بررسی گلکسی زد فلیپ ۵ تاشوی جذاب با قابلیت های خیره کننده

بررسی گلکسی زد فلیپ ۵ تاشوی جذاب با قابلیت های خیره کننده


منبع: آرگا

2

1402/7/17

15:08


گلکسی زد فلیپ ۵ یکی از جذاب ترین اسمارتفون های تاشدنی حال حاضر بازار به شمار می رود. گوشی هوشمندی که هم سخت افزار قوی و هم قابلیت های نرم افزاری جذابی دارد. با بررسی گلکسی زد فلیپ ۵ همراه ما باشید.

گلکسی زد فلیپ ۵ در حال حاضر یکی از جذاب ترین گوشی های تاشدنی بازار محسوب می شود. بزرگتر شدن نمایشگر بیرونی و تغییرات سخت افزاری از تحولات اساسی این اسمارتفون به شمار می روند. در ادامه به بررسی گلکسی زد فلیپ ۵ پرداخته تا با مشخصات و قابلیت های این گوشی بیشتر آشنا شوید.

معرفی و بررسی  گلکسی زد فلیپ ۵

احتمالا تا چند سال قبل سخت بود که تصور کنیم اسمارتفون های تاشدنی موفق شوند جایگاه مناسبی در بازار بیابند. ولی این گوشی ها به شکل عجیبی با استقبال کاربران روبرو شدند و فضایی از بازار را در اختیار خود گرفتند. یکی از جدیدترین گوشی های تاشدنی بازار گلکسی زد فلیپ ۵ می باشد.

اسمارتفون جدیدی از سامسونگ که نسبت به مدل قبلی خود با پیشرفت های خوبی همراه شده است. گلکسی زد فلیپ ۵ تلاش کرده تا بهبودهایی نسبت به مدل قبلی داشته و تجربه کاربری جذاب تری ارائه دهد. معماری این گوشی به ویژه در بخش لولاها تغییر یافته تا بتواند تجربه ای جذاب تر انتقال دهد.

از لحاظ سخت افزاری نیز باید گفت گلکسی زد فلیپ ۵ با تراشه جدیدی راهی بازار شده و در بخش دوربین هم تغییرات مختلفی دارد. این گوشی قصد رقابت جدی با ریزر ۴۰ اولترا موتورولا به شمار می رود. در ادامه به بررسی گلکسی زد فلیپ ۵ پرداخته تا مشخص شود آیا سامسونگ موفق شده بهترین تاشدنی خود را طی ۴ سال اخیر به بازار روانه کند یا همچنان مسیر پرفراز و نشیبی را باید طی کند.

محتویات جعبه

گلکسی زد فلیپ ۵ نسبت به گلکسی زد فلیپ ۴ تغییرات بسیاری نداشته با این حال در بسته بندی باریکی قرار دارد که این سبک را در گوشی های جدید سامسونگ شاهد بودیم. داخل جعبه از شارژر خبری نیست و فقط یک کابل مشاهده می شود. پین خارج کردن سیمکارت از گوشی نیز وجود دارد. آنچه در این بسته بندی بیشتر خودنمایی می کند خود گوشی گلکسی زد فلیپ ۵ می باشد.

طراحی و کیفیت ساخت

در بررسی طراحی گلکسی زد فلیپ ۵ می توان گفت احتمالا با اولین نگاه نسخه قبلی آن در ذهن شما تداعی شود. این موضوعی است که در بیشتر گوشی های پرچمدار مشاهده می شود. با این وجود گلکسی زد فلیپ ۵ در دو بخش نمایشگر داخلی و نمایشگر بیرونی تغییرات جذابی پیدا کرده است.

حالا اندازه نمایشگر بیرونی نیز ۷۹ درصد ارتقا یافته است. این نمایشگر جدید با عنوان Flex Windows یا کاور شناخته می شود. نمایشگر ۳.۴ اینچی که فضای خوبی برای نمایش محتوا در اختیار کاربر قرار می دهد. هنگامی که گوشی بسته باشد این نمایشگر بیرونی می تواند اطلاعات بسیار خوبی را پیش روی شما قرار دهد.

با توجه به این که نمایشگر گلکسی زد فلیپ ۵ نسبت به مدل قبلی بزرگتر شده به اطلاعات بیشتری نیز دسترسی خواهید داشت. می توانید ویجت های متعدد نظیر آب و هوا را بزرگتر ببینید. همچنین فضای بیشتری هنگام عکاسی در اختیارتان باشد و اعلان ها را راحت تر ببینید.

تغییراتی که سامسونگ در نمایشگر بیرونی تعبیه کرده موجب شده حالا کاربردی تر از نسل قبل باشد. وجود فضای بیشتر سبب می شود از نمایشگر گلکسی زد فلیپ ۵ به راحتی استفاده کنید. یکی دیگر از تغییرات ظاهری این گوشی استفاده از لولای جدید (Flex Hinge) می باشد.

بررسی ها نشان می دهد لولای جدیدی که در گلکسی زد فلیپ ۵ طراحی شده باعث می شود هر دو بخش گوشی بدون این که فاصله ای بین آن ها به وجود آید روی هم قرار بگیرند. این موضوع یکی از پیشرفت های قابل بیان در طراحی زد فلیپ ۵ می باشد. شایان ذکر است این گوشی به صورت ضد آب طراحی شده و سبک لولاهای جدید نیز به این موضوع بسیار کمک کرده است.

البته این اسمارتفون از استاندارد IPX8 برخوردار بوده و مقاومت خاصی در مقابل نفوذ گرد و غبار ندارد. که این موضوع نیز دقیقا به ساختار تاشدنی گوشی باز می گردد. تغییر ساختار در طراحی گلکسی زد فلیپ ۵ موجب شده ضخامت کمتری ایجاد شود. این گوشی فقط ۱۵.۱ میلی متر ضخامت داشته که حدودا دو میلی متر از نسل قبل باریک تر است.

به جز باریک تر شدن گلکسی زد فلیپ ۵ تغییرات زیادی در ساختار آن مشاهده نمی شود. این دو گوشی هم وزن بوده و هر دو ۱۸۷ گرم وزن دارند. حتی هنگامی که هر دو گوشی را در دست بگیرید حس یکسانی ایجاد می شود. در دست گرفتن گلکسی زد فلیپ ۵ حس خوبی به همراه دارد به ویژه باریک شدن این اسمارتفون نیز سبب شده راحت تر در دست قرار گیرد.

به طور کلی طراحی بدون شکاف گلکسی زد فلیپ ۵ به جز حفظ ارگونومی گوشی مانع از نفوذ پرز به داخل نمایشگر داخلی گوشی می شود. قابل ذکر است نبود شکاف و فرورفتگی بین دو نیمه گوشی به این مفهوم است که برای باز کردن گوشی با یک دست چالش بیشتری ایجاد می شود.

نمایشگر اصلی ممکن است در برابر ضربه ناخن آسیب پذیر باشد ولی در برابر تاخوردگی مقاومت بالایی دارد. به گفته سامسونگ صفحه گوشی گلکسی زد فلیپ ۵ مانند نسل قبل می تواند بیشتر از دویست هزار بار تاخوردگی را دوام بیاورد. به این معنا که باز و بسته کردن گوشی هر روز به مدت ۵ سال.

این رقم قابل تحسین است. در مورد لولای گلکسی زد فلیپ ۵ باید اشاره کرد مکانیزم لولا حالت اسمارتفون را در زاویه بین ۷۵-۱۱۵ درجه نگه می دارد و هر زاویه کمتر یا بیشتر موجب می شود گوشی کاملا بسته یا باز گردد. گفتنی است نمایشگر این گوشی از محافظ صفحه نمایش گوریلاگلس ویکتوس ۲ بهره می برد.

به این ترتیب به گفته سامسونگ می تواند در برابر سقوط از فاصله دو متری روی سطوحی مانند آسفالت ان را محافظت کند. با توجه به این که سامسونگ هدف از عرضه گلکسی زد فلیپ ۵ را ارائه گوشی برای افرادی که به استایل و خاص بودن اهمیت می دهند در نظر گرفته این اسمارتفون همانند نسل های قبلی در رنگ های جذاب گرافیتی، سبز روشن،کرم و صورتی و ضمنا  رنگ های انحصاری سایت سامسونگ شامل آبی، خاکستری، زرد و سبز ارائه می شود.

گفتنی است چینش کلیدها به ویژه کلیدهای ولوم طوری است که تغییر حجم صدا بدون جابجایی دست یا کمک گرفتن از دست دیگر ممکن نیست. از سویی وقتی گلکسی زد فلیپ ۵ در حالت بسته در دست شما باشد احتمالا به اشتباه کلید پاور ادغام شده به سنسور اثر انگشت لمس و گوشی فعال شود.

نمایشگر

بررسی نمایشگر گلکسی زد فلیپ ۵ نشان می دهد که نسبت تصویر ۲۲:۹ نسل قبلی همچنان حفظ شده و از مشکل کشیدگی بیش از حد نمایشگر هم برخوردار است. فرورفتگی نمایشگر گلکسی زد فلیپ ۵ کماکان به اندازه زد فلیپ ۴ عمیق و ملموس بوده و طراحان کره ای تلاشی برای کاهش آن نداشته اند.

اگر گوشی به شکل عمودی روبرو خود نگه دارید فرورفتگی نمایشگر چندان به چشم نمی آید ولی در حالت افقی این موضوع مشهود است. البته فرورفتگی نمایشگر جزئی جدایی ناپذیر از گوشی های تاشدنی محسوب می شود. قابل ذکر است نمایشگر تاشدنی گلکسی زد فلیپ ۵ به حالت Clamshell ساخته شده و موقع اسکرول محتوای مختلف متوجه تای نمایشگر می شوید.

هنگامی که گوشی بسته باشد می توان از دوربین های پشت به عنوان دوربین سلفی بهره برد. گوشی در حالت بسته راحت تر در دست قرار می گیرد. نمایشگر بزرگ روی گوشی نیز موجب می شود دید خوبی روی محتوا داشت. نمایشگر بیرونی با سایز ۳.۴ اینچ وضوح تصویر ۷۲۰*۷۴۸ پیکسل را پیش روی کاربر قرار می دهد.

تراکم پیکسلی آن نیز ۳۰۶ پیکسل در هر اینچ است. احتمالا تصور شود که این نمایشگر کیفیت زیادی ندارد ولی هنگامی که از نزدیک به آن بنگرید می بینید که دقیقا به نیاز کاربر پاسخ می گوید و کیفیت و روشنایی آن هم مناسب است. ضمنا نرخ نوسازی نمایشگر بیرونی ۶۰ هرتز است.

این نمایشگر از سنسور تشخیص نور بهره می برد از این رو می تواند به طور خودکار تا ۱۰۹۲ نیت روشنایی ارائه دهد. نمایشگر داخلی می تواند تا ۱۱۰۱ نیت روشنایی تولید که در واقع دویست نیت بیشتر از روشنایی نمایشگر نسل قبل است. میزان روشنایی نمایشگر اس ۲۳ نیز به ۱۲۰۰ نیت می رسد.

به این ترتیب در حال حاضر گلکسی زد فلیپ ۵ بعد از اس ۲۳ یکی از روشن ترین نمایشگر های موبایلی را در اختیار دارد. نمایشگر داخلی گلکسی زد فلیپ ۵ با سایز ۶.۷ اینچ از نوع دینامیک آمولد ایکس ۲ می باشد و نرخ نوسازی آن ۱۲۰ هرتز است. البته اگر از نمایشگر استفاده نشود نرخ نوسازی به یک هرتز نیز کاهش می یابد.

این نمایشگر وضوح ۱۰۸۰*۲۶۴۰ پیکسل با نسبت تصویر ۲۲:۹ را به همراه دارد. و تراکم پیکسلی آن به ۴۲۵ پیکسل در هر اینچ می رسد. همچنین نمایشگر از قابلیت HDR10+ نیز پشتیبانی دارد. قابل ذکراست نمایشگر گلکسی زد فلیپ ۵ از لحاظ دقت و رنگ عملکردی شبیه سایر گوشی های سامسونگ دارد.

همچنین سامسونگ برای این که بیشترین فضا در اختیار نمایشگر کاور قرار گیرد چینش دوربین ها را از حالت عمودی به حالت افقی عوض کرده است. با این وجود هنوز هم قسمت زیادی از نمایشگر در اختیار دوربین ها می باشد. این قسمت به شکل یک نوار مشکی نامتقارن در امتداد دوربین ها گسترده شده است. این موضوع سبب می شود به جز هنگام پخش ویدیو، محتوای صفحه به صورت کراپ دیده شود.

دوربین

بررسی دوربین گلکسی زد فلیپ ۵ نشان می دهد که نسبت به نسل قبل تغییر خاصی پیدا نکرده است. این اسمارتفون همچنان از دو دوربین اصلی و اولتراواید مگاپیکسلی بهره می برد. و نداشتن دوربین تله فوتو ممکن است برای بیشتر افراد جای انتقاد داشته باشد. اگر گلکسی زد فلیپ ۵ در حالت بسته قرار داشته بگیرد می توان با دوربین اصلی تصاویر سلفی را هم ثبت کرد.

زیرا نمایشگر بیرونی نقش ویوفایندر را هم بازی می کند. رابط کاربری دوربین نیز همانند دیگر گوشی های سامسونگ می باشد. با این وجود وقتی گوشی در حالت نیمه باز استفاده شود رابط کاربری آن به دو بخش مجزا تقسیم شده و نمایشگر بالایی کاملا به شکل ویوفایندر در می آید.

دوربین اصلی با سنسور ۱۲ مگاپیکسل عکس هایی در حد گوشی اس ۲۳ به ثبت می رساند. تصاویری که دارای جزئیات بسیار بالا و رنگ های طبیعی هستند. سطح جزئیات بالای تصاویر ثبت شده با دوربین های این گوشی از نقاط قوت آن به شمار می رود. دوربین اولترا واید نیز تصاویر باکیفیتی را به ثبت می رساند.

عکس هایی که شاید سطح جزئیات آن ها به اندازه دوربین اصلی نباشد ولی دارای کیفیت مناسب و نویز خیلی کمی می باشند. قابل ذکر است دوربین های گلکسی زد فلیپ ۵ به حالت عکاسی در شب مجهز هستند. با این وجود تصاویری که در اختیار دارید دارای جزئیات بسیار خوب و رنگ های مناسب به همراه نویز بسیار کم می باشند.

سخت افزار و نرم افزار

در بررسی سخت افزاری گلکسی زد فلیپ ۵ قابل ذکر است که با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ روانه بازار شده است. تراشه خیلی قوی که عملکرد بسیار خوبی دارد. البته این تراشه به صورت خاص برای سامسونگ طراحی شده است. تفاوت این تراشه با سایر تراشه ها در فرکانس کاری ۳.۳۶ گیگاهرتز می باشد.

در ضمن این تراشه را پردازنده گرافیکی آدرنو ۷۴۰ همراهی می کند که با فرکانس ۷۱۹ هرتز عمل می کند. همچنین برای گلکسی زد فلیپ ۵ حافظه رم ۸ گیگابایت به همراه حافظه داخلی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت در نظر گرفته شده است.قابل ذکر است عملکرد تک هسته ای و چند هسته ای گلکسی زد فلیپ ۵ اکنون نسبت به نسل قبل بهبود ۱۵ و ۲۶ درصدی را تجربه می کند که این رقم در قسمت قدرت گرافیکی به بیشتر از ۵۰ درصد می رسد. در ضمن نرخ خواندن ترتیبی ۸۰ درصد و نرم نوشتن ترتیبی ۱۰۰ با بهبود عملکرد روبرو شده است.

در ادامه به بررسی نرم افزاری گوشی گلکسی زد فلیپ ۵ می پردازیم. این اسمارتفون با سیستم عاملی مبتنی بر اندروید ۱۳ با نسخه ۵.۱.۱ و رابط کاربری اختصاصی این شرکت به اسم One UI ارائه می شود. تفاوت نسخه جدید با One UI 5.1 که قبلا در سری گلکسی اس ۲۳ شاهد آن بودیم به قابلیت های تاشدنی دستگاه مربوط است و تمایز دیگری در رابط کاربری دیده نمی شود.

تمرکز اصلی سامسونگ در نرم افزار این گوشی بر نمایشگر بیرونی و ویجت های متنوع آن صورت گرفته به حدی که به نظر می رسد در این قسمت رویکرد متفاوتی از آنچه در دیگر گوشی های سامسونگ دیده بودیم، وجود دارد.

باتری و شارژر

بر اساس آمار گلکسی زد فلیپ ۵ عملکرد بهتری از دیگر گوشی های سال ۲۰۲۲ یا حتی ۲۰۲۳ ارائه نمی دهد و حتی تا حدودی ضعیف تر می باشد. با این وجود هنور عملکرد باتری این اسمارتفون از بسیاری گوشی های دیگر ضعیفتر ظاهر شده است. البته اگر مدیریت درستی در مصرف باتری صورت گیرد می توان تا یک روز کاری بدون دردسر از گوشی بهره برد.

همچنین با این که گلکسی زد فلیپ ۵ بدون شارژر ارائه می شود ولی از شارژر ۲۵ وات پشتیبانی دارد. به کمک این شارژر می توان در مدت نیم ساعت ۵۰ درصد باتری را شارژ کرد. می توان گفت باتری همچنان نقطه ضعف این گوشی به شمار می رود.

در صورت تمایل برای آشنایی با دیگر گوشی های تاشو از جمله گلکسی زد فلیپ ۳ و و گلکسی زد فولد ۴ روی لینک ها کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو