چگونه در بازار ارزهای دیجیتال ضرر نکنیم؟

چگونه در بازار ارزهای دیجیتال ضرر نکنیم؟


منبع: فیگار

4

1402/2/23

17:34


بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب ترین بازارهای مالی دانست که در سال‌های گذشته افراد بسیاری توانسته اند در این بازار سود کسب کنند. چگونه در بازار ارزهای…

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب ترین بازارهای مالی دانست که در سال‌های گذشته افراد بسیاری توانسته اند در این بازار سود کسب کنند. چگونه در بازار ارزهای دیجیتال ضرر نکنیم؟

اما باید بدانید که همه افراد در این بازار سود نکرده اند و برخی افراد متحمل ضرر شده اند. این ضررها گاهی آنقدر سنگین بوده که در زندگی شخصی و حتی آینده افراد تأثیر منفی گذاشته است.

به همین دلیل تمام افرادی که قصد دارند در این بازار فعالیت کنند، باید با پاسخ سؤال چگونه در بازار ارزهای دیجیتال ضرر نکنیم؟ آشنا باشند. در این مطلب به نکاتی در خصوص پاسخ به این سؤال اشاره کرده ایم. برای آشنایی با این نکات پیشنهاد می‌کنیم تا انتها این مطلب را مطالعه کنید.

قیمت ارز دیجیتل

قیمت ارز دیجیتل

نحوه جلوگیری از ضرر در بازار ارزهای دیجیتال

برای این که بتوانید به این سوال پاسخ دهید، باید به نکات متفاوت و مهمی توجه داشته باشید. این نکات عبارتند از:

1- آشنایی با کریپتوکارنسی

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جدیدترین بازارهای مالی در جهان دانست که افراد بسیاری با آن آشنایی مناسبی ندارند. اولین موردی که می‌تواند جلوی ضرر افراد را در این بازار بگیرد، آشنایی بیشتر با آن است.

افراد باید در خصوص بخش‌های متفاوت این بازار مانند روندها، تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال، مطالعه چارت و میزان کارمزد شبکه‌های متفاوت اطلاعات کسب کنند. عدم آشنایی با این موارد می‌تواند باعث شود تا افراد ضررهای متفاوتی را متحمل شوند.

یکی از ساده ترین و در عین حال مهم ترین مفاهیم موجود در بازار ارزهای دیجیتال گس فی یا کارمزد است. معمولاً باید برای خرید ارز دیجیتال در شبکه‌های متفاوت، کارمزدهای مختلفی پرداخت کرد. برخی شبکه‌ها مانند شبکه اتریوم یا (ERC20) کارمزد بالایی برای انتقال از افراد دریافت می‌کنند.

با توجه به قیمت بالای دلار، این کارمزد در ایران می‌تواند در برخی مواقع تا چند میلیون تومان افزایش پیدا کند. عدم توجه به همین نکته باعث خواهد شد تا خرید شما با هزینه بسیار بیشتری انجام شود و حتی در صورت افزایش قیمت ارز دیجیتال خریداری شده توسط شما، کارمزد باز هم باعث متضرر شدن شما شود.

قیمت لحظه ای ارز دیجیتال

قیمت لحظه ای ارز دیجیتال

2- آشنایی با مدیریت سرمایه

آشنایی با روش‌ها و نحوه مدیریت سرمایه از دیگر مواردی است که باید به عنوان پاسخ سؤال چگونه در بازار ارزهای دیجیتال ضرر نکنیم؟ به آن اشاره کرد. عدم توجه به مدیریت سرمایه باعث خواهد شد که میزان ریسک افراد در این بازار از حد منطقی و مناسب بالاتر رود و همین موضوع می‌تواند باعث متضرر شدن آن‌ها شود. مبحث مدیریت سرمایه را باید مبحثی دانست که علاوه بر دانش، سلیقه، میزان دارایی و میزان ریسک پذیری افراد نیز در آن تأثیر دارد.

به همین دلیل یک روش مدیریت سرمایه را نمی‌توان برای همه مناسب دانست. اما نداشتن مدیریت سرمایه معمولاً باعث خواهد شد تا افراد با ضرر مواجه شوند. از مواردی که در مدیریت سرمایه باید به آن توجه شود، می‌توان به مواردی مانند داشتن سبد ارزهای دیجیتال، توجه به نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال و خرید و فروش آن‌ها در زمان مناسب، داشتن استراتژی و عدم استفاده از سرمایه‌های اصلی زندگی برای سرمایه گذاری اشاره کرد.

3- داشتن استراتژی و پایبندی به آن

داشتن استراتژی در بازارهای مالی مانند بازار ارزهای دیجیتال از دیگر روش‌هایی است که توجه به آن می‌تواند جلوی متضرر شدن افراد را بگیرد. این استراتژی معمولاً با توجه به مدیریت سرمایه و روش‌هایی که فرد از آن‌ها برای معاملات و خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف استفاده می‌کند، به وجود می‌آیند.

قیمت رمز ارز

قیمت رمز ارز

به همین دلیل استراتژی هر فرد می‌تواند با افراد دیگر در این بازار متفاوت باشد. اما نباید اهمیت داشتن استراتژی و پایبندی به آن را دست کم گرفت.

4- صبور بودن

بازار ارزهای دیجیتال در چند سال گذشته ثابت کرده که به افراد صبور پاداش می‌دهد. به همین دلیل یکی دیگر از مواردی که باید در پاسخ به سؤال چگونه در بازار ارزهای دیجیتال ضرر نکنیم؟ به آن اشاره کرد، داشتن صبر است. مهم ترین مثالی که در این خصوص می‌توان زد، قیمت بیت کوین در سال 2017 و نوسان آن تا سال 2021 است.

قیمت هر عدد بیت کوین در سال 2017 به حدود 20 هزار دلار رسید و سال بعد آن یعنی 2018، بیت کوین افت شدید قیمتی را تجربه کرد و به حدود 3 هزار دلار رسید. بسیاری افراد در آن زمان ترسیدند و کوین‌های خریداری شده در قیمت‌های بالا را با ضررهای بسیار زیادی به فروش رساندند.

اما کسانی که صبر کردند، در سال 2021 توانستند نه تنها ضرر خود را جبران کنند، بلکه سود بسیار خوبی از این بازار کسب کنند. زیرا در این سال بیت کوین سقف قیمتی جدیدی را ثبت کرد و تا 69 هزار دلار قیمت آن افزایش پیدا کرد. این یعنی کسانی که در سال 2017 بیت کوین خریده بودند با داشتن 4 سال صبر سودی بیشتر از 300 درصد را کسب کردند.

البته از این نکته نباید این گونه برداشت شود که باید هر کوینی را با هر قیمتی خریداری کرد و منتظر افزایش قیمت آن ماند. برخی کوین‌ها که از اعتبار پایین‌ تری در این بازار برخوردار بودند در این سال‌ها یا رشد قیمت نداشته اند و یا رشد قیمت آن‌ها بسیار کم بوده است. به همین دلیل باید ارزهای دیجیتال مختلف را در زمان مناسب و با قیمت خوب خریداری کنید تا در زمان افزایش قیمت سود بسیار بیشتری کسب کنید.

5- کنترل احساسات

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند جلوی متضرر شدن افراد در بازار ارزهای دیجیتال را بگیرد، کنترل احساسات است. در این بازار دو مفهوم بسیار مهم در خصوص احساسات، تحت عنوان (FOMO) و (FUD) وجود دارد. فومو یا ترس از دست دادن موقعیت باعث می‌شود افراد در زمان‌های نامناسب که قیمت‌ها بالاست اقدام به خرید ارزهای دیجیتال کنند.

کلمه (FUD) هم از سه کلمه (Fear)، (Uncertainty) و (Doubt) تشکیل شده است. این مفاهیم به خوبی می‌توانند نشان دهنده تأثیر احساسات و عدم کنترل آن‌ها در این بازار باشند. افرادی که بدون کنترل احساسات اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌کنند، معمولاً با ضرر مواجه خواهند شد.

6- توجه به امنیت

نکته دیگری که می‌توان در این خصوص به آن اشاره کرد، امنیت است. استفاده از صرافی‌های معتبر برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، داشتن ولت مناسب و نگهداری مناسب از کلمات آن ولت از جمله کارهایی هستند که می‌توانند امنیت کوین‌های خریداری شده توسط شما را افزایش دهند.

قیمت لحظه ای رمز ارز

قیمت لحظه ای رمز ارز

جمع بندی

  • در پاسخ به سؤال چگونه در بازار ارزهای دیجیتال ضرر نکنیم؟ باید به مواردی مانند کنترل احساسات، افزایش دانش، داشتن استراتژی و صبور بودن اشاره کنیم.
  • بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نوپا بودن نوسانات بسیار زیادی دارد و همین نوسانات می‌توانند سبب شوند تا افراد در کوتاه مدت بخشی از سرمایه خود را از دست بدهند. به همین دلیل کنترل احساسات را باید یکی از کلیدی ترین نکات در این بازار دانست.
  • هر چه دانش شما در خصوص کریپتوکارنسی افزایش پیدا کند، با راحتی بیشتری می‌توانید کوین‌های مناسب را با قیمت خوب خریداری کنید و در زمان مناسب آن‌ها را به فروش برسانید تا سود خوبی کسب کنید.
  • در هنگام فعالیت در بازارهای مالی، توجه به امنیت را فراموش نکنید. این نکته در بازار ارزهای دیجیتال اهمیت بسیار بالایی دارد.

 

پایان رپورتاژ آگهی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو