بررسی شیائومی ۱۳ اولترا و نکات جالب درباره این اسمارتفون محبوب

بررسی شیائومی ۱۳ اولترا و نکات جالب درباره این اسمارتفون محبوب


منبع: آرگا

4

1402/7/6

15:09


برای شیائومی ۱۳ اولترا نمایشگر ۶.۷۳ اینچی اولد به کار رفته که با یک لایه گوریلاگلس محافظت می گردد. نمایشگر رده بالای این گوشی کیفیت فوق العاده ای داشته و بر روی آن ناچ حفره ای دیده می شود که میزبان دوربین سلفی است. در ضمن این اسمارتفون ۲۲۷ گرم وزن دارد. قابل ذکر است شیائومی ۱۳ اولترا گوشی بزرگی محسوب می شود البته این ابعاد بزرگ به خاطر استفاده از دوربین هایی با حسگرهای یک اینچی می باشد. نمایشگر عالی پیشتر اشاره شد که شیائومی ۱۳ اولترا از نمایشگر ۶.۷۳ اینچی آمولد بهره می برد. بررسی ها حاکی از آن وضوح تصویر این نمایشگر ۱۴۴۰*۳۲۰۰ پیکسل می باشد و نرخ نوسازی آن ۱۲۰ هرتز است. همچنین نمایشگر این گوشی از قابلیت دالبی ویژن پیشتیبانی می کند. نمایشگر شیائومی ۱۳ اولترا روشنایی مناسبی ارائه می کند که به ۱۲۰۰ نیت می رسد. این رقم فوق العاده محسوب می شود. و در هر تایم از شبانه روز به خوبی می توانید محتوای نمایشگر را به راحتی مشاهده کنید. شیائومی برای نمایشگر گوشی جدید خود تنظیمات رنگی را نیز به کار گرفته است. تنظیمات رنگی نمایشگر در حالت پیش فرض روی Original Color Pro قرار دارد که خیلی جالب است زیرا معمولا شیائومی تنظیمات رنگی نمایشگر را روی Vivid تنظیم می کند. Original Color Pro رنگ ها را به خوبی نمایش می دهد. در این حالت صفحه نمایش رنگ ها را گرم نشان داده و همه چیز کیفیت مناسبی دارند. در حالت Vivid پوشش رنگی DCI-P3 مورد هدف بوده که البته نتیجه آن با حالت پیش فرض تفاوتی ندارد. همچنان رنگ ها گرم نمایش داده شده و تصاویر جذابی را شاهد خواهید بود.

شیائومی در گوشی جدید خود مفهوم اولترا طوری پیاده سازی نموده که تاکنون در دیگر برندها شاهدش نبودیم. این گوشی با قیمت بسیار بالای خود بهترین اسمارتفون حال حاضر بازار به شمار می رود. با بررسی شیائومی ۱۳ اولترا همراه ما باشید.

معرفی و بررسی شیائومی ۱۳ اولترا

موفقیت گوشی شیائومی ۱۳ اولترا در جلب توجه کاربران به دلیل نبوده چرا که شیائومی مفهوم اولترا را طوری اجرا کرده که تاکنون در دیگر برندها شاهدش نبودیم. این گوشی با قیمت بسیار بالا یکی از بهترین اسمارتفون های حال حاضر بازار به شمار می رود.

شیائومی ۱۳ اولترا به راحتی با گوشی های S23 اولترا و آیفون ۱۴ پرومکس رقابت می کند. به این ترتیب اگر بهترین گوشی شیائومی برای سال ۲۰۲۳ را جستجو می کنید باید به شیائومی ۱۳ اولترا اشاره نماییم. این گوشی فوق العاده علیرغم قیمت بسیار بالا از جدیدترین فناوری های روز به ویژه در بخش دوربین بهره می برد.

اگر قصد آشنایی بیشتر با این گوشی را دارید در ادامه به بررسی شیائومی ۱۳ اولترا خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

محتویات جعبه

در آغاز بررسی شیائومی ۱۳ اولترا قابل ذکر است که این گوشی جعبه بزرگی دارد و در داخل آن علاوه بر خود شیائومی ۱۳ اولترا شاهد حضور شارژر ۹۰ وات، کابل، قاب، ابزار خارج کردن سیمکارت و دفترچه راهنما هستیم.

طراحی و کیفیت ساخت

در این بخش به بررسی طراحی و کیفیت ساخت شیائومی ۱۳ اولترا می پردازیم. این گوشی از نظر ظاهر نیز با دیگر گوشی های موجود در بازار متفاوت می باشد. این تفاوت به صورت خاص در بخش دوربین پشتی گوشی دیده می شود. نخستین موردی که در طراحی شیائومی ۱۳ اولترا سریع جلب توجه می کند، ماژول دوربین بزرگی است که در پشت گوشی دیده می شود.

ماژول دوربین به شکل دایره ای بزرگ بوده که درون آن ۴ دوربین به همراه یک فلش قرار دارند. روی ماژول دوربین نیز لوگو لایکا درج شده است. این ماژول برجستگی زیادی ایجاد کرده و سبب شده گوشی برآمدگی بزرگی در این بخش پیدا کند. قابل ذکر است قاب پشتی شیائومی ۱۳ اولترا شبیه چرم طراحی شده ولی چرم واقعی نیست.

اما این بخش کیفیت خیلی خوبی داشته و از مواد خیلی باکیفتی نیز استفاده می کند. بافت چرم همانند قاب پشتی موجب شده که در زمان در دست گرفتن گوشی حس خوبی ایجاد شود و به خوبی در دست قرار گیرد. قاب پشتی شیائومی ۱۳ اولترا در رنگ سبز هنگامی که با ماژول دوربین که دور آن حلقه طلایی احاطه شده ترکیب می شود جلوه زیبایی ایجاد می کند.

شیائومی ۱۳ اولترا در طراحی این اسمارتفون از فریم آلومینیومی بهره می برد که موجب شده گوشی دوام بهتری پیدا کند و حس خوبی به کاربر منتقل شود. روی لبه بالای گوشی شاهد حضور یک اسپیکر و در لبه پایین نیز اسپیکر دیگری تعبیه شده است. اسپیکرهای استریو در شیائومی ۱۳ اولترا مشاهده می کنیم که از قابلیت دالبی اتموس نیز پشیتبانی دارند.

علاوه بر اسپیکر در لبه پایین دستگاه پورت USB-C، میکروفون و شیار سیمکارت قرار دارد. در لبه بالایی نیز میکروفون و فرستنده IR دیده می شود. در لبه سمت راست گوشی کلیدهای تنظیم صدا و پاور تعبیه شده اند و در لبه سمت چپ کلید یا المان خاصی به کار نرفته است. حسگر تشخیص اثر انگشت گوشی نیز زیر نمایشگر قرار دارد.

برای شیائومی ۱۳ اولترا نمایشگر ۶.۷۳ اینچی اولد به کار رفته که با یک لایه گوریلاگلس محافظت می گردد. نمایشگر رده بالای این گوشی کیفیت فوق العاده ای داشته و بر روی آن ناچ حفره ای دیده می شود که میزبان دوربین سلفی است. در ضمن این اسمارتفون ۲۲۷ گرم وزن دارد.

قابل ذکر است شیائومی ۱۳ اولترا گوشی بزرگی محسوب می شود البته این ابعاد بزرگ به خاطر استفاده از دوربین هایی با حسگرهای یک اینچی می باشد.

نمایشگر عالی

پیشتر اشاره شد که شیائومی ۱۳ اولترا از نمایشگر ۶.۷۳ اینچی آمولد بهره می برد. بررسی ها حاکی از آن وضوح تصویر این نمایشگر ۱۴۴۰*۳۲۰۰ پیکسل می باشد و نرخ نوسازی آن ۱۲۰ هرتز است. همچنین نمایشگر این گوشی از قابلیت دالبی ویژن پیشتیبانی می کند.

نمایشگر شیائومی ۱۳ اولترا روشنایی مناسبی ارائه می کند که به ۱۲۰۰ نیت می رسد. این رقم فوق العاده محسوب می شود. و در هر تایم از شبانه روز به خوبی می توانید محتوای نمایشگر را به راحتی مشاهده کنید. شیائومی برای نمایشگر گوشی جدید خود تنظیمات رنگی را نیز به کار گرفته است.

تنظیمات رنگی نمایشگر در حالت پیش فرض روی Original Color Pro قرار دارد که خیلی جالب است زیرا معمولا شیائومی تنظیمات رنگی نمایشگر را روی Vivid تنظیم می کند. Original Color Pro رنگ ها را به خوبی نمایش می دهد. در این حالت صفحه نمایش رنگ ها را گرم نشان داده و همه چیز کیفیت مناسبی دارند.

در حالت Vivid پوشش رنگی DCI-P3 مورد هدف بوده که البته نتیجه آن با حالت پیش فرض تفاوتی ندارد. همچنان رنگ ها گرم نمایش داده شده و تصاویر جذابی را شاهد خواهید بود.

در مجموع نمایشگر شیائومی ۱۳ اولترا  فضای خیلی خوبی را برای تماشای ویدیو، عکس و بازی های مختلف در اختیار کاربر قرار می دهد. نرخ نوسازی نمایشگر نیز بین ۶۰-۱۲۰ هرتز قابل تنظیم است. البته اگر نرخ نوسازی روی حالت پیش فرض باشد نسبت به محتوایی که نشان داده می شود می تواند تغییر کند.

بهترین دوربین

برررسی شیائومی ۱۳ اولترا نشان می دهد این محصول مانند تمام مدل های اولترا، یک دستگاه دوربین محور می باشد و شیائومی تلاش کرده این اسمارتفون پیشرفته تر و بهتر از دیگر گوشی های موجود در بازار و حتی شیائومی ۱۳ پرو شود. این گوشی روی کاغذ دوربین های فوق العاده ای دارد.

در حقیقت دوربین های استفاده شده در این اسمارتفون در حال حاضر پیشرفته ترین دوربین های یک گوشی هوشمند می باشد. دوربین اصلی شیائومی ۱۳ اولترا از حسگر سونی بهره می برد که توسط تکنیک Quad Bayer عمل می کند. این حسگر ۵۰ مگاپیکسلی می تواند به طور پیش فرض تصاویر ۱۲.۵ مگاپیسکل را ثبت نماید.

سه دوربین دیگر نیز از حسگرهای سونی و فناوری Quad Bayer بهره می برند. قابل ذکر است گوشی های پرچمدار سال جاری اکثرا از سنسورهای با سایز بزرگ یک اینچی بهره می برند و این موضوع خیلی جذاب دیده نمی شود ولی شیائومی علاوه بر این سنسور بزرگ ۵۰ مگاپیسکلی از دیافراگم متغیر استفاده کرده تا در کنار سه دوربین یکسان تله فوتو و اولتراواید با سنسور ۵۰ مگاپیسکل پکیج دوربین شیائومی ۱۳ اولترا جذاب تر به نظر برسد.

دوربین اولتراواید با زوایه ۱۲۲ درجه عکس ها را به ثبت می رساند که فوق العاده است. استفاده از حسگرهای بزرگ سبب شده دوربین ها فضای بزرگی را در پشت گوشی اشغال کنند. دو دوربین تله فوتور در این گوشی به کار رفته است. یک دوربین با فاصله کانونی ۷۵ میلی متر و دیافراگم ۱.۸ ارائه می شود و دیگری بزرگتر بوده از فاصله کانونی ۱۲۰ میلی متر با زوم ۵ برابر بهره می برد.

گشودگی دیافراگم این لنز به ۳ می رسد و به لرزشگیر اپتیکال هم مجهز است. دوربین سلفی نیز از حسگر ۳۲ مگا پیسکل بهره می برد و می تواند تصاویر ۸ مگاپیسکل را به ثبت برساند. در برنامه دوربین شیائومی ۱۳ اولترا امکانات خوبی در اختیار خواهید داشت.

برنامه دوربین این گوشی علیرغم این که حالت های مختلف عکاسی و فیلمبرداری را پیش روی کاربر قرار می دهد از حالت عکاسی پرو نیز بهره می برد. در حالت عکاسی پرو می توان میزان وایت بالانس ،ISO ، سرعت شاتر، گشودگی دیافراگم و میزان اکسپوژر را تغییر داد

در این حالت می توان به فوکوس دستی نیز دسترسی داشت. به طور کلی دوربین شیائومی ۱۳ اولترا امکانات خیلی خوبی به همراه دارند که در نتیجه آن تصاویر بسیار باکیفیتی به ثبت می رسند. از آنجا که استاندارد لایکا در ساخت این دوربین ها استفاده شده دوربین های شیائومی ۱۳ اولترا سعی می کنند در هر حالتی بهترین عملکرد را ارائه دهند.

تصاویری که با شیائومی ۱۳ اولترا ثبت می شوند به شکل خارق العاده ای کیفیت بالایی دارند. تصاویری که سطح جزئیات خیلی خوبی را نشان می دهند و وایت بالانس خیلی خوبی دارند. با اندکی دقت به تصاویر متوجه رنج دینامیکی فوق العاده خواهید شد. تصاویر در نور روز بسیار باکیفیت بوده و خیلی طبیعی جلوه می کنند.

به طوری که نویز خیلی کمی دارند و حتی در محیط های بسته نیز نویزی درون تصاویر مشاهده نمی شود. دوربین سلفی نیز عملکرد خوبی ارائه می دهد. با این دوربین عکس های پرتره نیز به ثبت می رسند. تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی رنگ های خوبی دارند و از جزئیات و اکسپورژر مناسبی برخوردارند.

برای دوربین اصلی شیائومی ۱۳ اولترا حالت عکاسی شب خودکار نیز در نظر گرفته شده است. در صورت کاهش نور محیط به صورت خودکار این قابلیت فعال می شود. تصاویر ثبت شده با این گوشی در نور شب دارای اکسپورژ و بالانس بالایی هستند از این رو سریعا نظر کاربر را به خود جلب می کنند.

تصاویر در نور شب رنگ مناسبی داشته و سطح جزئیات قابل قبولی را به ثبت می رسانند. این موضوع را در تصاویر اولتراواید ثبت شده در نور شب نیز شاهد هستیم. در ضمن شیائومی ۱۳ اولترا می تواند با کیفیت ۸K و نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه فیلمبرداری داشته باشد. البته می توان با کیفیت ۴K و نرخ ۲۴ و ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه نیز فیلمبرداری انجام داد. از زوم دو برابر هم در هنگام فیلمبرداری استفاده کنید.

باتری خوب

در این بخش باتری شیائومی ۱۳ اولترا را مورد بررسی قرار می دهیم. برای این اسمارتفون باتری با ظرفیت ۵ هزار میلی آمپر ساعت در نظر گرفته شده است. این میزان ظرفیت باتری روی بیشتر گوشی های موجود در بازار دیده می شود. در تست های صورت گرفته مشخص شد باتری برای ۱۵ ساعت و ۳۰ دقیقه وبگردی مناسب بوده و تا ۱۹ ساعت نیز می تواند برای تماشای ویدیو دوام بیاورد.

این گوشی از قابلیت های PowerDelivery 3 و شارژ سریع ۴ نیز پشتیبانی می کند و به همراه یک شارژر ۹۰ واتی روانه بازار شده است. به گفته شیائومی شارژ صفر تا صد باتری در عرض ۳۵ دقیقه صورت می گیرد. ولی در تست ها در مدت ۴۲ دقیقه کاملا شارژ شد. در مدت نیم ساعت نیز ۹۰ درصد باتری شارژ شد.

در ضمن شیائومی ۱۳ اولترا از شارژ بی سیم نیز پشتیبانی دارد. شیائومی در این بخش نیز مدعی است که سرعت شارژ بی سیم این اسمارتفون تا ۵۰ وات می رسد. با این وجود با شارژ بی سیم این گوشی حتی به صورت ۱۰ وات نیز می تواند هندزفری هایی که از شارژ بی سیم پشتیبانی دارند را شارژ نمایید.

نرم افزار و سخت افزار

در بررسی نرم افزاری شیائومی ۱۳ اولترا قابل ذکر است که این سیستم عامل گوشی هوشمند به اندروید ۱۳ با رابط کابری MIUI 14 مجهز شده است و قطعا آپدیت های بعدی را هم دریافت می کند. رابط کاربری این اسمارتفون دقیقا همان چیزی است که روی دیگر گوشی های شیائومی با MIUI 14 ارائه شده اند، مشاهده می کنیم.

همه کارها بسیار نرم و روان اجرا می شود و تنظیمات شخصی سازی خوبی در اختیار دارید. نمایشگر این گوشی همیشه روشن بوده از این رو می توانید آن را به هر شکلی که دوست دارید شخصی سازی نمایید. می توانید تم های متفاوت و تصاویر پس زمینه برای این گوشی دانلود تا ظاهر مدنظر خود را روی گوشی ایجاد کنید.

بررسی ها حاکی از آن است شیائومی ۱۳ اولترا از قابلیت دارک مود نیز پشیتبانی دارد که از آن هم می توانید بهره بگیرید. ویژگی های امنیتی خوبی نیز برای گوشی در نظر گرفته شده که می تواند روی مصرف باتری و دسترسی به برنامه ها نظارت داشته باشد. می توانید برنامه هایی که باتری یا اینترنت زیادی استفاده می کنند را حذف یا محدود نمایید.

در ادامه به بررسی سخت افزاری شیائومی ۱۳ اولترا  می پردازیم. برای این گوشی تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ در نظر گرفته شده است. تراشه ای قوی که پیشتر روی شیائومی ۱۳ پرو به کار گرفته شده بود. البته این تراشه روی S23 Ultra نیز حضور دارد. این تراشه به پردازنده ۸ هسته ای مجهز است.

پردازنده ای که از یک هسته قدرتمند و چهار هسته پرفورمنس بهره می برد و سه هسته کم مصرف دارد. در حقیقت ترکیب این پردازنده ها شامل یک هسته با فرکانس کاری ۳.۲ گیگاهرتز، دو هسته با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز و دو هسته با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز و سه هسته با فرکانس ۲ گیگاهرتز می باشد.

تراشه نسبت به نسل قبلی خود ۳۵ درصد عملکرد بهتر و ۴۰ درصد مصرف انرژی کمی دارد. در ضمن پردازنده گرافیکی آدرنو ۷۴۰ نیز آن را همراهی می کند. در تست بازی ها در بازی کال آف دیوتی همانطور که انتظار می رفت بازی با کیفیت گرافیکی عالی و نرخ فریم بالا روی شیائومی ۱۳ اولترا اجرا شد.

گوشی در حین بازی گرمای غیر منتظره ای ایجاد نکرد و همواره ثبات خود را حفظ کرده بود. بازی Shadow Fight 4 نیز مطابق انتظار بسیار باکیفیت اجرا شد. با توجه به بررسی ها می توان گفت شیائومی ۱۳ اولترا به راحتی از پس اجرای بازی های مختلف بر می آید. گیمینگ این گوشی حاکی از آن است در حال حاضر بازی خاصی وجود ندارد که نتواند آن را با بالاترین کیفیت اجرا کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو