بررسی گوشی poco x5 pro مناسب برای بازی با قابلیت های جذاب

بررسی گوشی poco x5 pro مناسب برای بازی با قابلیت های جذاب


منبع: آرگا

2

1402/9/22

23:20


گوشی poco x5 pro یکی از بهترین گوشی های میان رده ای است که هم دوربین خوبی دارد و هم برای اجرای بازی گزینه مناسبی به شمار می رود. با بررسی poco x5 pro همراه ما باشید.

گوشی poco x5 pro سعی کرده نسبت به نسل های قبل انتقادات را برطرف کرده و محصولی جذاب باشد. این اسمارتفون سخت افزار خوبی داشته و برای بازی مناسب است. در ضمن نمایشگر آن از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی بهره می برد. در ادامه به بررسی poco x5 pro خواهیم پرداخت.

معرفی و بررسی گوشی poco x5 pro

گوشی poco x5 pro سعی نموده انتقادات نسبت به پوکو X4 Pro و پوکو X3 pro را برطرف نموده تا محصول جذابی به نظر برسد. در بررسی poco x5 pro به ویژگی های مهم این گوشی که نمایشگر و دوربین آن است، اشاره خواهیم داشت. همچنین طراحی ظاهری و سخت افزاری آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

این اسمارتفون نمایشگر ۱۲۰ هرتزی با توان نمایش یک میلیارد رنگ را به همراه تراشه اسنپدراگون ۷۷۸G 5G با خود همراه کرده و قابل ذکر است مدل ریبرند شده ردمی نوت ۱۲ پرو می باشد که در چین ارائه شده بود. poco x5 pro نسبت به نسخه قبلی گوشی بهتری محسوب می شود و ارزش خرید بالاتری نیز دارد.

سخت افزار خوب آن سبب شده هم برای بازی مناسب باشد و هم از پس پردازش های روزانه به خوبی برآید. در ادامه با بررسی گوشی poco x5 pro همراه ما باشید.

محتویات جعبه

در داخل جعبه poco x5 pro علاوه بر خود گوشی شاهد حضور یک شارژر ۶۷ وات به همراه کابل USB-C به USB-A هستیم. همچنین یک قاب ژله ای نیز در آن قرار دارد.

طراحی و کیفیت ساخت

در بررسی طراحی ظاهری poco x5 pro می توان گفت نسبت به دیگر گوشی های پوکو ظاهر جدیدی دارد. قاب پشتی گوشی کاملا مسطح بوده و فریم گوشی نیز مسطح به نظر می رسد. این موضوع سبب شده گوشی راحت تر در دست قرار گیرد. البته پوکو مدعی است که poco x5 pro در برابر نفوذ قطره های آب مقاوم است. البته این گوشی ضد آب نیست و فقط در برابر پاشش قطره های آب مقاومت دارد.

روی قاب پشتی ماژول بزرگ دوربین دیده می شود که روی آن لوگو پوکو حک شده و سه دوربین و فلش ال ای دی در آن تعبیه شده است. ماژول دوربین پشت رنگ متفاوتی با قاب پشتی دارد و به نوعی امضای پوکو محسوب می شود و روی بیشتر گوشی های این کمپانی چنین طراحی دیده می شود.

ناگفته نماند دوربین های پشتی برآمدگی تقریبا زیادی در این نما ایجاد کرده اند. دوربین های اصلی و اولتراواید به صورت دو دایره بزرگ روی قاب تعبیه شده و در کنار آن ها یک دوربین کوچکتر که لنز ماکرو می باشد قرار دارد. در بالای این دوربین نیز فلش ال ای دی حضور دارد.

نمایشگر به کار رفته در poco x5 pro توسط یک لایه گوریلاگلس ۵ محافظت می شود و دارای فریم پلاستیکی است. نمایشگر حاشیه های کمی داشته از این رو فضای بیشتری برای نمایش محتوا در اختیار مخاطب قرار می دهد. در ضمن برای گوشی اسپیکرهای استریو در نظر گرفته شده که در قسمت بالا و پایین دستگاه قرار گرفته اند.

در سمت چپ گوشی هیچ کلید فیزیکی دیده نمی شود ولی روی لبه سمت راست کلیدهای تنظیم صدا و پاور تعبیه شده و کلید پاور با سنسور اثر انگشت ادغام شده است. روی لبه بالایی نیز یکی از اسپیکرها، جک خروجی صدا، فرستنده IR و میکروفون دوم قرار دارند.

در لبه پایین نیز اسپیکر، میکروفون اصلی، پورت شارژ و محل قرارگیری سیم کارت قرار دارند. از نکات قابل توجه در poco x5 pro وزن بسیار سبک گوشی است. به طوری که ۱۸۱ گرم وزن داشته و با توجه به ابعاد گوشی واقعا سبک حس می شود. وزن poco x5 pro با بدنه تمام پلاستیکی آن رابطه مستقیمی دارد.

در استفاده طولانی مدت از گوشی دستان شما احساس خستگی نخواهد کرد ولی بدنه تمام پلاستیکی حس یک گوشی ارزان قیمت و پایین رده را القا می کند. به طور کلی بررسی ها نشان می دهد poco x5 pro از جمله اسمارتفون هایی است که وزن مناسبی داشته و راحت در دست قرار می گیرد و نگرانی خاصی از بابت سر خوردن نخواهید داشت.

نمایشگر درخشان و باکیفیت

با توجه به بررسی ها می توان نمایشگر گوشی poco x5 pro را بی نقص دانست. یک پنل آمولد با اندازه ۶.۶۷ اینچ و نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتز که رزولوشن ۱۰۸۰*۲۴۰۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل در هر اینچ را به همراه نمایش یک میلیارد رنگ ارائه می دهد. این ویژگی های نمایشگر تماشای هر محتوایی را دلپذیر می کند.

پنل آمولد  که در گوشی های Poco X4 Pro و Redmi note 11 نیز شاهد آن بودیم دارای رنگ مشکی عمیق و نمایش جذاب و چشم نواز رنگ ها بوده و این موضوع در نمایشگر poco x5 pro صدق می کند. همچنین نمایشگر این گوشی از قابلیت های دالبی ویژن و +HDR 10 نیز پشتیبانی می کند. روی نمایشگر نیز دوربین سلفی داخل ناچ حفره ای تعبیه شده است.

نرخ نمونه برداری لمسی نمایشگر نیز به ۲۴۰ هرتز می رسد. همچنین قابل ذکر است صفحه نمایش poco x5 pro به صورت دستی تا ۵۰۰ نیت روشنایی تولید کرده و در بیشترین حالت میزان روشنایی آن به ۹۰۰ نیت می رسد. به این ترتیب نمایشگر با کیفیتی را در اختیار دارید که می توانید به راحتی زیر نور خورشید نیز از آن بهره بگیرید.

این صفحه نمایش رنگ ها را به خوبی نمایش داده و برای تماشای انواع محتوا کیفیت مطلوبی دارد. درضمن از پوشش رنگی DCI-P3 نیز پشتیبانی دارد. ضمنا نرخ نوسازی متغیر بوده و می توانید روی ۶۰ هرتز نیز تنظیم کنید. به طور پیش فرض نرخ تازه سازی روی گزینه خودکار قرار دارد و با توجه به محتوایی که در حال تماشای آن هستید نرخ نوسازی تغییر می یابد.

دوربین سه گانه

در بررسی گوشی poco x5 pro مهمترین بخشی که باید به آن اشاره نماییم، دوربین است. در پنل پشتی سه دوربین مشاهده می شود که دارای مشخصات زیر هستند:

  • دوربین واید ۱۰۸ مگاپیکسلی سامسونگ ISOCEL HM2، سنسور ۱/۱.۵۲ اینچی، ضریب اف ۱.۹، فوکوس خودکار PDAF
  • دوربین اولترا واید ٨ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۴ اینچی، ضریب اف ٢.٢
  • دوربین ماکرو ٢ مگاپیکسلی، ضریب اف ٢.۴

دوربین سلفی نیز که روی نمایشگر تعبیه شده ١۶ مگاپیکسلی بوده و از سنسور ۱/۳.۰۶ اینچی به همراه ضریب اف ٢.۵ بهره می برد. سنسور دوربین اصلی هر ۹ پیکسل را در یک پیکسل ادغام کرده و در نهایت تصاویری با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل ارائه می دهد. دوربین اولترا واید از حسگر سامسونگ S5K4H7 ISOCELL Slim بهره می برد که فوکوس ثابت داشته و همانند دوربین اصلی به حالت عکاسی در شب نیز مجهز است.

دوربین ماکرو فوکوس ثابت داشته و از فاصله ۴ سانتی متر به عکاسی می پردازد. دوربین سلفی نیز هر چهار پیکسل را به یک پیکسل تبدیل کرده تا در نهایت تصاویر ۴ مگاپیکسل در اختیار شما قرار گیرد. با دوربین های poco x5 pro تصاویری که ثبت می شوند دارای کنتراست عالی بوده و رنگ ها واقعی نمایش داده می شوند.

همچنین رنج دینامیکی تصاویر خوب بوده و نویز کمی دارند. کیفیت عکس ها از متوسط به بالا بوده و این موضوع برای یک گوشی میان رده با قیمت مناسب قابل توجه خواهد بود. در بررسی دوربین سلفی poco x5 pro نیز مشخص شد سلفی های باکیفیتی ثبت می کند به طوری که تصاویر دارای جزئیات مناسب بوده و در نور خوب عکس های مطلوبی به ثبت می رسد. البته اندکی نویز در عکس ها دیده می شود ولی رنگ ها دارای دقت مناسبی هستند.

سخت افزار و نرم افزار

در این بخش ابتدا به بررسی سخت افزاری گوشی poco x5 pro می پردازیم. برای این اسمارتفون تراشه اسنپدراگون ۷۷۸G 5G در نظر گرفته شده که نسبت به تراشه نسل قبلی عملکرد بهتری دارد. این تراشه با فناوری ۶ نانومتری از یک پردازنده ۸ هسته ای بهره می برد که شامل چهار هسته با فرکانس کاری ۲.۴ گیگاهرتز و چهار هسته با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز هستند.

در کنار این تراشه پردازنده گرافیکی آدرنون ۶۴۲ ال و مودم ایکس ۵۳ فایوجی نیز استفاده شده است. کارایی این تراشه در زمینه پردازش های مبتنی بر سی پی یو و پردازش های گرافیکی کاملا رضایت بخش است و نسبت به نسل قبل پیشرفت را نشان می دهد.

در کنار قدرت سخت افزاری از ویژگی های جذاب poco x5 pro کنترل دما و ثابت در عملکرد پردازشی می باشد. در تست بازی کال آف دیوتی هنگام اجرای بازی poco x5 pro گرمای زیادی تولید نکرد و بازی با عملکرد خوبی با تنظیمات گرافیکی مناسب اجرا شد. گوشی دارای حالت گیمینگ نیز بوده که سبب اجرای بهتر بازی ها می گردد.

در ادامه به بررسی بخش نرم افزاری گوشی poco x5 pro می پردازیم. سیستم عامل این گوشی بر پایه اندروید ۱۲ و رابط کاربری MIUI 14 بنا شده و مشخص نیست چرا از اندروید ۱۳ استفاده نشده است. جالب است بدانید شیائومی در حال حاضر اندروید ۱۳ را در گوشی های متعددی به کار گرفته است ولی در poco x5 pro شاهد آن نیستیم.

از بهبودهای کلی رابط کاربری مذکور پایداری بیشتر است. این گوشی با یکی از پایدارترین رابط های کاربری راهی بازار شده که در مصرف منابع پردازشی و گرافیکی عملکرد فوق العاده ای داشته و روی استفاده از حافظه رم کنترل خوبی دارد. شیائومی مدعی است که رابط کاربری این گوشی ۶۰ درصد سریعتر و روان تر از نسخه ۱۳ اجرا می شود.

البته باید اشاره کرد MIUI 14 نسبت به نسل قبلی از نظر ظاهر و ویژگی های نرم افزاری تغییر خیلی محسوسی پیدا نکرده و با این گوشی حتما می توانید به خوبی کار کنید. poco x5 pro همه برنامه ها و بیشتر بازی های روز را با بالاترین تنظیمات گرافیکی به روان ترین صورت ممکن اجرا می کند.

قابل ذکر است با دریافت نوتیفیکیشن لبه های نمایشگر روشن شده و متوجه می شوید که پیام جدیدی برای شما ارسال شده است. این بخش قابل شخصی سازی می باشد. قفل poco x5 pro نیز با سنسور اثر انگشت قابل بازگشایی است. این سنسور دقت و سرعت مناسبی داشته و سریعا قفل گوشی را بازمی کند.

البته قابلیت تشخیص چهره دو بعدی نیز برای باز کردن قفل poco x5 pro در نظر گرفته شده است. قابل ذکر است برنامه Security نیز روی poco x5 pro حضور دارد که گوشی را زیر نظر داشته تا با بدافزارها روبرو نشود. در ضمن این اسمارتفون می تواند بلک لیست را زیر نظر داشته و حتی دسترسی برنامه ها به اینترنت را محدود سازد.

در مجموع poco x5 pro همه نقایص و کمبودهای نسخه قبلی را برطرف نموده و می توان آن را میان رده باکیفیت و قابل قبولی داسنت که به جز اوضاع نامشخص بروز رسانی نرم افزاری نقطه ضعف دیگری شاهد نیستیم.

باتری و اسپیکر

گوشی poco x5 pro به باتری ۵ هزار میلی آمپر ساعتی مجهز است و با توجه به حضور تراشه اسنپدراگون ۷۷۸G 5G مصرف مناسبی در این گوشی دارد. عملکرد باتری این گوشی برای فعالیت های روزانه و تماشای فیلم و بازی مناسب بوده و در تست های صورت گرفته مشخص شد این اسمارتفون برای ۱۶ ساعت وبگردی و ۲۰ ساعت تماشای ویدیو مناسب است.

همانطور که ابتدای بررسی اشاره شد برای گوشی poco x5 pro شارژر ۶۷ وات در نظر گرفته شده و در مدت ۱۵ دقیقه می تواند  باتری را ۴۷ درصد شارژ کند. در مدت نیم ساعت نیز ۸۲ درصد ظرفیت باتری شارژ می شود و برای شارژ کامل ۵۰ دقیقه زمان نیاز است. در ادامه به بررسی اسپیکرهای poco x5 pro می پردازیم.

پیشتر اشاره شد که poco x5 pro از اسپیکرهای استریو بهره می برد که یکی در قسمت پایین و دیگری بالای گوشی بین لبه نمایشگر و قاب گوشی تعبیه شده است. اسپیکرها از قابلیت دالبی اتموس پشتیبانی می کند تا کیفیت بالایی ایجاد شود. اسپیکری نیز که در قسمت بالا قرار دارد هم نقش اسپیکر و هم نقش بلندگو برای مکالمه را ایفا کرده ولی در هنگام پخش موسیقی یا ویدیو صدا از هر دو اسپیکر پخش می شود.

برای داشتن کیفیت صدای بهتر اسپیکر باید قابلیت دالبی اتموس روشن باشد. این ویژگی حجم صدا را بالا برده و کیفیت صدا نیز بهتر می شود و باس بهتر و صدای باکیفیت تر خواننده را خواهید شنید. می توان گفت poco x5 pro در زمینه اسپیکر مناسب عمل کرده و حجم صدای خوبی با نویز کم از گوشی شاهد هستیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو