با رژیم کتوژنیک چقدر کم می‌ کنیم؟

منبع: روزیاتو

4

1402/6/12

13:30


با رژیم کتوژنیک چقدر کم می‌ کنیم؟

با رژیم کتوژنیک چقدر کم می‌ کنیم؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در جامعه‌های امروزی به دلیل ماشینی شدن امور زندگی و کم تحرک شدن انسان‌ها، افراد زیادی هستند که با معضل چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند. وقتی افراد از رژیم خاصی مانند کتوژنیک پیرونی می‌کنند، اولین سؤالشان این خواهد بود که با رژیم کتوژنیک چقدر کم می‌کنیم. در واقع آن‌ها می‌خواهند ببینند نتیجه‌ای که انتظار دارند برای آن‌ها رقم خواهد خورد یا خیر.

چاقی علاوه بر تأثیرات منفی که بر روی سلامتی می‌گذارد، می‌تواند اعتماد به نفس شما را نیز زیر سؤال ببرد. زیرا افراد دارای اضافه وزن معمولاً دارای تناسب اندام نیستند و همیشه از این موضوع ناراضی بوده و به دنبال راه حلی برای آن هستند. در این مطلب قصد داریم به توضیح کاهش وزن از طریق رژیم غذایی کتو بپردازیم.

رژیم کتوژنیک چگونه سبب کاهش وزن می شود؟

عواملی که سبب کاهش وزن در رژیم کتوژنیک می‌شوند به شرح زیر است:

۱ . پروتئین ‌ها

پروتئین‌ها جایگاه ویژه‌ای در رژیم‌های غذایی دارند. چرا که باعث کاهش اشتهای فرد می‌شوند. معمولاً رژیم‌ها با مصرف پروتئین بالا همراه هستند. این پروتئین اضافی سبب می‌شود شما احساس گرسنگی نکنید و از ریزه خواری که خود یکی از دلایل چاقی است جلوگیری می‌کند.

۲ .کربوهیدرات ‌ها در رژیم کتوژنیک

مصرف کربوهیدرات در این رژیم باید به حداقل یا صفر برسد. با این کار کالری مصرف شده به شدت کاهش یافته و از طرف دیگر بدن مجبور به استفاده از منابع چربی در بدن، می‌شود.

۳ . کاهش اشتها

مصرف چربی‌های مفید به جای کربوهیدرات‌ها، انرژی بیشتری در اختیار سلول‌های شما قرار می‌دهد. در نتیجه دیرتر احساس گرسنگی خواهید کرد و به نحوی از اشتهای شما کاسته خواهد شد.

۴ . افزایش چربی سوزی و کاهش ذخایر چربی در بدن

به علت کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها، روند تبدیل قند (گلوکز) به چربی در بدن کاهش می‌یابد. همچنین روند استفاده از چربی‌ها به عنوان منبع اصلی تأمین انرژی در بدن تسهیل می‌گردد.

رژیم کتوژنیک چه تأثیری بر روی متابولیسم بدن دارد؟

منظور از متابولیسم بدن در واقع همان سوخت و ساز سلول‌ها است. رژیم کتوژنیک معمولاً بر پایه مصرف چربی‌های مفید و قطع یا کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها استوار است. بدن افرادی که از این نوع رژیم پیروی می‌کنند، به علت در دسترس نبودن کربوهیدرات‌ها چربی را جایگزین گلوکز حاصل از کربوهیدرات‌ها می‌کند تا بتواند انرژی لازم را برای فعالیت‌های خود تأمین نماید.

ادامۀ این روند سبب می‌گردد بدن افراد از منابع چربی خود به عنوان منبع تأمین انرژی بهره ببرد و در نتیجه کاهش وزن و لاغری اتفاق بیافتد. شاید سؤال بسیاری از افراد در این لحظه این باشد که با رژیم کتوژنیک چقدر کم می‌کنیم؟ برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم نمی‌توان یک چارچوب خاص برای میزان کاهش وزن با رژیم غذایی کتو تعیین کرد.

عوامل مؤثر بر کاهش وزن در رژیم کتوژنیک

این موضوع که با رژیم کتوژنیک چقدر کم می‌کنیم وابسته به عوامل بسیار زیادی است و نمی توان یک عدد خاص را به عنوان معیار برای همۀ افراد مشخص کرد. چیزی که ثابت است این است که در پروسۀ انجام این رژیم غذایی، معمولاً افراد در هفته اول، لاغری سریع و کاهش وزن بسیار خوبی را تجربه می‌کنند. اما باید بدانید این کاهش وزن سریع، کاذب بوده و فقط به علت کاهش آب بدن است. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟

در هفتۀ اول شروع رژیم به علت عدم مصرف کبوهیدرات‌ها و در نتیجه دسترس نبودن گلوکز لازم برای تأمین انرژی سلول‌ها، بدن در ابتدا به سراغ ذخایر گلوکز در بدن که در کبد و ماهیچه‌ها با نام گلیکوژن قرار دارد، می رود. برای هیدرولیز گلیکوژن و تبدیل آن به قند رایج مورد استفادۀ سلول‌ها، آب فراوانی مورد نیاز است. بنابراین با افزایش مصرف آب در بدن، کاهش وزن کاذب در افراد ایجاد می‌شود. اما معمولاً این روند ادامه نمی‌یاید و حتی گاهی افراد دچار توقف در کاهش وزن یا همان استپ وزنی نیز می‌شوند.

در ادامه عوامل مؤثر در کاهش وزن از طریق رژیم کتوژنیک را بررسی خواهیم کرد:

۱ . وزن افراد در شروع رژیم کتوژنیک

افراد دارای وزن‌های بالا، به علت این که دارای ذخایر چربی بیشتری در بدن خود هستند در ابتدای کار، با سرعت بیشتری شروع به کاهش وزن می‌کنند. این افراد به علت ذخایر بالای چربی و همچنین آب میان بافتی بالا(هیدرولیز چربی‌ها برای تبدیل به قند رایج مورد استفادۀ سلول‌ها نیز به آب نیاز دارد، چه بسا این واکنش آب بیشتری مصرف می‌کند.) در هفته‌های اول شروع رژیم به سرعت کاهش وزن دارند اما به مرور با کاهش وزن و از دست دادن بافت چربی، از سرعت این روند کاسته می‌شود.

۲ . ابتلا به بیماری و کاهش سرعت در از دست دادن وزن

بیماری‌های مختلفی وجود دارد که سبب می‌شوند افراد در لاغر شدن دچار مشکل شوند. برای مثال در افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند متابولیسم سلولی بسیار پایین است. بنابراین این افراد به سختی می‌توانند کاهش وزن را تجربه کنند. اما این افراد نباید امید خود را از دست دهند، کارشناسان مجموعۀ فیت کلاب با تجربۀ فراوان در این زمینه، می‌توانند راهگشای این افراد باشند و آن‌ها را در این راه با ارائۀ رژیم‌های غذایی مناسب و برنامه‌های تمرینی ویژه یاری کنند.

۳ . مقاومت بدن و استپ وزنی

افرادی که رژیم‌های متعددی را امتحان کردند و کاهش وزن‌های کم و بیشی را داشته‌اند، ممکن است با شروع رژیم کتو به خوبی وزن کم نکنند. زیرا بدن آن‌ها دچار مقاومت متابولیسمی در برابر چربی سوزی شده است. گاهی نیز افراد به علت انجام فعالیت‌ها و تمرینات ورزشی سنگین، دچار مشکل مقاومت در برابر چربی سوزی در سلول می‌شوند. اما راه حل مشکل این افراد چیست؟ مشاوران و کارشناسان مجموعۀ فیت کلاب می‌توانند مشکل شما با ارائۀ رژیم غذایی مناسب و راه‌کارهایی حل نمایند تا بدن شما مجدد شروع به از دست دادن کالری و کاهش وزن نماید.

چند نکته کاربردی برای موفقیت در رژیم کتوژنیک

برای این که بتوانید به رژیم غذایی کتوژنیک خود پایبند باشید می‌توانید چند قانون ساده برای خود بگذارید:

۱ . به میزان مصرف کربوهیدرات خود دقت کنید

کنترل مصرف کربوهیدرات‌ها مهمترین موضوع در این رژیم است. بنابراین با توجه به هدفی که دارید نوع رژیم کتوی خود را انتخاب نمایید و مصرف کربوهیدرات را با توجه به آن مدیریت کنید. کربوهیدرات‌ها مانع ورود بدن به چرخۀ چربی سوزی و تسهیل آن در بدن شما می‌شوند.

۲ . هدف گذاری کنید

برای این که امید خود را از دست ندهید باید به موضوع واقع بینانه نگاه کنید و از هدف گذاری‌های بیهوده بپرهیزید. زیرا صبور بودن در موضوع کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام ایده‌آل بسیار مهم است. معمولاً افرادی که دچار اضافه وزن هستند به دنبال یک راه کار جادویی می‌گردند تا در مدت کوتاهی آن‌ها را به یک نتیجۀ مطلوب برساند. اما باید بدانید هیچ کس نمی‌تواند همچین چیزی را برای شما رقم بزند. حتی در صورت وقوع چنین مواردی، آسیب‌های فراوانی به بدن شما وارد خواهد شد.

۳ . میان وعده و ریزه خواری

با توجه به برنامۀ غذایی که به شما داده شده است میان وعده‌های خود را تنظیم نمایید. میان وعده‌های اضافی مانع کاهش وزن خواهند شد. زیرا کالری دریافتی شما را افزایش داده و از طرفی مانع ورود بدن به چرخۀ چربی سوزی می‌شود.

۴ . حتماً ورزش کنید

ورزش کردن بهترین راه برای کالری سوزی بیشتر در زمانی کوتاه است. دقت کنید برنامه‌های غذایی بدون ورزش و تمرین، تأثیرات بسیار کمی خواهند داشت. همچنین داشتن یک برنامۀ تمرینی ثابت در هفته سبب می‌شود شما در کنار کاهش وزن، تناسب بدن خود را نیز حفظ نمایید. تنها با کاهش چربی و وزن بدن، نمی‌توانید به یک تناسب بدن ایده‌آل دست پیدا کنید. زیرا تنها با ساختن عضلات خود، این کار به نتیجه خواهد رسید و راه ساخت عضلات نیز تمرین دادن به آن‌هاست.

۵ . آب فراوان بنوشید

همان طور که بیان کردیم هیدرولیز چربی‌ها به آب فراوانی نیاز دارد. همچنین مصرف چربی‌ها توسط سلول‌های بدن، مواد زائد فراوانی را تولید می‌کند که دفع آن‌ها نیازمند آب است. نوشیدن آب را به عنوان یک برنامۀ اصلی در فعالیت‌های روزانۀ خود بگنجانید.

۶ . مصرف چربی ‌ها را کنترل کنید

شاید این رژیم غذایی بر پایۀ مصرف چربی‌های مفید مانند آووکادو و ماهی‌های چرب استوار باشد، اما زیادی روی در مصرف چربی‌ها و نداشتن برنامه ریزی برای مصرف آن‌ها می‌تواند سبب شود شما هیچ تأثیری از رعایت رژیم نگیرید. زیرا تا زمانی که منابع انرژی از طریق مواد غذایی به بدن برسد، بدن خود را مجبور به استفاده از منابع ذخیره‌ای خود نخواهد کرد.

کلام اخر

برای آن که بگوییم با رژیم کتوژنیک چقدر کم می‌کنیم باید عوامل مختلفی در بدن مورد بررسی قرار گیرد. اما به صورت کلی معیار خود را عدد نمایش داده شده توسط ترازو قرار ندهید. زیرا این معیار اصلاً ملاک سنجش از دست دادن چربی‌ها، ساخت عضلات و در آخر رسیدن به تناسب اندامی ایده‌آل نخواهد بود.

گاهی ممکن است شما با رعایت برنامۀ غذایی خود و همچنین انجام مستمر تمرینات، وزن زیادی کم نکرده باشید، اما شواهد حاکی بر تناسب اندام شما باشد. برای مثال می‌توانید به خوبی مشاهده کنید که از بافت چربی شکم و پهلو شما کاسته شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو