حفظ پ هاش طبیعی واژن؛ دلیل اهمیت سطح pH چیست؟

منبع: خبرنما

3

1402/2/4

10:41


سطوح اسیدیته یا pH  واژن به دفاع از این بخش بدن در برابر باکتری، انگل و قارچ مضر کمک می‌کند. اما اگر تعادل pH واژن خارج از محدوده معمولی باشد، ممکن است مشکلاتی برای‌تان ایجاد شود! اما برای حفظ سطح پ هاش واژن چه باید کرد؟ در این نوشتار خواهیم دید!…

حفظ پ هاش طبیعی واژن؛ دلیل اهمیت سطح pH چیست؟

آیا در ناحیه واژن احساس خارش دارید یا بوی تند ماهیِ بسیار ناخوشایندی را از واژن استشمام می‌کنید؟ آیا هنگام ادرار کردن احساس سوزش دارید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، ممکن است سطح پ هاش واژن شما از حالت عادی خارج شده باشد. pH  به عنوان مقیاسی برای میزان اسیدی یا قلیایی (بازی) یک ماده استفاده می‌شود. این مقیاس از 0 تا 14 متغیر است. محدوده pH طبیعی واژن بین 3.8 تا 5 در نظر گرفته می‌شود. سطوح اسیدیته یا pH  واژن به دفاع از این بخش بدن در برابر باکتری، انگل و قارچ مضر کمک می‌کند. اما اگر تعادل pH واژن خارج از محدوده معمولی باشد، ممکن است مشکلاتی برای‌تان ایجاد شود! اما برای حفظ سطح پ هاش واژن چه باید کرد؟ در این نوشتار خواهیم دید!

نکاتی برای حفظ سطح pH طبیعی واژن

حالا که اهمیت حفظ سطح pH واژن را درک کرده اید می‌توانیم به نکاتی برای دستیابی به این مهم بپردازیم. به ویژه که با حفظ سطح پ هاش، عفونت‌ها را نیز از خودتان دور نگه می‌دارید. بله خانم‌ها، عفونت‌های قارچی، واژینوز باکتریایی و حتی کلامیدیا چند مورد از عفونت‌هایی هستند که در صورت ناپایدار بودن سطح pH  واژن ممکن است رخ بدهند.

برخی از نکات موثر برای حفظ پ هاش طبیعی واژن را در زیر می‌بینید:

پروبیوتیک بخورید

واژن شما هم باکتری خوب و هم باکتری بد دارد. باکتری های خوب به عنوان “لاکتوباسیل” و باکتری های بد با نام “بی هوازی” شناخته می‌شوند. برای حفظ سلامت واژن، به لاکتوباسیل‌های بیشتری نیاز دارید زیرا به حفظ سطح pH مناسب در واژن کمک می‌کند. هرچند این باکتری از قبل در واژن شما وجود دارد، اما می‌توانید با گنجاندن غذاهای پروبیوتیک مانند ماست، کفیر، دوغ و کیمچی در برنامه‌ غذایی روزانه‌تان، رشد آن را افزایش دهید. پروبیوتیک ها همچنین برای بهبود فرایند هضم شناخته شده هستند.

سیگار را ترک کنید

مصرف سیگار با افزایش خطر عفونت و سایر مشکلات واژن مرتبط است. بنابراین اگر سیگار می‌کشید، خطر ابتلا به عفونت در شما زیاد است. مصرف سیگار همچنین می‌تواند تعداد باکتری های بد و بی هوازی را افزایش دهد و سبب کمبود لاکتوباسیل در واژن شود. با این حال، مطالعات زیادی نشان داده‌اند که میکروبیوم واژن افراد غیر سیگاری در مقایسه با افراد سیگاری، حاوی میزان بیشتری لاکتوباسیلوس است. بنابراین، در صورتی که می‌خواهید سلامت واژن و سطح pH آن را در محدوده سالم نگه دارید، سیگار را کنار بگذرید.

استرس‌تان را مدیریت کنید

استرس باعث افزایش سطح کورتیزول می‌شود و به این ترتیب تعادل اسید و باز واژن را از بین می‌برد. برای حفظ سطح استرس برای حفظ سلامت واژن، باید به طور روزانه تمرینات ورزشی انجام دهید، نوشیدن الکل و سیگار را محدود کنید، تمرینات تنفسی عمیق داشته باشید و هر فعالیت دیگری که برای‌تان لذت بخش است را امتحان کنید.

بهداشت قاعدگی را به درستی رعایت کنید

بسیاری از ما زنان به بهداشت قاعدگی توجهی نداریم. اما اگر بهداشت قاعدگی شما در سطح مطلوب نباشد، احتمال زیادی وجود دارد که دچار تحریکات واژن، خارش یا حتی عفونت شوید، مواردی که می‌توانند سطح pH  واژن شما را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، هر 4 تا 6 ساعت یک بار نوار بهداشتی یا پد را عوض کنید، واژن را تمیز نگه دارید، به طور روزانه حمام کنید، در صورت امکان دو بار در روز لباس زیرتان را عوض کنید و آب فراوان بنوشید.

از غذاهای شیرین پرهیز کنید

مصرف غذاهای شیرین مانند شکلات، کیک، شیرینی و دسر می‌تواند باعث افزایش pH یا افزایش رشد مخمر شود. بنابراین، برای حفظ pH  واژن در سطح متعادل و خوب، بهتر است مصرف قند را کاهش دهید. همچنین باید از غذاهای سرخ شده و فرآوری شده تا حد امکان پرهیز کنید.

تابستان‌ها لباس زیر تولید شده از الیاف مصنوعی نپوشید

پوشیدن الیاف مصنوعی هرگز و در هیچ زمانی ایده مناسبی نیست. از این رو تلاش کنید همیشه لباس زیر نخی بپوشید تا واژن عرق نکند. همچنین در هوای گرم بهتر است لباس زیرتان را به طور مرتب عوض کنید، به خصوص اگر زیاد عرق می‌کنید.

دوش واژینال ابدا گزینه مناسبی نیست

آیا از آب یا هر محلول دیگری برای تمیز کردن داخل واژن استفاده می‌کنید؟ توصیه می‌شود این کار را انجام ندهید چرا که ممکن است منجر به عدم تعادل pH شود و فلور نرمال واژن را مختل کند. به علاوه انجام دوش واژینال ممکن است به طور بالقوه جاذب عفونت باشد. با این حال برای انجام دوش فقط از آب گرم برای تمیز کردن واژن استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که واژن عضوی است که خودش توانایی تمیز کردن خود را دارد.

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن 22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو