بررسی گوشی آیفون ۱۰ و نگاهی به طراحی و عملکرد آن

بررسی گوشی آیفون ۱۰ و نگاهی به طراحی و عملکرد آن


منبع: آرگا

153

1398/11/24

17:33


محصول پرچمدار شرکت اپل با نام آیفون ۱۰ از طراحی جذاب و باکیفیتی بهره می برد و دارای چیپستی قدرتمند به نام A11 Bionic بوده که عملکرد بالایی داشته و همچنین رابط کاربری آن نیز بسیار نرم و روان اجرا می شود. علاوه بر این نخستین آیفون شرکت اپل است که دارای سیستم تشخیص چهره سه بعدی می باشد. با بررسی بیشتر این گوشی همراه این مقاله از آرگا باشید.

در این مقاله قصد داریم به نقد گوشی آیفون ۱۰ بپردازیم. آیفون ۱۰ نخستین گوشی هوشمند اپل است که از نمایشگر اولد و طراحی بدون حاشیه بهره می برد. این گوشی دارای سنسور تشخیص چهره می باشد و به مناسبت دهمین سالگرد حضور اپل در تولید گوشی آیفون به بازار ارائه شد.

بررسی گوشی آیفون ۱۰

وارسی گوشی آیفون 10

اپل برای نامگذاری گوشی آیفون خود سبک مشابه با سیستم عامل OS X را به کار برده است. این شرکت آیفون ۹ را از لیست آیفونها حذف کرده و مستقیم به سراغ آیفون ۱۰ رفته است. گوشی آیفون ۱۰ که با نام آیفون X نیز شناخته می شود توانسته موفق به دریافت گواهی IP67 از موسسه IEC شود. به این ترتیب روی کاغذ این گوشی در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاومت خوبی دارد و حدود ۳۰ دقیقه در عمق یک متری می تواند فشار آب را تحمل کند. در ادامه با بررسی بیشتر گوشی آیفون ۱۰ همراه ما باشید.

آشنایی سریع با گوشی آیفون ۱۰

ایفون 10 چیپست قدرتمندی دارد

  • ابعاد: ۷.۷*۷۰.۹*۱۴۳.۶ میلی متر
  • وزن: ۱۷۴ گرم
  • نمایشگر: ۵.۸ اینچی سوپر آمولد
  • دوربین اصلی: دوگانه ۱۲ مگا پیکسلی
  • دوربین سلفی: ۷ مگا پیکسل
  • چیپست: A11 Bionic
  • باتری: ۲۷۱۶ میلی آمپر ساعتی لیتیوم یونی
  • سیستم عامل: iOS 11.1
  • جک ۳.۵ میلی متری: ندارد

طراحی گوشی آیفون  ۱۰

بررسی گوشی آیفون 10

ابتدا طراحی گوشی را مورد بررسی قرار می دهیم. آیفون ۱۰ از طراحی بسیار زیبا، جذاب و با کیفیتی بهره می برد. این گوشی به راحتی در یک دست جای گرفته و می توان به آسانی به نقاط مختلف نمایشگر دسترسی داشت. نکته کمی آزار دهنده وزن گوشی است(۱۷۴ گرم) که نسبت به ابعاد گوشی (۱۴۳.۶*۷۰.۹*۷.۷ میلی متر) نسبتا زیاد بوده و ممکن است در حین جابجایی سریع بین اپلیکیشن یا برنامه ها از دست سر بخورد.

ویژگی جالب در طراحی آیفون ۱۰ صفحه نمایش کشیده و تمام صفحه ای است که به جز زبانه ای باریک در قسمت بالا، نسبتا کل پنل جلوی گوشی را در بر گرفته است. گوشه های صفحه نمایش نیز نظیر اکثر پرچمداران فاقد حاشیه ۲۰۱۷ گرد شده است. حاشیه نمایشگر گوشی آیفون ۱۰ در دو مدل خاکستری و  نقره ای به رنگ مشکی بوده که بر زیبایی آن افزوده است.

بازبینی گوشی آیفون 10

فریم بکار رفته در اطراف گوشی جنس آلومنیوم سری ۷۰۰۰ بوده که مقاومت خوبی دارد. در طرف راست بدنه گوشی شاهد کلید پاور و درگاه سیمکارت هستیم و در طرف چپ کلیدهای تنظیم صدا به طور مجزا و کلیدهای قطع و وصل صدا قرار گرفته اند. در بخش پایین بدنه اسپیکر، میکروفون و درگاه لایتنینگ اپل تعبیه شده است. همچنین یک اسپیکر در قسمت بالا در زیر ناحیه بریدگی نمایشگر در نظر گرفته شده است.

به بررسی قسمت پشت گوشی ایفون ۱۰ می پردازیم. شرکت اپل در سال ۲۰۱۷ جنس پنل پشتی گوشی های آیفون خود را تغییر داد و از شیشه در این قسمت استفاده کرد. در این گوشی علاوه بر تغییر جنس پنل پشتی با تغییر زاویه دوربین دوگانه از افقی به عمودی نیز روبرو هستیم.

آشنایی با آیفون 10 یا X

پنل پشتی شیشه ای آیفون ۱۰ در برابر خش، خط خوردگی و ضربه های سبک احتمالی دارای مقاومت خوبی می باشد. در این بخش شاهد دوربین های دوگانه، واژه iPhone و آرم درخشان اپل هستیم که بر خلاف سابق در پوشش شیشه ای گوشی قرار گرفته و ظاهر جذابی ایجاد کرده است. آیفون ۱۰ شبیه تمام گوشی های شیشه ای به راحتی لک و اثر انگشت روی ان باقی می ماند. بنابراین همیشه نیاز دارید تا آن را پاک کنید البته می توانید از دستمال میکروفایبر نیز بهره بگیرید.

عملکرد دوربین های گوشی

بررسی نمایشگر

بررسی نمایشگر آیفون ۱۰ نشان می دهد که در این گوشی در مقایسه با نسل های قبلی دیگر شاهد نسبت پایین نمایشگر به بدنه نیستیم و اپل یک آیفون متمایز از لحاظ ابعاد و پنل نمایشگر را در در اختیار کابر قرار می دهد. آیفون ۱۰ از نمایشگری ۵.۸ اینچی با رزولوشن ۲۴۳۶*۱۱۲۵ برخوردار است که تراکم پیکسلی ارمغانی آن ۴۵۸ پیکسل بر اینچ می باشد. نسبت تصویر در این گوشی( ۱۹.۵ به ۹ ) غیر مرسوم بوده و با وجود ۵.۸ اینچی بودن صفحه نمایش در مقایسه با آیفون ۸ پلاس مساحت کمتری را ارائه می دهد.

صفحه نمایش 5.8 اینچی آیفون 10

به طور کلی بررسی نمایشگر نشان می دهد که آیفون ۱۰ تقریبا ۸۳ درصد جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است که به نوعی یک موفقیت برای آیفون محسوب می شود. صفحه نمایش آیفون های قبلی با توجه به عملکرد بالا در ایجاد رنگ و روشنایی از مشکل رزولوشن پایین برخوردار بودند اما در این گوشی رزولوشن نمایشگر توانسته اختلاف خود را با دیگر پرچمداران اندرویدی به حداقل برساند.

ویژگی جذاب دیگر این صفحه نمایش سوپر امولد بودن آن است. شرکت اپل در همکاری با شرکت سامسونگ توانسته نمایشگر کم رقیبی را به بازار گوشی های هوشمند جهان ارائه کند. این صفحه نمایش بر اساس ترکیب تکنولوژی سوپر امولد سامسونگ و رتینای اپل تولید شده که روشنایی متوسط آن خیلی عالی بوده(۶۰۰cd/m² ) به نحوی که چهار درصد بهتر از نمایشگر گلکسی اس ۸ خود سامسونگ می باشد. در ضمن باید گفت اپل این ترکیب را سوپر رتینا نامیده است.

نمایشگر گوشی آیفون ۱۰ از ویژگی ۳D Touch مانند نسلهای اخیر آیفون برخودار است. همچنین این صفحه نمایش از قابلیت True Tone نیز بهره می برد. این ویژگی به سنجش نور و دمای محیط پرداخته تا دمای رنگی نمایشگر را تغییر دهد. از این طریق سبب سازگاری بهتر چشم کاربر با نمایشگر خواهد شد. در صورت فعال بودن این قابلیت رنگ سفید واقعی تر نمایش داده می شود همچنین به لطف این ویژگی چشمان شما دیرتر خسته می شود.

این صفحه نمایش در روشنایی روز از عملکرد تقریبا خوبی برخوردار است. تنها نکته آزار دهنده در نمایشگر آیفون ۱۰ بریدگی بالای آن است که موجب ناهماهنگی بالا و پایین صفحه نمایش شده همچنین هنگام تماشای فول اسکرین فیلم یا تصاویر یا انجام بازی قسمتی از تصویر به زیر بریدگی صفحه نمایش خواهد رفت و عملا بخشی از فیلم یا تصویر در هنگام نمایش تمام محتوا از دست خواهد رفت.

نمایشگر فول اسکرین آیفون 10

بررسی دوربین آیفون ۱۰

با توجه به این موضوع که اپل همیشه به توسعه دوربین محصولات خود توجه خاصی داشته است، بنابراین کاربرانی که در جستجوی دوربین توانمندی هستند می توانند با خیال راحت این گوشی را در گزینه خرید خود قرار دهند. آیفون ۱۰ از دوربین های دوگانه با طراحی عمودی بهره مند است. این گوشی نخستین آیفونی است که دوربینش به قابلیت لرزشگیر اپتیکال دوتایی مجهز شده است.

دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با لنز wide-angle و دریچه دیافراگم f/1.8 به ثبت تصاویر گسترده می پردازد و لنز تله فوتو با دریچه دیافراگم f/2.4 وظیفه ثبت تصاویر بسته را بر عهده دارد. لنز تله فوتو سبب می شود تا آیفون ۱۰ زوم اپتیکال دوبرابر را بدون افت پیکسل تجربه کند و همچنین توسط زوم دیجیتال تا ده برابر اما همراه با افت پیکسل امکان زوم وجود دارد.

مدلهای گوشی آیفون 10

این دوربین از قابلیت عکاسی پرتره نیز برخوردار است و می تواند با آن پس زمینه تصاویر را تا اندازه بسیار بالایی تار نموده و عکسهایی مانند دوربینهای دیجیتال تک لنزی بازتابی حرفه ای را به ثبت برساند. دوربین آیفون ۱۰ در نور معمولی خیلی خوب عمل می کند. اما در نور کم با توجه به اینکه فلش Quad-LED True Tone در شرایط نوری مختلف در ثبت تصاویر کمک زیادی می کند نمی توان با این دوربین عکسهای خوبی گرفت.

از قابلیت های عکاسی با دوربین آیفون ۱۰  می توان به عکاسی پانورما تا ۶۳ مگاپیکسل، نورپردازی پرتره، شناسایی چهره و بدن، کاهش نویز خودکار و HDR را شاره کرد. می توان با دوربینهای دوگانه این گوشی به فیلمبرداری با کیفیت ۴K با نرخ فریم  ۲۴، ۳۰ یا ۶۰ فریم در ثانیه نیز پرداخت. همچنین به لرزشگر اپتیکال در زمان فیلمبرداری تجهیز شده است. بعلاوه قابلیت زوم اپتیکال تا ۶ برابر را نیز دارد. در ضمن می توان با کیفیت ۱۰۸۰p  با نرخ فریم ۱۲۰ یا ۲۴۰ فریم بر ثانیه به فیلمبرداری اسلوموشن نیز پرداخت.

نمایشگر جذاب آیفون 10

بعضی از قابلیت های فیلمبرداری با دوربینهای دوگانه آیفون ۱۰ شامل لرزشگیر سینماتیک ویدیو برای کیفیت ۱۰۸۰p و ۷۲۰p ، فوکوس خودکار متوالی، کاهش نویز، فیلمبرداری Time‑lapse همراه با لرزش گیر، تشخیص بدن و چهره می باشد. دوربین سلفی به کار رفته در این گوشی ۷ مگاپیکسلی بوده و دریچه دیافراگم آن F/2.2 می باشد که به قابلیت فیلمبرداری ۱۰۸۰p و لرزشگر اتوماتیک تصویر نیز مجهز می باشد که به آن نام  TrueDepth  داده اند. این دوربین آیفون ۱۰ از ویژگی هایی نظیر HDR اتوماتیک، تشخیص بدن و چهره، حالت و نورپردازی پرتره و فلش رتینا برخوردار است. با این دوربین می توان تصاویر خوبی را به ثبت رساند.

نگاهی به نرم افزار آیفون ۱۰

با توجه به تمام صفحه بودن نمایشگر و نبودن کلید هوم زیر صفحه، اپل در قسمت نرم افزار و رابط کاربری گوشی آیفون ۱۰ نز تغییراتی اعمال کرده است. رابط کاربری جدید با نام iOS 11 قابلیتهای متعددی دارد از جمله  اینکه فقط با یک ضربه نمایشگر روشن می شود حتی از این هم راحتتر با برداشتن گوشی نیز صفحه نمایش به صورت خودکار روشن خواهد شد.

آشنایی با باتری گوشی

همانطور که ذکر شد این گوشی فاقد کلید هوم است بنابراین نحوه دسترسی به برخی قسمت ها متفاوت بوده و تعدادی میانبر اضافی برای آن در نظر گرفته شده است. چنانچه از سمت راست بریدگی نمایشگر انگشت خود را به پایین بکشید بخش میانبرها نمایش داده می شود  (که سابق بر این در آیفون ها با کشیدن انگشت از پایین پنل نمایشگر به بالا این کار انجام می شد). چنانچه همین عمل را از طرف چپ بریدگی نمایشگر انجام دهید نوتفیکیشن ها نمایش داده می شوند.

همچنین با اسکرول نمودن نمایشگر از پایین به بالا که قبلا منوی Control Center را نمایش می داد اکنون بخش مالتی تسکینگ باز می شود. برای خارج شدن از برنامه ها نیز این عمل را دوباره تکرار کنید. علاوه بر این می توانید با جا به جا کردن انگشت خود به راست و چپ در پایین نمایشگر میان برنامه های باز به سوییچ بپردازید. احتمالا در اولین بار که از این گوشی استفاده می کنید به خاطر سپردن همه این میانبرها برای شما کمی مشکل باشد اما در طی زمان حرفه ای خواهید شد. بررسی نرم افزار گوشی آیفون ۱۰ نشان می دهد که عملکرد سریعی داشته و تجربه کاربری جذابی را به ارمغان خواهد آورد.

آشنایی با دوربین آیفون 10

آیفون ۱۰ از چه سخت افزاری بهره می برد؟

گوشی آیفون ۱۰ از چیپست بروز شده سری A که با همکاری شرکت تایوانی TSMC  تولید می شود بنام  A11 Bionic  ده نانومتری و با معماری ۶۴ بایتی بهره می برد. این پردازنده ۶ هسته ای بوده که ۲ هسته برای پردازش کلی دستگاه و ۴ هسته دیگر فعالیت های سنگین گوشی را بر عهده دارند. پردازنده گرافیکی آیفون ۱۰ نیز بر پایه معماری PowerVR Rogue  سه هسته ای بوده و تا ۳۰ درصد پردازش گرافیکی بالاتری نسبت به گذشته دارد. اپل مدعی است این پردازنده بر روی انجام بازی های سه بعدی، فعال کردن سنسور تشخیص چهره، اپلیکیشن های واقعیت افزوده و الگوریتم های خاص یادگیری ماشینی تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. به طور کلی آیفون ۱۰ از سخت افزار قدرتمند و بهینه سازی شده ای برخوردار است.

صورتک های متحرک در آیفون ۱۰

آشنایی با محصول شرکت اپل

از قابلیت های جدیدی که در آیفون ۱۰ مشاهده می شود گزینه ای به نام Animoji  یا صورتک های متحرک است. Animoji  با استفاده از دوربین TrueDepth  بالای نمایشگر و پردازنده A11 Bionic حالت و حس کابر را به صورت متحرک و لحظه ای تقلید می کند. این قابلیت توانایی تحلیل ۵۰ حرکت عضله مختلف چهره را دارد که به شکل صورتک های متحرک انتقال می دهد. در ضمن Animoji  در برنامه پیام رسان آیفون ۱۰ به صورت پیش فرض وجود دارد.

بررسی سنسور تشخیص چهره سه بعدی

بازنگری اسمارتفون آیفون 10

اگرچه نمایشگر تمام صفحه این گوشی جذابیت ظاهری بالایی ایجاد کرده است اما سبب حذف شدن حسگر اثر انگشت شده است. اپل برای حل این مشکل از ساختار جدیدی به نام فیس آی دی بهره برده است که از طریق آن قفل صفحه را بازگشایی نماید و همچنین در مواردی مانند Apple Pay که به هویت سنجی نیاز است Face ID را بکار بندد. این سنسور با سنسورهای عادی تشخیص چهره در گوشی های دیگر تفاوت دارد به این صورت که برای شناسایی به تهیه نقشه سه بعدی از چهره افراد نیاز دارد. همچنین طبق ادعای اپل با انجام صحیح اسکن برای یکبار قادر است در هر شرایط نوری به تشخیص چهره افراد بپردازد.

عملکرد باتری آیفون ۱۰

بازنگری گوشی آیفون 10

آیفون ۱۰ از باتری ۲۷۱۶ میلی آمپر ساعتی لیتیوم یونی بهره می برد که طبق گفته اپل قادر است تا ۱۳ ساعت برای استفاده هایی چون پخش پیوسته ویدیو و اتصال به اینترنت دوام بیاورد و برای وب گردی نیز ۱۲ ساعت شارژ دهی دارد. اپل این گوشی را مانند آیفون ۸ و ۸ پلاس به شارژ وایرلس تجهیز کرده است. البته برای اینکه از این قابلیت استفاده کنید نیاز دارید شارژر وایرلس را جداگانه خریداری کنید.

همچنین می توانید برای آشنایی با ویژگی ها و بررسی گوشی آیفون ۱۱ کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو