بررسی موتورولا e13 و نگاهی به طراحی و کیفیت ساخت آن

بررسی موتورولا e13 و نگاهی به طراحی و کیفیت ساخت آن


منبع: آرگا

2

1402/7/27

15:11


موتورولا e13 یکی از بهترین گوشی های هوشمند مقرون به صرفه بازار در سال ۲۰۲۳ می باشد که از امکانات مناسبی هم بهره می برد. برای آشنایی با مشخصات این گوشی در این مطلب به بررسی موتورولا e13 خواهیم پرداخت.

جدیدترین گوشی شرکت موتورولا با اسم e13 با قیمتی حدود صد دلار اواخر سال ۱۴۰۱ معرفی شد و با اندکی تاخیر به بازار ایران وارد شد. این گوشی اقتصادی از نمایشگر و باتری خوبی بهره می برد. در ادامه با بررسی موتورولا e13 به ارزش خرید آن پی خواهید برد.

معرفی و بررسی موتورولا e13

به طور کلی خرید گوشی اقتصادی با قیمتی مناسب و امکانات خوب می تواند نسبت به انتخاب گوشی های گران قیمت و میان رده مناسب تر باشد. برای افرادی که تنها از گوشی برای تماس و ارسال پیام استفاده می کنند ممکن است همه امکانات موجود در گوشی های میان رده و بالارده نیاز نباشد.

از این رو برند موتورولا با تمرکز به اقتصادی بودن محصول خود توانسته در بازار گوشی های پایین رده گزینه های جذاب، باکیفیت و امکانات لازم جهت تجربه ای خوب در یک استفاده معمولی را ارائه می دهد. جدیدترین گوشی برند موتورولا با اسم موتورولا e13 در اواخر سال ۱۴۰۱ با قیمتی حدود صد دلار ارائه شد و با اندکی تاخیر روانه ایران شد.

موتورولا e13 در حال حاضر یکی از بهترین اسمارتفون های مقرون به صرفه بازار محسوب می شود و با نسخه دارای رم ۲ گیگابایت و حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت قیمتی حدود سه تا چهار میلیون در بازار کشور دارد. اگر در خرید این گوشی تردید دارید و مایلید در مورد آن بیشتر بدانید در ادامه به بررسی موتورولا e13 خواهیم پرداخت تا ارزش خرید آن برای شما مشخص شود.

طراحی و کیفیت ساخت

محصولات موتورولا از نظر طراحی و کیفیت ساخت تا حد ممکن نسبت به رقبای دیگر عملکرد بهتری دارند و سعی می کنند با چهره ای زیبا به همراه کیفیت ساخت مناسب در اختیار مخاطب قرار گیرند. بررسی ها نشان می دهد موتورولا e13 مانند بقیه گوشی های این برند طراحی ساده ای داشته که خیلی اقتصادی بودن آن را نمایان نمی کند و بیشتر شیک و خوش ساخت به نظر می رسد.

بدنه گوشی از پلاستیک ساخته شده که نسبتا حس خوبی ارائه می دهد. قاب پشتی مات بوده که چندان اثر انگشت و لک روی آن باقی نمی ماند و در رنگ روشن صیقل براقی دارد که می تواند نور را در حرکت منعکس سازد. بدنه به طور تخت ساخته شده اما در لبه ها کمی انحنا به بدنه داده شده تا بهتر در دست قرار بگیرد.

هم از نظر ابعاد و قطر و هم وزن به نسبت باقی همرده ها موتورولا e13 بهتر ساخته شده و با وزن حدود ۱۷۹ گرم و طراحی بدنه سبک می توانید بدون مزاحمت و اذیت شدن در اثر استفاده طولانی مدت از گوشی بهره بگیرید.

جزیره دوربین به شیوه گوشی های بالارده موتورلا طراحی شده و از جزیره مستطیل شکل فلزی که سنسور اصلی در کنار فلش ال ای دی به طور عمودی در خود جای داده و کنار آن نوشته AI Camera مشاهده می شود. وسط این پنل نشان موتورلا درج شده و از المان دیگری خبری نیست.

نمایشگر طراحی چندان خاصی نداشته و با حاشیه زیاد به ویژه پایین نمایشگر و دوربین سلفی درون ناچ مشاهده می شود. فرم تخت ساخته شده در این بازه قیمتی حس خوبی هنگام در دست گرفتن گوشی انتقال می دهد. البته چندان طراحی تیزی نداشته که سبب شود در استفاده طولانی مدت انگشت ها اذیت شوند.

در لبه راست دستگاه کلیدهای ولوم و پاور قرار دارند. در بالای گوشی جک هدفون ۳.۵ میلی متری صدا و لوگو دالبی اتموس در پایین گوشی اسپیکر مونو به همراه پورت تایپ سی و میکروفن اصلی را شاهد هستیم. در لبه چپ نیز شیار سیمکارت تعبیه شده که می تواند همزمان از دو سیمکارت و کارت حافظه جانبی پشتیبانی نماید.

سنسور اثر انگشت نه روی نمایشگر و نه روی کلید پاور و نه در پنل پشتی مشاهده نمی شود. به این ترتیب برای قفل گشایی گوشی باید از سنسور تشخیص چهره یا پین و الگو استفاده کنید. نکته جالب توجه در این بخش استفاده از گواهی IP52 در ساخت این گوشی است که سبب می شود موتورولا e13 در مقابل پاشش ذرات آب مقاوم باشد.

در مجموع کیفیت ساخت و طراحی برای یک گوشی صد دلاری بسیار مناسب بوده و علیرغم این که نقطه ضعف خاصی ندارد بلکه باعث می شود در این بخش نسبت به گوشی های دیگر عملکرد بهتری ارائه دهد.

نمایشگر

بررسی نمایشگر موتورولا e13 از نکته خاصی خبر نمی دهد و کاملا استانداردهای گوشی پایین رده را رعایت می کند. موتورولا e13 به نمایشگر ۶.۵ اینچی با پنل ال سی دی و رزولوشن ۷۲۰ پیکسل مجهز است و به نسبت می تواند جزئیات مناسبی را نمایش دهد. کیفیت رنگ ها جالب نیست ولی مرده و بی روح هم نیستند ولی به خاطر پنل ال سی دی نمایشگر زاویه دید مناسبی ندارد.

در محیط بیرون و فضای باز به خاطر زوایه دید و روشنایی کم در استفاده از گوشی کمی مشکل ایجاد می شود. در مجموع نمایشگر این گوشی در استفاده روزانه و عادی تجربه مناسبی ارائه می دهد.

سخت افزار و نرم افزار

در بررسی سخت افزاری موتورولا e13 مشخص شد که از تراشه Unisoc T606 دوازده نانومتری بهره می برد که در بنچمارک ها می تواند عملکرد مناسبی ارائه دهد ولی در استفاده روزمره تجربه خوبی به همراه ندارد. البته بدین منظور نیست که استفاده از این گوشی آزاردهنده است ولی نباید از آن انتظار تجربه ای روان و بدون تاخیر را داشته باشید.

حتی در استفاده معمولی از گوشی هم باید اندکی صبور بوده و به دیر باز شدن برنامه ها و تاخیرها هنگام مولتی تسکینگ عادت کنید. این گوشی با حافظه رم ۲ گیگابایت و حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت ارائه می شود که سبب شده عملکرد بسیار خوبی در باز کردن چند برنامه به طور همزمان نداشته باشد.

البته یک نسخه با رم ۴ گیگابایت نیز دارد که فقط مخصوص بازار هند بوده و ممکن است روانه بازار ایران هم بشود. به دلیل عملکرد معمولی و تقریبا ضعیف تراشه موتورولا e13 نباید از آن انتظار اجرای بازی های روز بدون لگ و باگی را داشته باشید. بهتر است بازی های سبک با گرافیک پایین را با این گوشی تجربه کنید.

البته موتورولا e13 قادر است بازی کالاف دیوتی را با گرافیک پایین و فریم معمولی اجرا نماید که بعد از چند ساعت بازی گوشی شروع به داغ کردن نموده و لگ و باگ هم بیشتر می شود. در ادامه نرم افزار موتورولا e13 را مورد بررسی قرار می دهیم. به دلیل پایین بودن قدرت پردازشی این گوشی اندروید ۱۳ برای آن در نظر گرفته شده است که نسخه سبک شده با امکانات کمتر اندروید ۱۳ محسوب می شود.

این رابط کاربری از نظر ظاهری و امکانات شخصی سازی به اندروید خام بسیار شبیه بوده و در استفاده معمولی و روزمره می تواند تجربه ساده و بی مزاحمتی را به همراه داشته باشد. نکته جالب توجه این است که از برنامه های اضافی از پیش نصب شده روی گوشی نیز در موتورولا e13 خبری نیست.

از نظر پشتیبانی اطلاعات خاصی از برنامه موتورولا برای این گوشی نیست و احتمال قوی آپدیت های آینده اندروید مانند باقی گوشی های اقتصادی را تا مدت ها دریافت نمی کند.

عملکرد دوربین

در بخش دوربین نمی توان از گوشی های اقتصادی انتظار زیادی داشت. بررسی ها نشان می دهد موتورولا e13 از امکانات و قابلیت های خاصی در بخش دوربین بهره نمی برد. این گوشی در پنل پشتی به دوربین ۱۳ مگاپیکسل با یک فلش ال ای دی مجهز است و در نمای روبرو دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی مشاهده می شود.

تصاویر ثبت شده با لنز اصلی کیفیت معمولی داشته و جزئیات زیادی در عکس ها دیده نمی شود. ترکیب رنگ و شارپنس بسیار مناسبی هم ندارند و بیشتر برای ثبت لحظه ها مناسب هستند. به دلیل پردازنده ضعیف در نظر گرفته شده برای موتورولا e13 ثبت عکس ها کمی زمان می برد و برای گرفتن عکس های ناگهانی و غیر منتظره عملکرد جالبی ندارد.

دوربین سلفی نیز قابل تعریف نبوده و تصاویر ثبت شده با آن جزئیات پایین و نویز زیادی به همراه دارد. هر دو دوربین موتورولا e13 می توانند با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ سی فریم فیلمبرداری انجام دهند که کیفیت صدا معمولی بوده و جزئیات نسبتا کمی با رنگ های بی روح در فیلم ها دیده می شود.

در صورتی که سوژه حرکت زیادی داشته باشد اتوفوکوس با مشکل روبرو شده و سوژه حالت محو شدگی پیدا می کند. به طور کلی از این بخش انتظار زیادی نداشته باشید.

اسپیکر

در ابتدای بررسی اشاره شد که موتورولا e13 از اسپیکر مونو بهره می برد. این اسپیکر صدای بلندی داشته ولی کیفیت صدای بالایی از آن انتظار نداشته باشید. البته حضور جک ۳.۵ میلی متری صدا اجازه می دهد تا از هندزفری یا هدست استفاده و صدا را با کیفیت بهتری بشنوید.

باتری خوب

در این بخش به بررسی باتری موتورولا e13 می پردازیم. به طور کلی گوشی های اقتصادی به دلیل مصرف کم انرژی چه در بخش سخت افزار و چه نمایشگر معمولا شارژدهی خیلی خوبی دارند و اگر این مورد در کنار ظرفیت بالا و مناسب ۵ هزار میلی آمپر ساعت قرار بگیرد می توان در استفاده معمولی و روزانه از موتورولا e13 انتظار یک روز و نیم شارژدهی داشت.

برای این اسمارتفون یک آداپتور ۱۰ واتی داخل جعبه در نظر گرفته شده و از پورت میکرو یو اس بی مانند برخی گوشی های اقتصادی خبری نیست به این ترتیب سرعت شارژ تقریبا مناسبی داشته و در مدت دو ساعت و نیم موتورولا e13 را فول شارژ می کند. در مجموع بخش باتری این گوشی عملکرد مناسبی داشته و در این رنج قیمتی عملکرد خوبی ار آن دیده می شود.

مزایا و معایب گوشی موتورولا e13

از مزایای این گوشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی مدرن و خوش دست بودن
  • طراحی مقاوم در برابر آب
  • عمر باتری خوب
  • باتری با ظرفیت زیاد
  • پشتیبانی از جک ۳.۵ میلی متری صدا
  • وجود پورت کارت حافظه خارجی microSDXC
  • پشتیبانی از اندروید ۱۳
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • امکانات مناسب

در این رنج قیمتی وجود این موارد حقیقتا شگفت انگیز بوده در ضمن سرعت پردازش هم تاحدودی مناسب است و در این محدوده قیمتی هماهنگ بودن تراشه با رم و سیستم عامل جالب به نظر می رسد.

مواردی همچون سرعت شارژ پایین، کیفیت کم دوربین در ثبت تصاویر در نور کم، آمولد نبودن نمایشگر، عدم پشتیبانی از شارژ سریع، فقدان پشتیبانی از شارژ بی سیم و معکوس، وضوح پایین نمایشگر، فقدان سنسور اثر انگشت، مناسب نبودن برای بازی های سنگین و مولتی تسکینگ، عدم پشتیبانی از فناوری شبکه فایو جی از معایب این گوشی به شمار می رود.

ارزش خرید

همانطور که در بررسی ها متوجه شدید موتورولا e13 طراحی ساده ولی خوش ساخت و خوش دستی دارد و استفاده از گواهی IP52 یک گوشی باکیفیت ساخت بالا در میان سایر گوشی های اقتصادی را نمایانگر می سازد. نمایشگر جزئیات و روشنایی مناسبی داشته و عملکرد باتری خیلی خوبی می باشد که می تواند در استفاده معمولی مدت زیادی شارژ گوشی را فراهم نماید.

به طور کلی موتورولا e13 به عنوان یک گوشی برای استفاده معمولی می تواند یک گزینه خوش دست و راحت باشد که بتوان بدون مشکل خاصی ساعت ها با آن مکالمه یا چت داشته باشید. البته سرعت شارژ کمی پایین بوده که در این رنج قیمتی عجیب نیست.

دوربین های موتورولا e13 قدرت پردزاشی قابل تعریفی ندارند و نمی توانند سبب شگفتی شما شوند و در حد و اندازه قیمتی خود آبروداری می کنند. البته اگر با کند بودن گوشی کنار بیایید باز هم نمی توانید انتظار بیشتری از گوشی اقتصادی داشته باشید. فقدان حسگر اثر انگشت هم می تواند برای قفل گشایی گوشی اذیت کننده باشد. البته این مورد در دیگر گوشی های اقتصادی نیز مشاهده می شود و نمی توان آن را مشکل بزرگی دانست.

در این رنج قیمتی موتورولا e13 نسبت به رقبای خود مانند سامسونگ a04e به جز طراحی و کیفیت ساخت مناسب و خوش دست بودن نکته قابل ذکر خاصی ندارد و نمی تواند به عنوان یک گوشی با ارزش خرید خیلی بالا در کنار دیگر رقبا ظاهر شود. در مجموع موتورولا e13 خریدارانی را مورد نظر قرار می دهد که قصد دارند یک گوشی اقتصادی با امکانات مناسب داشته باشند. طراحی و عمر باتری خوبی داشته و عملکرد پردازنده و دوربین می توانست بهتر باشد.

در پایان اگر علاقمند هستید با دیگر گوشی های برند موتورولا از جمله موتورولاg52 و موتور,لاg72 آشنا شوید روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو