بررسی هواوی میت xs یک گوشی منعطف با قابلیت های ایده آل

بررسی هواوی میت xs یک گوشی منعطف با قابلیت های ایده آل


منبع: آرگا

84

1400/1/18

15:14


گوشی تاشوی هواوی میت xs در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۰ معرفی و در ۵ مارس به بازار ارائه شد. در این مطلب برآنیم با بررسی این اسمارتفون با تغییراتی که به ادعای هواوی در این گوشی صورت گرفته آشنا شویم و اینکه نسبت به نسل قبلی چه برتری هایی دارد. همراه ما باشید.

با توجه به این که نسل نخست گوشی های تاشوی هواوی به اسم میت ایکس با عرضه به بازار با استقبال چندانی روبرو نشد این شرکت تصمیم گرفت با عرضه نسل جدید و بهبود یافته این گوشی منعطف به نام میت xs نگاه بازار را به سمت خود جلب کند.

بررسی گوشی منعطف هواوی میت xs

از آنجا که نسل نخست گوشی های تاشو یا منعطف هواوی در سال ۲۰۱۹ با عرضه به بازار خیلی مورد استقبال کاربران قرار نگرفت هواوی در سال ۲۰۲۰ تصمیم گرفت  نسل جدید این گوشی را با اسم میت xs با اعمال تغییرات و بهبودهایی به بازار روانه کند. قابل ذکر است قیمت میت xs در زمان عرضه ۲۵۰۰ دلار در نظر گرفته شده است. فکر گوشی های تاشو با نمایشگرهای انعطاف پذیر یکی از ترندهای اصلی بازار گوشی در سال ۲۰۱۹ بود که با وجود هیاهوی زیاد پیرامونش عملا نتوانست سهم بالایی در بازار را کسب کند و بنا به گزارش هایی کل گوشی های عرضه شده با این ویژگی در سال ۲۰۱۹ کمتر از یک میلیون دستگاه بوده است.

این فکر در آغاز با گوشی تاشو سامسونگ و هواوی که از موبایل به تبلت تغییر فرم دادند شروع شد و با معرفی موتورولا razar 2019 و سپس زد فلیپ به سمت و سوی دیگری هدایت گردید. هواوی میت ایکس از نخستین گوشی های بازار در سال ۲۰۱۹ بود و در ادامه شرکت سازنده نسخه جدید آن یعنی میت xs را به معرض نمایش گذاشت. این گوشی در ۲۴ فوریه ۲۰۲۰ (۵ اسفند ۱۳۹۸) به بازار معرفی شد و در ۵ مارس روانه بازار شد. در ادامه با بررسی میت xs با تغییرات همراه شده با این گوشی آشنا می شوید.

محتویات جعبه

با توجه به این که قرار است پول زیادی برای این گوشی پرداخت شود انتظار نیز بر آن است که جعبه و محتوایت متفاوتی با دیگر محصولات معمول داشته باشد. البته بررسی ها نشان می دهد شرکت هواوی از این نظر کم نگذاشته و گوشی میت xs را درون جعبه بزرگ و شیکی قرار داده که از جنس مقوای ضخیم بوده و همه اطراف آن سطح نرمی دارد. داخل جعبه به چندین بخش برای قرارگیری لوازم جانبی تقسیم شده و یک طبقه محکم برای حضور خود گوشی میت xs در نظر گرفته شده است. این اسمارتفون در حالت تا نشده و به خوبی محافظت شده درون جعبه حضور دارد.

لوازم جانبی همراه این گوشی شامل یک جفت ایرباد سفید یو اس بی سی می باشد که از طراحی شاخص ایرباد اپل بهره می برند. در ادامه شاهد حضور یک قاب برای گوشی جدید میت xs هستیم. این قاب یک تکه نازک پلاستیکی است که تصمیم دارد نقش محافظ و ضربه گیر را ایفا کند. هواوی همچنین داخل جعبه یک شارژر ۶۵ واتی قرار داده که در حد شارژر های لپ تاپی می باشد. کابل شارژر تایپ سی به تایپ سی بلند و ۳.۳ آمپر می باشد. ناگفته نماند حداکثر سرعت شارژ میت xs معادل ۵۵ وات است.

طراحی متفاوت

آنچه که طراحی ظاهر میت xs را از دیگر گوشی های مرسوم امروزی متمایز می کند قابلیت تاشوندگی آن است. این قابلیت می تواند ویژگی چند وظیفه گی را در گوشی های هوشمند بالا ببرد. بررسی ها نشان می دهد هواوی میت xs به راحتی باز و بسته می شود و هواوی با بکاربردن لولای جدیدی به اسم فالکون وین(falcon wing) توانسته این ویژگی را ارتقا بخشد.

با توجه به بررسی ها می توان گفت هواوی میت xs از نظر طراحی ظاهری با نسل پیشین خود تفاوتی نداشته و با اسمارتفونی مواجه هستیم که با باز شدن رو به بیرون یک تبلت را به نمایش می گذارد. البته این همه ماجرا نبوده و هواوی مدعی است تغییرات مختلفی در میت xs صورت گرفته که جدا از بکارگیری پردازنده جدید کایرین ۹۹۰ دارای نمایشگری بادوام تر و طراحی جدیدتر لولاهای گوشی می باشد. که در ادامه به بررسی این موارد نیز می پردازیم. اگر از این موضوع چشم پوشی کنید که بیشتر سطح گوشی میت xs نمایشگر احاطه کرده در کمال ناباوری از هر دو طرف به یک گوشی هوشمند معمولی شباهت پیدا می کند.

میت xs در حالت تاشو از لحاظ ظاهری و حس و حال تقلیدی مدرن و شیکتر از طراحی برخی گوشی های هوشمند سابق به نظر می رسد. صفحه نمایش غیر فعال که اطراف صفحه پشتی تا می شود ظاهر یکدست و کاملی با طراحی کلی اسمارتفون داشته به طوری که این امکان وجود دارد که کاربر معمولی متوجه این امر نشود. این صفحه نمایش در حقیقت حاصل توسعه یک پنل نمایش می باشد.

برخلاف گلگسی فولد سامسونگ که صفحه نمایش بیرونی خیلی طویل و باریکی دارد بررسی ها نشان می دهد در گوشی هواوی میت xs هواوی این نمایشگر از نسبت تصویر ترجیحا استاندارد ۹: ۱۹.۵ بهره می برد. به بیان دیگر این اسمارتفون هیچ یک از مشکلات تغییر مقیاس دقت را نداشته که گریبانگیر نمایشگر بیرونی گلگسی فولد می باشد. از دلایل مهمی که سبب شده ظاهر گوشی میت xs در حالت باز شده این چنین ظاهر طبیعی داشته باشد لولای استثنایی آن می باشد. میله چرخان این لولا طوری طراحی شده تا بر اساس حالت فعلی یا بسته صفحه نمایش جمع یا باز شود. به این ترتیب به بهترین شکل ممکن از پنل منعطف پشتیبانی می کند. مهمترین مزیت این لولا بنا به گفته هواوی ایجاد سطح کاملا تختی در حالت باز شده گوشی می باشد.

قابل ذکر است در میت xs احتمال ساییدگی، خراشیدگی و خش افتادن نمایشگر یا آسیب وجود دارد که هیچ راه ساده ای جهت حفاظت از نمایشگر موجود نبوده مگر این که از یک قاب محافظ نرم بهره بگیرید و ضمنا موقع در دست گرفتن گوشی مراقبت نمایید. در پایان این بخش به این موارد اشاره می شود که در بدنه کناری گوشی میت xs کلید پاور که شامل سنسور اثر انگشت و دکمه باز کردن گوشی است دیده می شود که راحتی و امنیت را برای کاربر در سطح بالایی به ارمغان خواهد آورد.

نمایشگر غول پیکر

با توجه به بررسی ها باید گفت مهمترین و نخستین تغییر در ساختار هواوی میت xs به طراحی جدید صفحه نمایش آن بر می گردد که حالا دارای ساختار چهار لایه ای می باشد. در بالاترین بخش دو لایه پلی آمید روی یکدیگر قرار گرفته که با ماده چسبنده و شفافی به هم متصل شده اند و در زیر این دو لایه نمایشگر انعطاف پذیر اولد جای گرفته و در زیر آن پوشش پلیمری نرم تری به عنوان بستر جایگیری و حرکت نمایشگر حضور دارد و در نهایت یک لایه دیگر برای اتصال کل این مجموعه به بدنه درنظر گرفته شده است.

در قسمت نمایشگر هواوی میت xs در حالت باز شده صفحه نمایش ۸ اینچی foldable لمسی خازنی دیده می شود. ویژگی های این نمایشگر نسبتا مشابه با نسخه پیشین می باشد. ضمنا در حالت تاششو یک نمایشگر ۶.۶ اینچی در جلوی گوشی و یک نمایشگر ۶.۴ اینچی در پشت دیده می شود. می توان گفت نمایشگر هواوی میت xs در حالت باز برای مشاهده فیلم گزینه مناسبی خواهد بود. قابل ذکر است همه بخش های نمایشگر در این نسخه همچنان پلاستیکی بوده و برخلاف گوشی گلگسی زد فلیپ شیشه ای نیست.

در بررسی ها مشخص شد هواوی میت xs در روشن کردن فقط بخشی از نمایشگر عملکرد عالی دارد که یک پنل ۶.۶ اینچی با حواشی یکسان را در هر طرف شکل می دهد.قابل ذکر است نمایشگر میت xs در حالت باز و ۸ اینچی وضوح ۲۲۰۰*۲۴۸۰ پیکسل را ارائه می دهد که بعد از خمیده شده به دو نمایشگر دیگر با پنل ۶.۶ اینچی اصلی وضوح ۱۱۴۸* ۲۴۸۰ پیکسل را به نمایش می گذارد و نمایشگر ۶. ۳۸ اینچی فوق عریض وضوح ۸۹۲* ۲۴۸۰ پیکسل را در پنل پشتی ارائه می دهد. ناگفته نماند نمایشگر پنل پشتی به عنوان چشمی دوربین های اصلی نیز عمل کرده و می توان توسط آن سلفی های باکیفیتی را به ثبت رساند.

پردازنده قدرتمند

با توجه به بررسی ها می توان گفت در چیپست هواوی میت xs نسبت به نسل پیشین یعنی میت ایکس با تغیراتی همراه شده که به جدیدترین دستاورد پردازشی این  شرکت مجهز شده است. به عبارت دیگر در بخش سخت افزاری میت xs نیروی پردازشی خود را از پردازنده قدرتمند کایرین ۹۹۰ به دست می آورد. این پردازنده دسترسی به شبکه ۵G را فراهم نموده که با این احتساب می توان هواوی میت xs را در ردیف گوشی های پرچمدار قرار داد.ضمنا بررسی ها نشان می دهد پردازنده مذکور پردازش های خود را با همراهی رم ۸ گیگابایتی انجام می دهد و از نظر حافظه داخلی به ۵۱۲ گیگابایت حافظه مجهز شده است که از طریق کارت حافظه میکرو اس دی می تواند تا ۲۵۶ گیگابایت ارتقا یابد.

قابل ذکر است چیپست کایران ۹۹۰ در ساختار سه کلاستری هشت هسته ای بوده و شامل دو هسته قوی کورتکس A76 با فرکانس کاری ۲.۸۶ گیگاهرتز  ، دو هسته میانی کورتکس A76 با فرکانس ۲.۳۶ گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس ۱.۹۵ گیگاهرتزی در کلاستر سوم می باشد که با وجود فقدان هسته های جدید A77 همچنان مجموعه ای پرسرعت و مدرن را نشان می دهد. پردازش گرافیکی تراشه هفت نانومتری توسط پردازنده ۱۶ هسته ای مالی G76 MP16 صورت می گیرد که از سه هسته پردازش عصبی در ساختار جدید برخوردار است. در پایان قابل ذکر است مودم ۵G درون چیپست جای داشته که به این ترتیب هم فضای کمتری اشغال شده و هم در مصرف انرژی عملکرد بهینه ای به نمایش گذاشته می شود.

سیستم عامل آشنا

با توجه به قابلیت های جدیدی که هواوی برای میت xs در نظر گرفته در قسمت سیستم عامل نیز از این موضوع غافل نشده و این اسمارتفون را در بخش نرم افزاری به سیستم عاملی بر پایه اندروید ۱۰.۰ پای با رابط کاربری MIUI 10 مجهز کرده است. با این رابط کاربری حتما اشنایی دارید از این رو به توضیح بیشتری در این بخش نمی پردازیم.  ولی قابل ذکر است برخی قابلیت ها به آن مانند حالت چند پنجره جدید، نمایش پاپ آپ و همکاری مولتی اسکرین اضافه شد است. اما نبود دستیار هوش مصنوعی سلیای هواوی مشهود است. به این ترتیب شما می توانید در میت xs همزمان برنامه های مختلفی را اجرا نمایید به طور مثال باز باز بودن بخش گالری از مرورگر خود نیز بهره بگیرد و به وبگردی بپردازید.ضمنا از سوریس گوگل و فروشگاه پلی استور خبری نیست و به جای آن از سرویس های موبایلی هواوی و فروشگاه اپ گالری می توانید استفاده کنید.

دوربین چهارگانه

میت xs از دوربین های چهارگانه بهره می برد که دارای لنزهای Letica-tuned می باشد که نظیر آن در هواوی پی ۳۰ پرو و هواوی پی ۳۰ نیز بکارر فته است. سنسور این دوربین ها از یک لنز اصلی ۴۰ مگاپیکسلی واید، یک لنز دوم ۸ مگاپیکسلی تله فوتو، یک لنز ۱۶ مگاپیکسلی اولترا واید و در نهایت لنز تشخیص عمق Tof 3D تشکیل شده است. دوربین سلفی نیز در این گوشی حضور ندارد ولی می توانید با چرخاندن گوشی دوربین اصلی را روبروی خود گرفته و از دوربین سلفی بهره بگیرید. این موضوع سبب خواهد شد تا تصاویر سلفی باکفیتی با پشتیبانی خوب از قابلیت بوکه و بزرگنمایی به ثبت برسانید.

باتری

به خاطر مکانیزم و عملکرد متفاوت میت xs ، هواوی این گوشی را به باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی تجهیز کرده است که به اندازه کافی توانمند بوده و از شارژ سریع ۵۵ وات نیز پشتیبانی دارد. هواوی مدعی است میت xs با بهره گیری از این قابلیت در زمان ۳۰ دقیقه تا ۸۵ درصد شارژ خواهد شد. بررسی ها نشان می دهد ظرفیت باتری هواوی میت xs نسبت به نسل پیشین و شارژر سریع ۵۵ واتی تفاوتی ندارد. تمام ظرفیت باتری به دو قسمت مجزا تقسیم شده و این طراحی دو گانه قطعا به شارژ سریع مرتبط می باشد. ماندگاری باتری بسته به قسمتی از نمایشگر اولد منعطف که روشن می شود تغییر می کند و ضمنا نبود قابلیت شارژ بی سیم یا بیسیم معکوس احساس می شود.

جمع بندی

با توجه به بررسی که صورت گرفت می تون گفت هواوی میت xs با طراحی خاص و مجهز شدن به تراشه قدرتمند، باتری پرتوان و نمایشگر باکیفیت سعی دارد تا عملکرد درخشانی را برای شرکت هواوی در ذهن ها به ثبت برساند. هرچند این نوع گوشی ها طرفداران خاصی داشته ولی هواوی تلاش کرده تا قابلیتهای یک پرچمدار اندرویدی را در این محصول جانمایی کند تا آن دسته از کاربرانی که در جستجوی یک گوشی پرچمدار متفاوت هستند به عنوان یک آپشن به مشخصات گوشی تاشو یا منعطف میت xs داشته باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو