بررسی گوشی a30s یک میان رده محبوب با طراحی جذاب

بررسی گوشی a30s یک میان رده محبوب با طراحی جذاب


منبع: آرگا

148

1399/3/17

17:45


کمپانی سامسونگ پس از گذشت هفت ماه از رونمایی نسخه ساده گلکسی a30 گوشی تغییر یافته a30s را به بازار معرفی کرد. این اسمارتفون میان رده از قیمت خوبی بهره می برد و برای افرادی که به دنبال یک گوشی متوسط و ارزان قیمت هستند گزینه مناسبی خواهد بود. برای آشنایی بیشتر در این مطلب به بررسی همه جانبه گوشی a30 می پردازیم.

بررسی گوشی a30s یک میان رده محبوب با طراحی جذاب

سال گذشته گوشی های سری a سامسونگ با سرو صدای زیادی در فضای مجازی همراه بودند در این بین گوشی a30 به دلیل قدرت کمتر پردازشی نسبت به برادرانش در رده عقبتری قرار داشت بعد از چندی سامسونگ تصمیم گرفت اسمارتفون های سری a خود را ارتقا دهد که یکی از آنها گوشی a30s می باشد. با وارسی این اسمارتفون میان رده با ظاهری جذاب همراه این مطلب باشید.

آشنایی و بررسی گوشی a30s

سامسونگ پس از فروش خوبی که با عرضه خانواده سری a تجربه کرد تصمیم گرفت سری جدید را در کمتر از یک سال و با پسوند s به بازار ارائه دهد. به این ترتیب پس از گذشت ۷ ماه یکی از اعضای این خانواده را به نام a30s به بازار معرفی کرد که نسخه تغییر یافته و جدید گوشی a30 اورجینال می باشد. این اسمارتفون با نمایشگر ۶.۴ اینچی، دوربین های سه گانه، چیپست اگزینوس ۷۹۰۴ از قیمت خوبی بهره می برد و از پس کارهای روزانه و حتی اندکی بازی سنگین نیز بر می آید. برای اینکه بدانید گوشی a30 تا چه حدی به انتخاب شما نزدیک است به بررسی بیشتر و همه جانبه آن می پردازیم.

آشنایی سریع با مشخصات گوشی a30s

  • ابعاد:۷.۸*۷۴.۷*۱۵۸.۵ میلیمتر
  • وزن: ۱۶۹ گرم
  • رنگها: سفید، مشکی، بنفش و سبز
  • نمایشگر: ۶.۴ اینچی سوپرآمولد با رزولوشن ۷۲۰*۱۵۶۰ پیکسل
  • دوربین اصلی: سه گانه (۲۵، ۸ و ۵) مگاپیکسل
  • دوربین سلفی: ۱۶ مگاپیکسل
  • چیپست: اگزینوس ۷۹۰۴
  • پردازنده گرافیکی: Mali-G71 MP2
  • سیستم عامل: اندروید ۹.۰
  • باتری: ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی لیتیوم یونی، شارژ سریع ۱۵ وات
  • حافظه: رم ۳ گیگابایت با حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت با حافظه داخلی ۶۴/۱۲۸
  • جک ۳.۵ میلیمتری: دارد
  • حسگر: حسگر اثرانگشت (پایین نمایشگر)، شتاب سنج، سنسور مجاورت، ژیروسکوپ و قطب‌نما
  • اتصالات: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده، Wi-Fi Direct، هات اسپات، بلوتوث ۵.۰، A2DP، LE، A-GPS، GLONASS، BDS، NFC

طراحی

گوشی a30 از طراحی جذابی بهره می برد به طوری که با اولین نگاه بسیار مجذوب آن خواهید شد. هر چند که نسبت به نسخه قبلی تغییر اندکی یافته است اما ظاهر آن بسیار مورد توجه می باشد. این اسمارتفون از بدنه فلزی با کیفیت ساخت خوب بهره می برد. در نمای جلویی نمایشگر ۶.۴ اینچی حدودا ۸۵ درصد این نما را به خود اختصاص داده است. این صفحه نمایش حاشیه های نسبتا کمی داشته البته نه به آن میزانی که در گوشی های پرچمدار مشاهده می شود.

در بالای نمایشگر طراحی ناچ قطره ای شکل به گونه ای است که به بیشتر شدن فضای صفحه نمایش کمک کرده است.در بالای این بریدگی خروجی صدا تعبیه شده که اندازه خیلی کوچکی دارد. ضمنا حاشیه پایینی نمایشگر بیشتر از بخش های دیگر است.

برخلاف قاب تمام شیشه ای جلوی دستگاه قاب پشتی گوشی جنس پلاستیکی داشته که فریم فلزی اطراف آن را احاطه کرده است. باید گفت پنل پشتی a30s جذابترین بخش دستگاه بوده که از طراحی و رنگبندی جالبی بهره می برد و موجب شده ظاهر گوشی مدرن جلوه کند. البته اثر انگشت و لک را به راحتی جذب می کند. در این پنل لنز دوربین ها در قابی جداگانه تعبیه شده که کمی بیرون زدگی دارد ولی در حدی نیست که نتوان روی سطح صاف با آن کار کرد. ضمنا سنسور اثر انگشت فیزیکی نیز از پنل پشتی حذف شده و به زیر دستگاه منتقل شده است.

در سمت راست دستگاه کلیدهای تنظیم صدا و پاور مشاهده می‌شوند که کاملا شبیه هم بوده و تنها از لحاظ اندازه تفاوت دارند. و در سمت چپ درگاه سیم‌کارت ها و کارت حافظه مشاهده می شود که جنس این اسلات فلزی بوده و قد کشیده ای دارد. در بخش پایین گوشی پورت ارتباطی USB-C به همراه میکروفون اصلی، اسپیکر مونو و سوکت جک ۳.۵ میلی متری قرار دارد. در بخش بالایی نیز تنها میکروفون دوم مشاهده می شود.

بررسی ها نشان می دهد a30s اسمارتفون خوش دستی بوده و به راحتی به کف دست می چسبد هرچند اندکی لیز است اما نه در حدی که خیلی نگران کننده باشد. باید گفت با توجه به اندازه نمایشگر وزن ۱۶۹ گرمی دستگاه دور از انتظار بوده و شما با یک گوشی نه خیلی سنگین و بزرگ و نه خیلی جمع و جور و کوچک روبرو هستید. به طور کلی می توان گفت وزن متعادلی داشته و حمل آن راحت می باشد.

نمایشگر

سامسونگ گوشی a30s  را به نمایشگر ۶.۴ اینچی سوپرآمولد با کیفیت اچ دی مجهز ساخته است که با رزولوشن ۷۲۰*۱۵۶۰ پیکسل تراکم پیکسلی‌ ۲۶۸ پیکسل در هر اینچ را ارائه می دهد. این تراکم پیکسلی کم موجب شده تا کیفیت نمایشگر چندان دلچسب نبوده به نحوی که پیکسل ها را می توان با چشم غیر مسلح روی صفحه مشاهده کرد. قابل ذکر است در محیط باز و تحت تابش نور خورشید برای مشاهده محتوا با مشکلی مواجه نمی شوید چرا که نور صفحه نمایش به اندازه کافی بالا است. ضمنا نمایشگر رنگ مشکی را با عمق زیادی نمایش می دهد ولی در نمایش رنگ سفید عملکرد خوبی ندارد.

باید گفت کیفیت رنگهای نمایش داده شده کاملا مناسب بوده به نحوی که خیلی پررنگ و غیر واقعی نبوده و اتفاقا به واقعیت کاملا نزدیک هستند. نکته پایانی این که سرعت پاسخگویی نمایشگر مناسب بوده و در اجرای سریع فرمانهای داده شده با مشکلی روبرو نخواهید شد.

سخت افزار

گوشی a30s  در بخش سخت افزاری از چیپست Exynos 7904 چهارده نانومتری بهره می برد و پردازنده مرکزی هشت هسته ای آن شامل دو هسته‌  Cortex-A73 با فرکاس کاری ۱.۸ گیگاهرتز و شش هسته‌ Cortex-A53 با فرکانس کاری ۱.۶ گیگاهرتز می باشد. این چیپست را پردازنده گرافیکی Mali-G71 همراهی می کند. میزان رم  و حافظه در نظر گرفته شده نیز ۳ یا ۴ گیگابایت با حافظه داخلی ۳۲/۶۴/و ۱۲۸ می باشد.

این تراشه عملکرد پردازشی آنچنان قدرتمندی را ندارد و در تستهای بنچمارک اکثرا در میانه جدول قرار گفته است. البته باید گفت از پس کارهای روزانه و حتی بازی های نه چندان قدرتمند نیز بر می آید. بررسی های انجام شده نشان می دهد در استفاده روزمره از گوشی a30s اجرای برنامه ها به سرعت انجام شده  و سوییچ شدن میان اپ ها نیز مناسب بوده و با لگ و تاخیر آزاردهنده ای روبرو نخواهید شد.

دوربین

 در پنل پشتی گوشی a30s دوربین های سه گانه مشاهده می شود که شامل یک لنز اصلی ۲۵ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/1.7 و یک لنز فوق عریض ۸ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.2 و در نهایت یک لنز عمق‌سنج ۵ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.2 می باشد.

با این دوربین ها می توانید تصاویر ماکرو خوبی به ثبت برسانید دوربین ۲۵ مگاپیکسلی نسبت به تصاویر معمولی جزئیات زیادی را به ثبت می رساند به نحوی که لبه های اشیا نیز خیلی قابل تشخیص می شود فقط هنگامی که زوم بسیار بالا باشد تصاویر محو مشاهده می شود. در محیط تاریک با دوربین اصلی نمی توان تصاویر با کیفیتی به ثبت رساند و به سختی جزئیات به ثبت می رسد.

دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسل با گشودی دیافراگم f/2.0 بوده که قادر است تصاویر پرتره با ظاهر شفافی را به ثبت برساند. البته سطح جزئیات کاملا متوسط بوده اما رنگ و محدوده دینامیکی خوبی دارند. با استفاده از حالت HDR نیز می توانید هایلایت ها را مدیریت کنید.

اسپیکر

سامسونگ برای a30s فقط یک اسپیکر در نظر گرفته که در قاب پایین گوشی مشاهده می‌شود. این اسپیکر صدای بلند و مناسبی داشته اما هنگامی که صدا تا آخر زیاد می شود خیلی نمی توان روی کیفیت آن حساب باز کرد. البته کیفیت صدای گوشی قابل قبول می باشد و در مکان های شلوغ قادر خواهید بود صدای طرف مقابلتان را بشنوید.

نرم‌افزار

در این قسمت به بررسی نرم افزاری گوشی a30s می پردازیم. سیستم عامل به کار رفته در این اسمارتفون بر پایه اندروید ۹.۰ پای می باشد که رابط کاربری One UI 1.5 آن را همراهی می کند. این رابط کاربری چندان سنگین نبوده و کاملا سریع و روان به اجرای برنامه ها می پردازد . ناوبری در این نرم افزار کاملا ساده و لذت بخش می باشد. ضمنا برای گوشی هر ماه یک بسته به روز رسانی امنیتی منتشر می گردد که نکته قابل توجهی است. چند اپلیکیشن شخص ثالث به همراه گلکسی استور  نیز روی دستگاه نصب است که در کنار پلی استور گوگل می‌توانید از آن بهره ببرید.

امنیت

علاوه بر پین و الگو، یک سنسور اثر انگشت در زیر نمایشگر، و همچنین قابلیت قابلیت تشخیص چهره ( face Unlock ) وظیفه امنیت گوشی a30s را بر عهده دارند. بررسی های نشان می دهد عملکرد سنسور اثر انگست چندان خوب نیست البته دقت خوبی دارد اما سرعت قابل قبولی ندارد. در مقابل قابلیت تشخیص چهره عملکرد تقریبا خوبی به اجرا می گذارد. دوربین به دقت چهره را شناسایی کرده و سرعت قفل گشایی نیز درمقایسه با سنسور اثر انگشت سریعتر است. ناگفته نماند این قابلیت در مکان های تاریک چندان که باید درست عمل نمی کند،به این ترتیب پیشنهاد می شود تنها از اسکنر اثر انگشت ،الگو یا پین استفاده کنید.

باتری

تامین انرژی این اسمارتفون را یک باتری بزرگ ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی بر عهده گرفته است. این ظرفیت زیاد موجب دوام بسیار عالی باتری شده است. در یک استفاده معمولی، می تواند به خوبی یک و روز نیم پاسخگوی نیاز گوشی باشد. حتی بررسی ها نشان داده در یک مصرف سنگین نیز توانسته یک روز کامل دوام داشته باشد. ضمنا درون جعبه گوشی a30s یک آداپتور شارژر ۱۵ واتی گنجانده شده که به وسیله آن طی دو ساعت شارژ کامل صورت می گیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو