سیلوئت لباس چیست و شناخت آن چه اهمیتی دارد

سیلوئت لباس چیست و شناخت آن چه اهمیتی دارد


منبع: مدیسه

4

1402/1/22

13:52


کلمه سیلوئت در دیکشنری زبان انگلیسی به معنی سایه و در دنیای فشن به معنای استایل کلی لباس گفته می‌شود.

سیلوئت لباس چیست و شناخت آن چه اهمیتی دارد

کلمه سیلوئت در دیکشنری زبان انگلیسی به معنی سایه و در دنیای فشن به معنای استایل کلی لباس گفته می‌شود. هنر یک طراح این است که سیلوئت لباس را به خوبی بشناسد، زیرا در این صورت هر فرد با هر استایل و فرم بدنی که داشته باشد، می‌تواند بهترین لباس را بر تن کند. به عنوان فرض کنید، اندام شما به شکل H است. وظیفه طراح این است که طرح کلی سیلوئت لباس H را طراحی کند.

یعنی وقتی که شما این مدل لباس را می‌پوشید، فرم کلی بدن شما به خوبی نشان بدهد. بیشتر سیلوئت‌ها با هدف تاکید بر برجسته نشان دادن نقاط مختلف بدن به وجود آمدند. پس سیلوئت به طراحان کمک می‌کند که از چه نوع سیلوئتی برای بهتر نشان دادن لباس و فرم بدن افراد استفاده کنند. در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تاریخچه سیلوئت لباس

سیلوئت لباس

آیا شما از تاریخچه سیلوئت لباس آگاه هستید؟ در سال‌های دور اغلب افراد از لباس فقط برای پوشاندن بدن خود استفاده می‌کردند و اهمیت چندانی به عنصر زیبا شناختی نمی‌دادند. البته طبقه اشراف (که تعداد معدودی بودند) لباس متفاوتی بر تن می‌کردند اما هدف آنان بیشتر متمایز نشان دادن خود از دیگران بود. به مرور زمان و گذر از دنیای ترسناک قرون وسطی، انسان وارد عصر رنسانس شد و به مرور زمان آموخت که هنر و آگاهی جز جدایی ناپذیر زندگی هستند.

در سال‌هایی که هنوز به انقلاب فرانسه مانده بود، لباس‌هایی طراحی شد که بیش از گذشته فقر فقرا و ثروت ثروتمندان را نشان می‌داد. زنان مرفه جامعه با پارچه‌های گران قیمت که خاور دور می‌آمد، لباس‌هایی از جنس ابریشم بر تن می‌کردند. دامن‌های عجیب و اغراق آمیز پف‌دار که باعث شد؛ به مرور زمان مردمی که لقمه نانی نداشتند و این چنین لباس‌هایی می‌دیدند به فکر انقلاب بیفتند.

بعد از انقلاب فرانسه سیلوئت لباس تغییرات بنیادی کرد که به دوران سیلوئت امپایر معروف بود. افراد چندان تمایلی به پوشیدن لباس‌های گران قیمت و پر زرق و برق نداشتند. زیرا به نوعی می‌خواستند خود را جدا از گذشته نشان دهند. تا اینکه دوره بعدی پا به عرصه جهان لباس گذاشت و بار دیگر لباس‌هایی مد شد که زرق و برق فراوانی داشت. پوشیدن و راه رفتن با آن‌ها بسیار سخت و طاقت فرسا بود. نام این دوره سیلوئت بل بود.

در این دوران زنان لباس‌هایی پوشیدند که در قسمت بالاتنه بسیار تنگ و چسبان بود و در قسمت دامن به دلیل وجود ژپون پف بسیار زیادی داشت. فنرهای قسمت بالاتنه که سعی می‌کرد سینه زنان را بالا نگه دارد بشدت به قفسه سینه فشار می‌آورد و پارچه‌های بلند و سنگین در قسمت پایین تنه حتی راه رفتن عادی را دچار مشکل می‌کرد.

Silhouette

و اما سیلوئت ساعت شنی چه بود؟ یکی از سخت‌ترین دورانی بود که زنان باید اندامی بسیار ایده‌آل می‌داشتند. در فیلم بر باد رفته دغدغه اصلی اسکارت اوهارا این بود که دور کمرش بیش از 40 سانت نشود. در دنیای واقعی نیز دغدغه افراد همین بود. کار تا آنجایی بالا گرفت که استفاده از فنرهای بیشتر در لباس به کار رفت تا تاکید بیشتری بر خط کمر داشته باشند.

متاسفانه پوشیدن طولانی این لباس‌ها سلامت فیزیکی و روانی زنان آن دوره را تحت تاثیر خود قرار داد که نمونه برجسته آن شکستن قفسه سینه بود. تا اینکه زنان به فکر راه چاره‌ای افتادند و انجمنی دایر شد که عنوانش انجمن لباس‌های واقع بینانه بود. لباس‌هایی که قرار است، باعث پوشیدگی و زیبایی شوند؛ نه اینکه آسیب‌رسان باشند.

و قرن جدید آغاز شد. قرنی که برای زنان راحتی بیشتری به وجود آورد. بعد از انقلاب صنعتی بانوان وارد انواع مشاغل شدند. آن‌ها سعی کردند که به نوعی شبیه مردان لباس بپوشند تا بتوانند، محیط کار امن‌تری داشته باشند.

سیلوئت لباس

این سبک نیز عمر چندان طولانی نداشت؛ زیرا جنگ جهانی دوم آغاز شد. مد بار دیگر متحول شد و تمایل به پوشیدن دامن بلند جای خود به دامن کوتاه داد. و دورانی به نام فلاپر آغاز شد. دورانی که جوراب‌های رنگارنگ بلند و دامن‌های کوتاهی که دیگر روی خط کمر بسته نمی‌شدند بر تن دختران دیده می‌شدند.

از این لحظه به بعد دنیای مد توانست یک شبه راه هزار ساله را طی کند. هر لحظه لباس جدیدی وارد بازار می‌شد که یکی از پرطرفدارترین آن‌ها لباس‌های شب یا همان میهمانی بود. لباس‌هایی راحت و بلند که اغلب ستارگان هالیوود بر تن می‌کردند. زنان طبقه متوسط و فقیر عملا از این لباس‌ها نمی‌توانستند استفاده کنند و به جایش بلوز و دامن دوخته شد تا هم مصرف پارچه کم شود و هم قیمت‌ها منصفانه‌تر تعیین گردد.

لیست قیمت انواع لباس زنانه شیک و ترند

 

سیلوئت مدل A لاین

و به دهه 90 میلادی رسیدیم. به سال‌هایی که جنبش آزادی زنان پا گرفته بود و حالا طراحانی وارد میدان شدند که لباس‌هایی با اهداف دیگر طراحی کنند. لباس‌هایی که قرار بود تابو شکنی کرده و اعتماد بنفس افراد را بالا ببرد.

انواع سیلوئت لباس چیست؟

سیلوئت انواع مختلفی دارد. در ادامه به چند نمونه از مهمترین سیلوئت در طراحی اشاره خواهیم کرد.

سیلوئت مدل A لاین

سیلوئت مدل A لاین

این سیلوئت را اولین بار طراح مشهور جهان یعنی کریستین دیور طراحی کرد. این سیلوئت را بیشتر در لباس‌های شب و مهمانی می‌بینیم. در قسمت بالاتنه لباس تقریبا چسبان است و دامن از کمر به سمت پایین گشاد می‌شود.

سیلوئت مدل امپایر

سیلوئت مدل امپایر

تفاوت مدل امپایر در کشیدن خط کمر است. زیرا برعکس مدل‌های دیگر خط کمر از زیر سینه‌ها شروع می‌شود. و از این قسمت به بعد لباس گشاد است. اگر شما دلتان می‌خواهد پایین‌تنه بدنتان بلند و کشیده به نظر برسد، این لباس مناسب شما است.

مطالب پربازدید :  25 مدل لباس شب مجلسی خاص در ژورنال‌های خارجی

 

مدل سیلوئت شیث

مدل سیلوئت شیث

که همان مدل راسته بوده و از بالا تا پایین متناسب با شکل بدن است. این مدل بیشتر مناسب کسانی است که فرم بدنشان ساعت شنی است. شما برای زیباتر نشان دادن لباس می‌توانید چاکی در کنار یا جلو ایجاد کنید. این مدل جز سیلوئت‌های اندامی به شمار می‌رود.

مدل سیلوئت پری دریایی

مدل سیلوئت پری دریایی

یکی از جذابترین سیلوئت بدن، مدل پری دریایی است. این مدل زیبا و شیک هم برای لباس عروس و هم برای لباس شب بسیار مورد سند است. در این مدل تا حدود 5 سانت بالای زانو جذب بوده و از آنجا به بعد گشاد است. مدل‌های این لباس ماکسی هستند. اگر فرم بدن شما در قسمت سینه و باسن برجسته بوده و در قسمت کمر باریک است، این مدل مناسب شما خواهد بود.

مدل سیلوئت نامتقارن

مدل سیلوئت نامتقارن

این مدل همانطور که از نامش پیدا است دو طرف لباس متقارن نیستند. یعنی اگر شما سیلوئت لباس را ببینید متوجه خط مورب آن خواهید شد. این مدل برای انواع اندام‌ها مناسب است.

مدل سیلوئت فیت اند فیلر

مدل سیلوئت فیت اند فیلر

این سیلوئت لباس بسیار جذاب است. در قسمت پایین تنه با دامن کلوش مواجه هستیم البته میزان متناسب است و چندان گشاد نیست. قسمت بالاتنه جذب بوده و برای انواع فرم‌ها مناسب است.

مدل سیلوئت چارلستون

مدل سیلوئت چارلستون

این مدل سیلوئت لباس بسیار لخت و شل بوده و قسمت انتهایی دامن به شکل مربع است. مهمترین وجه تمایز این مدل با مدل‌های دیگرخط کمر است. در این مدل خط کمر به جای اینکه بالای ناف قرار بگیرد، روی خط باسن است. بالاتنه این مدل نه تنگ بوده و نه گشاد است. این مدل در دوران خود بسیار محبوب بود.

تعیین کننده طرح لباس را بیشتر بشناسیم

مطالب دیدنی:  25 مدل لباس مجلسی عروسکی مختص لاکچری‌پوشان

 

در این مقاله درباره سیلوئت لباس، تاریخچه و انواع آن صحبت کردیم. سیلوئت لباس، به طرح کلی می‌گویند که قرار است لباس با توجه به آن، بر تن شما بنشیند. طراح با سیلوئت تعیین می‌کند که کدام مدل برای اندام شما بهترین است. لباس راه پر و پیچ و خمی را پیموده تا به این مرحله رسیده است. لباسی که در ابتدا فقط پوششی بود برای پنهان کردن بدن، امروز در بسیاری از موارد قادر است بر علیه باورهای جهان تاثیرگذار باشد. نظر شما چسیت؟ شما کدام مدل را می‌پسندید؟ ما را از نظرات خود آگاه کنید.

 

منبع : sewguide

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو