10 دروغ بزرگی که در مورد مواد غذایی به ما گفته اند و ما باور کرده‌ایم!

10 دروغ بزرگی که در مورد مواد غذایی به ما گفته اند و ما باور کرده‌ایم!


منبع: خبرنما

4

1402/1/23

16:01


در این مطلب در مورد 10 دروغ بزرگی که در مورد مواد غذایی سالم رواج یافته‌اند صحبت می‌کنیم. با خواندن این مطلب حتما تغییراتی در رژیم غذایی‌تان اعمال خواهید کرد…

10 دروغ بزرگی که در مورد مواد غذایی به ما گفته اند و ما باور کرده‌ایم!

چنانچه می‌دانید متخصصان تغذیه سعی در بهبود أوضاع سلامتی انسان‌ها دارند. اما گاهی اطلاعات غلط رواج پیدا می‌کند و غالب آدم‌ها هم آن‌ها را می‌پذیرند. در این مطلب در مورد برخی دروغ‌هایی که در مورد مواد غذایی سالم رواج یافته‌اند صحبت خواهیم کرد. احتمالا با اطلاع از موارد قید شده در این نوشتار تغییراتی در گزینه‌های غذایی‌تان اعمال خواهید کرد.

تخم مرغ ناسالم است

تخم مرغ آب پز
مواد غذایی

عجیب ترین دروغ‌هایی که متخصصان تغذیه به خورد مغزمان داده‌اند، ناسالم جلوه دادن غذاهای فوق العاده مقوی و سالم است که ما هم به آن‌ها باور کرده‌ایم. بهترین نمونه آن نیز تخم مرغ است. بر اساس گفته‌های متخصصان تغذیه، تخم مرغ حاوی مقدار زیادی کلسترول است که خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. در حالی که بر اساس تحقیقات اخیر، کلسترول موجود در تخم مرغ اصلا باعث افزایش کلسترول خون نمی‌شود.

در واقع، تخم مرغ در درجه اول کلسترول “خوب” را افزایش می‌دهد و اصلا با خطر بیماری قلبی مرتبط نیست. به علاوه تخم مرغ سرشار از انواع مواد مغذی همراه با آنتی اکسیدان‌های منحصر به فرد است که سبب حفظ سلامت چشم می‌شود و با وجود این که یک غذای “پرچرب” است، خوردن آن در وعده صبحانه در مقایسه با نان باعث کاهش وزن می‌شود.

چربی اشباع شده برای شما مضر است

مواد غذایی سالم

هرچند دهه‌ها است که متخصصان اپیدمی بیماری قلبی افراد را از خوردن چربی اشباع شده باز می‌دارند و مصرف آن را با افزیش خطر بیماری قلبی مرتبط می‌دانند، اما بر اساس تحقیقات جدید، این باور اشتباه و نادرست است. بر اساس مطالعات جدید، هیچ ارتباطی بین چربی اشباع و بیماری قلبی وجود ندارد.

این باور که چربی اشباع خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد، یک نظریه نادرست است. در حالی که خوردن چربی‌های اشباع میزان کلسترول HDL (“خوب”) را در خون افزایش می‌دهد.

در حد اعتدال خوردن گوشت، روغن نارگیل، پنیر، کره… یا خیلی از خوراکی‌های حاوی چربی اشباع شده، هیچ خطری برای سلامتی شما ندارند.

دانه ها و روغن‌های گیاهی حاوی امگا 6 برای شما مفید هستند

مواد غذایی سالم

چربی های چند غیر اشباع سالم در نظر گرفته می‌شوند زیرا بر اساس مطالعات آن‌ها خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهند. اما انواع مختلفی از چربی های چند غیر اشباع وجود دارد که همه تاثیر یکسان بر بدن شما ندارند. مهم‌تر از همه، ما همزمان و به یک نسبت مشخص هم به اسیدهای چرب امگا 3 نیاز داریم و هم به اسیدهای چرب امگا 6.

امگا 3 خاصیت ضد التهابی داشته و خطر ابتلا به اکثر بیماری‌های مرتبط با التهاب را کاهش می‌دهد. همانطور که گفتیم انسان در واقع نیاز به دریافت امگا 6 و امگا 3 در یک نسبت مشخص دارد. اگر این نسبت به نفع امگا 6 افزایش یابد باعث ایجاد اختلال در سلامت بدن می‌شود.

تا کنون بزرگترین منابع امگا 6 در رژیم غذایی مدرن، دانه‌های فرآوری شده و روغن‌های گیاهی مانند روغن سویا، ذرت و آفتابگردان عنوان شده اند. در حالی که جذب زیاد امگا 6 باعث افزایش خطر بیماری قلبی می‌شود. بنابراین شما باید ماهی هم بخورید تا نسبت امگا 3 با 6 را حفظ کنید. اما از مصرف بیش از حد دانه های صنعتی و روغن‌های گیاهی خودداری کنید.

رژیم‌های کم کربوهیدرات خطرناک هستند

مواد غذایی

هرچند اکثر افراد بر این باوراند که رژیم های کم کربوهیدارت خطرناک و ناسالم هستند، اما باید بگوییم که این نوع رژیم، درمانی بالقوه برای اکثر بیماری های شایع در بین مردم است. رژیم غذایی کم چرب در برابر بسیاری از این بیماری‌ها بی‌فایده و بی تاثیر است. با این حال، رژیم‌های کم کربوهیدرات تاثیر بهتری بر سلامت افراد دارند.

تاثیر رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات

  • با این نوع رژیم می‌توانید بیشتر چربی بدن را با محدودیت کالری کاهش دهید، حتی اگر در رژیم‌های کم کربوهیدرات مجاز به خوردن هر نوع غذا باشید، باز هم وزن بیشتری کم خواهید کرد.
  • رژیم کم کربوهیدات باعث کاهش قابل توجه فشار خون می‌شود.
  • کاهش قند خون و بهبود علائم دیابت با پیروی از چنین رژیم غذایی امکان پذیر است.
  • این رژیم باعث افزایش کلسترول HDL (خوب) می‌شود.
  • منجر به کاهش تری گلیسیرید می‌شود.
  • از طرفی رعایت رژیم‌های کم کربوهیدرات آسان تر است، زیرا نیازی به محدود کردن کالری ندارد و لزمی ندارد گرسنگی بکشید.

شکر ناسالم است

شکر قهوه ای برای دیابتی ها
مواد غذایی

همه ما از این حرف می‌زنیم که شکر برای سلامت بدن مضر است، زیرا حاوی کالری زیادی است. بله این درست است که شکر بدون داشتن هیچ ماده مغذی، دارای کالری زیادی است. اما این فقط جنبه سطحی داستان است. شکر از آنچه فکر می‌کنید، مضرتر و خطرناک‌تر است. این ماده غذایی، در درجه اول به دلیل محتوای فروکتوز بالا، بر متابولیسم تأثیر می‌گذارد، به گونه‌ای که ما را برای افزایش سریع چربی و بیماری متابولیک آماده می‌کند.

فروکتوز توسط کبد متابولیزه می‌شود و به چربی تبدیل می‌شود که به صورت ذرات کلسترول بد یا VLDL در خون ترشح می‌کنید. همین امر منجر به افزایش تری گلیسیرید و کلسترول در بدن می‌شود.

همچنین شکر باعث مقاومت در برابر هورمون‌های انسولین و لپتین می‌شود که شما را چند پله بیشتر به چاقی، سندرم متابولیک و دیابت نزدیک می‌کند.

اینها تنها چند نکته از مضرات شکر برای سلامت بدن شما بود. شکر نه تنها باعث این مشکلات می‌شود، بلکه سبب تحریک بی‌وقفه انسان برای افزایش بیشتر اشتها و چاق شدن می‌شود.

غذاهای پرچرب شما را چاق میکند

فست فود کیسه صفرا غذاهای مضر در ماه رمضان

همه ما بر این باوریم که خوردن غذاهای پرچرب باعث چاقی ما می‌شود. اما این باور اشتباه است. با وجود کالری زیادی که در هر گرم غذاهای پرچرب نسبت به کربوهیدرات یا پروتئین وجود دارد، رژیم های غذایی پرچرب باعث چاق شدن افراد نمی‌شوند. بلکه رژیم غذایی سرشار از چربی و کربوهیدرات بالا شما را چاق می‌کند.

در واقع، رژیم‌های پرچرب (و کم کربوهیدرات) نسبت به رژیم‌ غذایی کم چرب باعث کاهش چربی خیلی بیشتری می‌شوند.

کربوهیدرات ها بزرگترین منبع کالری شما هستند

آنچه متخصصان تغذیه می‌گویند این است که همه باید یک رژیم غذایی کم چرب داشته باشند که کربوهیدرات‌ها حدود 50 تا 60 درصد از کل کالری آن را تشکیل دهند. این نوع رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی غلات و قند با مقادیر بسیار کمی از غذاهای چرب مانند گوشت و تخم مرغ است. رژیم غذایی کم چرب برای برخی از افراد، به ویژه افرادی که به طور طبیعی لاغر هستند، مفید است. اما برای افراد با اضافه وزن و چاقی، کسانی که سندرم متابولیک و دیابت دارند، این مقدار کربوهیدرات کاملا خطرناک است. در واقع بر اساس مطالعه انجام شده، افراد نباید از رژیم کم چرب پر کربوهیدرات پیروی کنند، بلکه باید رژیمی کم کربوهیدرات و پرچرب داشته باشند.

همه باید غلات بخورند

مواد غذایی

 

بر اساس گفته متخصصان انسان‌ها باید رژیم غذایی‌شان را بر پایه غلات تنظیم کنند، در حالی که این گفته اصلا منطقی نیست.

غلات در مقایسه با سایر غذاهای سالم مانند سبزیجات دارای مواد مغذی نسبتاً کمی هستند. آن‌ها همچنین غنی از ماده‌ای به نام اسید فیتیک هستند که مانع جذب مواد معدنی ضروری در روده‌ها می‌شود.

متداول‌ترین غله در رژیم غذایی افراد گندم است. در حالی که گندم می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جزئی تا جدی شود. این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی گلوتن است، که بر اساس تحقیقات ممکن است خیلی از افراد به آن حساسیت داشته باشند.

خوردن گلوتن می‌تواند به پوشش روده آسیب برساند، باعث درد، نفخ، مشکل در دفع مزاج و خستگی شود. بنابراین رژیم غذایی باید سرشار از سبزیجات و میوه‌ها باشد تا غلات.

غذاهای کم چرب برای بدن مفید هستند

آیا می‌دانید اگر چربی‌ را از غذاهای روزمره تان حذف کنید چه طعمی خواهد داشت؟ مطمئنا هرگز مزه آن را دوست نخواهید داشت. تولید کنندگان مواد غذایی این را می‌دانند و بنابراین چیزهای دیگری را برای جبران کمبود چربی و بازگرداندن طعم و مزه به مواد غذایی اضافه می‌کنند.

این مواد نیز معمولاً شامل شیرین‌ کننده ها مثل شکر، شربت ذرت با فروکتوز بالا یا هم شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام می‌شود. شاید فکر کنید غذای سالمی مصرف می‌کنید اما به این نکته توجه کنید، حتی اگر شیرین کننده های مصنوعی کالری ندارند، اما هیچ تحقیقی ثابت نکرده که آن‌ها بهتر از شکر هستند.

در واقع، اکثر مطالعات انجام شده به ارتباط مستقیم و مهم آن‌ها با بیماری‌های مختلف مانند چاقی، سندرم متابولیک، دیابت، بیماری قلبی، زایمان زودرس و افسردگی اشاره کرده‌‍اند. در این محصولات کم چرب، چربی‌های طبیعی سالم با موادی جایگزین می شوند که خیلی مضرتر از چربی‌ها هستند.

خوردن مقدار زیادی پروتئین برای استخوان ها و کلیه ها مضر است

حفظ سلامت کلیه ها

متخصصان توصیه می‌کنند از خوردن پروتئین زیاد خودداری کنید، زیرا رژیم غذایی با پروتئین بالا باعث پوکی استخوان و بیماری کلیوی می شود. هرچند درست است که خوردن پروتئین باعث افزایش دفع کلسیم از استخوان در کوتاه مدت می‌شود، اما بر اساس مطالعات جدید، این گفته عکس چیزی است که تصور می‌کنید.

در دراز مدت، پروتئین ارتباط قوی با بهبود سلامت استخوان و کاهش خطر شکستگی دارد. علاوه بر این، در مطالعات انجام شده هیچ اثری از ارتباط بین پروتئین بالا با بیماری کلیوی در افراد سالم وجود ندارد.

در واقع، دو عامل اصلی خطر نارسایی کلیه دیابت و فشار خون بالا هستند. پیروی از یک رژیم غذایی با پروتئین بالا باعث بهبود سلامت استخوان‌ها و کلیه‌ها می‌شود. در هر صورت، یک رژیم غذایی با پروتئین بالا باید بدن شما را از پوکی استخوان و نارسایی کلیه محافظت کند!

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن 22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو