست، اما در این مطلب تصمیم گرفتیم به بررسی این خودرو پرداخته تا با مشخصات و امکانات آن بیشتر آشنا شوید.

راین r3 اساسا محصولی از شرکت چینی چانگان می باشد که در سال ۲۰۱۰ با اسم چانگان cx20 معرفی و روانه بازار شد. این خودرو تا سال ۲۰۱۶ تحت برند چانگان بوده ولی از این سال به بعد امتیاز خودرو مذکور به یک خودروسازی چینی دیگر به اسم لارک فروخته شد. و اسم چانگان cx20 به لارک Q1 تغییر یافت.

اکنون شرکت خودروسازان راین قصد همکاری با لارک را داشته و موفق شد لارک Q1 را با اسم راین r3 روی خط مونتاژ خود قرار دهد. در سال ۲۰۱۰ در جریان نمایشگاه چانگ کینگ، شرکت چانگان از یک کراس اوور کوچک به اسم cx20 رونمایی نمود. این خودرو در سال ۲۰۱۳ با تغییراتی همراه شد و تا سال ۲۰۱۶ تحت برند چانگان با قیمت ۸ هزار تا ۹۳۰۰ دلار تولید شد.

از آن زمان تا حالا این خودرو با اسم لارک Q1 عرضه می شود. لارک زیر مجموعه شرکت یانگ من می باشد که علاوه بر ساخت اتوبوس، پروتون جنتو را نیز با برند خود در چین ارائه می کند. لارک در ژوئن ۲۰۲۲ توانست ۲۰۳ دستگاه لارک Q1 را به فروش رساند که نسبت به ماه قبلش حدود ۷.۷ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۰ درصد رشد را نشان می دهد.

قابل ذکر است شرکت خودروسازان راین یکی از شرکت های خودروسازی کم حاشیه کشور ما محسوب می شود که از سال ۱۳۸۲ به این حوزه وارد شده است. نخستین محصولات این شرکت دو خودرو کره ای به اسم هیوندای ورنا (اکسنت) و هیوندای آوانته (الانترا) می باشد.

این شرکت بعد از خروج شریک کره ای اش از بازار کشور در دهه ۱۳۹۰، به همکاری با شرکت گریت وال و فاو پرداخت. حالا گروه خودروسازان راین می خواهد با عرضه راین  r3 به بازار خودرو ایران باز گردد. این شرکت بعد از عرضه نه چندان موفق ولکس C30 و ولا V5 (از سال ۱۳۹۴-۱۳۹۸) چند سالی از بازار خودرو دور بود.

به این ترتیب راین r3 که تا قبل از این توسط دو برند چانگان و لارک در کشور مبدا تحت فروش بوده است بعد از یک تاخیر طولانی به بازار کشور ما عرضه می شود. با این که راین r3 نخستین محصول راین نیست ولی نخستین محصول جدیدی است که از سال ۹۸ تاکنون توسط این شرکت به تولید رسیده است. در ادامه به بررسی راین r3 می پردازیم.

طراحی ظاهری

جهت بررسی طراحی ظاهری راین r3 می بایست به سال نخست طراحی این خودرو یعنی ۲۰۱۰ بازگردیم و مطابق معیارهای آن زمان به قضاوت پردازیم. در این صورت راین r3 می تواند با توجه به المان هایی مانند چراغ های بزرگ و سپر عضلانی جلو، آینه های جانبی تعبیه شده روی درب با طراحی اسپرت، خطوط شکسته عقب نمره قبولی بگیرد. ولی اکنون در سال ۲۰۲۲ هستیم و با توجه به ترندهای روز طراحی خودرو در جهان و همچنین پیشرفت چشمگیر چینی ها در این باره، ظاهر راین r3 جذابیت چندانی نداشته و کاملا معمولی جلوه می کند.

همانطور که اشاره شد این خودرو یک دهه قبل به بازار معرفی شده از این رو طبیعی است که خطوط طراحی آن نسبت به خودروهای امروزی جذابیت آنچنانی نداشته باشد. طراحی راین  r3 ترکیبی از سه کلاس کراس اوور، هاچ بک و استیشن می باشد به این ترتیب هویت خودرو دقیقا مشخص نیست.

راین r3 در دوره ای از صنعت خودروسازی چین تولید شد که خودروسازان چینی به ساخت اتومبیل های ترکیبی با کلاس نامشخص مانند کراس اوور دانگ فنگ H30 علاقمند بودند. به این ترتیب اگر کلمه ای برای توصیف ظاهری راین r3 وجود داشته باشد این واژه ناموزون خواهد بود.

زیرا جلو پنجره ای و چراغ های جلو خودرو به سبک خودروهای مینی ون طراحی شده ولی بدنه خودرو در بخش جانبی خیلی کوتاه می باشد و به هیچ وجه نمی تواند لقب مینی ون بگیرد. ابعاد و اندازه راین  r3 نیز مشابه پژو ۲۰۷ است که از این نظر در کلاس هاچ بک جای می گیرد.

با این وجود ارتفاع چند میلی متر بیشتر آن سبب شده تا یک هاچ بک کراس نیز تلقی گردد. ضمنا نمای عقب راین  r3 در سادگی مطلق طراحی شده و با آثاری از ناپختگی همراه است.

طراحی داخلی

در بررسی طراحی داخلی راین r3 همانند طراحی ظاهری، نشانه هایی از گذر زمان به خوبی در کابین مشهود است. اگر خودروهایی مانند ام وی ام ۵۳۰ یا جک J5 دنده ای را به یاد داشته باشید، کابین راین  r3 برای شما آشنا دیده می شود. طراحی بخش های مختلف کابین به ساده ترین شکل ممکن صورت گرفته و شاهد خلاقیت عجیبی در فضای داخلی این خودرو نیستیم.

مجموعه نشانگرهای خودرو آنالوگ بوده و در قالب یک مجموعه سه تایی دیده می شوند. فرمان ساده بوده و با تعدادی دکمه کنترلی همراه است. ناگفته نماند خودروسازان راین محصول جدیدش را به نمایشگر لمسی هم مجهز ساخته است. با این وجود به نظر می رسد این نمایشگر بزرگ با دیگر ادوات داشبورد سازگاری چندانی ندارد و کمی از جای خود بیرون زده است.

در پایین نمایشگر لمسی هم اهرم های چرخشی کنترل سیستم تهویه جای دارند. به طور کلی شاهد داشبورد با طراحی خیلی ساده هستیم که فقط سعی شده با یکسری تزئینات نقره ای رنگ و قرارگیری پنل نشانگر در سه قاب مجزای دایره ای تا حدی از یکنواختی آن بکاهند.

مشخصات فنی

شایان ذکر است راین r3 یک خودرو اقتصادی می باشد و در این خودرو ها از موتورهای کم حجم و کوچک استفاده می شود. پیشرانه در نظر گرفته شده برای راین  r3 از نوع ۱.۳ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر می باشد که قدرتی معادل ۸۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۱۶ نیوتن متر را ارائه می دهد.

این نیروی تولیدی توسط گیربکس ۴ سرعته به چرخ های جلوی این هاچ بک کراس اوور منتقل می شود. در ضمن پیشرانه راین r3 دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر تخمین زده شده است. حداکثر سرعت خودرو نیز ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است.

امکانات و تجهیزات خودرو

همانطور که اشاره شد راین  r3 خودروی اقتصادی چینی می باشد که فناوری ساخت آن به یک دهه قبل بر می گردد. به این ترتیب امکانات رفاهی و ایمنی چندان چشمگیری ندارد. البته امید می رود خودروسازان راین برای جلب نظر مشتریان، تعدادی آپشن به صورت افترمارکت به این هاچ بک کراس اضافه سازد.

از امکانات و تجهیزات راین r3 می توان به فرمان برقی، سیستم چند رسانه ای همراه با نمایشگر ۹ اینچی اندروید، سیستم دی لایت، سیستم تهویه دستی، سنسور فشار باد تایرها، رینگ های ۱۵ اینچی آلیاژی، دوربین دید عقب؛ سنسور پارک عقب، دو عدد ایربگ، سانروف، رایانه سفری، آینه های جانبی برقی تنظیم شونده، و … اشاره کرد.

رقبای خودرو

در حال حاضر هاچ بک کراس راین r3 دو رقیب قدرتمند پیش روی خود دارد که شامل پژو ۲۰۷ اتومات و ام وی ام ۳۱۵ پلاس می باشد. هر دو خودرو مذکور پیشرانه قوی تری نسبت به راین r3 داشته و از لحاظ امکانات رفاهی هم شرایط مطلوبی دارند. با این وجود گروه راین می تواند از کمبود عرضه پژو ۲۰۷ اتومات به بازار نهایت بهره را برده و قسمتی از مشتریان خودروهای اتومات شهری را به سوی خود بکشاند.

از طرفی راین r3 با سبک و سیاق بدنه اش می توان فراتر از هاچ بک کراس ظاهر شده و مورد توجه خانواده های کوچک واقع شود.

جمع بندی

خودرو راین r3 یکی از چند صد خودرویی است که با تاخیر زیاد به بازار کشور ما راهی شده است. نخستین حضور این خودرو در ایران به آذرماه سال قبل باز می گردد. و در شهریور ۱۴۰۱ راین r3 به طور رسمی توسط گروه خودروسازان راین به بازار کشور معرفی شد.

با توجه به مشخصات این خودرو، راین r3 می تواند در جایگاه یک محصول اقتصادی کم مصرف با امکانات قابل قبول گزینه مناسبی برای خرید بوده ولی مواردی همچون ظاهر قدیمی و خدمات پس از فروش محدود می تواند مشتریان بالقوه زیادی را از این خودرو دور نماید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو