بررسی گوشی سامسونگ m51 و قابلیت های مهم این گوشی

بررسی گوشی سامسونگ m51 و قابلیت های مهم این گوشی


منبع: آرگا

147

1400/2/8

15:04


میان رده سامسونگ m51 بهترین سری m در سال ۲۰۲۰ می باشد که با نمایشگر ۶.۷ اینچی و ظرفیت باتری ۷۰۰۰ میلی آمپر ساعت دوام بی نظیری را به ارمغان می آورد. اگر علاقمند هستید تا با این اسمارتفون بزرگ آشنا شوید با بررسی گوشی سامسونگ m51 همراه این مطلب از آرگا باشید.

چنانچه در جستجوی گوشی با دوام باتری بسیار خوب هستید گوشی سامسونگ m51 می تواند انتخاب ارزشمندی باشد. این اسمارتفون با نمایشگر ۶.۷ اینچی یکی از بزرگترین گوشی های هوشمند در سال ۲۰۲۰ می باشد.  در ادامه به بررسی قابلیت های گوشی سامسونگ m51 می پردازیم.

بررسی گوشی میان رده و بزرگ سامسونگ m51

زیربنای دستگاه های سری m سامسونگ به صورت یک نمایشگر بزرگ با باتری حجیم می باشد. گوشی m51 آن نیز از این قاعده مستثنی نبوده که در سپتامبر ۲۰۲۰ به بازار عرضه شد. این گوشی در همه قسمت ها حرفی برای گفتن دارد و عمر باتری ۷۰۰۰ میلی آمپر ساعتی آن موجب درخشش بیشتر گوشی در بین میان رده های بازار شده است. البته m51 تا حدودی مشابه گلکسی a71 بوده ولی از نظر میزان عمر باتری و مکان حسگر اثر انگشت متفاوت می باشند. در گلکسی m51 سنسور اثر انگشت در کنار فریم حضور دارد اما در گوشی a71 این سنسور در پایین نمایشگر تعبیه شده است. ضمنا در سامسونگ m51 برخی موارد برای کاهش هزینه ها حذف شده است که از جمله آن نرخ نوسازی بالای نمایشگر، لنز تله فوتو و قابلیت پشتیبانی از شبکه ۵G می باشد. با این مقدمه اگر مایل هستید در ادامه گوشی سامسونگ m51 را مورد بررسی قرار می دهیم تا با مشخصات و امکانات این اسمارتفون میان رده و بزرگ بیشتر آشنا شوید.

محتویات جعبه

درون جعبه گوشی سامسونگ m51 به جز خود دستگاه شاهد همه ملزومات مورد نیاز کاربر اعم از شارژر، کابل USB-C ، و یک جفت هدفون می باشیم. شارژر گوشی یکی از بهترین های تولید سامسونگ می باشد چرا که با قدرت ۲۵ وات از تکنولوژی Power Delivery پشتیبانی دارد. موردی که درون جعبه دیده نشد گارد محافظ است که امروزه معمولا جزئی از محتویات جعبه گوشی های میان رده های بازار شده است.

طراحی ضخیم

بی شک گوشی سامسونگ m51 یکی از بزرگترین اسمارتفون ها در سال ۲۰۲۰ می باشد که نمایشگر ۶.۷ اینچی و باتری پرظرفیتش، آن را بسیار مشابه یک پاور بانک ساخته است. به نظر اولویت سامسونگ در هنگام ساخت این گوشی سبکی و ابعاد کوچک نبوده است. از این رو نمی توان گفت این محصول کره ای خیلی بزرگ است چرا که با ابعاد ۱۶۳.۹*۷۶.۳*۹.۵ میلیمتر تقریبا هم سایز a71 است. ولی ضخامت m51 موجب شده تا از بسیاری گوشی های سال ۲۰۲۰ ضخیم تر باشد.

حاشیه های گرد گوشی سبب خوش دست شدن آن شده ولی ضخامت زیاد آن قابل کتمان نیست. وزن ۲۱۳ گرمی m51 هم چندان کم نبوده اما نسبت به آیفون ۱۲ پرو مکس ۲۲۸ گرمی و گلکسی اس ۲۰ اولترا ۲۲۲ گرمی کمتر کسی متوجه این موضوع می شود. البته این سنگینی وزن به باتری عظیم گوشی برمی گردد و با توجه به لبه های ضخیم گوشی می توان فهمید سامسونگ چطور این میزان زیاد لیتیوم را در زیر فریم جای داده است. چارچوب دستگاه موجب شده تا پوشش پلاستیکی در عقب و شیشه در جلو به هم متصل شوند. این درحالی است که پرچمدارانی چون آیفون ۱۲ پرومکس و گلکسی اس ۲۰ اولترا ساختاری شیشه ای و فلزی دارند. بر این اساس، قاب پشتی و فریم گوشی m51 پلاستیکی هستند. البته ساختار پلاستیکی استحکام خاص خود را داشته ولی نکته قابل انتقاد این است که جذابیت و مدرن بودن ظاهر گوشی را کمتر می کند. به نظر می رسد سامسونگ فاکتورهای مدرنیته و کامپکت را در طراحی m51 لحاظ کرده تا از نکات مثبت و منفی بی بهره نماند.

با این وجود ظاهر گوشی جذابیت خاص خود را دارد و وزن و ضخامت m51 به شما حس یک اسمارتفون با کیفیت را القا می کند و ضمنا از مزیت های ضخامت ۹.۵ میلیمتری دستگاه کاهش برآمدگی دوربین های پنل پشتی می باشد. در پنل جلوی گوشی سامسونگ m51 نمایشگر ۶.۷ اینچی سوپرآمولد دیده می شود که اطراف آن را حاشیه های مشکی رنگ نه چندان باریکی احاطه کرده است. البته قطر این حاشیه ها مناسب سال ۲۰۲۰ و بازاری است که در آن به فروش می رسد. سامسونگ این پنل را Infinity-o می داند چرا که در وسط آن یک حفره دایره ای شکل کوچک جهت میزبانی دوربین سلفی تعبیه شده است. این نمایشگر را پوشش گوریلاگلس ۳ پلاس محافظت می کند.

در سمت راست گوشی کلید پاور  و ولوم مشاهده می شود البته کلید پاور با سنسور اثر انگشت ادغام شده است. نکات قابل اشاره در این بخش این است که هر چند گوشی m51 از نمایشگر اولد بهره می برد اما اندازه دستگاه مانع از حضور سنسور اثر انگشت در زیر نمایشگر شده و ضمنا کلید پاور که با حسگر اثر انگشت یکی شده ،کمی بالاتر از وسط فریم راست گوشی سامسونگ m51 جای گرفته و در بررسی ها مشخص شد احتمالا در مواردی ناخواسته (مثلا هنگام قرار دادن گوشی در جیب یا هنگامی که گوشی داخل جیب بوده و دستان خود را در جیب قرار می دهید) به قفل گشایی بپردازد. اما خوشبختانه با رفتن به تنظیمات دستگاه می توانید این قابلیت را بجای شناسایی اثر انگشت بر روی فشار دادن فقط کلید پاور تنظیم نمایید. دسترسی به سنسور اثر انگشت(با انگشت شست دست راست یا انگشت وسطی دست چپ) تاحدودی راحت بوده ولی به مرور زمان به محل آن عادت خواهید کرد. ناگفته نماند قابلیت شخیص چهره هم برای گوشی سامسونگ m51 در نظر گرفته شده که از روش بیومتریکی دوربین بهره می برد و از اسکن ۳D و شناسایی چهره خبری نیست.

در سمت چپ قاب دستگاه اسلات سیمکارت حضور دارد ،سینی های سه تایی محبوب که بررسی ها نشان می دهد در گوشی سامسونگ m51 می توانید دو سیمکارت نانو و یک مموری کارت ای دی را درون این سینی ها جای دهید تا از این نظر دست شما کاملا باز باشد.

در بالای گوشیهم تنها حفره مخصوص میکروفون مشاهده می شود و بقیه موارد مورد انظار ما به بخش پایین دستگاه منتقل شده اند. در قسمت پایین گوشی  شاهد حضور پروت یو اس بی سی، جک هدفون ۳.۵ میلیمتری، اسپیکر و میکروفون می باشیم.

به طور کلی با توجه به بررسی ها می توان گفت شیوه طراحی گوشی سامسونگ m51 مشابه اکثر گوشی های سامسونگ با اندازه و قیمت های مختلفی می باشد که در سال ۲۰۲۰ تولید شده است. ضمنا ساختار پلاستیکی دستگاه ظاهر خوبی داشته و حس خوبی را منتقل می کند از طرفی سامسونگ m51 ادعای پرچمدار بودن را ندارد از این رو طراحی آن قابل قبول بوده و می توان از نکات منفی این محصول چشم پوشی کرد.

اسپیکر

با توجه به این که سامسونگ معمولا در محصولات میان رده خود اسپیکر استیرو بکار نمی برد از این رو در گوشی سامسونگ m51 هم شاهد حضور یک اسپیکر معمولی هستیم. که بررسی ها نشان می دهد قادر نیست صداها را با شدت بالا پخش کند به این ترتیب امتیاز معمولی را کسب می کند و از این نظر همانند گلاکسی ای ۷۱ می باشد. اسپیکر m51 نسبت به a71 صداها را با عمق کمتر و همراه با لرزش هایی پخش می کند. در حالی که اسمارتفون های ارزانتری مانند poco x3 nfc, motorola moto G8 power وجود دارند که از اسپیکر استریو بهره می برند.

 نمایشگر

همانطور که پیشتر اشاره شد گوشی سامسونگ m51 از نمایشگر ۶.۷ اینچی سوپر آمولد بهره می برد که در بررسی ها مشخص شد با نسبت بدنه به تصویر ۹: ۲۰ رزولوشن ۱۰۸۰*۲۴۰۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۳۹۳ پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می آورد. مورد غایب در این دستگاه نرخ نوسازی سریع نمایشگر می باشد که در بیشتر گوشی های میان رده ۲۰۲۰ مشاهده می شود.

حداکثر روشنایی نمایشگر ۶۷۷ نیت در حالت نور تطبیقی بوده و در حالت دستی ۳۷۳ نیتثبت شده اس. می توان کیفیت نمایشگر را مناسب ارزیابی کرد. در حالت اتومات حداکثر نور پنل نمایشگر به اندازه پرچمدارها نیست اما به راحتی می توان ویژگی درخشان را به آن نسبت داد. رنگها در نمایشگر گوشی سامسونگ m51 با دقت زیادی تولید می شوند و از حالت های رنگی vivid,natural بهره می برد که به صورت پیش فرض بر روی حالت vivid قرار دارد تا بتوان رنگها را با کیفیت زیاد مشاهده کرد.

نرم افزار و سخت افزار

در بررسی نرم افزاری گوشی سامسونگ m51 مشخص شد سیستم عامل دستگاه بر پایه اندروید ۱۰ استوار بوده و رابط کاربری پیش فرض One UI 2.1 آن را همراهی می کند البته ممکن است بلافاصله بعد از خرید بروزرسانی One UI 2.5 را دریافت نمایید. البته بین این دو ورژن تفاوت چندانی مشاهده نمی شود. بخش قفل نمایشگر چهره آشنایی داشته به نحوی که در گوشه های پایینی آن میانبرها و در وسط نشانگرهای مخصوص اعلانات حضور دارند.

نمایشگر همیشه روشن نیز تعبیه شده که به صورت دائمی قابل مشاهده بوده و ضمنا امکان فعالسازی آن با تنظیم آن از قبل یا بعد از لمس صفحه نمایش وجود دارد. با صرف نظر از شماره نسخه می توان گفت تفاوت لانچر گوشی سامسونگ m51 با دیگر گوشی های سامسونگ خیلی ناچیز می باشد و تنها نکته قابل اشاره عدم حضور ویژگی edge panel می باشد. به طور کلی از جمله امکانات نرم افزاری گوشی سامسونگ m51 مشابه دیگر محصولات این شرکت کره ای می توان به نرم افزاری های گالری، فایل منیجر و مرورگر سامسونگ اشاره کرد ضمنا قابلیتی که در پرچمداران این کمپانی کره ای دیده نمی شود ولی در گوشی سامسونگ m51 حضور دارد رادیو FM می باشد که اشاره به آن خالی از لطف نمی باشد.

در ادامه قسمت سخت افزاری گوشی سامسونگ m51 را مورد بررسی قرار می دهیم. سامسونگ این گوشی را به تراشه اسنپدراگون ۷۳۰G که یک سطح پایین تر از تراشه های ۵G می باشد مجهز کرده است. حرف G موجود در اسم تراشه آن را از تراشه اسنپدراگون ۷۳۰ گلکسی a71 متمایز کرده و نشاندهنده عملکرد بهتر این گوشی در قسمت پردازنده گرافیکی می باشد. گوشی سامسونگ m51 برخلاف دیگر اسمارتفون های سری M حافظه بیشتری داشته به گونه ای که دارای ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و رم ۶/۸ گیگابایت می باشد. در مجموع گوشی سامسونگ m51 کم قدرت نبوده و قادر است حداقل پاسخگوی نیاز کاربرانش باشد اما اگر به دنبال گوشی با گیمینگ فوق العاده هستید می توانید با پرداخت همین هزینه یکی از آلترناتیوهایش را خریداری نمایید که عملکرد بهتری ارائه می دهند.

دوربین

گوشی سامسونگ m51 در پنل پشتی به دوربین های ۴گانه مجهز شده که امروزه به یک استاندارد در میان اسمارتفون های میان رده تبدیل شده است. هر چند فقط دو عدد از این لنزها واقعا کاربرد داشته و در یک قضاوت منصفانه لنزهای ۵ مگاپیسکلی ماکرو سامسونگ در مقایسه با دیگر لنزهای ۲ مگاپیکسلی تفاوت فاحشی دارند در حالی که بین لنزهای ۵ و ۲ مگاپیکسلی سنجش عمق فرق زیادی مشاهده نمی شود یا حتی تفاوتی در بود و نبود آن ها وجود ندارد. به طور کلی دوربین های ۴ گانه گوشی سامسونگ m51 شامل یک لنز اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۶ میلیمتر و دریچه دیافراگم F/1.8 ، یک لنز اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۱۳ میلیمتر و زاویه دید ۱۲۳ درجه، و دو لنز ۵ مگاپیکسل ماکرو و سنجش عمق با دریچه دیافراگم F/2.4 می باشد.

دوربین سلفی گوشی سامسونگ m51 شامل یک لنز ۳۲ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم F/2.0 می باشد که در حالت پیشفرض تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی می گیرد. اپلیکیشن دوربین نصب بر روی m51 مشابه برنامه کاربردی و سرراست دیگر گوشی های سامسونگ است. با دوربین های این گوشی در طی روز تصاویری با کیفیت مناسب به ثبت می رسند به طوری که رنج دینامیکی عریض داشته و با دیگر هم رده ای ها مشابه است ضمنا تصاویر با رنگهای سرزنده و شاداب، طبیعی و جزئیات زیاد به ثبت می رسند البته با نویزهای زیادی همراه می باشند.

در نور شب تصاویر با کیفیت قابل قبول گرفته می شوند و حتی بهتر از خروجی دیگر گوشی های هوشمند در این شرایط می باشند. این تصاویر دارای جزئیات کافی، دقت بالا، رنج دینامیمی گسترده ولی نویز زیاد هستند. دوربین سلفی نیز تصاویر را با جزئیات کافی و نویز کم به ثبت می رساند. رنگ چهره سوژه در مواقعی خوب و در پاره ای مواقع نه چندان خوب به ثبت می رسد البته در فضای سربسته امکان ایجاد هاله صورتی رنگ روی صورت کاربر وجود دارد که با بهبود نورپردازی قابل برطرف شدن می باشد.

باتری

اصلی ترین نقطه قوت گوشی سامسونگ m51 باتری عظیم آن می باشد. این باتری با ظرفیت ۷۰۰۰ میلی آمپر ساعت عملکرد درخشانی از خود ارائه می دهد و در بررسی ها مشخص شد استقامت بالایی نیز دارد. با یکبار شارژ m51 می توانید حدود ۵۳ ساعت تماس صوتی داشته باشید. رکوردی که به طور مشترک با Moto G9 plus صاحب آن هستند. در حالت آفلاین با گوشی می توانید بیش از ۲۵ ساعت فیلم تماشا کنید،یا حدود ۱۷ ساعت وبگردی داشته باشید. در حالت اسندبای نیز دوام انرژی دستگاه به ۱۵۶ ساعت می رسد. نکته جذاب در این بخش این است که نه تنها باتری گوشی سامسونگ m51 ظرفیت بالایی دارد بلکه شارژ ارائه شده همراه آن(آداپتور ۲۵ واتی) نیز بسیار سریع عمل می کند. توسط این شارژر در مدت یک ساعت و ۴۷ دقیقه باتری از شارژ صفر به صد می رسد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو