بررسی سوزوکی جیمنی و نگاهی به مشخصات فنی و ظاهری این خودرو

بررسی سوزوکی جیمنی و نگاهی به مشخصات فنی و ظاهری این خودرو


منبع: آرگا

2

1402/7/5

15:11


سوزوکی جیمنی خودروی آفرودی اقتصادی در بازار جهانی محسوب می شود که به خاطر توانایی آفرود و قیمت مناسب با استقبال مشتریان در کشورهای مختلف روبرو شده است. این مطلب به بررسی سوزوکی جیمنی می پردازد.

سوزوکی جیمنی حال حاضر را می توان نسل چهارم این خودرو دانست که در نسخه های سه و پنج درب روانه بازار شده است. جیمنی به عنوان نمادی از خودروهای آفرودی ارزان قیمت شناخته می شود. برای آشنایی بیشتر با این خودرو در ادامه به بررسی سوزوکی جیمنی می پردازیم.

معرفی و بررسی سوزوکی جیمنی

می توان گفت سوزوکی جیمنی با بازار کشور ما آن چنان هم غریبه نبوده و نسل اول این خودرو جاده های کشور را تجربه کرده است. همچنین نسل دوم آن نیز در تعداد محدودی توسط فروش سفارتخانه ها به دست مشتریان رسیده است. قابل ذکر است سوزوکی جیمنی در سال ۱۹۷۰ طراحی و تولید شده و برای آن موتورهای ۲، ۳ و ۴ سیلندر در نظر گرفته شد.

حتی پیشرانه های این خودرو شامل پیشرانه دو زمانه هم می باشد. امروزه جیمنی در نسل چهارم خود قرار داشته و می توان گفت بیشتر از قبل با این نسل به عنوان نمادی از خودروهای آفرودی اقتصادی شناخته می شود که برخی نشریات آن را در مقابل خودروهای معروفی همچون جیپ رانگلر، لندروور دیفندر و بنز جی کلاس قرار می دهند.

هدف از مقایسه این خودرو با این اسامی بزرگ کارایی زیاد سوزوکی جیمنی نسبت به رنج قیمتی آن است. باید اشاره کرد مشتریان ایرانی خودروهای سوزوکی را با اسم ایران خودرو می شناسند. سوزوکی گرند ویتارا محصول شناخته شده این برند ژاپنی در ایران می باشد که تا قبل از تحریم های مجدد توسط ایران خودرو مونتاژ می شد.

سوزوکی کیزاشی هم محصول دیگر این برند می باشد که در تعداد معدودی روانه ایران شد. می توان گفت خودروسازی سوزوکی با گرند ویتارا در ایران به شهرت رسید که برای مدت طولانی روی خط مونتاژ ایران خودرو قرار داشت. در بازار جهانی برند سوزوکی به عنوان برند سازنده مدل های اقتصادی به حساب می آید که البته کیفیتی نزدیک به برندهای طراز اول ژاپنی را به همراه دارد.

تولید سوزوکی جیمنی به عنوان یک خودروی آفرود اقتصادی از دهه ۱۹۷۰ آغاز شد. با این حال محصولی که در حال حاضر به عنوان جیمنی معروف است از سال ۲۰۱۸ تاکنون روی خط تولید قرار گرفته است. نسخه فعلی در حال تولید را می توان نسل چهارم جیمنی محسوب کرد که در تمام کشورهای دنیا با اسم جیمنی یا جیمنی سیرا شناخته می شود.

این خودرو در نسخه های ۳ و ۵ درب به بازار روانه شده است. جیمنی علاوه بر سایت اصلی سوزوکی در ژاپن در هند نیز روی خط تولید قرار داد. نسخه های صادراتی این خودرو برای ایران هم احتمالا ساخت هند باشند. گفتنی است در حال حاضر سوزوکی با فروش سالانه ۴ میلیون خودرو جیمنی با اسامی مختلفی از جمله سامورایی، سانتانا و فوکس در سراسر دنیا که عمدتا در ژاپن، هند و چین مونتاژ می شوند یکی از برندهای مهم خودروسازی ژاپن به شمار می رود.

در ضمن فروش سالانه موتورسیکلت سوزوکی نیز حدود ۱۵ میلیون دستگاه می باشد. شرکت ماروتی سوزوکی هند در حال حاضر بیشترین تولید خودرو با برند سوزوکی را در اختیار دارد. پرفروش ترین خودروهای سوزوکی در دنیا، سوزوکی بالنو و سوئیفت در هند می باشند. در ادامه به بررسی سوزوکی جیمنی می پردازیم.

طراحی ظاهری

در بررسی طراحی ظاهری سوزوکی جیمنی نسل چهارم باید گفت این خودرو با ابعاد کوچک شباهت بسیاری به جیپ رانگلر و مرسدس جی کلاس دارد. این مدل عمدتا سه درب تولید شده و نسخه ۵ درب آن برای کشورهای مختلف کم یاب تر می باشد. رینگ ۱۵ اینچی نیز تقریبا عضو ثابت انواع جیمنی به شمار می رود.

چراغ های دایره ای و جلوپنجره سیاه رنگ، مهمترین المان طراحی جیمنی می باشند. حفره های ۶ گانه مستطیل شکل و ادوات پلاستیکی سپر هم در همه مدل های جیمنی مشاهده می شود. بخش بزرگی از قاب گلگیرها و آینه بغل نیز با پلاستیک سیاه همراه شده است.

با هدف بهبود ظاهری و تناسب با دیگر اجزای خوردو سقف جیمنی معمولا در رنگ سیاه ارائه می شود. بررسی ها نشان می دهد فرم بدنه مکعبی سوزوکی جیمنی یکی از علل به شهرت رسیدن آن در بازارهای جهانی می باشد. این خودرو به خاطر جثه نه چندان عضلانی اش از فاصله دور برند سوزوکی خود را نمایان می سازد.

همانطور که اشاره شد چراغ های گرد به همراه جلو پنجره ای سیاه رنگ به حفره های مستطیلی امضای طراحی جیمنی در نمای روبرو خودرو می باشند. سپر این خودرو هم مشکی رنگ و پلاستیکی بوده تا تعویض آن برای صاحب خودرو راحت باشد. در بررسی نمای جانبی و عقب سوزوکی جیمنی نسل چهارم می توان گفت بیشتر از مدل های پیشین از مرسدس بنز جی کلاس الگوبرداری نموده است.

چرخ زاپاس روی درپوش صندوق عقب تعبیه شده و بالطبع این بخش به طور جانبی باز یا بسته می شود. در مقایسه با نسل های پیشین، نمای پشت جیمنی حالت ساده ای داشته و به عنوان خودرویی با کاربری طبیعت گردی عامه پسندتر دیده می شود. در مجموع نمی توان جیمنی را شاسی بلند جذاب و زیبایی برای همه اقشار توصیف کرد.

این محصول خودرویی اقتصادی با ادوات پلاستیکی فراوان می باشد که ابعاد مناسبی را برای شهرهای پرترافیک و مسیرهای آفرود ساده به همراه دارد. جیمنی سه درب دارای ابعاد ۲۰۳۳ میلی متر طول، ۱۶۴۵ میلی متر عرض و ۱۷۲۰ میلی متر ارتفاع می باشد و فاصله محوری آن نیز ۲۲۵۰ میلی متر می باشد.

قابل ذکر است جیمنی از اولین نسخه تا به حال دارای طراحی جعبه ای بوده و در طراحی آن سعی شده ظاهر خودرو در عین حفظ طراحی سنتی شبیه خودروهای مطرحی همانند جیپ رانگلر، بنز جی کلاس و دیفندر کلاسیک به نظر برسد. و همانطور که اشاره شد این شرایط در عقب خودرو بیشتر مشهود است.

سپرهای آفرودی در عقب و جلو همراه با رکاب های بغل، جلوپنجره ای که به جیپ شباهت زیادی دارد، امکان سفارش بدنه دو رنگ، ارتفاع زیاد جیمنی از سطح زمین، چراغ های گرد همگی در معرفی این خودرو به عنوان بیراهه نوردی جسور و قدرتمند نقش دارند.

همانطور که پیشتر اشاره شد جیمنی در انواع سه درب و پنج درب راهی بازار جهانی می شود و بیشتر نسخه ها سه درب هستند. از این رو انتظار می رود نسخه وارداتی به ایران از نوع سه درب باشد. نمای جانبی جیمنی طراحی ساده ای دارد و تنها المان جالب توجه این نما رینگ های ۱۵ اینچی می باشد.

در عقب ارتفاع خودرو از سطح زمین مناسب بوده و به خوبی می توان فضای ردیف عقب را در تسلط داشت. ارتفاع بسیار خودرو از زمین و ظاهر مکعبی آن سبب شده تا زوایای ورود و خروج خوبی را در آن شاهد باشیم. زاویه ورود جیمنی حدود ۳۷ درجه و زاویه خروج آن ۴۹ درجه می باشد. از این رو خودرو در آفرود نه چندان قوی عمل می کند.

می توان گفت سوزوکی در ساخت این خودرو تمرکز بسیاری روی قدرت آفرود به خرج داده است. بدنه مکعبی شکل سبب می شود در عبور از مسیرهای باریک و تنگ، امکان مشاهده همه زوایا و ابعاد بدنه خودرو ممکن بوده و تایر زاپاس جیمنی نیز دقیقا یکی از لاستیک های آن است که کاربردی تر از زاپاس های موقت رایج در خودروهای امروزی می باشد.

محورهای جیمنی به شکل یک تکه با فنربندی لول بوده که هم راحتی زیادی خواهند داشت و هم در آفرود و بیراهه نوردی از فنربندی های چند اتصالی مقاوم تر می باشند.

طراحی داخلی

طراحی داخلی سوزوکی جیمنی حس یک خودروی اسپرت را القا می کند. بررسی ها نشان می دهد اگرچه ادوات پلاستیکی ارزان قیمت تقریبا همه سطح داشبورد و تودری ها را در بر گرفته ولی در حد و اندازه شاسی بلندهای کوچک اقتصادی کابین این خودرو دارای نکات مثبت می باشد.

فرم های دایره ای برای فرمان، خروجی های هوا، پنل دور موتور و کلیدهای گردان مشاهده می شود. نمایشگر لمسی ۹ اینچی ویژه مدل های آپشنال می باشد و صندلی ها هم در نسخه های استاندارد فاید چرم یا تزئینات می باشند. برای سرنشینان عقب در نسخه های سه درب صندلی های کم حجم و تخته ای به کار رفته که همراه با ادوات پلاستیک درون اتاق، حس خودرویی ارزان قیمت را ارائه می دهد.

بررسی ها نشان می دهد سوزوکی جیمنی خودروی جاداری نبوده و برای سرنشینان قد بلند در ردیف جلو قدری فضا ناکافی به نظر می رسد. از این رو جیمنی خودرویی خانوادگی و ایده آل برای سفرهای ۴ نفره به شمار نمی رود. حتی در نسخه ۵ درب هم تنها ۲۱۱ لیتر صندوق بار فضا دارد از این رو نسخه دو درب دو صندلی با هدف افزایش صندوق به ۸۳۰ لیتر تولید شد.

به طور کلی طراحی داخلی سوزوکی جیمنی همانند طراحی بیرونی آن، ساده و اصطلاحا مکعبی شکل است. طراحی که آن را شبیه طراحی داخلی رانگلر JK و جیپ رانگلر JL می سازد. دریچه های تهویه مطبوع گرد همراه با کلیدهای بزرگ دایره ای، فرمان دایره ای شکل و کاپ وسط و صفحه کیلومتر شمار که از دو دایره بزرگ ساخته شده همگی طرح اسپرت و جالبی را ایجاد کرده اند.

البته همانطور که اشاره شد داشبورد طرح خشن و زمخت دارد و با رودری هایی که در عین سادگی زیبا به نظر می رسند، به خوبی جیمنی را آفرود و بیراهه نورد معرفی می کنند. در وسط داشبورد نمایشگر لمسی ۹ اینچی که نسبت به ابعاد داشبورد کمی بزرگ به نظر می رسد، تعبیه شده که وظیفه ناوبری و سیستم صوتی تصویری را بازی می کند.

در پایین کلیدهای گردشی سیستم تهویه مطبوع به همراه کلیدهای مربوط به برنامه پایداری و سیستم های کمکی بالا و پایین رفتن از تپه به کار رفته که این سبک جای گیری کلیدها امروزه در بیشتر خودروهای شاسی بلند دیده می شود.

امکانات و آپشن ها

در کشورهای مختلف سوزوکی جیمنی با فهرست بلندی از امکانات و آپشن های متنوع ارائه می شود. این محصول اقتصادی می تواند به صورت یک مدل لوکس از صندلی های چرم و لوازم الکترونیکی پیشرفته برخوردار باشد. از نکات قابل توجه در عرضه جیمنی امکان سفارش ادوات مختلف برای آن به جهت افزایش کارایی های این خودرو برای استفاده در مسیرهای بیرون از جاده می باشد.

به طور مثال کفپوش ویژه برای عقب، قلاب و تور برای نگه داشتن وسایل، قبل برای لبه صندوق بار، باربند آفرودی جهت حمل قایق، دوچرخه، چوب اسکی و … ، جلو پنجره به طرح متفاوت، قاب برای سپرهای جلو و عقب و رکاب های جانبی، آینه های کرومی، دستگیره های همرنگ بدنه، قاب محافظ برای دیفرانسیل، گل پخش کن های لبه گیر در جلو و عقب، جعبه کمک های اولیه، قاب زاپاس و … اشاره نمود.

جیمنی استاندارد از صندلی های پارچه ای و گیربکس غیر اتومات بهره می برد. در همه مدل ها ترمز دستی اهرمی به کار رفته و نمایشگر لمسی با ناوبری ماهواره ای نیز سفارشی می باشد. نسخه های آپشنال از ۴ عدد ایربگ، ترمز ضد قفل و سیستم کنترل پایداری الکترونیک، صندلی های چرم، سنسور نور و باران، سیستم پیشگیری از تصادف، کروز کنترل، تهویه هوای اتوماتیک و … بهره می برند.

پیشتر نیز اشاره شد نمی توان سوزوکی جیمنی را خوردویی خانوادگی تلقی کرد مگر این که نسخه ۵ درب آن خریداری شود. صندوق عقب آن در حد یک خودرو هاچ بک جمع و جور می باشد. ضمنا تجهیزاتی نظیر روکش چرمی صندلی ها فقط برای تیپ های بالارده ممکن است. از این رو سواری راحت مرسدس جی کلاس را از جیمنی نباید انتظار داشت.

مشخصات فنی

در ژاپن سوزوکی جیمنی با پیشرانه ۶۵۰ سی سی توربوشارژ ارائه می شود اما برای بازار جهانی( جیمنی سیرا) موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی متداول می باشد. همچنین گیربکس دستی ۵ سرعته و اتومات ۴ سرعته در مدل های مختلف وجود دارد. ولی سیستم دو دیفرانسیل و دنده کمی آپشن ثابت برای این خودرو در بازار اروپا می باشد.

با توجه به بررسی ها سوزوکی پیشرانه های نه چندان قوی برای جیمنی استفاده کرده که البته به لطف ابعاد کوچک و وزن کم آن در بیراهه نوردی توانایی های خوبی ایجاد می کنند. پیشرانه ضعیف تر ۱۳ سیلندر بوده که با حجم ۶۵۰ سی سی بیشترین قدرت و گشتاور در حالت تنفس طبیعی معادل ۵۳ اسب بخار و ۶۳ نیوتن متر می باشد.

این پیشرانه به کمک توربوشارژر توان و گشتاور آن به ۶۳ اسب بخار و ۱۰۰ نیوتن متر می رسد.  موتور قوی تر ۴ سیلندر بوده و با قدرت ۱۰۲ اسب بخار و گشتاور ۱۳۰ نیوتن متر، این خودرو را با وزن ۱۱۰۰ کیلوگرم در مدت ۱۵-۱۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می رساند. متوسط مصرف سوخت جیمنی حدود ۶-۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و حداکثر سرعت آن نیز ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت می باشد.

باک خودرو ۴۰ لیتری بوده و موقع سفر در مسیر ۴۰۰-۵۰۰ کیلومتر به سوخت گیری نیاز پیدا می کند. جیمنی به عنوان خودروی دو دیفرانسیل دارای تجهیزات فنی جذابی است. به طور مثال در حالت تک دیفرانسیل عقب دو دیفرانسیل سبک یا دو دیفرانسیل سنگین قابل استفاده خواهد بود. این خودرو می تواند از شیب ۳۷ درجه بالا رفته و ۴۹ درجه را به سمت پایین طی نماید. از زاویه جانبی نیز تا شیب ۲۸ درجه برای رانندگی با این خودرو مشکلی ایجاد نمی شود.

همچنین بررسی ها حاکی از آن است که سوزوکی جیمنی به شکل هیبرید ملایم هم عرضه می شود که با پیشرانه ۳ سیلندر یک موتور برقی ۳ اسب بخاری و گشتاور ۵۰ نیوتن متر و باتری ۱۰ آمپر ساعتی همراه می شود. نکته مثبت پیشرانه این خودرو تجهیز آن به سیستم تزریق غیر مستقیم سوخت می باشد.

از این رو پیشرانه جیمنی با بنزین کم کیفیت داخل سازگار است. سیستم انتقال قدرت آن نیز به شکل دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل می باشد. گیربکس های ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتومات هم وظیفه انتقال قدرت به چرخ ها انجام می دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو