تخمه ژاپنی در بارداری و نگاهی به ارزش غذایی آن

منبع: آرگا

3

1402/5/5

17:39


اگرچه تخمه ژاپنی خواص زیادی برای بدن دارد؛ اما به دلیل داشتن سدیم توصیه می شود از مصرف آن در دوران بارداری خودداری شود. در این مقاله قصد داریم با توصیه هایی پیرامون مصرف تخمه ژاپنی در بارداری آشنا شویم. توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تخمه ژاپنی نوعی دانه گیاهی خوراکی است که معمولا در ترکیبات آجیل به چشم می خورد. تخمه ژاپنی از مهم ترین محصولات شهر دماوند و منطقه ای روستایی به نام جابان است که با نام ساکنان این منطقه یعنی جابانی که بعدها به ژاپنی تغییر یافت، شناخته می شود. باید خاطر نشان ساخت مصرف تخمه ژاپنی برای سرماخوردگی نیز بسیار مفید است. این دانه خوراکی به دلیل ترکیبات ارزشمندی که دارد با فواید بی نظیری برای بدن همراه است. از مهم ترین خواص تخمه ژاپنی می توان به تقویت استخوان ها، تقویت ماهیچه ها و عضلات، رفع کم خونی و کم اشتهایی در بدن و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان اشاره داشت. در ادامه مطلب به نکاتی پیرامون مصرف تخمه ژاپنی در بارداری خواهیم پرداخت.

ارزش غذایی تخمه ژاپنی

مطالعات مختلف نشان داده است که تخمه ژاپنی منبع غنی کالری است. شما می توانید با مصرف این تخمه ترکیبات مفید دیگری نیز دریافت کنید. ترکیبات موجود در هر ۱۰۰ گرم تخمه ژاپنی عبارتند از:

  • ۵۹۰ کیلو کالری
  • ۱۰۷ میلی گرم سدیم
  • ۱۷ گرم کربوهیدرات
  • ۳۱ گرم پروتئین

از آن جایی که تخمه ژاپنی سرشار از سدیم است، توصیه می شود از مصرف بیش از حد این تخمه اجتناب کنید. در واقع مصرف بیش از حد این تخمه خطر ابتلا به بیماری دیابت و مشکلات کلیوی را افزایش می دهد. بهتر است بدانید تخمه های بو داده ارزش غذایی پایین تری نسبت به تخمه های خام دارند. به همین خاطر بهتر است از نوع خام آن استفاده کنید.

فواید تخمه ژاپنی در بارداری چیست؟

ویژگی ها و خصوصیات تخمه ژاپنی

از مهم ترین ویژگی های تخمه ژاپنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این دانه گیاهی حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع است. به همین خاطر مصرف آن برای سلامت بافت ها و عملکرد بهتر سلول های بدن مفید است.
  • این محصول از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به تخمه هندوانه دارد، اما از طعم و مزه و ارزش غذایی فوق العاده ای برخوردار است.
  •  این دانه گیاهی بی نظیر به دو صورت خام و بو داده مورد استفاده قرار می گیرد. اما مصرف آن به صورت بو داده پرطرفدارتر بوده و از نوع خام آن بیشتر برای صادرات استفاده می شود.

آشنایی با خواص تخمه ژاپنی

تخمه ژاپنی حاوی ترکیبات مفیدی مانند آنتی اکسیدان های قوی، انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. با این حال توجه داشته باشید این تخمه دارای طبع سرد و تر است. به همین خاطر افراد سرد مزاج هنگام استفاده از تخمه ژاپنی باید دقت داشته باشند و به همراه آن مصلح استفاده کنند.

شما می توانید از این تخمه به منظور تقویت سلامت عضلات بدن، تنظیم ترشحات آنزیم و تقویت عملکرد مغز استفاده کنید. تخمه ژاپنی سرشار از اسیدهای آمینه ضروری برای بدن است. هم چنین به دلیل داشتن منیزیم در ترکیبات خود برای تقویت و بهبود مشکلات عصبی بسیار مفید است.

این تخمه متابولیسم بدن را افزایش داده و به دلیل آنتی اکسیدان های قوی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. شما با مصرف این تخمه می توانید از فواید آن بهرمند شوید. اما توجه داشته باشید، این تخمه چربی زیادی دارد و در صورت بو داده شدن، سطح سدیم آن بالا می رود. بنابراین بهتر است از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنید. برخی خواص تخمه ژاپنی عبارتند از:

خواص تخمه ژاپنی در دوران بارداری

تقویت سلامت پوست

تخمه ژاپنی به خاطر داشتن آنتی اکسیدان های قوی برای سلامت پوست بسیار مفید است. این تخمه از بروز التهابات پوستی مانند جوش و آکنه جلوگیری می کند و با آب رسانی بهتر به پوست، پوست تان را مرطوب نگه می دارد. با مصرف متعادل این تخمه، سلامت پوست شما تأمین شده و از بروز چین و چروک جلوگیری خواهد شد.

بهبود سلامت استخوان ها

دانه های تخمه ژاپنی سرشار از منیزیم هستند. یک فنجان از این تخمه نیاز یک فرد به منیزیم را به میزان قابل توجهی برطرف می کند. شما می توانید از این تخمه به منظور تقویت استخوان های خود استفاده کنید. منیزیم یکی از مهم ترین مواد موجود در بدن برای عملکرد مناسب تمام سلول های بدن است. مصرف منظم تخمه ژاپنی از بروز پوکی استخوان جلوگیری می کند و تراکم مواد معدنی استخوان های شما را افزایش می دهد.

تقویت حافظه

یکی دیگر از خواص تخمه ژاپنی، تقویت حافظه است. این تخمه به خاطر داشتن ویتامین B و مواد معدنی مفید، برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر مفید است. شما می توانید برای بهبود قدرت یادگیری و تقویت حافظه کودکان خود از تخمه ژاپنی استفاده کنید. هم چنین این تخمه حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است و برای رشد کودکان فواید بسیاری دارد.

بهبود دیابت

یکی دیگر از خواص تخمه ژاپنی بهبود بیماری دیابت است. این تخمه منبع غنی چربی های غیر اشباع و مفید برای سلامتی است. افراد مبتلا به دیابت می توانند با مصرف این تخمه  قند خون خود را تنظیم کنند. مطالعات مختلف نشان داده است این تخمه به خاطر داشتن ترکیبات مفید، مقاومت به انسولین در بدن را کاهش می دهد. با این حال افراد دیابتی توجه داشته باشند که از مصرف بیش از حد این تخمه اجتناب کنند. زیرا مصرف بیش از حد آن، باعث افزایش سطح کلسترول و چربی خون خواهد شد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

از آن جایی که تخمه ژاپنی سرشار از آنتی اکسیدان است، به همین خاطر برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید خواهد بود. در طب سنتی، مصرف این تخمه برای تقویت سیستم ایمنی بدن افرادی که در طول سال به طور مرتب سرما می خورند یا به بیماری آنفولانزا مبتلا می شوند، بسیار توصیه می شود. مصرف منظم تخمه ژاپنی به خاطر داشتن ترکیبات مفید به تقویت سیستم ایمنی بدن افراد کمک می کند.

مصرف تخمه ژاپنی در بارداری

اگرچه تخمه ژاپنی سرشار از ویتامین است و می ‌تواند به عنوان یک میان وعده در دوران بارداری به شمار رود؛ اما توصیه می شود مصرف آن را در دوران بارداری به حداقل برسانید. زیرا ممکن است مشکلاتی برای سلامتی مادر و جنین به وجود آورد.

مزایای تخمه ژاپنی در بارداری

در اثر حرارت نامطلوب، چربی این تخمه دستخوش تغییرات نامطلوب شده و روغن مفید آن به روغن مضر تبدیل می ‌شود. هم چنین پروتئین و کربوهیدرات‌ های آن نیز به خاطر قهوه ‌ای شدن دچار افت تغذیه ای خواهند شد. اگر درجه حرارت خیلی بالا رود، بوی تند نامطلوبی پیدا کرده و شروع به تجزیه شدن و سوختن می‌ کند و مواد سمی در آن تولید خواهد شد. بنابراین بهتر است از مصرف این تخمه در دوران بارداری خودداری کنید. البته درباره مصرف تخمه ژاپنی در شیردهی اطلاعات زیادی در دست نیست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو