بررسی s23 ultra پرچم دار پر آوازه سامسونگ

بررسی s23 ultra پرچم دار پر آوازه سامسونگ


منبع: آرگا

5

1402/3/28

20:28


گلکسی s23 ultra با پیکسل های میلیونی و تراشه اورکلاک شده قصد دارد بار دیگر سامسونگ را بر تخت پادشاهی گوشی های پرچمدار قرار دهد. با بررسی s23 ultra همراه این مطلب از آرگا باشید.

گوشی s23 ultra با تغییرات جزئی در طراحی، حالا بهتر از قبل در دست می نشیند و با پردازنده پرقدرت خود و نرم افزار بهینه شده تجربه کاربری بسیار خوشایندی را به ارمغان می آورد. اگر مایلید تا پرچمدار جدید سامسونگ بیشتر آشنا شوید بررسی s23 ultra را از دست ندهید.

آشنایی و بررسی s23 ultra

گلکسی s23 ultra با ظاهری آشنا به همراه دویست میلیون پیکسل و تراشه اورکلاک شده بار دیگر قصد دارد سامسونگ را بر تخت پادشاهی اسمارتفون های پرچمدار نهد. دستگاهی که به گفته کره ای ها، تولد دوباره اولترا را رقم می زند. قابل ذکر است کهکشانی جدید سامسونگ با نسل قبل تفاوت کمی دارد.

ولی در عوض از حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی جدید بهره می برد و قدرت پردازشی اش را نسخه اورکلاک شده اسنپدراگون ۸ نسل ۲ تامین می کند و قصد دارد قواعد بازی را تغییر دهد. به این ترتیب s23 ultra با تغییرات جزئی در طراحی حالا بهتر در دست می نشیند و با تراشه قدرتمند خود برای اولین بار در سال های اخیر، پایه های محکم قصر پادشاهی اپل در دنیای تراشه های موبایل را به لرزه انداخته و با نرم افزار بهینه خود، تجربه کاربری بسیار خوشایندی را به ارمغان می آورد.

باید اشاره کرد تب نوآوری در گوشی های هوشمند مدتی است کاهش یافته و شرکت ها اکثرا به بهینه سازی مختلف پرچمداران شان روی آورده اند. گوشی s23 ultra نیز از این قاعده مستثنی نیست. این اسمارتفون در نگاه اول تفاوت محسوسی با نسل قبلی یعنی s22 اولترا ندارد ولی به لطف تراشه قدرتمند، دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسل و به روزرسانی های جزئی به یک پرچمدار بی عیب و نقص تبدیل شده است.

در ادامه به بررسی کامل گوشی s23 ultra می پردازیم.

طراحی و کیفیت ساخت

احتمالا در نگاه اول به گوشی s23 ultra این تصور ایجاد شود که با نسل قبلی هیچ تفاوتی ندارد، ولی بررسی ها نشان می دهد اگرچه تغییرات ظاهری این گوشی نسبت به نسل قبلی آشکار نیست، ولی به محض در دست گرفتن در دست متوجه آن خواهید شد.

طراحی s23 ultra در حالت کلی تفاوتی با نسل قبل ندارد ولی تغییرات جزئی ظاهری در این اسمارتفون به نتیجه ای مطلوب خاتمه یافته است. تنوع رنگی گوشی s23 ultra یکی از جذاب ترین المان های طراحی آن می باشد. سامسونگ این گوشی را در چهار رنگ اصلی سبز، مشکی، ارغوانی و کرمی ارائه می کند. البته رنگ ارغوانی به صورتی خیلی کمرنگ و رنگ کرمی به سفید نزدیک است.

چهار رنگ دیگر یعنی آبی آسمانی، لیمویی، خاکستری و قرمز تنها مخصوص سفارش آنلاین از فروشگاه سامسونگ می باشند. به این ترتیب این تنوع رنگی موجب می شود تا هر سلیقه ای گزینه انتخابی دلخواه داشته باشد. بررسی ها حاکی از آن است طراحان سامسونگ برای اولین بار در چند سال قبل، از بازطراحی کامل پرچمداران خود صرف نظر نموده و به کاهش انحنای کناره های نمایشگر و تخت نمودن لبه های چپ و راست فریم اکتفا نموده اند.

به لطف این دو تغییر جزئی، حالا گوشی بهتر از قبل در دست می نشیند و از دفعات لمس تصادفی نمایشگر با کف دست هم کاسته شده است. سامسونگ پنل های شیشه ای جلو و پشت گوشی را به گوریلاگلس ویکتوس ۲ ارتقا بخشیده که روی کاغذ در مقابل سقوط از فاصله یک تا دومتری روی سطح بتن و آسفالت دوام می آورد.

 

بررسی ها نشان داد سامسونگ نسخه خاص BMW گوشی پرچمدار s23 ultra را نیز عرضه نموده که دارای جعبه ای با محتویات و ظاهر متفاوت است. گفتنی است پنل های شیشه ای s23 ultra با دقتی مثال زدنی روی فریم آلومینیومی تعبیه شده است. پرچمدار جدید سامسونگ بسیار خوش ساخت و جذاب است و به خوبی حال و هوای یک کالای پرمیوم را انتقال می دهد.

در ضمن s23 ultra از گواهی ip68 برای مقاومت در عمق یک و نیم متری آب به مدت نیم ساعت بهره می برد. همچنین سامسونگ مدعی است در ساخت بیشتر بخش های این گوشی مانند پوشش شیشه ای بدنه، از مواد بازیافتی کمک گرفته شده است.

رنگ سبز این اسمارتفون جلوه بسیار زیبایی داشته و به لطف پوشش مات خود، آثار انگشت و لک را چندان جذب نمی کند. قاب پشتی s23 ultra دقیقا از همان زبان طراحی نسل قبلی بهره می برد. با این وجود فاصله میان لنزهای دوربین افزایش یافته و بیرون زدگی آن بیشتر شده است.

در ضمن ضخامت حاشیه دور لنزهای دوربین هم اندکی افزایش یافته است. آنچه که هنگام در دست گرفتن s23 ultra حس می شود، کاستن خمیدگی شیشه های پشت و رو و تخت تر شدن فریم دستگاه می باشد. از این رو پرچمدار جدید سامسونگ به طور کلی ارگونومی بهتری نسبت به نسل قبلی یافته است.

البته همین تغییرات جزئی در طراحی موجب شده تا لوازم جانبی نسل قبلی با s23 ultra سازگار نباشند. قابل ذکر است فریم گوشی نیز همان اجزای قبلی را با خود همراه دارد و شاسی این دستگاه شبیه سری گلکسی نوت می باشد. بر روی فریم موارد همیشگی کلیدهای پاور و ولوم، میکروفن، پورت یو اس بی سی، خشاب سیمکارت، اسلات قلم اس پن و اسپیکر استریو مشاهده می شود.

تنها تغییر در این قسمت به جابجایی و چینش متفاوت نوارهای آنتن مربوط است. سامسونگ آنتی اولترا واید باند را در این اسمارتفون تعبیه نموده ولی در بازار کشور این ویژگی کاربردی ندارد.

ناگفته نماند s23 ultra با وزن ۲۳۵ گرم به عنوان یک پرچمدار فوق العاده با کیفیت و پریمیوم، در استفاده دراز مدت ممکن است سبب خستگی دست کاربر شود.

نمایشگر ۱۲۰ هرتزی

در بررسی نمایشگر s23 ultra نیز باید گفت تفاوت خاصی با نسل قبلی ندارد و این موضوع چندان ناامید کننده نیست. زیرا نمایشگر ۶.۸ اینچی اولد گلکسی اس ۲۲ اولترا با وضوح بالای ۱۴۴۰*۳۰۸۸ پیکسل و تراکم عالی ۵۰۰ پیکسل بر اینچ هنوز هم جزو بهترین های بازار محسوب می شود و تجربه بصری شگفت انگیزی به همراه دارد.

در تست های صورت گرفته نمایشگر s23 ultra موقع در کاربری روزمره و عادی در حالت دستی و خودکار به حداکثر روشنایی ۶۱۱ و ۱۶۲۹ نیت دست پیدا می کند که نتایج آن با نسل قبلی همخوانی دارد. از سویی با فعال سازی گزینه روشنایی اکسترا، روشنایی به ۱۰۱۴ نیت می رسد.

از این نظر آیفون ۱۴ پرومکس با نمایشگر ساخت سامسونگ، روشنایی بیشتری ارائه می دهد. گفتنی است نمایشگر s23 ultra از عهده پخش ویدیوهای اچ دی آر با استاندارد +۱۰ و HLG بر می آید ولی برخلاف آیفون ۱۴ پرو فاقد قابلیت پشتیبانی از دالبی ویژن می باشد.

می توان گفت نمایشگر نسل قبلی به اندازه ای خوب بوده که سامسونگ دلیلی برای تغییر آن در s23 ultra نداشته است. قابل ذکر است نمایشگر این گوشی دو حالت استاندارد و آداپتیو را برای نرخ نوسازی در اختیار کاربر می گذارد. ولی هر دو حالت، نرخ نوسازی را با توجه به محتوای در حال نمایش تغییر می دهند.

اولی تا ۱۲۰ هرتز و دیگری تا ۶۰ هرتز. s23 ultra در صفحات ایستا، نرخ نوسازی را روی ۲۴ هرتز نگه داشته و هنگام پخش ویدیو، نرخ نوسازی را با توجه به نرخ فریم ویدیو، به ۲۴-۳۰-۴۸ یا ۶۰ هرتز تغییر می دهد. مشابه نسل های قبلی در s23 ultra  می توان وضوح نمایشگر را میان حالت های +QHD,+FHD,+HD تغییر داد.

بالطبع با افزایش وضوح نمایشگر، بار پردازشی سنگین تری روی GPU قرار می گیرد و مصرف باتری هم افزایش پیدا می کند.

اسپیکر

گوشی s23 ultra همچون نسل قبلی از اسپیکرهای استریو با ترکیب کانال اصلی در لبه پایین فریم و اسپیکر مکالمه در نقش کانال ثانویه بهره می برد. ولی اکنون حجم صدا و شدت فرکانس های پایین ارتقا بخشیده شده است. به این ترتیب پرچمدار جدید سامسونگ صداها را بهتر از قبل تفکیک نموده و بیس کوبنده تری ارائه می دهد. با این حال هنوز یک گام عقب تر از آیفون ۱۴ پرو مکس می باشد.

سخت افزار و نرم افزار

بررسی ها گویای این است که s23 ultra با یکی از بهترین ارتقاهای سخت افزاری در تاریخ پرچمداران سامسونگ و حتی در تاریخ اندروید همراه شده است. این اسمارتفون از نسخه سفارشی تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ بهره می برد که یکی از قوی ترین تراشه های دنیای موبایل هم می باشد.

اسنپدراگون ۸ نسل ۲ با معماری ۴ نانومتری ساخت شرکت تایوانی است. پردازنده هشت هسته ای مذکور به همراه پردازنده گرافیکی آدرنو ۴۷۰ تجربه ای متفاوت نسبت به نسل قبلی ارائه می دهد. تفاوت این تراشه با سایر نمونه ها در افزایش فرکانس کاری و فرکانس پردازشگر گرافیکی می باشد.

احتمالا بتوان کلیدی ترین پیشرفت این اسمارتفون را در بخش سخت افزار دانست. چراکه خانواده گلکسی اس ۲۳ کاملا به نسخه اورکلاک شده اسنپدراگون ۸ نسل ۲ تجهیز شده اند. تراشه ای که بنچمارک های اولیه آن شگفت آور بود. این تراشه نسبت به نسل قبل هم بهره وری بالاتری داشته و هم قدرت بیشتری ارائه می دهد.

قابل ذکر است گوشی s23 ultra در چهار نسخه با حافظه های رم و داخلی ۸/۲۵۶، ۱۲/۲۵۶،۱۲/۵۱۲، ۱۲/۱۰۲۴ گیگابایت به فروش می رسد. دقت کنید همانند نسل قبل از پورت کارت حافظه میکرو اس دی خبری نیست. از این رو هنگام خرید به ظرفیت ذخیره سازی گوشی دقت داشته باشید.

در بررسی ها مشخص شد به لطف پشتیبانی تراشه مذکور از حافظه های ذخیره سازی پر سرعت، s23 ultra پیشرفت چشمگیری در زمینه سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات تجربه می کند. این گوشی در زمینه خوانش دیتاتا ۷۹ درصد و در زمینه نوشتن آن ۴۷ درصد سریع تر از نسل قبل عمل می کند.
گزارش ها حاکی از آن است که s23 ultra در پردازش چند هسته ای بهبود ۴۰ درصدی و در پردازش های گرافیکی نیز پیشرفت فوق العاده ۶۳ درصدی یافته است. البته محدودیت های اندروید در استفاده کامل از پردازنده گرافیکی سبب شده تا این پردازنده با اختلاف ۳۹ درصد ضعیف تر از آیفون ۱۴ پرو باشد.

به طور کلی قدرت پردازشی فوق العاده این اسمارتفون سبب شده تا در پردازش های سنگین عملکرد مناسبی به نمایش بگذارد. و در اجرای بازی ها هم عملکرد چشمگیری داشته باشد. در ادامه به بررسی بخش نرم افزاری s23 ultra می پردازیم. برای این اسمارتفون به طور پیش فرض اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.1 در نظر گرفته شده است.

به کار گیری این رابط کاربری، بهترین تجربه های اندروید را در اختیار کاربران قرار می دهد. ضمنا همانند قبل، سامسونگ وعده پشتیبانی ۴ ساله در ارائه آپدیت های اساسی اندروید را می دهد. از این رو انتظار می رود s23 ultra اندروید ۱۷ را نیز دریافت نماید.

به روزرسانی های امینی نیز در اسرع وقت برای این اسمارتفون منتشر خواهد شد و می توان به صورت ماهانه آن را نصب نمود. اضافه شدن ویجت های جدید باتری و اپلیکیشن آب و هوا را می توان مهمترین تغییر ظاهری پوسته کاربری دانست. این رابط کاربری اجرای نرم و روان انیمیشن ها را سبب شده و هنگام جابجایی میان بخش های مختلف رابط کاربری یا فراخوانی و بستن برنامه ها به ندرت افت فریم را شاهد هستیم.

قلم اس پن همانند قبل درون s23 ultra جاسازی شده و دارای عملکرد بسیار مطلوبی می باشد. نرمی نوک قلم نیز تجربه ای شبیه قلم و کاغذ منتقل می کند. سامسونگ قابلیت های بسیاری را با محوریت این قلم در اختیار کاربر قرار می دهد. از برنامه بسیار کامل سامسونگ نوت برای نقاشی و یادداشت برداری گرفته تا ساخت گیف و ثبت اسکرین شات یا حتی استفاده از قلم به عنوان کلید شاتر دوربین.

دوربین و باتری

بررسی ها نشان داد s23 ultra در بخش دوربین از همان فرمول چند سال اخیر سامسونگ بهره می برد. دوربین اصلی غول پیکر ۲۰۰ مگاپیکسل، دو دوربین تله فوتو  ۱۰ مگاپیکسل و دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسل. با این فرق که حالا حسگر ۱۰۸ مگاپیکسل جای خود را به ماژول ۲۰۰ مگاپیکسل بخشیده است.

دوربین سلفی نیز ۱۲ مگاپیکسل بوده و از قابلیت فوکوس خودکار بهره می برد. در شرایط نوری ایده آل دوربین های s23 ultra جزو بهترین نمونه ها در دنیای موبایل هستند. حتی در نور کم نیز عکس های چشم نواز با گستره دینامیکی وسیع ثبت خواهند شد. در زمینه باتری نیز این اسمارتفون انرژی خود را از باتری ۵ هزار میلی آمپر ساعتی به دست می آورد.

در بهترین حالت از شارژ سیمی ۴۵ وات با همراهی فناوری شارژ سریع و شارژ بی سیم ۱۵ وات پشتیبانی می کند. البته همانند سابق بدون شارژر ارائه می شود. گوشی جدید سامسونگ همچون گذشته برای شارژ کامل با شارژر ۴۵ واتی به زمانی حدود یک ساعت نیاز دارد.

در استفاده نیمه سنگین و اجرای کارهای روزانه با این گوشی بیش از یک روز می تواند دوام بیاورد. به طور کلی پرچمدار ۲۰۲۳ سامسونگ به معنی حقیقی کلمه، قابلیت نوینی را ارائه نمی دهد ولی پیشرفت های زیرپوستی آن به حدی تاثیرگذار است که می توان با قاطعیت گفت s23 ultra بهترین پرچمدار چندین سال قبل کره ای ها و کاملترین پرچمدار سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با گلکسی S22 پلاس و  در مجله آرگا کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو