تغییر سبک زندگی بهترین راهکار برای کاهش وزن و جلوگیری از چاقی است

تغییر سبک زندگی بهترین راهکار برای کاهش وزن و جلوگیری از چاقی است


منبع: خبرنما

3

1402/2/2

02:39


متاسفانه چاقی واقعیت تلخِ سبک زندگی مدرن است. افرادی که سالم هستند یا در دسته بندی افرادی که وزن طبیعی دارند قرار می‌گیرند هم اگر عادات سالم را حفظ نکنند، خیلی زود چاق می‌شوند. حتی بچه‌ها هم اگر عادات غذایی و سبک زندگی درستی نداشته باشند ممکن است چاق شوند. چاقی به این معنا نیست که از نظر بدنی غیر جذاب به نظر برسید. عواقب آن بر سلامتی است که موجبات نگرانی را فراهم می‌کند. در این مقاله، ۵ نکته خواهیم دید که به جلوگیری از چاقی کمک می‌کنند. با خبرنامه همراه باشید…

تغییر سبک زندگی بهترین راهکار برای کاهش وزن و جلوگیری از چاقی است

متاسفانه چاقی واقعیت تلخِ سبک زندگی مدرن است. افرادی که سالم هستند یا در دسته بندی افرادی که وزن طبیعی دارند قرار می‌گیرند هم اگر عادات سالم را حفظ نکنند، خیلی زود چاق می‌شوند. حتی بچه‌ها هم اگر عادات غذایی و سبک زندگی درستی نداشته باشند ممکن است چاق شوند. چاقی به این معنا نیست که از نظر بدنی غیر جذاب به نظر برسید. عواقب آن بر سلامتی است که موجبات نگرانی را فراهم می‌کند. در این مقاله، ۵ نکته خواهیم دید که به جلوگیری از چاقی کمک می‌کنند. با خبرنامه همراه باشید!

جلوگیری از چاقی و افزایش وزن

جلوگیری از چاقی

چاقی مهم‌ترین موضوع نگرانی برای سلامت عمومی در سراسر جهان است و با عوارض مختلفی که برای سلامتی دارد از جمله دیابت نوع 2، بیماری قلبی، سکته مغزی و برخی از سرطان‌ها توجه زیادی را جلب خود کرده است. مطابق با گزارش فدراسیون جهانی چاقی در سال 2023 بیش از 4 میلیارد در 12 سال آینده می‌توانند دچار اضافه وزن یا چاقی شوند، در مقایسه با بیش از 2.6 میلیارد نفر در سال 2020.

اما چطور باید از چاقی پیشگیری کرد؟ موارد زیر کمک شایانی به شما خواهند کرد:

یک برنامه غذایی سالم را دنبال کنید

این مورد آشکارترین نکته برای پیشگیری از چاقی است زیرا آنچه می‌خورید تأثیر مستقیمی بر وزن و سلامتی دارد. یکی از موثرترین راه ها برای پیشگیری از چاقی، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم به صورت دائمی است. طبق تحقیقات صورت گرفته، مصرف یک رژیم غذایی متعادل با مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و چربی‌های سالم می‌تواند به پیشگیری از چاقی کمک کند.

یک رژیم غذایی متعادل تضمین می‌کند که بدن شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را بدون مصرف کالری بیش از اندازه دریافت می‌کند.

چگونه

با این عادات سبک زندگی برای مزایای سلامتی طولانی مدت از چاقی جلوگیری کنید

: نیمی از جمعیت جهان در حال حرکت به سمت چاق شدن هستند. بیایید به 5 نکته که می‌تواند به جلوگیری از چاقی کمک کند نگاهی بیندازیم.

همچنین مهم است که از غذاهای فرآوری شده و پر کالری مانند فست فود، غذاهای ناسالم و نوشیدنی های شیرین تا جایی که امکان دارد دوری کنید، زیرا می‌توانند به سرعت وزن را افزایش دهند. در عوض، غذاهای خانگی را انتخاب کنید و میان وعده های سالم مانند آجیل، میوه و سبزیجات بخورید.

همیشه فعالیت بدنی داشته باشید

جلوگیری از چاقی

فعالیت بدنی یکی دیگر از عوامل مهم در پیشگیری از چاقی است. انجام تمرینات ورزشی به طور منظم می‌تواند با سوزاندن کالری و ساخت توده عضلانی در حفظ وزن سالم اثرگذار باشد. با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) افراد بزرگسال باید دست کم 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط یا 75 دقیقه ورزش هوازی با شدت زیاد در هفته داشته باشند.

علاوه بر این، ترکیب تمرینات قدرتی می‌تواند به ساخت توده عضلانی و افزایش متابولیسم بدن کمک کند و به این ترتیب کالری بیشتری در طول روز سوزانده خواهد شد.

خواب کافی داشته باشید

پژوهش‌های زیادی نشان داده اند که خواب کافی می‌تواند در پیشگیری از چاقی نقش بسیار موثری داشته باشد. مطابق با مطالعات انجام شده خواب ناکافی می‌تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود و به این شیوه به افزایش وزن کمک می‌کند. افراد بزرگسال می‌بایست 7 تا 9 ساعت در شب بخوابند تا هم سلامت‌شان را بهبود دهند و هم به طور بهینه وزن‌شان را کنترل کنند.

از استرس دوری کنید

استرس یکی دیگر از فاکتورهای موثر است که می‌تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود. هنگامی که استرس دارید، بدن شما کورتیزول تولید می‌کند، هورمونی که می‌تواند اشتها را افزایش داده و منجر به افزایش وزن شود. به این ترتیب، مدیریت و کنترل موثر استرس برای جلوگیری از چاقی اهمیت زیادی دارد. درگیر شدن در فعالیت‌های کاهش دهنده استرس، مانند مدیتیشن، یوگا یا تمرینات تنفس عمیق، می‌تواند به مدیریت سطح استرس و کاهش خطر افزایش وزن کمک کند.

به صورت ذهن آگاه غذا بخورید

جلوگیری از چاقی

تغذیه آگاهانه یکی دیگر از راهکارهایی است که می‌تواند به جلوگیری از چاقی کمک کند. غذا خوردن آگاهانه شامل توجه به غذا و خوردن به شیوه ای است که آگاهی و رضایت را افزایش دهد. در واقع شما باید از عوامل حواس پرتی مانند تلویزیون یا استفاده از تلفن همراه هنگام غذا خوردن اجتناب کنید و تنها به علائم گرسنگی و سیری توجه داشته باشید.

تحقیقات نشان داده اند که خوردن غذا به صورت ذهن آگاهانه می‌تواند به جلوگیری از پرخوری و کاهش وزن کمک کند، زیرا باعث می‌شود که شما به خوبی تشخیص دهید که چه زمانی سیر هستید و از مصرف کالری اضافی اجتناب کنید.

کلام پایانی

نکته مهم در کاهش وزن یا نگه داشتن یک وزن سالم این است که یک سری عادات سالم را همواره دنبال کنید. به این ترتیب بدون اینکه دردسری داشته باشید وزن‌تان کاهش می‌یابد یا کنترل می‌شود. اگر تصور می کنید سبک زندگی درستی ندارید، این نکات را دنبال کنید و همواره یک روال سالم برای جلوگیری از چاقی و بیماری‌های ناشی از آن داشته باشید!

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن 22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو