طرز تهیه نان لایه ای خوشمزه و سنتی مرحله به مرحله

طرز تهیه نان لایه ای خوشمزه و سنتی مرحله به مرحله


منبع: نکته چی

3

1402/1/27

20:26


طرز تهیه نان لایه ای نان لایه‌ای یکی از انواع نان‌های خوشمزه و فانتزی است که بافتی نرم و لطیف و سبک دارد …

طرز تهیه نان لایه ای

طرز تهیه نان لایه ای ترکیه , دستور پخت نان لایه ای سبزوار

نان لایه‌ای یکی از انواع نان‌های خوشمزه و فانتزی است که بافتی نرم و لطیف و سبک دارد و خیلی راحت می‌توانید این نان خوش طعم را درست کنید، نان لایه‌ای با روش‌های مختلف و مواد متنوعی درست می‌شود و طرفداران زیادی دارد. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان لایه ای در ادامه با سایت آموزشی نکته‌چی همراه باشید.

مواد لازم نان لایه ای
آرد ۵۰۰ گرم
آب ولرم ۱۸۰ گرم تقریبا
ماست ۱۱۰ گرم
شکر ۶۰ گرم
نمک ۴ گرم
وانیل ۵ گرم
بهبود دهنده ( اختیاری) ۵ گرم
مایه خمیر ۱۰ گرم
روغن مایع ۶۰ گرم
کره ذوب شده برای بین خمیرها ۱۰۰ گرم

طرز تهیه نان لایه‌ای

ابتدا در یک ظرف نصف آب ولرم را بریزید و مایه خمیر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند و بعد یک قاشق شکر را روی مخلوط بریزید و هم بزنید تا یکدست شوند و سپس روی ظرف را بپوشانید و کنار بگذارید تا خمیر مایه عمل آید.

سپس آرد را که از قبل الک کرده‌اید و بافت آن سبک و یکدست شده است داخل یک ظرف بریزید و مابقی شکر را به آن اضافه کنید و با هم ترکیب کنید بعد وانیل، نمک و بهبود دهنده را روی مواد بریزید و هم بزنید و همه مواد را با هم ترکیب کنید.

بعد ماست را که به دمای محیط رسیده است روی مواد بریزید و هم بزنید و سپس مایه خمیر عمل آمده را هم به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و خمیر را به وسیله دستگاه یا با دست ورز دهید و مابقی آب را کم‌کم اضافه کنید.

آب را کنترل شده اضافه کنید تا خمیر جمع شود، ممکن است مقدار کمتر یا بیشتری آب استفاده شود، سپس روغن مایع را به خمیر اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه مخلوط را ورز دهید تا خمیر نرم و لطیف و یکدستی تشکیل شود که به دست نمی‌چسبد.

اگر در این مرحله خمیر شل بود می‌توانید مقدار آرد به خمیر اضافه کنید و اگر خمیر سفت بود می‌توانید کمی آب به خمیر اضافه کنید، سپس خمیر را در ظرف دیگری قرار دهید و روی آن را بپوشانید و به مدت یک ساعت در دمای محیط استراحت دهید‌.

بعد از آن خمیر را با فشار انگشتان دست ورز دهید تا حباب‌های داخل آن از بین برود و سپس به ۴ چانه مساوی تقسیم کنید و روی چانه‌ها را با پلاستیک یا پارچه بپوشانید و در دمای محیط قرار دهید و اجازه دهید تا به مدت ده دقیقه استراحت کنند.

سپس هر چانه را با دست کمی ورز دهید و روی سطح صاف مقداری آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید و مقداری هم آرد روی خمیر بپاشید و بعد با وردنه خمیر را پهن و باز کنید و به شکل بیضی درآورید، هر چانه را به همین شکل باز کنید.

بعد خمیر اول را پهن کنید و روی آن کره ذوب شده را رومال کنید و سپس لایه دوم خمیر را روی آن قرار دهید و دوباره با کره رومال کنید و بعد لایه سوم خمیر را هم به همین شکل قرار دهید و کره را رومال کنید و بعد لایه چهارم خمیر را قرار دهید.

سپس ۴ لایه خمیر را با برش طولی از وسط نصف کنید و با کره رومال کنید و یک طرف را روی طرف دیگر قرار دهید، مجددا خمیر را با برش عرضی از وسط نصف کنید و با کره رومال کنید و یک طرف را روی طرف دیگر قرار دهید.

بعد روی خمیر را با کیسه فریزر بپوشانید و در یخچال بگذارید و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا استراحت کند و کره خودش را بگیرد، بعد از آن خمیر را روی یک سطح صاف قرار دهید و با وردنه با حرکات ضربه‌ای خمیر را پهن و باز کنید.

سپس با کاتر اطراف خمیر را برش دهید و مرتب کنید و خمیر را از وسط با برش طولی به دو قسمت تقسیم کنید و بعد هر قسمت را برش‌هایی تقریبا به طول ۱۵ سانتیمتر و عرض ۵ سانتیمتر دهید و داخل نوارها شکلات نسوز قرار دهید و رول کنید.

بعد داخل سینی فر کاغذ روغنی یا ورق نسوز قرار دهید و رول‌ها را با فاصله درون سینی بچینید و سپس روی خمیرها را با پلاستیک بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا استراحت کنند و منسجم شوند و بعد پلاستیک را بردارید.

سپس در یک ظرف کوچک زرده تخم مرغ را بزنید و بعد زعفران را به آن اضافه کنید و هم بزنید و با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند و بعد روی خمیرها را با مخلوط زرده و زعفران رومال کنید و سپس در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید.

دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه اجازه دهید تا شیرینی‌ها بپزند و سطح آن‌ها طلایی رنگ شود، سپس از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا خنک شوند و بعد از کاغذ روغنی یا ورق نسوز جدا کنید.

سپس شیرینی‌ها را با شربت یا عسل رقیق شده رومال کنید و روی آن‌ها را با خرده‌های مغز گردو، پودر نارگیل یا پودر پسته تزئین کنید، بعد تعدادی نان لایه‌ای را در ظرف مناسب بچینید و برای پذیرایی در سفره‌های افطار ماه رمضان همراه با چای سرو کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو