بررسی پوکو  F5 یک اسمارتفون میان رده با قابلیت های جذاب

بررسی پوکو  F5 یک اسمارتفون میان رده با قابلیت های جذاب


منبع: آرگا

4

1402/7/10

15:10


اسمارتفون پوکو  F5 یکی از گوشی های باکیفیت و خوش ساحت پوکو می باشد که مناسب فعالیت های روزانه و حتی گیمینگ است. برای آشنایی با مشخصات و قابلیت های این گوشی در این مطلب به بررسی پوکو  F5 خواهیم پرداخت.

پوکو  F5 یکی دیگر از اسمارتفون های میان رده قوی سری اف محسوب می شود که عملکرد مناسبی ارائه می دهد. این گوشی با قیمت مناسب و اقتصادی به همراه قابلیت های قدرتمندی همانند دوربین های باکیفیت گزینه ای با ارزش برای خرید محسوب می شود. در ادامه به بررسی پوکو  F5 می پردازیم.

بررسی پوکو  F5

بررسی ها حاکی از آن است که پوکو  F5 نسبت به مدل قبلی خود یعنی پوکو F4 تغییرات و پیشرفت چشمگیری پیدا کرده است. از معرفی نخستین گوشی خانواده پوکو یعنی F1 در سال ۲۰۱۸ پنج سالی می گذرد. خانواده ای که ارائه مشخصات پردازشی بالا و قیمت رقابتی را مدنظر قرار داده و در طول این سال ها همچنان بر اساس آن عمل کرده است.

پوکوهای شیائومی را می توان به سه گروه رده پایین (M)، رده متوسط (X) و رده متوسط به بالا (F) دسته بندی کرد که بعضی از امکانات سخت افزاری سری آخر گاه به گوشی های پرچمدار بازار نزدیک شده است. پسوند GT در مقابل نسخه های این خانواده در دو سال اخیر به تولید گوشی های گیمینگ خوش قیمتی منجر شده که می توان Poco F3 GT و Poco F4 GT را نام برد.

پوکو  F5 البته مطابق معمول یک اسمارتفون مستقل نبوده و بایستی آن را نسخه تغییر یافته Redmi Note 12 Turbo نامید که در اواخر مارچ ۲۰۲۳ به طور اختصاصی برای بازار چین رونمایی شد. این گوشی در نسخه های روشن تر دارای رنگ آمیزی جذابی بوده که به همراه وزن و حجم کم توجه خریداران را به خود جلب نموده است.

گزارش ها نشان می دهد پوکو  F5 و پوکو  F5 پرو همانطور که انتظار می رفت بالاترین مشخصات را در میان همه گوشی های پوکو تاکنون با خود همراه ساخته و علاوه بر تراشه های قوی، در زمینه نمایشگر، دوربین اصلی، حافظه و ظرفیت باتری نیز در جایگاه بالایی قرار می گیرند.

قابل ذکر است پوکو  F5 با توجه به قیمتی که دارد با سری پرو نقاط مشترک بسیاری دارد که مزیت بزرگی برای آن به شمار می رود. در ادامه به بررسی بیشتر مشخصات و قابلیت های پوکو  F5 خواهیم پرداخت.

طراحی و کیفیت ساخت

بررسی ها نشان می دهد پوکو  F5 بدنه ای پلاستیکی دارد و از لبه های تخت و صاف تری نسبت به نسل قبل بهره می برد. پلاستیک پنل پشتی کمی براق بوده که آثار انگشت روی آن باقی می ماند. این گوشی با ابعاد ۷.۹* ۷۴.۹۵* ۱۶۱.۱۱ میلی متر وزنی حدود ۱۸۱ گرم دارد.

به کار بردن جنس پلاستیکی در این گوشی سبب شده با میان رده ای سبک و خوش دست مواجه باشیم. پوکو  F5 در رنگ های آبی، مشکی و سفید عرضه می شود. در مدل مشکی رنگ در بخش پایین پنل پشتی خطوط موازی طرح داری برای زیباسازی گوشی استفاده شده است.

در سمت راست دستگاه شاهد حضور کلیدهای پاور و ولوم می باشیم. ضمنا سنسور اثر انگشت هم با کلید پاور ادغام شده است و سرعت و عملکرد خوبی هم دارد.

در لبه سمت چپ المان خاصی دیده نمی شود و لبه پایینی میزبان پورت تایپ سی، اسلات سیمکارت، میکروفن و اسپیکر استریو می باشد. بر روی لبه بالایی پوکو  F5 اسپیکر دوم، میکروفن، پورت جک هدفون ۳.۵ میلی متری و گیرنده IR حضور دارد. در پنل روبرو گوشی نیز ناچ حفره ای تعبیه شده که میزبان دوربین سلفی است. این پنل طراحی شبیه پوکو  F5 داشته و حاشیه های آن کاهش یافته است. همچنین برای محافظت از نمایشگر گوریلاگلس ۵ به کار رفته است.

در پنل پشتی نیز ماژول دوربین سه گانه و فلش را شاهد هستیم. در پایین این پنل نیز اسم پوکو حک شده که جلوه زیبایی ایجاد می کند. در ضمن پوکو  F5 موفق به دریافت گواهی شده که آن را در مقابل گرد و غبار و پاشش آب مقاوم می سازد.

نمایشگر باکیفیت

با توجه به بررسی ها می توان گفت نمایشگر پوکو  F5 جزو نقاط قوت این گوشی محسوب می شود. این اسمارتفون از نمایشگر ۶.۶۷ اینچی با پنل آمولد بهره می برد که رزولوشن ۱۰۸۰* ۲۴۰۰ پیکسل را به همراه دارد. نرخ نوسازی صفحه نمایش ۱۲۰ هرتز بوده که کمک می کند تجربه کاری روان تر داشته و بازی ها را بدون لگ و کندی اجرا کنید.

البته امکان تغییر نرخ نوسازی به ۶۰ هرتز هم می باشد. اگر بازی انجام نمی دهید و مایلید گوشی باتری کمتری مصرف کند نرخ نوسازی را روی ۶۰ هرتز تنظیم نمایید. میزان روشنایی این نمایشگر به هزار نیت می رسد که سبب می شود مشاهده محتوای نمایشگر زیر نور خورشید و در فضای باز به راحتی صورت گیرد.

شایان ذکر است این نمایشگر از ویژگی های دالبی ویژن، HDR10پلاس و نمایش ۶۸ میلیارد رنگ پشتیبانی می کند. به این ترتیب می توانید عکس ها و ویدیوها را با کیفیت بالا و رنگ هایی نزدیک به واقعیت ببینید. در ضمن برای محافظت از چشم ها موقع استفاده طولانی مدت از گوشی نیز فناوری های Reading Mode و SGS Low Blue Light EX لحاظ شده است.

نرخ نمونه برداری لمسی ۲۴۰ هرتز به همراه نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی در پوکو  F5 این گوشی را به گزینه مناسبی برای افرادی که دوست دارند از گوشی برای اجرای بازی بهره بگیرند، تبدیل می نماید.  این نرخ نمونه برداری به راحتی حرکات انگشت ها را تشخیص داده از این رو واکنش سریعتری موقع بازی های آنلاین خواهید داشت.

پیشتر نیز اشاره شد که برای محافظت از نمایشگر این گوشی گوریلاگلس ۵ استفاده شده که یکی از بهترین فناوری های محافظت از نمایشگر به شمار می رود.

سخت افزار و نرم افزار

در این بخش ابتدا به بررسی سخت افزار گوشی پوکو  F5 می پردازیم. پوکو  F5 نخستین گوشی است که از اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۲ بهره می برد. این تراشه میان رده بوده و موقع بازی عملکرد خوبی به همراه دارد. می توانید ساعت ها با پوکو  F5 بازی انجام داده و نگران کندی و داغ شدن بیش از حد گوشی نباشید.

دقیقا شبیه نسخه پرو پوکو  F5 هم از فناوری خنک سازی بهره می برد که پوکو مدعی است تا ۳۵ درصد گرمای گوشی را کاهش می دهد. شایان ذکر است این تراشه هشت هسته ای بوده و شامل یک هسته با فرکانس کاری ۲.۹۱ گیگاهرتز، سه هسته با سرعت کاری ۲.۴۹ گیگاهرتز و ۴ هسته با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز می باشد.

به همراه این تراشه پردازنده گرافیکی آدرنو ۷۲۵ نیز در نظر گرفته شده است. برای پوکو  F5 حافظه داخلی ۲۵۶ در کنار حافظه های رم ۶ یا ۱۲ گیگابایت لحاظ شده و امکان اضافه شدن حافظه جانبی برای آن فراهم نیست. در تست ها تراشه مذکور امتیازهای خوبی در بنچمارک ها کسب کرد. در حالت تک هسته ای امتیاز ۱۲۳۰ و در حالت چند هسته ای امتیاز ۴۰۳۰ برای آن به دست آمد.

در ادامه به بررسی بخش نرم افزاری پوکو  F5 می پردازیم. سیستم عامل این گوشی بر پایه اندروید ۱۳ و رابط کاربری MIUI 14 می باشد. این رابط کاربری اختصاصی شیائومی در برخی زمینه ها از جمله کنترل پنل شبیه آی او اس بوده و برخی ویژگی های اندروید را نیز به همراه دارد.

شیائومی مدعی است رابط کاربری MIUI 14 حدود ۶۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی دارد. برای این گوشی بروز رسانی اصلی سیستم عامل دو ساله و بروز رسانی امنیتی سه ساله در نظر گرفته شده است. از ویژگی های اختصاصی رابط کاربری مذکور این است که با دو بار زدن روی صفحه خالی گوشی قفل خواهد شد.

این قابلیت انحصارا در این نسخه MIUI به کار رفته است. همچنین MIUI 14 مصرف رم را بهینه نموده فضای کمتری نسبت به نسخه های قبلی احاطه می کند. در قسمت امنیتی پوکو  F5 سنسور اثرانگشت ادغامی با کلید پاور را شاهد هستیم. این سنسور دقت و سرعت بالایی داشته و با یک بار لمس کلید پاور سریعا قفل گوشی را باز می کند.

در ضمن قابلیت تشخیص چهره نیز برای قفل گشایی پوکو  F5 در نظر گرفته شده است. جالب است بدانید برنامه کاربردی پیش فرض Security روی این گوشی نصب شده که بیشتر عملکردهای اسمارتفون را مورد نظر قرار می دهد. به طور مثال مصرف باتری را بررسی یا ویروس های دستگاه را شناسایی و پاک می کند.

گزینه نمایشگر همیشه روشن هم در تنظیمات رابط کاربری وجود دارد. امکانات شخصی سازی مختلفی هم برای آن لحاظ شده و می توانید ساعت، ویجت آب و هوا و .. را به آن اضافه نمایید. در ضمن تم های متنوعی در این بخش حضور دارند که می توانید به کمک آن ها ظاهر زیباتری برای پوکو  F5 ایجاد کنید.

باتری و اسپیکر

شیائومی برای گوشی پوکو  F5 باتری ۵ هزار میلی آمپر ساعتی را در نظر گرفته است که نسبت به سال قبل ظرفیت بالاتری می باشد. موقع بازی و استفاده طولانی از گوشی عملکرد باتری خوب است. برای شارژ باتری نیز فناوری شارژ سریع ۶۷ وات را در اختیار دارید که بر اساس ادعای شیائومی در مدت ۴۵ دقیقه می تواند فول شارژ باتری را انجام دهید.

از فناوری های شارژ لحاظ شده برای پوکو  F5 پشتیبانی از PD3 و QC4 می باشد. برای کاهش قیمت فناوری شارژ بی سیم را در این اسمارتفون شاهد نیستیم. شارژ ۶۷ واتی بر خلاف تصور چندان سنگین نیست و حجم زیادی ندارد. حضور این شارژر یک نقطه قوت برای پوکو  F5 به شمار می رود.

در بررسی اسپیکر پوکو  F5 نیز مشاهدات نشان می دهد این گوشی از اسپیکرهای دوگانه بهره می برد که شبیه نسخه پرو قدرت بالایی دارند و برای یک میان رده نقطه قوت محسوب می شوند. یکی از اسپیکرها در لبه پایینی گوشی و دیگری روی لبه بالایی تعبیه شده اند.

به کمک این اسپیکرها گوش سپردن به موسیقی، ویس یا مشاهده ویدیو در مکان های شلوغ با مشکلی همراه نیست و با صدای بلند و باکیفیت عالی می توانید از آن بهره بگیرید. با توجه به میان رده بودن اسمارتفون پوکو  F5 شیائومی سعی داشته تا بهترین ها را برای آن استفاده کند. نقطه ضعف اسپیکرها بیس ضعیف آن ها می باشد.

دوربین سه گانه

یکی از موارد مهم در خرید گوشی دوربین آن است. طراحی دوربین پشتی پوکو  F5 خیلی شبیه مدل پرو است. ولی کیفیت آن ها متفاوت می باشد. برای پوکو  F5 ماژول دوربین سه گانه متشکل از دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسل واید با سنسور OIS، دوربین اولتراواید ۸ مگاپیسکل و دوربین ماکرو دو مگاپیکسل در نظر گرفته شده است.

بررسی ها نشان می دهد با این که سنسور دوربین های پوکو  F5 نسبت به نسل قبل تغییری پیدا نکرده اند و لی با توجه به تراشه قدرتمند این محصول تصاویر باکیفیت تر به ثبت می رسند. دوربین اصلی بالاتر از دو دوربین دیگر در کناره سمت چپ تعبیه شده است.

با دوربین پوکو  F5 می توان در وضوح ۱۰۸۰ پیکسل با هر دو سرعت ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه به فیلمبرداری اقدام کرد. دوربین سلفی هم به یک لنز ۱۶ مگاپیکسل مجهز است که قابلیت عکاسی واید هم برای آن لحاظ شده است. پیش از بررسی کیفیت دوربین های پوکو  F5 قابل ذکر است درون برنامه دوربین منویی حضور دارد که با چپ یا راست کشیدن آن بین حالت فیلمبرداری، پرتره، عکاسی در شب و عکاسی از متن ها می توان جابجا شد.

کمی بالاتر از منو آیکونی شبیه ستاره هست که با زدن روی آن می توان ویژگی زیبایی را فعال یا از فیلترهای موجود گزینه ای که سبب زیبایی بشتر تصاویر شما می شود را انتخاب کنید. با دوربین اصلی تصاویر خوبی به ثبت می رسند. در نرور روز کیفیت عکس ها خوب بوده و دارای وضوح بالایی هستند.

دوربین اصلی عکس ها را با رنگی طبیعی نزدیک به واقعیت به ثبت می رساند ولی کمی رنگ ها پر رنگ تر به نظر می رسند. کیفیت تصاویر ثبت شده برای گوشی میان رده جالب است و بیش از حد انتظار به نظر می رسد. با دوربین سلفی پوکو  F5 نیز تصاویر باکیفیتی به ثبت می رسند.

این عکس ها در حالت عادی و نور روز کیفیت خوبی دارند. ضمنا در حالت پرتره می توان به خوبی سوژه را از پس زمینه جدا و تصاویر باکیفیتی را ثبت کرد.

سخن پایانی

پوکو  F5 مشخصات قابل قبولی دارد که ارزش خرید آن را افزایش می دهد. این اسمارتفون برخی مشخصات نسخه پرو را به همراه دارد که مدل قوی تری این سری به شمار می رود. ضمنا پوکو  F5 نسبت به مدل سال قبل عملکرد خیلی بهتری را به همراه دارد. اگر به دنبال گوشی میان رده ای هستید که تراشه قوی داشته و نمایشگر و دوربین آن بسیار راضی کننده باشد پوکو  F5 گزینه مناسبی خواهد بود. همچنین در صورت تمایل برای های بیشتری از مجله آرگا روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو