بررسی چری Eq5 و نگاهی به مشخصات فنی این خودرو

بررسی چری Eq5 و نگاهی به مشخصات فنی این خودرو


منبع: آرگا

8

1402/4/11

16:40


کراس اوور الکتریکی چری  Eq5 توسط بهمن موتور با برند فیدلیتی به کشور وارد می شود. این شرکت پس از معرفی فیدلیتی نیوپرایم در پاییز ۱۴۰۱ اعلام کرده که در سال ۱۴۰۲ را چری  Eq5 نیز ارائه می دهد. با بررسی چری  Eq5 همراه ما باشید.

عرضه چری  Eq5 توسط بهمن موتور احتمالا در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ و یا اوایل ۱۴۰۳ با نشان فیدلیتی صورت می گیرد. پس از عرضه فیدلیتی پرایم و فیدلیتی پرستیژ می توان این خودرو جدید را سومین فیدلیتی بازار کشور دانست. اگر مایلید تا از مشخصات این خودرو بیشتر بدانید در ادامه با بررسی چری  Eq5 همراه ما باشید.

معرفی و بررسی چری  Eq5

مدتی است که خبرها حاکی از ورود خودرو برقی چری  Eq5 به کشور توسط بهمن موتور می باشد. این کراس اوور الکتریکی چینی قرار است با برند فیدلیتی روانه بازار ایران شود. باید گفت پروژه های جدید شرکت بهمن موتور، با سرعت زیادی در حال اجرایی شدن می باشند.

این گروه خودروسازی کمی بعد از معرفی فیدلیتی نیوپرایم در پاییز ۱۴۰۱ اعلام کرد که قصد دارد در سال ۱۴۰۲ پیکاپ غول پیکر g9 را نیز به کشور وارد نماید. ولی ظاهرا محصول جدید دیگری را هم مدنظر قرار داد. محصولی که تحت برند اصلی چری است و نام آن چری  Eq5 می باشد.

احتمالا این خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ و یا اوایل ۱۴۰۳ با لوگوی فیدلیتی روانه خیابان های کشور شود. پس از عرضه فیدلیتی پرایم و فیدلیتی پرستیژ، می توان این خودرو جدید را سومین فیدلیتی بازار کشورمان دانست. شایان ذکر است چری  Eq5 جدیدترین پروژه سرمایه گذاری مشترک تاتاموتورز هندوستان و شرکت چری چین می باشد. برند چری محصولاتش را تحت چند سری مختلف ارائه می دهد.

سری چری  Eq برای عرضه محصولات برقی در نظر گرفته شده است و اولین عضو آن چری  Eq1 یک هاچ بک کوچک شهری می باشد که در سال ۲۰۱۷ روانه بازار شد. بعد از ارائه دومین عضو این خانواده یعنی سدان کامپکت چری  Eq2، شاسی بلند چری  Eq5 با ظاهری متفاوت که در همکاری با پینین فارینا شکل گرفته سومین محصول این خانواده می باشد. چری  Eq1 در چین با برند ant عرضه شد.

این خودرو از سال ۲۰۲۱ روی خط تولید قرار گرفت تا از نظر فنی محصول مدرنی برای بازار کشور سازنده محسوب گردد. فرایند پیش تولید و طراحی چری  Eq1 توسط طراحان چینی با همکاری و نظارت پینین فارینا ایتالیا در طول سال های ۲۰۱۸-۲۰۲۰ صورت گرفته است. در ادامه قصد داریم به بررسی مشخصات چری  Eq5 بپردازیم.

طراحی ظاهری

در بررسی طراحی ظاهری چری  Eq5 الگوبرداری از کراس اوور چینی زیکر ۰۰۱ به وضوح در چراغ های اصلی مشاهده می شود. روی کاپوت و در دو طرف جلو پنجره ، چراغ های ال ای دی باریک حضور داشته و درون سپر نیز روشنایی مه شکن تعبیه شده است که حس اسپرت با رینگ های ۱۸ اینچ تقویت می شود.

بدنه با حالت مواج و ساده، خطوط شکسته ای ندارد. درون گلگیرها، قاب پنجره و رکاب، پلاستیک سیاه رنگ دیده می شود. با وجود دستگیره های فلزی، رنگ بدنه و آینه بغل راهنما دار، نمی توان چری  Eq5 را در رده خودروهای لوکس چینی متصور شد. فرم خاص بدنه در ستون انتهای این کراس اوور با هدف القای یک شاسی بلند کوپه صورت گرفته ولی فراتر از سایر کراس اوورهای چینی نیست.

در بررسی عقب خودرو نیز شباهت زیادی بین چری  Eq5 و محصولات کیا مانند کیا اسپورتیج یا سلتوس ۲۰۲۰ مشاهده می شود. ساختار پیوسته چراغ های عقب، حجم دهی چشم نواز بدنه از نقاط قوت در طراحی چری  Eq5 می باشند ولی پهنای زیاد پلاستیک سیاه ویژه سپر، سبب شده نمای عقب این خودرو ارزان قیمت جلوه کند.

کراس اوور برقی چری  Eq5 با طول ۴/۶۳۰ میلی متر، عرض ۱/۹۱۰ میلی متر، ارتفاع ۱/۶۵۵ میلی متر و فاصله محوری ۲/۸۳۰ میلی متر تولید می گردد. با این شرایط این خودرو تقریبا هم سایز کیا اسپورتیج نسل سوم موجود در ایران و البته اندکی بزرگتر می باشد.

قابل ذکر است پلتفرم چری  Eq5 شبیه دیگر شاسی بلندهای چری مانند تیگو ۷ یا تیگو ۸ نبوده و شاسی این کراس اوور الکتریکی، طراحی اختصاصی با آلیاژ آلومینیوم و منیزیم دارد تا برای نصب باتری و موتور برقی مناسب باشد. مهندسین چری تلاش کرده تا سطح بالایی از فناوری های موجود در خودروسازی کشور چین را برای چری  Eq5 فراهم نمایند. در نهایت وزن خالص مدل های مختلف به ۱۸۰۰-۱۹۰۰ کیلوگرم رسیده است.

طراحی داخلی

تصاویر رسمی سایت شرکت سازنده نشان می دهند که در کابین چری  Eq5 مواد نرم و باکیفیت برای داشبورد و تودوزی و صندلی ها استفاده شده است. اگر این فرض درست باشد، چری  Eq5 به یکی از بهترین کابین های خودروهای چینی وارداتی مجهز شده است.

طراح کلی نمایشگرهای پیوسته با الگوبرداری از خودروهای مدرن آلمانی بر روی داشبورد مشاهده می شود. برای سیستم ناوبری و سرگرمی، مانیتور لمسی ۱۲/۳ اینچی استفاده شده و پنل پشت فرمان نیز دیجیتال تمام رنگی می باشد. فضای بین صندلی جلو و جایگاه دسته دنده، از پلاستیک باکیفیت همراه با طرح مشابه فیبرکربن بهره می برد.

در ضمن فرمان دی شکل و نورپردازی ملایم به همراه حاشیه درب ها و داشبورد از نکات جالب دیگر کابین چری  Eq5 می باشند. محفظه بار این خودرو فضایی حدود ۳۸۶- ۱۲۵۰ لیتر را فراهم می نماید. در ضمن یک فضای ۶۰ لیتری نیز زیر کاپوت چری  Eq5 پیش بینی شده است.

دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی، سقف پانوراما، کروز کنترل تطبیقی، دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی های ردیف جلو مجهز به گرمکن، تهویه و تنظیم برقی صندلی ها از امکانات این خودرو می باشند. همچنین چری  Eq5 به مبدل ۲۲۰ ولت مجهز بوده که می تواند برق مورد نیاز لوازم خانگی یا حتی یک خانه کوچک را از باتری اش تامین نماید.

مشخصات فنی

پیشرانه الکتریکی چری  Eq5 در عقب خودرو نصب شده تا این خودرو از معدود کراس اوورهای دیفرانسیل عقب تولید چین باشد. بررسی ها حاکی از آن است سه پیشرانه برای خریدار چری  Eq5 وجود دارد. نسخه پایه با ۱۶۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر، نسخه گران تر با قدرت ۱۷۷ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر ارائه می شود.

چری  Eq5 فول آپشن به یک پیشرانه الکتریکی قدرت ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر مجهز شده است. برای این خودرو دو نوع باتری متفاوت هم در نظر گرفته شده است که در نسخه پایه ۷۰.۱ کیلو وات ساعت و نسخه های گران تر، ۸۸ کیلو وات ساعت انرژی ذخیره می سازد.

این تجهیزات به همراه موتورهای با قدرت متفاوت، توان پیمایش مسیر ۵۰۰-۶۳۰ کیلومتر را ارائه می دهند.

رقبای خودرو

چری به جز آریزو ۵ برقی، هنوز خودرو برقی دیگری را روانه کشور ما نساخته است. از این رو عرضه فیدلیتی برقی در ایران می تواند خبرهای خوبی به همراه داشته باشد. همچنین در کلاس کراس اوورها، فیدلیتی برقی تا کنون رقیب مستقیمی ندارد. ولی اگر خودروهای هیبریدی دیگر در نظر گرفته شود، رقبای جدیدی برای فیدلیتی برقی یافت می شود.

یکی از آن ها توسط شرکت ایران خودرو احتمالا در سال جاری تولید که قیمت متوسطی هم دارد. ولی خودرو دیگر محصول مدیران خودرو، گران قیمت بوده و اواخر سال ۱۴۰۱ روی خط تولید این شرکت قرار گرفته است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو