بایدها و نبایدهای بارداری + معرفی موارد مجاز و ممنوعه

بایدها و نبایدهای بارداری + معرفی موارد مجاز و ممنوعه


منبع: خبرنما

4

1402/2/5

22:14


آیا از چیزهایی که در دوران بارداری بی خطر هستند با خبرید؟ آیا رنگ مو می‌تواند به جنین آسیب برساند؟ آیا می‌توانید حیوان خانگی در خانه نگهداری و به آن رسیدگی کنید؟ جواب همه این سوالات و خیلی سوالات دیگر که ذهن تان را در این دوران درگیر می‌کند را می‌توانید در مطلب بایدها و نبایدهای بارداری در خبرنامه بخوانید…

بایدها و نبایدهای بارداری + معرفی موارد مجاز و ممنوعه

آیا از چیزهایی که در دوران بارداری بی خطر هستند با خبرید؟ آیا رنگ مو می‌تواند به جنین آسیب برساند؟ آیا می‌توانید حیوان خانگی در خانه نگهداری و به آن رسیدگی کنید؟ جواب همه این سوالات و خیلی سوالات دیگر که ذهن تان را در این دوران درگیر می‌کند را می‌توانید در مطلب بایدها و نبایدهای بارداری در خبرنامه بخوانید.

خوردن پنیر و گوشت های فرآوری شده در دوران بارداری

لیستریوز، یک بیماری منتقله از غذا با علائم خفیف شبیه آنفولانزا است که هرچند نادیده گرفته می‌شود، می‌تواند منجر به زایمان زودرس، سقط جنین، بیماری شدید یا حتی مرگ نوزاد شود. از خوردن پنیرهای نرم غیر پاستوریزه (و سایر محصولات لبنی غیر پاستوریزه) و هات داگ خودداری کنید، مگر این که گوشت به درستی و کامل پخته شده باشد.

نوشیدن نوشابه رژیمی در دوران بارداری

بایدها و نبایدهای بارداری

اکثر شیرین کننده های مصنوعی رایج، از جمله آن‌هایی که در نوشابه های رژیمی یافت می شوند، در صورت استفاده در حد اعتدال در دوران بارداری بی خطر هستند. این شیرین کننده ها شامل آسپارتام (NutraSweet و Equal)، سوکرالوز (Splenda)، ساخارین (Sweet’N Low)، آسه سولفام پتاسیم، نئوتام و آدوانتام می‌شوند. با این حال نباید از شیرین کننده ساخارین استفاده کنید زیرا مصرف آن در دوران بارداری خطرناک است.

نوشیدن قهوه در دوران بارداری

نوشیدن قهوه به اندازه 3 تا 4 فنجان در روز هیچ تاثیر نامطلوبی در دوران نامزدی شما ندارد. با این حال، برخی از پزشکان و ماماها احتیاط را شرط اول می‌دانند و به مطالعاتی اشاره می‌کنند که نوشیدن قهوه را با اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و میگرن مرتبط می دانند. برخی داده ها نشان می دهند که مصرف مقادیر زیاد کافئین منجر به تولد نوزادان کم وزن می‌شود. اگر می خواهید قهوه بنوشید، اعتدال را رعایت کنید. اگر فکر می‌کنید، ترک عادت نوشیدن قهوه برای تان سخت است، به سختی بارداری در صورت بروز یک مشکل فکر کنید. آن وقت حتما از نوشیدن قهوه دست خواهید کشید.

نوشیدن چای گیاهی در دوران بارداری

اکثر دمنوش های گیاهی در دوران بارداری بی‌خطر هستند، اما باید احتیاط کنید. زیرا مصرف مقادیر زیادی از برخی گیاهان مانند نعناع فلفلی و برگ تمشک قرمز باعث انقباضات و افزایش خطر زایمان زودرس می‌شوند. در دوران بارداری، از نوشیدن چای هایی با ترکیبات ناآشنا، خودداری کنید. در عوض، به دنبال چای هایی باشید از ترکیبات آن‌ها با خبر هستید و به آنها حساسیت ندارید. حتی می‌توانید از پزشک کمک بگیرید.

خوردن ماهی

بایدها و نبایدهای بارداری

زنان باردار، شیرده یا حتی زنانی که قصد بچه دار شدن دارند باید هر هفته 2 تا 3 وعده از انواع خاصی غذاهای دریایی بخورند تا مواد مورد نیاز رشد نوزاد را فراهم کنند. با این حال باید از مواردی استفاده کنید که حاوی جیوه نباشند. ماهی تن یکی از این انواع ماهی است که زن باردار می‌تواند بخورد.

هفته‌ای 2 تا 3 وعده غذایی متوسط از انواع ماهی‌ها و صدف‌ها که جیوه کمتری دارند، بخورید. پنج مورد از متداول‌ترین ماهی‌ها و صدف‌هایی که جیوه کمی دارند میگو، ماهی تن سبک کنسرو شده هستند.

خوردن اسفناج در دوران بارداری

اگر منتظر به دنیا آمدن نوزادتان هستید، اسفناج بخورید. اسفناج دارای مقدار زیادی اسید فولیک است، این ماده در دوران بارداری، به خصوص قبل از بارداری و در طول سه ماهه اول آن، برای بدن مادر و جنین مهم است. بدن یک زن باردار باید حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک دریافت کند. اسید فولیک بروز نقص لوله عصبی را تا 70 درصد کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، اسفناج سرشار از آهن است، یک ماده معدنی ضروری برای سلامتی بدن مادر و جنین.

سیگار

زنان باردار نباید سیگار بکشند. سیگار علاوه بر نیکوتین حاوی هزاران ماده افزودنی دیگر است که از طریق جفت وارد سیستم بدن کودک شما می‌شوند. کمترین تاثیر سیگار کشیدن، نارس بودن و وزن کم جنین هنگام تولد است.

ناخن های مصنوعی

بایدها و نبایدهای بارداری

در دوران بارداری رشد ناخن‌های زنان سریع‌تر است، به همین دلیل هیچ نیازی به ناخن های مصنوعی ندارید. علاوه بر این، سالن‌های آرایشی اغلب بوی شدید مواد شیمیایی دارند و اگر این بوها قوی باشند برای سلامت کودکتان خوب نیست.

بر اساس یک مطالعه زنان باردار که در سالن‌های آرایشی، خشک‌شویی‌ها، آزمایشگاه‌های پزشکی و کارخانه‌های تولیدی کار می‌کنند که با حلال‌های شیمیایی بدبو سر و کار دارند، رشد مغز جنین متولد نشده نشده‌شان را در معرض خطر قرار می‌دهند.

بایدها و نبایدهای بارداری: وکس بیکینی

اگر باردار هستید، از وکس بیکینی خودداری کنید، زیرا موم دارای مواد شیمیایی است و بهتر است از این کار صرف نظر کنید.

رنگ مو

هرچند هیچ مطالعه و تحقیقی از تاثیران مضر رنگ مو هنگام بارداری وجود ندارد، اما با این حال، رنگ به پوست سر می‌رسد و دارای مواد شیمیایی است که می‌تواند به جنین شما آسیب برساند. از طرفی بوی رنگ نیز می‌تواند زنان حساس به بو در این دوران را تحت تاثیر قرار دهد.

حالت خوابیدن

خوابیدن به پهلوی چپ بعد از ماه چهارم فشار وارده بر رحم و روده را به حداقل می‌رساند و باعث افزایش سرعت انتقال مواد مغذی به نوزاد می‌شود. اگر در حالت متفاوتی از خواب بیدار می‌شوید، مثل این که به پشت خوابیده اید، ابتدا بنشینید و سپس به پهلوی چپ‌تان بخوابید. پشت خود، فلاپ کنید و دوباره شروع کنید. دراز کشیدن به پشت فشار زیادی بر ورید اجوف، یک سیاه‌رگ عمیق شکمی وارد می‌کند.

ورزش و جکوزی

بایدها و نبایدهای بارداری

هرچند بهتر است در دوران بارداری زیاد در معرض گرما قرار نگیرید، اما این به آن معنا نیست که باید ورزش یا استفاده از جکوزی را کنار بگذارید. اگر قبلاً ورزش نکرده‌اید، در دوران بارداری از برنامه‌های فشرده ورزشی اجتناب کنید و به پیاده روی اکتفا کنید.

تعویض خاک گربه خانگی‌تان

گربه ها می‌توانند ناقل بیماری به نام توکسوپلاسموز باشند که می‌تواند به جنین نیز آسیب برساند و منجر به نقایص مادرزادی شود. حتما حیوان خانگی‌تان را به دامپزشک نشان دهید تا با توصیه بهتر او، دوره بارداری تان را با موفقیت به پایان برسانید. برای تعویض خاک گربه، از شخص دیگری کمک بخواهید.

همچنین می‌توانید گربه تان را داخل خانه نگه دارید، اما از دادن گوشت خام به او اجتناب کنید تا از قرار گرفتن در معرض عفونت توکسوپلاسما جلوگیری کنید. اگر باغبانی می‌کنید، دستکش بپوشید و بعد از پایان کار دست‌هایتان را به خوبی بشویید. خاک باغچه می‌تواند حاوی ارگانیسم‌هایی از مدفوع گربه باشد.

استفاده از تلویزیون، لپ تاپ و موبایل

استفاده از وسایل الکترونیکی هیچ تاثیر منفی بر بارداری شما ندارند.

پیاده روی با پای برهنه روی چمن

بهتر است در سه ماهه اول بارداری با پای برهنه روی چمن ها پیاده روی نکنید.

بر اساس یک مطالعه اخیر، آفت‌کش‌های پاشیده شده روی چمن‌ها باعث بروز مشکل در رشد جنین می‌شوند. محققان دریافتند، قدم زدن پا برهنه روی زمین‌های گلف یا چمن‌های آغشته به مواد شیمیایی به جنین در حال رشد شما آسیب می‌رساند.

خوردن غذاهای تند

بایدها و نبایدهای بارداری

اکثر زنان باردار در نتیجه تغییرات هورمونی و فشار ناشی از رشد رحم دچار سوء هاضمه می‌شوند. بنابراین، بهتر است از غذاهایی که باعث سوزش سر دل می‌شوند، اجتناب کنند. غذاهای تند به کودک صدمه نمی‌زنند، اما باعث ناراحتی معده می‌شود. فراموش نکنید که سیگار کشیدن نیز یکی از دلایل سوزش سر دل است.

آیا خوردن روغن کرچک باعث کاهش حالت تهوع می‌شود؟

برخی از زنان خوردن روغن کرچک هنگام تهوع بارداری را توصیه می‌کنند، در حالی این روغن طعم وحشتناکی دارد و با اسهال شدید، خلق و خوی شما را خراب می‌کند.

پیاده روی برای زایمان راحت‌تر

هرچند برخی بر این باوراند که پیاده روی باعث زایمان راحت تر می‌شود اما اگر پزشک برای شما پیاده روی را توصیه نکرده است، پس هیچ مشکلی در زایمانتان نخواهید داشت. هیچ مدرک علمی دال بر این که پیاده روی می‌تواند باعث زایمان راحت تر شود، وجود ندارد.

داشتن رابطه جنسی باعث زایمان سریع‌تر می‌شود

پروستاگلاندین ها، مواد موجود در مایع منی، به علاوه انقباضاتی که در حین رابطه جنسی رخ می‌دهد، در برخی موارد می‌توانند باعث تسریع زایمان در زنان شوند. حتی برخی از پزشکان نیز انجام این کار را تجویز می‌کنند.

پیش بینی جنسیت نوزاد

هرچند پیش بینی جنسیت نوزاد با سونوگرافی دقیق‌تر است اما تعداد زیادی از باورها هنوز هم در مورد پیش بینی جنسیت نوزاد همچنان ادامه دارد، مثلا:

  • اگر بچه پایین باشد، پسر است
  • اگر شکم شما پهن تر باشد، فرزند شما دختر است و با بینی بزرگ به دنیا می‌آید و خیلی موارد دیگر… هرچند 50 درصد احتمال درست بودن این باورها وجود دارد اما به طور کامل و علمی درست نیست.

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن 22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو