بررسی ردمی نوت ۱۱ آر و نگاهی به قابلیت های آن

بررسی ردمی نوت ۱۱ آر و نگاهی به قابلیت های آن


منبع: آرگا

1

1402/9/14

15:07


گوشی ردمی نوت ۱۱ آر در سپتامبر ۲۰۲۲ به بازار معرفی شد. این گوشی اقتصادی با ارائه قابلیت های قابل قبول و داشتن قیمت مناسب در بدو ورود به بازار ایران با استقبال روبرو شد. این مطلب به بررسی ردمی نوت ۱۱ آر می پردازد.

اگر به محصولات شیائومی علاقمند هستید و مایلید یکی از گوشی های اقتصادی و کار راه انداز این برند را خریداری نمایید، ردمی نوت ۱۱ آر یک گوشی اقتصادی با پردازنده تقریبا خوب و نمایشگر مناسب از پس امور روزانه برمی آید. در ادامه به بررسی ردمی نوت ۱۱ آر پرداخته تا با قابلیت های این اسمارتفون آشنا شوید.

معرفی و بررسی ردمی نوت ۱۱ آر

شیائومی ردمی نوت ۱۱ آر یکی از سری محبوب و پر فروش ردمی نوت ۱۱ می باشد که همانند دیگر محصولات این برند برای نقاط مختلف دنیا و چین با بدنه یکسان اما یکسری تغییرات ارائه شده است. به نوعی همان پوکو M4 5G محسوب می شود که به بازار ایران نیز ارائه شده است.

این گوشی در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ (۸ مهر ۱۴۰۱) معرفی شد. ردمی نوت ۱۱ آر نسبت به نسخه جهانی( پوکو M4 5G) که در ماه آگوست رونمایی شد به جز اختلافی در حافظه رم دقیقا مشخصات یکسانی دارد. این گوشی در دسته میانی رو به پایین قرار می گیرد و در همه قسمت ها از جمله طراحی، نمایشگر، وضوح دوربین و … رده قیمتی دستگاه مشهود است.

ردمی نوت ۱۱ آر ابتدا منحصرا در بازار چین عرضه شد. این گوشی اقتصادی با مشخصات قابل قبول و قیمت مناسب در بدو ورود به بازار ایران نظر کاربران بسیاری را به خود جلب کرد. به این ترتیب برای افرادی که اقتصادی بودن گوشی مدنظرشان است ردمی نوت ۱۱ آر می تواند با قابلیت های خود کارراه انداز باشد.

این اسمارتفون با نمایشگری که نرخ نوسازی مناسبی دارد و تراشه تقریبا خوب خود از پس انجام امور روزانه برمی آید. باتری پرظرفیت آن نیز شارژدهی مناسبی ارائه می دهد و در مجموع اگر بودجه محدود برای خرید گوشی دارید می توانید روی ردمی نوت ۱۱ آر به عنوان یک محصول اقتصادی با امکانات مناسب حساب کنید. در ادامه به بررسی این اسمارتفون می پردازیم.

طراحی و کیفیت ساخت

در بررسی طراحی ردمی نوت ۱۱ آر می توان گفت شیائومی تغییر خاصی نسبت به قبل در آن به کار نبرده و حتی نوار مشکی معروف پوکو در بخش دوربین هم حذف نشده و به این ترتیب ردمی نوت ۱۱ آر شباهت زیادی به خانواده پوکو پیدا کرده تا ردمی. بدنه از پلاستیک کاملا ساخته شده و قاب پشتی دارای پلاستیکی با یک تکسچر طرح چرم مانند است که خط و خش و کثیفی را کمتر نشان می دهد.

این گوشی در رنگ های خاکستری، مشکی و آبی ارائه می شود. ردمی نوت ۱۱ آر با پنل پشتی براق، تکسچرهای خاص و سیستم دوربین دوگانه که داخل نوار مشکی رنگ قرار دارند طراحی ساده و در عین حال زیبایی دارد که این موضوع نظر کاربران زیادی را جلب می کند.

ردمی نوت ۱۱ آر با جنس تماما پلاستیکی هنگامی که در دست قرار می گیرد حس خوبی انتقال می دهد. روی نوار مشکی پنل عقب لوگوی ردمی حک شده است.نمایشگر حاشیه های زیادی دارد و ناچ قطره ای بالایی و طراحی دو رنگ پنل پشتی با لنزهای دوگانه در این گوشی دیده می شود.بخش پشتی با یک طراحی خمیده به فریم گوشی اتصال می یابد تا بهتر در دست قرار گیرد و در استفاده طولانی مدت اذیت کننده نیست.

لنزهای دوربین هم به صورت عمودی همراه با فلش ای ای دی در ماژول مستطیل شکل که کل بخش پشتی را در بر می گیرد و از جنس پلاستیک براق مشکی می باشد قرار دارند که مجددا گوشی های پوکو را در ذهن تداعی می کنند و تنها در این جا شاهد لوگوی ردمی هستیم.

قاب دور گوشی از پلاستیک براق تخت بوده که به فلز شباهت دارد. در قسمت بالای گوشی جک هدفون ۳.۵ میلی متری صدا و میکروفن تعبیه شده است. در سمت راست کلید ولوم و پاور قرار دارند. سنسور اثر انگشت نیز با کلید پاور ترکیب شده و سرعت و دقت خوبی هم دارد.

در لبه پایین شاهد حضور اسپیکر، میکروفن و پورت تایپ سی هستیم. در سمت چپ نیز خشاب سیم کارت تعبیه شده که از دو سیمکارت به طور همزمان پشتیبانی دارد. وزن گوشی ردمی نوت ۱۱ آر با ابعاد ۸.۹*۷۶*۱۶۴ میلی متر حدود ۲۰۰ گرم است که تا حدودی سنگین احساس می شود ولی به خاطر خمیدگی بخش پشتی در دست گرفتن آن خیلی آزاردهنده نیست.

بررسی ها نشان می دهد ردمی نوت ۱۱ آر فاقد گواهی IP است. و همانطور که اشاره شد سنسور اثر انگشت به جای پایین نمایشگر روی فریم جانبی تعبیه شده است. در مجموع طراحی گوشی مشابه قبل بوده و خلاقیت خاصی دیده نمی شود ولی با توجه به ماهیت اقتصادی آن نمی توان انتقاد زیادی در این بخش داشت.

نمایشگر ال سی دی

در این بخش به بررسی نمایشگر گوشی ردمی نوت ۱۱ آر می پردازیم. پنل این نمایشگر از نوع ال سی دی بوده و با سایر ۶.۵۸ حاشیه تقریبا زیادی دارد. به طوری که حدود ۸۳.۶ درصد پنل جلویی را به خود اختصاص داده و طراحی نسبتا قدیمی با حاشیه زیاد در پایین را شاهد هستیم.

کیفیت و جزئیات تصویر نمایشگر مناسب بوده ولی روشنایی و زاویه دید کمی آزاردهنده است. کنتراست و دقت رنگ ها نیز کافی نیست. نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی سبب می شود استفاده از نمایشگر ردمی نوت ۱۱ آر روان تر شده و تجربه استفاده از این بخش بهبود یابد.

این نمایشگر وضوح ۱۰۸۰*۲۴۰۸ پیکسل با نسبت تصویر ۲۰:۹ را ارائه می دهد. همچنین حداکثر سرعت برداشت تاچ آن ۲۴۰ هرتز اعلام شده است. بیشترین روشنایی این نمایشگر ۴۰۰ نیت است و کنتراست هم به گفته شیائومی ۱۵۰۰:۱ می باشد. در بالای نمایشگر بریدگی ساده ای تعبیه که دوربین سلفی ۵ مگاپیکسل را همراهی می کند و فاقد فوکوس خودکار است.

ولی از قابلیت HDR و پرتره پشتیبانی دارد و با آن ویدیوهای ۱۰۸۰p با ۳۰ فریم در ثانیه را می توان ضبط کرد. هر چند ردمی نوت ۱۱ آر جزو محصولات اقتصادی است ولی نرخ نوسازی ۹۰ هرتز نقطه قوت محسوب می شود که سبب می شود اسکرول در این گوشی لذت بخش باشد.

طبیعتا نمایشگر این گوشی نمی تواند کنتراست عمیق و روشنایی واضحی که پنل اولد دارد را ارائه دهد. ولی با توجه به این رنج قیمتی محتوای نمایشگر تقریبا خوب بوده و رنگ ها برجسته و جزئیات واضح به نظر می رسند. با حداکثر روشنایی ۴۰۰ نیز در فضای باز مشاهده محتوا تقریبا امکان پذیر است.

دوربین

در بررسی دوربین ردمی نوت ۱۱ آر از نظر تنوع عملکرد خیلی خوبی دیده نمی شود و تنها دو سنسور ۱۳ مگاپیکسل اصلی با دیافراگم ۲.۲ و ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق با دیافراگم ۲.۲ در پنل پشتی به کار گرفته شده است. در شرایط نوری مساعد، کیفیت و جزئیات تصاویر قابل قبول بوده اما در شرایط نوری نامساعد یا لرزش دست کیفیت عکس ها افت پیدا می کند.

در عکس های پرتره سوژه به خوبی جدا می شود ولی کیفیت برخی مواقع کاهش می یابد و یا صورت و سوژه تار و محو می شوند. دوربین سلفی نیز از لنز ۵ مگاپیکسل بهره می برد که در شرایط نوری ایده آل و بدون لرزش تصاویر قابل قبولی را به ثبت می رساند اما به طور کلی کیفیت تصاویر خیلی تعریفی نیست.

با دوربین اصلی و سلفی تنها با کیفیت ۱۰۸۰ و نرخ ۳۰ فریم امکان فیلمبرداری وجود دارد و کیفیت ویدیوها تقریبا کار راه انداز می باشد و نمی توان انتظار زیادی در این بخش داشت. در مجموع دوربین ها کیفیت مطلوبی ندارند و از نقاط ضعف ردمی نوت ۱۱ آر به شمار می روند.

با این دوربین ها در شرایط نوری مناسب تصاویر قابل قبول به ثبت می رسد ولی در شرایط نوری ضعیف کیفیت تصاویر افت زیادی پیدا می کند. به طوری که جزئیات قابل مشاهده نبوده و نویز زیادی در عکس ها دیده می شود.

سخت افزار و نرم افزار

در این بخش ابتدا به بررسی سخت افزاری گوشی ردمی نوت ۱۱ آر می پردازیم. برای این گوشی تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۷۰۰ درنظر گرفته شده که عملکرد مناسب و قابل قبولی دارد. به عبارتی پردازش در این گوشی با یکی از ساده ترین و ارزانترین پردازنده های فایوجی حال حاضر بازار صورت می گیرد. این تراشه با دو هسته A76 و شش هسته A55 همراه با گرافیک دو هسته ای ضعیف Mali-G57 انجام شده که با معماری ۷ نانومتری تقریبا کم مصرف و امکان اتصال فایوجی قدرت پردازش و گرافیکی بالایی را ارائه نمی دهد.

در استفاده روزمره و معمولی مشکل و لگ خاصی در اجرای برنامه ها دیده نمی شد. بازی های سبک با گرافیک پایین نیز به راحتی و بدون مشکلی در این گوشی اجرا می شود. در بازی های سنگین تر مانند کال آف دیوتی باید جزئیات گرافیکی را پایین تر آورد تا تجربه مناسب ایجاد شود. البته پس از نیم ساعت بازی و با افزایش دمای گوشی باگ و تاخیرها بیشتر می شود.

در مجموع ردمی نوت ۱۱ آر برای کارهایی مانند اجرای اپلیکیشن ها، وبگردی، بازی های سبک و کارهای روزانه عملکرد خوبی دارد ولی از آن نباید انتظار عملکرد خوب در اجرای بازی های با گرافیک بالا را داشته باشید. این اسمارتفون در سه نسخه با حافظه رم ۸، ۶ و ۴ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت ارائه شده است. البته امکان ارتقا حافظه ذخیره سازی تا یک ترابایت نیز توسط کارت حافظه جانبی فراهم وجود دارد.

در ادامه به بررسی نرم افزاری ردمی نوت ۱۱ آر می پردازیم. همانند دیگر گوشی های اقتصادی در این گوشی رابط کاربری MIUI 13 و اندروید ۱۲ به کار رفته است. رابط کاربری مشکل خاصی نداشته و همه چیز روان و بدون مشکل اجرا می شود. امکانات شخصی سازی خاص شیائومی هم مشاهده می شود که به دلخواه می توانید انجام دهید.

برنامه های تبلیغاتی زیاد و از قبل نصب شده نیز وجود دارد. پشتیبانی نرم افزاری نیز زبانزد نبوده و این وضعیت در نسخه های اقتصادی مشاهده می شود و احتمالا بروزرسانی های نرم افزاری زیادی دریافت نمی کند.

باتری و اسپیکر

در بررسی ها مشخص شد شیائومی برای گوشی ردمی نوت ۱۱ آر باتری ۵ هزار میلی آمپر ساعتی را در نظر گرفته که در کنار پردازنده و نمایشگر کم مصرف سبب شده شارژدهی گوشی خوب باشد. با این باتری از گوشی می توان یک روز کامل استفاده و در صورت استفاده سبک تر احتمالا مقداری شارژ هم باقی بماند.

سرعت شارژ با توجه به دیگر اسمارتفون های شیائومی در این رده قیمتی خوب نیست و استفاده از آداپتور ۱۸ وات برای یک گوشی از خانواده نوت ۱۱ عجیب به نظر می رسد و دقیقا از همان آداپتور گوشی M4 5G برای ردمی نوت ۱۱ آر نیز استفاده شده است.

شارژ سریع گوشی در حدود نیم ساعت ۳۰ درصد باتری را شارژ و فول شارژ آن دو ساعت زمان می برد که تقریبا تایم زیادی است. همچنین در بررسی ها مشخص شد با باتری ردمی نوت ۱۱ آر به گفته شیائومی با یک بار شارژ ۱۸۰ ساعت گوش دادن به موسیقی، ۱۸ ساعت تماشای فیلم و ۱۵ ساعت مسیریابی بر بستر فایوجی امکان پذیر است.

ضمنا در صورتی که اهل بازی با گوشی نباشید و زیاد فیلم تماشا نکنید به راحتی تا دو روز هم ردمی نوت ۱۱ آر دوام می آورد.

در بررسی اسپیکر گوشی ردمی نوت ۱۱ آر قابل ذکر است که این بخش بیشتر سبب شده این اسمارتفون اقتصادی به نظر برسد تا میان رده. استفاده از اسپیکر مونو که بلندی صدای مناسبی دارد ولی کیفیت و تفکیک بیس اصلا قابل قبول نیست. به دلیل قرارگیری محل اسپیکر نیز اگر دقت نکنید و دست شما روی اسپیکر قرار بگیرد صدا کاملا بسته می شود.

سخن پایانی

به طور کلی می توان گفت گوشی ردمی نوت ۱۱ آر طراحی خوب و مناسب ولی تکراری دارد. نمایشگر کار راه اندازه بوده ولی مشکلات خاص خود را دارد که احتمالا راضی کننده نیست. عملکرد پردازشی و نرم افزاری در استفاده معمولی و بازی سبک مناسب بوده و شارژدهی خیلی خوب است. اما سرعت شارژ تعریف چندانی ندارد و دوربین هم در حد یک میان رده اقتصادی ظاهر نمی شود.

از راه های ارتباطی و اتصالات ردمی نوت ۱۱ آر همچنین می توان به اینفرارد، مسیریابی ماهواره ای تک فرکانس، بلوتوث ۵.۱، وای فای دو باند (نسخه ac)، پورت USB-C و جک ۳.۵ میلی متری هدست اشاره کرد و ظاهرا از NFC در این گوشی خبری نیست.

در این رنج قیمتی به خاطر عرضه محدود این گوشی و کمبود لوازم جانبی و پشتیبانی نرم افزاری ضعیف در آینده ارزش خرید ردمی نوت ۱۱ آر بالا نبوده و می توانید ردمی نوت ۱۱ یا پوکو M5s را مدنظر قرار دهید. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با گوشی های ردمی نوت ۱۱ اس و ردمی نوت ۱۱ پرو روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو