سریال صلاح الدین ایوبی (Kudüs Fatihi Selahaddin Eyyubi) | زمان پخش، داستان و معرفی بازیگران

سریال صلاح الدین ایوبی (Kudüs Fatihi Selahaddin Eyyubi) | زمان پخش، داستان و معرفی بازیگران


منبع: پلازا

2

1402/9/17

21:47


سریال صلاح الدین ایوبی (Kudüs Fatihi Selahaddin Eyyubi) | زمان پخش، داستان و معرفی بازیگران

سریال صلاح الدین ایوبی از جمله جدیدترین مجموعه‌های تلویزیونی کشور ترکیه محسوب می‌شود که در ژانر تاریخی تهییه شده است. در ادامه مقاله پیش رو با معرفی سریال Kudüs Fatihi Selahaddin Eyyubi همراه شما هستیم.

سالانه کشور ترکیه میزانی بودجه برای ساخت سریال‌های تاریخی اختصاص می‌دهد و باید اعتراف کرد که در این زمینه تا کنون موفق نیز بوده است. سریال‌های نظیر قیام ارطغرل (Diriliş: Ertuğrul)، قیام عثمان (Kuruluş: Osman) و بارباروس ها: شمشیر مدیترانه (Barbaroslar: Akdeniz’in Kılıcı) از شاخص‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی ترکیه در این ژانر محسوب می‌شوند. در سال 2023 نیز، شاهد یک سریال جدید از این کشور هستیم.

سریال فاتح قدس: صلاح الدین ایوبی که با نام فاتح اورشلیم: صلاح الدین ایوبی (Kudüs Fatihi Selahaddin Eyyubi) نیز شناخته می‌شود، به کارگردانی سدات اینجی (Sedat Inci) ساخته شده است. نویسندگی این مجموعه برعهدهسردار اوزونالان (Serdar Özönalan) است و از شبکه TRT1 ترکیه پخش می‌شود. این اثر بر روی زندگی صلاح الدین یوسف ابن ایوب موسس سلسله ایوبیان که از خانواده‌ای کورد بود و توانست سلطان سوریه و مصر شود، ساخته شده است. در ادامه مقاله پیش رو پلازا با معرفی سریال ترکی صلاح الدین ایوبی همراه شما هستیم.

فهرست مطالب:

زمان پخش سریال ترکی صلاح الدین ایوبی

ژانر سریال ترکی صلاح الدین ایوبی تاریخی، ماجراجویی و اکشن است. این مجموعه نخستین بار در تاریخ 13 نوامبر 2023 (22 آبان 1402) از شبکه TRT1 ترکیه به روی آنتن رفت و هر دوشنبه ساعت 20:30 به وقت ایران پخش می‌شود. تعداد قسمت های سریال Kudüs Fatihi Selahaddin Eyyubi هنوز مشخص نشده و فعلا شاهد 4 قسمت از آن بوده‌ایم.

داستان سریال ترکی صلاح الدین ایوبی

داستان سریال ترکی صلاح الدین ایوبی

خلاصه سریال ترکی صلاح الدین ایوبی درباره پادشاه مسلمان صلاح الدین است که در قرن دوازدهم حکومت می‌کند. تمرکز سریال فاتح شدن او بر اورشلیم (قدس) و درگیری‌های او در جنگ‌های صلیبی است. صلاح الدین ایوبی قصد دارد تا قلمرو مسلمانان را در مناطق سوریه، بین‌ النهرین، فلسطین و مصر زیر یک پرچم متحد کند و خود بر آنها حکومت کند.

بازیگران سریال ترکی صلاح الدین ایوبی

در ادامه قصد داریم تا شما را با تیم هنرپیشگان این مجموعه آشنا کنیم. ابتدا با بیوگرافی بازیگران اصلی و سپس با معرفی سایر آنها همراه شما هستیم.

اوغور گونش در نقش صلاح الدین ایوبی

بازیگران سریال ترکی صلاح الدین ایوبی

اوغور گونش (Uğur Güneş) بازیگر اهل ترکیه متولد 10 نوامبر 1987 (19 آبان 1366) است. او بازیگری را از سال 2011 با مجموعه تلویزیونی Yeniden Başla شروع کرد و نخستین بار با نقش توتکین در سریال قیام ارطغرل دیده شد. این هنرپیشه در سال 2013 با فیلم Şeytan-ı Racim در سینما حضور پیدا کرد. از آثار مشهور دیگر اوغور گونش باید به نقش ایلماز آکایا در روزگارانی در چوکوروا (Bir Zamanlar Çukurova) و نقش علی بانازلی در پرچم سرخ (Al Sancak) اشاره کنیم. او نقش اصلی را در این مجموعه ایفا می‌کند.

مهمت علی نور اوغلو در نقش نورالدین زنگی

هنرپیشه های سریال ترکی صلاح الدین ایوبی

مهمت علی نوراوغلو (Mehmet Ali Nuroğlu) هنرپیشه اهل ترکیه در 7 سپتامبر 1979 (16 شهریور 1358) به دنیا آمد. این هنرپیشه در سال 1997 با تئاتر وارد دنیای بازیگری شد و بعد از چند سال در سال 2003 سریال Yuvadan Bir Kuş Uçtu را بازی کرد. او سپس در سال 2005 با فیلم Cenneti Beklerken وارد سینما شد. مهمت علی نوراوغلو در آثار شاخصی همچون تو بگو دریای سیاه (Sen Anlat Karadeniz)، کبوتر (Güvercin) و مولانا جلال الدین رومی (Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî) نقش آفرینی کرده است.

سدا ییلدیز در نقش ایوب ابن شادی

معرفی سریال ترکی صلاح الدین ایوبی

سدا ییلدیز (Seda Yıldız) هنرپیشه اهل ترکیه در 20 مه 1962 (30 اردیبهشت 1341) متولد شد. او از دانشگاه معمار سینان در رشته تئاتر فارغ‌التحصیل شد و در سال 1982 بازیگری را شروع کرد. سدا ییلدیز را بیشتر به واسطه حضورش در سریال تاریخی قیام عثمان می‌شناسند و او در این اثر نقشی کلیدی داشت.

زینب کومرال در نقش فاطمه خاتون

زمان پخش سریال ترکی صلاح الدین ایوبی

زینب کومرال (Zeynep Kumral) بازیگر اهل ترکیه در 9 آوریل 1975 (20 فروردین 1354) به دنیا آمد. این هنرپیشه در سریال صلاح الدین ایوبی نقش اول زن را بازی می‌کند. از آثار معروف این بازی باید به سریال گودال (Çukur) اشاره کنیم.

بوراک ساریمولا در نقش شاهنشاه

ژانر سریال ترکی صلاح الدین ایوبی

بوراک ساریمولا (Burak Sarimola) هنرپیشه اهل ترکیه متولد 3 مه 1979 (13 اردیبهشت 1358) است. او را بیشتر به خاطر حضور در آثاری همچون فیلم‌های Neredesin Firuze، Öldür Beni و Organik Ask Hikayeleri می‌شناسند.

علی ارسان دورو در نقش توران شاه

نمرات سریال ترکی صلاح الدین ایوبی

علی ارسان دورو (Ali Ersan Duru) بازیگر اهل ترکیه، در 19 سپتامبر 1984 (28 شهریور 1363) به دنیا آمد. او بازیگری را با فعالیت‌های تئاتر و کلاس بازیگری شروع کرد تا اینکه توانست در سال 2010 نقشی کوتاه در مجموعه تلویزیونی عمر گل لاله (Lale Devri) داشته باشد. علی ارسان دورو در سریال‌های قیام ارطغرل، داماد معرکه (Şahane Damat)، تو بگو دریای سیاه و تو درم را بزن (Sen Anlat Karadeniz) ایفای نقش داشته است.

سایر هنرپیشه های سریال ترکی صلاح الدین ایوبی عبارتند از:

  • سزگین اردمیر (Sezgin Erdemir) در نقش شیرکوه
  • دیلین دوعر (Dilin Döğer) در نقش سوریه خاتون

نقد سریال Kudüs Fatihi Selahaddin Eyyubi

در این بخش با بررسی این مجموعه همراه شما هستیم.

نمره پایین سریال صلاح الدین ایوبی در IMDb

معمولا برای سریال‌هایی غیرآمریکایی یا آثاری که شهرت جهانی پیدا نکرده‌اند و در خود کشور سازنده از آنها استقبال می‌شود، مبنای سنجیدن سایت آی‌ام‌دی‌بی نیست. اما درباره این سریال، ابتدا به سراغ نمرات سریال ترکی صلاح الدین ایوبی در IMDb می‌رویم. سریال نمره پایینی در سایت دارد به طوری که برای یک سریال تاریخی مخاطب را شگفت زده می‌کند و گمان می‌کنند که این اثر ضعف‌های سناریویی یا بازیگری و کیفی دارد. اما مسئله این نیست. این نمره کم دلیل دیگری دارد.

تحریف تاریخ؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، صلاح الدین ایوبی فردی با اصالت کورد بود. اما چرا ترک‌ها درباره او سریال می‌سازند؟ شاید با خود بگویید در ترکیه قوم کورد هم وجود دارد اما مسئله این نیست. این پادشاه در عراق به دنیا آمد و محل زندگی او به ترکیه ربطی ندارد. کشور ترکیه با همکاری پاکستان این سریال را به منظور نشان دادن یکی از مقتدرترین پادشاهی‌های اسلامی ساخته است. تا بدین‌جا عمل آنها قابل قبول و کاری کاملا پسندیده است. اما دلیل نمره کم این اثر اعتراض کوردها به این مسئله که اصلا حرفی از ملیت این پادشاه و اصالت او زده نمی‌شود است. از سوی دیگر برخی وقایع تاریخی در این اثر تحریف شده یا تغییر داده شده‌اند که عملا برای اثری که رئال است و از تاریخ حقیقی الهام گرفته، غیر قابل قبول به نظر می‌رسد.

عملکرد سریال

گذشته از مسائلی که در بالا گفته شده، عملکرد این مجموعه بسیار عالی است. سناریو قوی به نظر می‌رسد و مخاطب را کجکاو می‌کند تا به دیدن سریال ادامه دهند. اکثر بازیگران پیش از این تجربه سریال تاریخی و حضور در پروژه‌های بزرگ را داشته و عملکرد قابل قبولی دارند. سریال نقش پررنگ زنان را در تاریخ نشان می‌دهد و شخصیت‌های خانم در آن منفعل نیستند. البته هنوز این مجموعه در قسمت‌های ابتدایی قرار دارد و قضاوت درباره آن زود است.

سخن پایانی

نقد سریال Kudüs Fatihi Selahaddin Eyyubi

در این مقاله با معرفی و بررسی سریال Kudüs Fatihi Selahaddin Eyyubi همراه شما بودیم و سعی کردیم تمامی اخبار آن را با شما در میان بگذاریم. ساخت سریال‌های تاریخی در ترکیه مرسوم و موفق است. اکنون این کشور به سراغ تاریخ اسلام و یکی از بزرگترین فاتحان آن رفته است. نظر شما درباره این اثر چیست؟ عملکرد آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید. از همراهی شما کمال تشکر را داریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو