درمان خانگی شپش؛ ۶ راهکار خانگی موثر که این حشره را از بین ببرید

درمان خانگی شپش؛ ۶ راهکار خانگی موثر که این حشره را از بین ببرید


منبع: خبرنما

3

1402/4/24

11:32


بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که درمان‌های خانگی مختلف می‌توانند شپش سر را درمان کنند، اما شواهد علمی برای نشان دادن اثربخشی و بی‌خطر بودن این درمان‌ها وجود ندارد. دانشمندان اغلب دریافته‌اند که درمان‌های خانگی شپش خیلی هم مؤثر نیستند و ممکن است استانداردهای ایمنی را به همراه نداشته باشند…

درمان خانگی شپش؛ ۶ راهکار خانگی موثر که این حشره را از بین ببرید

بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که درمان‌های خانگی مختلف می‌توانند شپش سر را درمان کنند، اما شواهد علمی برای نشان دادن اثربخشی و بی‌خطر بودن این درمان‌ها وجود ندارد. دانشمندان اغلب دریافته‌اند که درمان‌های خانگی شپش خیلی هم مؤثر نیستند و ممکن است استانداردهای ایمنی را به همراه نداشته باشند.

اگرچه پزشکان به بحث در مورد تاثیر درمان‌های خانگی برای شپش ادامه می‌دهند، اما در رابطه با اینکه می‌توان درمان‌های خانگی را برای پیشگیری از گسترش شپش انجام داد، اتفاق نظر دارند. ما در این نوشتار به درمان خانگی شپش و قوی‌ترین داروی ضد شپش خانگی پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

۶ درمان خانگی موثر برای از بین بردن شپش

درمان خانگی شپش

شپش حشره کوچکی است که از خون انسان تغذیه می‌کند. طول شپش بالغ ۲ تا ۳ میلی‌متر است و تخم‌های خود را روی مو، نزدیک به پوست سر می‌گذارد.

این حشرات می‌توانند موهای ناحیه تناسلی، مژه‌ها و ابروها را هم تحت تاثیر قرار دهند، اگرچه معمولاً روی موهای سر زندگی می‌کنند.

از آنجایی که شپش‌ها تخم‌هایی می‌گذارند که به سرعت از تخم خارج می‌شوند، فراگیری مو توسط آنها می‌تواند به سرعت ایجاد شود. کشتن شپش مستلزم از بین بردن خود حشره و تخم آن است.

اگر فردی از درمانی استفاده کند که تخم‌ها را نمی‌کشد، پس از بیرون آمدن تخم‌ها باید روش درمانی خود را تکرار کند.

موثرترین درمان های خانگی شپش را در زیر می‌بینید:

روغن انیسون

روغن انیسون می‌تواند شپش را بپوشاند و خفه کند. یک مطالعه در سال 2018 در مورد درمان‌های طبیعی برای از بین بردن شپش در کودکان نشان داد که روغن انیسون می‌توان قوی‌ترین داروی ضد شپش خانگی باشد.

اگرچه سایر داروهای طبیعی شپش اغلب مؤثر بودند، روغن انیسون یکی از دو روشی بود که شپش را برای همیشه از بین می‌برد. افرادی که از داروهای گیاهی دیگر استفاده می‌کردند معمولاً طی چند ماه مجدداً آلودگی به شپش را گزارش کردند.

روغن زیتون

روغن زیتون برای موهای خشک نرم کننده طبیعی مو عوارض کراتینه مو

روغن زیتون فواید مشابه با روغن انیسون دارد، به طور بالقوه شپش را خفه می‌کند و از بازگشت آنها جلوگیری می‌کند. این روغن هم مانند روغن انیسون، در همان مطالعه 2018 بین موثرترین داروها قرار گرفت. افرادی که خواهان یک درمان خانگی بسیار موثر هستند باید از روغن زیتون و روغن انیسون با هم استفاده کنند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یک درمان رایج برای افرادی است که پوست و موی خشک دارند.

تحقیقی که در سال 2010 در برزیل انجام شد، اثرات چندین درمان طبیعی شپش سر را بررسی کرد و نتایج را با نتایج داروهای بدون نسخه (OTC) مقایسه کردند.

تیم این تحقیقات دریافت که از بین داروهای آزمایش شده، روغن نارگیل خالص تنها درمان موثر است. در عرض 4 ساعت پس از استفاده از روغن، به طور متوسط 80٪ شپش سر مرده بود. دو شامپوی دارویی مؤثر در همان دوره 97.9 درصد و 90.2 درصد شپش‌ها را از بین بردند.

روغن درخت چای

روغن درخت چای به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد یک درمان خانگی محبوب برای بسیاری از بیماری‌های پوستی است.

در مطالعه‌ای در سال 2010، محققان تأثیرات ترکیب روغن درخت چای و اسطوخودوس را بر روی شپش سر در 42 نفر اندازه‌گیری کردند. پس از سه جلسه درمان در فواصل هفتگی، 41 نفر از شرکت کنندگان دیگر شپش سر نداشتند. این میزان موفقیت با بسیاری از درمان‌های تجویزی و OTC قابل مقایسه است.

وازلین

درمان خانگی شپش - وازلین

وازلین می‌تواند با خفه کردن این حشرات و احتمالاً تخم‌شان، آنها را بکشد. این ماده ممکن است چرب و کثیف باشد و حذف آن بعد از انجام درمان ممکن است نیاز به شستشوی مکرر داشته باشد. با این حال، برای افرادی که شپش مقاوم به درمان دارند یا به شامپوهای شپش حساسیت دارند، می‌تواند یک گزینه موثر باشد.

سس مایونز

طرفداران این روش درمان خانگی شپش ادعا می‌کنند که سس مایونز شپش را خفه می‌کند و فرد می‌تواند به راحتی آنها را از روی موها شانه کند و پایین بکشد. برخی افراد نیز می‌گویند که سس مایونز می‌تواند خارش و تحریک پوست سر را که شپش ایجاد می‌کند کاهش دهد.

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مایونز می‌تواند شپش را بکشد یا درمان کند وجود ندارد. اگرچه این درمان خانگی احتمالاً عاری از ضرر است، اما کثیفی و به هم ریختگی زیادی به همراه دارد.

درمان‌های دیگر شپش سر

گیاه‌شناسان و حامیان درمان‌های طبیعی استدلال می‌کنند که طیف وسیعی از محصولات از جمله سیر، روغن آویشن و روغن کنجد می‌توانند شپش سر را درمان کنند. با این حال، شواهد علمی کمی برای حمایت از اثربخشی آنها وجود دارد.

جلوگیری از گسترش شپش

درمان خانگی شپش

شما می‌توانید با شستن تمام پارچه‌هایی که در 2 روز گذشته استفاده کرده اید به کاهش انتشار شپش کمک کنید.

همچنین می‌توانید موارد زیر را برای پیشگیری از افزایش شپش امتحان کنید:

  • شستن و خشک کردن ملحفه، لباس و سایر پارچه‌هایی که فرد مبتلا به شپش در 2 روز قبل از درمان استفاده کرده است. شستشو در دمای بالای 130 درجه فارنهایت به طور کلی حشرات را از بین می‌برد. متناوبا، سعی کنید پارچه‌ها را به مدت 2 هفته در کیسه‌های پلاستیکی دربسته نگهداری کنید.
  • شانه‌ها، برس‌ها و سایر موارد مراقبت از مو را به مدت 5 تا 10 دقیقه در آب داغ خیس کنید.
  • اثاثیه، کف، و سایر سطوحی که ممکن است حاوی شپش یا تخم‌های آنها باشد، جاروبرقی بکشید.
  • شپش‌ها زمانی که روی مو نیستند به سرعت می‌میرند، بنابراین نیازی به پرداخت هزینه خدمات گران قیمت برای تمیز کردن عمیق نیست.
  • از به اشتراک گذاشتن برس یا شانه‌تان خودداری کنید.

کلام آخر

شپش‌ها بسیار مسری هستند و هر کسی ممکن است به آنها مبتلا شود. داشتن شپش به این معنی نیست که فرد بهداشت بدی دارد.

این حشره به طور معمول خطرناک نیست، اما هجوم آن روی موها می‌تواند ناراحت کننده باشد، و از آنجا که شپش‌ها بسیار مسری هستند، درمان سریع ضروری است.

یک پزشک یا یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند برای از بین بردن شپش کمک‌تان کند. فردی که دارای سیستم ایمنی ضعیف است، سابقه واکنش‌های جدی پوستی دارد یا تجربه قبلی در مورد شپش‌های مقاوم به درمان داشته است، باید قبل از درمان آلودگی به شپش با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی صحبت کند.

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن 22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو