بررسی گوشی a72 و ویژگی های گوشی میان رده سامسونگ

بررسی گوشی a72 و ویژگی های گوشی میان رده سامسونگ


منبع: آرگا

2

1402/8/9

16:26


سری های ۷۰ گلکسی a از جمله میان رده های قدرتمند سامسونگ به شمار می روند که تاکنون نسخه های مختلفی از آن ها راهی بازار شده است. در این مطلب به بررسی گوشی a72 می پردازیم.

کمپانی سامسونگ در سال ۲۰۲۱ سه میان رده را در سری a معرفی کرد که یکی از آن ها گوشی a72 است. این اسمارتفون ها نسبت به نسل قبلی خود در نمایشگر، دوربین اصلی و ظرفیت باتری و البته پردازنده با تغییراتی همراه شدند. در ادامه به بررسی گوشی a72 می پردازیم تا با مشخصات و قابلیت های آن بیشتر آشنا شوید.

نقد و بررسی گوشی a72

قابل ذکر است که سری ۷۰ گلکسی a جزو میان رده های قدرتمند سامسونگ به شمار می روند که تا به حال چندین نسخه از آن ها روانه بازار شده است. کمپانی سامسونگ در ۱۷ مارچ ۲۰۲۱ (۲۷ اسفند ۱۳۹۹) سه میان رده جدید از سری a را رونمایی کرد که شامل گلکسی a52، گلکسی a52 5G همراه با گلکسی a72 بودند.

این اسمارتفون ها جدا از گزینه های ارتباطی در رده میانی رو به بالا قرار می گیرند و نسبت به همتایان قبلی خود گلکسی a51 و گلکسی a71 در بیشتر بخش ها از جمله نمایشگر، دوربین اصلی، ظرفیت باتری و پردازنده با تغییر همراه شده اند. در این مطلب قصد داریم به بررسی گوشی a72 بپردازیم.

طراحی و کیفیت ساخت

بررسی ها نشان می دهد گوشی a72 سامسونگ در بین گوشی های هوشمند زمان ارائه خود دارای بزرگترین نمایشگر می باشد. همچنین با طول ۱۶۵ میلی متر و وزن ۲۰۳ گرم کمی سنگین به نظر می رسد. در کنار ویژگی های مطلوبی که این اسمارتفون دارد، سامسونگ برای کاهش قیمت این گوشی در ساخت بدنه آن از ترکیب پلاستیک و شیشه استفاده کرده که از این لحاظ با نسخه قبل خود تفاوت محسوسی ندارد.

در پنل جلوی دستگاه بریدگی قطره ای شکل را در نمایشگر گوشی a72 شاهد نبوده و دوربین سلفی در داخل حفره پانج وسط نمایشگر و در قسمت بالا قرار گرفته است تا از این نظر به پرچمداران سری اس ۲۰ و نوت ۱۰ شباهت پیدا کند. ماژول دوربین ها نیز به صورت مستطیل شکل در بخش بالایی و سمت چپ گوشی واقع شده اند.

بررسی ها نشان می دهد سه دوربین گوشی a72 در یک خط زیر هم قرار گرفته و فلش بین لنز دوم و سوم در روبرو تعبیه شده است. در ضمن در این پنل از سنسور اثر انگشت خبری نیست و فقط لوگو سامسونگ را شاهد هستیم که در قسمت پایین به خودنمایی می پردازد.

کلید پاور و ولوم در سمت راست گوشی قرار دارند و این اسمارتفون در رنگ های سفید، مشکی، آبی و بنفش عرضه شده است. مشخصات فنی گوشی a72 نشان داد که ضد آب ساخته شده و بررسی ها حاکی از آن است که در عمق یک متری آب تا نیم ساعت دوام می آورد.

موقع خرید این گوشی به یاد داشته باشید این قابلیت برای نخستین بار در سری a سامسونگ استفاده شد و برای گوشی a72 یک آپشن به شمار رفته و حتی سبب افزایش ارزش خرید آن می شود. به طور کلی گوشی a72 از نظر طراحی و شکل ظاهری با مدل های قبلی تفاوت خاصی نداشته و از همان ترکیب پیشین با دوربین های برجسته و رنگ مات بخش پشتی و دوربین سلفی بالای نمایشگر بهره می برد.

ابعاد گوشی ۸.۴* ۷۷.۴*۱۶۵ میلی متر می باشد که هر سه نسبت به نسل قبلی یعنی گوشی a71 با افزایش روبرو شده و بیشترین میزان افزایش در ضخامت انجام شده است. در ضمن وزن گوشی به دلیل افزایش ظرفیت باتری نیز سنگین تر شده است.

نمایشگر

در بررسی مشخصات نمایشگر گوشی a72 قابل ذکر است که از یک صفحه نمایش ۶.۷ اینچی بزرگ سوپر آمولد با رزولوشن ۱۰۸۰*۲۴۰۰ پیکسل بهره می برد که از ۱۶ میلیون رنگ نیز پشتیبانی دارد. این ابعاد نمایشگر برای مولتی مدیا بسیار ایده آل به نظر می رسد.

قابل ذکر است نمایشگر در این گوشی بخش عمده ای از پنل جلو را به خود اختصاص داده و حداقل حاشیه ممکن را دارد. به طوری که نسبت نمایشگر به بدنه در گوشی a72 حدود ۸۴.۹ درصد می باشد. تراکم پیکسلی آن نیز ۳۹۳ پیکسل در اینچ است. در ضمن کره ای ها از طراحی هول پانچ برای تعبیه دوربین سلفی در گوشی بهره برده اند.

می توان گفت گوشی میان رده a72 یکی از جذاب ترین نمایشگرها را با خود همراه دارد. نرخ نوسازی صفحه نمایش ۹۰ هرتزی است. و سامسونگ در این گوشی نیز برای بازگشایی قفل صفحه نمایش از اسکنر انگشت در پایین نمایشگر بهره برده است. علاوه بر این می توان از قابلیت تشخیص چهره نیز برای گشودن قفل صفحه استفاده کرد.

گفتنی است روشنایی نمایشگر گوشی a72 فوق العاده بوده و نمایش رنگ در آن عالی است. حداکثر روشنایی نماییشگر به ۸۰۰ نیت می رسد.

سخت افزار و نرم افزار

در این بخش ابتدا سخت افزار گوشی a72 را مورد بررسی قرار می دهیم. برای این گوشی تراشه ۸ نانومتری اسنپدراگون ۷۲۰G کوالکام در نظر گرفته شده که با نسخه پایه تفاوتی نداشته و از شبکه فایوجی پشتیبانی نمی کند. برای این اسمارتفون حافظه رم ۶/۸ گیگابایت به همراه حافظه داخلی ۱۲۸/۲۵۶ در نظر گرفته شده است که در صورت تمایل امکان ارتقای حافظه از طریق کارت میکرو اس دی تا یک ترابایت فراهم می باشد.

گفتنی است سیاست سامسونگ در بکارگیری تراشه برای گوشی های میان رده اش ساخت خود شرکتش می باشد ولی این بار رویه تغییر کرده و تراشه امریکایی را مورد استفاده قرار داده است. حرف G در محصولات کوالکام نشانگر طراحی اختصاصی تراشه برای کاربردهای گیمینگ می باشد.

از این رو به نظر می رسد گوشی a72 به خوبی از پس اجرای بازی های سنگین و عملکردهای چند وظیفه ای برآید. این پردازنده‌ کوالکام علاوه بر قدرت‌ و کارایی بالا، در اعمالی مانند بازی، عکاسی، قدرت پردازش و حتی پاسخگویی دستیارهای هوشمند، کاربردی بوده و ضمنا پردازنده گرافیکی آدرنو ۸۱۸ نیز انتخاب سامسونگ برای گوشی a72 می باشد.

در ادامه به بررسی مشخصات نرم افزاری گوشی a72 می پردازیم. سیستم عامل این گوشی بر پایه اندروید ۱۱ و رابط کاربری One UI 3.1 استوار است. در اندروید ۱۱ به منظور مدیریت اعلان ها برای برنامه های پیام رسان قابلیتی به اسم Bubbles طراحی شده که این رابط کاربری از آن پشتیبانی دارد.

شایان ذکر است این قابلیت بر ویژگی مشابهی است که پیشتر توسط سامسونگ با اسم Smart pop-up view ارائه شده بود. این تنظیمات در منو اعلان ها قرار داشته، جایی که امکان غیر فعال کردن هر دوی آن ها وجود دارد. ضمنا کنترل های چند رسانه ای پیشرفته اندروید ۱۱ به این لانچر نیز راه پیدا کرده اند.

همچنین برخی از برنامه های پخش صوتی فعال دقیقا در زیر کلیدهای دسترسی سریع قابل دسترسی بوده و با کشیدن انگشت به طرفین نمایشگر می توانید بین برنامه ها سوایپ کنید.

باتری

باتری گوشی a72 سامسونگ دارای طول عمر و عملکرد فوق العاده‌ای می باشد. سامسونگ برای این دستگاه یک باتری ۵ هزار میلی آمپر ساعتی را در نظر گرفته است. این باتری حتی نسبت به گوشی‌های گلکسی اس ۱۰ پلاس و نوت ۱۰ پلاس و گلکسی a71 هم دارای ظرفیت بیشتری می باشد.

شایان ذکر است گوشی a72 به طور پیش فرض با شارژر سیمی ۲۵ واتی ارائه شده است. در ضمن نکته مثبت در این گوشی نسبت به نسل قبلی به ظرفیت باتری آن نهفته است که از ۵۰۰ میلی آمپر افزایش پیدا کرده است و با توجه به پردازنده کم مصرف تر در استفاده سنگین احتمالا با دوام بالاتری در آن روبرو شوید.

گفتنی است به جای شارژر سیمی ۲۵ واتی درون جعبه شاهد یک شارژر ۱۵ واتی خواهید بود. همانطور که اشاره شد نرخ نوسازی نمایشگر این گوشی ۹۰ هرتز بود و برای تست عملکرد نمایشگر ویدیو و وب را روی حالت ۹۰ و ۶۰ هرتز روی این گوشی و نسل قبلی اجرا شد که تغییر در عملکرد حقیقتا قابل توجه بود. میزان دوام باتری گوشی a72  در تست های صورت گرفته ۱۲۱ ساعت بود.

به این ترتیب می توان با گوشی ۴۰ ساعت به صورت مداوم مکالمه، ۱۶:۴۰ ساعت وبگردی و ۱۶.۳۰ دقیقه ویدیو تماشا کرد. این نتایج به خوبی با  آن چه که از تراشه اسنپدراگون ۷۲۰G و باتری بزرگ این گوشی انتظار می رفت، تطابق دارد. در ضمن از نقاط مشترک a72 با عضو دیگر خانواده یعنی a52 می توان به اسپیکر استریو، جک هدست، استاندارد مقاومت IP67، اتصال NFC، بلوتوث ۵ با امکان اتصال همزمان به دو هدست، دریافت بروزرسانی های امنیتی برای ۴ سال و بروز رسانی سیستم عامل برای سه سال اشاره کرد.

دوربین ۴ تایی

یکی از نقاط قوت این سری سامسونگ دوربین هایی است که در آن ها به کار رفته و قیمت گوشی a72 را منطقی و به صرفه می نماید. این اسمارتفون در پنل پشتی از دوربین های ۴ تایی برخوردار است که شامل لنزهای ۶۴ مگاپیکسل واید، ۸ مگاپیکسل تله فوتو، ۱۲ مگاپیکسل اولتراواید و ۵ مگاپیکسل ماکرو هستند.

در ضمن لنز اصلی از قابلیت فوکوس خودکار با تشخیص فاز بهره می برد و سایز پیکسلی آن هم ۰.۸ میکرومتر و گشودگی دیافراگم f/1.8 است. نکته جدید و متفاوت در این قسمت به دوربین ۸ مگاپیکسلی تله فوتو این مجموعه متعلق است که از فوکوس خودکار و لرزه‌گیر OIS برخوردار بوده و گشودگی دیافراگم آن هم f/2.4 می باشد.

فاصله کانونی این دوربین تصویری مشابه با ۳ برابر با زوم اپتیکال را ارائه می دهد. به طور کلی با دوربین های گوشی a72 در نور روز تصاویر خوبی به ثبت می رسد. تصاویری که دارای رنج دینامیکی خوبی بوده و رنگ ها زنده به ثبت می رسند. ولی در شرایط نوری کم، دوربین این گوشی با کاهش حساسیت لنز نویز را کاهش داده که سبب می شود تصاویر ثبتی کمی تیره تر از منظره واقعی به نظر برسند و جزئیات با دقت کمتری نشان داده شوند.

با این حال تصاویر ثبت شده با گوشی a72 در شب قابل قبول به نظر می رسند. در ضمن لنز تله فوتو ۷۳ میلی متر که در کنار لنز اصلی واقع شده به لرزشگیر اپتیکال تصویر مجهز بوده و دارای بزرگنمایی اپتیکال ۳ برابری تصویر و قابلیت فوکوس خودکار با تشخیص فاز می باشد.

لنز نوع اولتراواید هم دارای زاویه دید ۱۲۳ درجه و گشودگی دیافراگم f/2.2 است. به کمک لنز ماکرو می توانید از سوژه های بسیار کوچک و از نزدیک تصاویر خیلی خوبی را به ثبت برسانید. در ضمن باید اشاره کرد سنسور تشخیص عمق که از لنزهای بسیار محبوب در بین عکاسان است، متاسفانه در این گوشی به کار نرفته است. این لنز به عکاسان در زمینه ثبت تصاویر با حالت پرتره و اثر بوکه بسیار کمک می کند.

دوربین سلفی گوشی a72 نیز دارای یک لنز ۳۲ مگاپیکسل است که سلفی های مطلوبی را به ثبت می رساند. از دیگر قابلیت های دوربین های گوشی a72 می توان به فلش ال ای دی، حالت پانوراما و HDR اشاره نمود. در مورد فیلمبرداری با این لنزهای گوشی نیز شایان ذکر است که می توانید ویدیوهایی با کیفیت ۴k و با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط نمایید.

در ضمن کیفیت ۱۰۸۰ نیز برای فیلمبرداری در نظر گرفته شده که با دو سرعت ۳۰ و ۱۲۰ فریم بر ثانیه قابل اجرا می باشد. ضبط فیلم با دوربین سلفی نیز در دو کیفیت ۴k و ۱۰۸۰ که هر دو با دو سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه صحنه ها را ضبط می نمایند ارائه می شود. به طور کلی قیمت گوشی a72 سامسونگ در زمان ارائه اش با توجه به امکانات دوربین این دستگاه بسیار معقول و منطقی به نظر می رسد.

سخن پایانی

اگر  در مورد خرید گوشی a72 مردد هستید قابل ذکر است این اسمارتفون از قابلیت های منحصر به فردی که در خانواده پرچمداران مشاهده می شود از جمله لنز تله فوتو، سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر و ضد آب بودن بهره می برد که سبب می شود ارزش خرید گوشی a72 افزایش یابد.

در حقیقت سامسونگ گوشی های سری a را طوری طراحی کرده که نادیده گرفتن آن ها دشوار می باشد. همانطور که اشاره شد این اسمارتفون میان رده مجموعه ای از قابلیت ها را در خود جا داده که آن را بیشتر از همیشه به قلمروه پرچمداران نزدیک نموده است.

گوشی a72 طراحی چشم نواز و بروزی دارد. نمایشگر آن به لطف فناوری مدرن آمولد رنگ های زیبا و خروجی روشنایی عالی را به همراه دارد. سیستم اسپیکر استریو هیبرید گوشی نیز با قابلیت دالبی اتموس گوشی a72 را به دستگاه چند رسانه ای عالی تبدیل می کند و حضور جک ۳.۵ میلی متری صدا نیز آن را کامل می کند. باتری ۵ هزار میلی آمپر ساعتی نیز تا ساعت ها گوشی را همراهی می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو