بررسی گوشی شیائومی نوت ۹ تی و شناخت قابلیت های سخت افزاری آن

بررسی گوشی شیائومی نوت ۹ تی و شناخت قابلیت های سخت افزاری آن


منبع: آرگا

149

1400/2/2

15:05


ردمی نوت ۹ تی گوشی مقرون به صرفه شیائومی در سال ۲۰۲۱ می باشد که با قابلیت پشتیبانی از ۵G و امکاناتی فراتر از رده قیمتی اش در ۸ ژانویه معرفی و اندکی بعد روانه بازار شد. با بررسی گوشی ردمی نوت ۹ تی همراه این مطلب از آرگا باشید.

گوشی ردمی نوت ۹ تی میان رده جدید شیائومی است که از قابلیت شبکه ۵G پشتیبانی می کند و این دستگاه هم از لحاظ طراحی و هم سخت افزاری ویژگی هایی فراتر از رده قیمتی اش را ارائه می دهد.

بررسی گوشی اقتصادی شیائومی نوت ۹ تی

در سالهای اخیر سری ردمی شیائومی همواره گوشی های اقتصادی به خود دیده که علاوه بر قیمت پایین مشخصات و ویژگی های جذابی را ارائه می دهند و در زمره باارزش ترین های بازاز قرار گرفته اند. در این بین شیائومی ردمی نوت ۹ تی گوشی اقتصادی و جدیدی برای سال ۲۰۲۱ می باشد که ویژگی هایی فراتر از رده قیمتی اش را با خود همراه ساخته است. این میان رده شرکت شیائومی از فناوری ۵G پشتیبانی می کند اما هنوز در کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر خبری از شبکه همگانی ۵G نمی باشد. ردمی نوت ۹ تی در ۸ ژانویه معرفی و کمی بعد(۱۸ ژانویه) روانه بازار شد.

شیائومی برای جانماندن از رقابت در بازار این گوشی ارزان قیمت را طراحی کرده است. هر چند ردمی نوت ۹ تی میان رده است ولی می تواند به آسانی رضایت بسیاری از کاربران را جلب کند. این گوشی با طراحی زیبا قابلیت های زیاد را با خود همراه ساخته که از همه شاخص تر قیمت مقرون به صرفه آن می باشد. ردمی نوت ۹ تی نیز مانند هر گوشی دیگری مزایا و معایبی دارد که در ادامه با بررسی گوشی ویژگی های مثبت و نکات قابل انتقاد آن مشخص خواهد شد. همراه ما باشید. ناگفته نماند با توجه به قیمت نوت ۹ تی نباید از همه قسمت های گوشی انتظاری عالی داشت.

طراحی خاص و زیبا

بررسی ها نشان می دهد گوشی ردمی نوت ۹ تی میان رده ای با طراحی خاص است که قیمتی حدود ۲۹۹ دلار در بازارهای جهانی دارد و این گوشی چه از لحاظ طراحی و چه مشخصات سخت افزاری ویژگی هایی فراتر از رده قیمی اش ارائه می دهد. بدنه و قاب پشتی دستگاه پلاستیکی بوده که برای یک گوشی امروزی جای انتقاد دارد ولی با توجه به قیمت نوت ۹ تی می توان از آن چشم پوشی کرد. اما نکته مثبت این که قاب پشتی جاذب اثرانگشت نیست و طرح نسبتا عاجدار آن احتمال سرخوردن گوشی را به حداقل می رساند.

ضمنا این محصول در برابر رطوبت و آب مقاوم بوده ولی از آنجا که مطابق با استاندارد IP68 ساخته نشده پیشنهاد می شود از امتحان این قابلیت صرف نظر کنید. به عبارت دیگر گوشی فاقد گواهی رسمی ضد آب بودن است اما با یک پوشش ضد آب در لایه رویی همراه شده و به این مفهوم است که روی ضد آب بودن نوت ۹ تی زیاد حساب باز نکنید.

در ادامه بررسی طراحی ردمی نوت ۹ تی باید گفت که این اسمارتفون بسیار شبیه دیگر اعضای خانواده اش بوده و ماژول دوربین در پنل پشتی به صورت دایره ای طراحی شده است. در ضمن هرچند گوشی طراحی پلاستیکی دارد ولی هنگام در دست گرفتن متوجه استحکام بالای آن خواهید شد و برخلاف گوشی های پلاستیکی دیگر به هیچ عنوان گوشی را نمی توان خم کرد که این نشاندهنده بدنه محکم نوت ۹ به معنای واقعی است.

ابعاد ردمی نوت ۹ تی در طول، عرض و ضخامت به ترتیب ۱۶۱.۲، ۷۷۳.۲، ۹.۱ میلی مر است که نشان می دهد با گوشی بزرگی سرو کار داریم ولی نوت ۹ تی طراحی خوش دستی دارد و در دست گرفتن آن حس بدی القا نمی کند. اما وزن ۱۹۹ گرمی گوشی تقریبا سنگین محسوب می شود. دلیل بزرگی و سنگینی نوت ۹ تی را می توان به باتری ۵ هزار میلی آمپر ساعتی آن نسبت دارد.

در قسمت بالا و سمت چپ پنل رویی دستگاه یک حفره تقریبا بزرگ تعبیه شده که محل جایگیری دوربین سلفی می باشد و اندازه این حفره طراحی قدیمی را یادآوری می کند. ضمنا صفحه نمایش نیز توسط گوریلاگلس ۵ محافظت می شود. کلیدهای تنظیم صدا در سمت راست گوشی تعبیه شده اند و اندکی پایین تر از آن ها کلید مخصوص روشن و خاموش حضور دارد. ضمنا حسگر اثر انگشت نیز بر روی کلید پاور جای دارد که عملکرد بی نقصی را ارائه می دهد.

بررسی گوشی شیائومی نوت ۹ تی

موقعیت کلیدها خوب بوده و به راحتی در دسترس هستند. در طرف چپ گوشی نیز سینی سیمکارت دیده می شود که می توان از دو سیمکارت و یک رم بهره برد. نیازی نیست بین رم و سیمکارت یکی را انتخاب کنید به این خاطر که شیائومی در ردمی نوت ۹ تی مشکل عدم استفاده همزمان در خیلی از گوشی های دیگر را مرتفع ساخته و می توان بدون هیچ مشکلی همزمان از یک رم و دو سیمکارت استفاده کرد. حتی می توان با هر دو سیمکارت به شبکه ۵G متصل شد. در پایین دستگاه نیز اسپیکر، درگاه یو اس بی و جک ۳.۵ میلیمتری تعبیه شده است.

حذف نشدن جک هدفون در ردمی نوت ۹ تی را می توان نکته مثبت تلقی کرد و این کار شیائومی جای قدردانی دارد. ضمنا این گوشی از فناوری NFC پشتیبانی دارد که با آن می توان کارهای خاصی مانند پرداخت بدون تماس را اجرا کرد. در کل با توجه به بررسی ها می توان طراحی ردمی نوت ۹ تی شیائومی را خوب و قابل قبول محسوب کرد و ویژگی محکم بودن آن از مزیت های گوشی می باشد.

نمایشگر قابل قبول

در بررسی نمایشگر گوشی شیائومی نوت ۹ تی چندان جای تعریف نداشته ولی ظاهر بسیار زیبایی دارد. حتی می توان از حفره بزرگ دوربین سلفی در بالا و سمت چپ آن چشم پوشی کرد. این نمایشگر با اندازه ۶.۵۳ اینچ از نوع IPS بوده و رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیسکل را ارائه می دهد و تراکم پیکسلی حدودا ۳۹۵ پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می آورد. نرخ نوسازی صفحه نمایشگر ۶۰ هرتز می باشد و برای افرادی که پیشتر از از این از نرخ نوسازی بالاتر از ۶۰ هرز در نمایشگر گوشی های خود بهره می بردند ناامید کننده بوده و جای انتقاد دارد.

اما بررسی ها نشان می دهد نمایشگر گوشی شیائومی نوت ۹ تی ویژگی مثبتی هم دارد و آن تنظیم خودکار میزان روشنایی با توجه به محیط می باشد. در شرایط با نور کم ، نور نمایشگر نیز کاهش پیدا می کند و در نور زیاد نور صفحه نمایش بیشتر شده تا هم از خستگی چشم جلوگیری شود و هم محتوا راحتتر قابل مشاهده باشد. این نمایشگر با رزولوشن فول اچ دی حداکثر روشنایی ۴۵۰ نیت داشته و پنل با کیفیت IPS آن تصاویر را با جزئیات مناسب و واضح نمایش می دهد. هرچند روشنایی ۴۵۰ نیتی و محافظ از پیش نصب شده روی نمایشگر تاحدودی از کیفیت اصلی صفحه نمایش در فضای باز بکاهد ولی افت کیفیت به اندازه ای نیست که شما به دردسر بیافتید.

نوع صفحه نمایش گوشی شیائومی نوت ۹ تی به گونه ای می باشد که در حرکت سریع به بالا یا پایین نمایشگر اندکی عقب می ماند. که این امر در نمایشگر های ۶۰ هرتزی و اقتصادی امر طبیعی بوده و بیشتر ال سی دی های ارازان قیمت چنین مشکلی دارند. البته در مورد کیفیت لمس نمایشگر جای انتقادی نبوده و عملکرد خوبی دارد و نکته قابل انتقاد نبود حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر یک گوشی ۲۰۲۱ می باشد. با توجه به اقصادی بودن نوت ۹ تی انتظار زیادی از نمایشگر آن نمی رود و در کل برای کاربری عادی قابل قبول می باشد اما اگر کاربری خاصی مدنظر شماست بهتر است به انتخاب گوشی های دیگر فکر کنید.

نرم افزار و سخت افزار

امروزه اکثر گوشی های هوشمند با اندروید ۱۱ و بالاتر ارائه می شوند ولی شیائومی ترجیح داده شیائومی نوت ۹ تی را با نسخه قدیمی تر اندروید یعنی اندروید ۱۰ به بازار ارائه کند. البته این امر چندان اهمیتی نداشته چرا که شیائومی سعی نموده بیشتر قابلیت های خود را در قالبی رابط کاربری اختصاصی اش یعنی MIUIU عرضه نماید. بررسی ها نشان می دهد در گوشی شیائومی نوت ۹ تی آخرین نسخه رابط کاربری شیائومی یعنی MIUI 12 به کار رفته است.

از جمله ویژگی های جالبی که این لانچر در اختیار کاربر قرار می دهد امکانات جدید برای منوی اعلانات می باشد. یک کشوی دسترسی سریع نیز در شیائومی نوت ۹ تی تعبیه شده و MIUI 12 به بهبود عملکرد نمایشگر کمک نموده و حرکت کردن صفحه را نرم و ظریف تر می کند. می توان بیان کرد به لطف این لانچر نمایشگر ۶۰ هرتزی ردمی نوت ۹ تی تا حدود زیادی قابل تحمل می باشد. ضمنا همانطور که پیشتر اشاره شد تنظیم میزان روشنایی نمایشگر به صورت دستی و خودکار فراهم شده است تا با توجه به قرار گرفتن گوشی در محیط کم نور و پرنور این میزان کم یا زیاد شود.

در این نسخه از رابط کاربری گزینه جدیدی برای صرفه جویی در مصرف باتری در نظر گرفته شده است. شما می توانید بر روی هر یک از برنامه هایی که می خواهید صرفه جویی در مصرف باتری را اعمال نمایید. این گزینه برنامه های با مصرف باتری زیاد را به طور موقت محدود کرده و استفاده از آن به بهینه شدن عمر باتری کمک شایانی می نماید.  در ضمن عملکرد سنسور اثر انگشت واقعا دقیق و قابل اعتماد بوده و با مشکل خاصی مواجه نمی شوید. به طور کلی بررسی ها نشان می دهد استفاده از لانچر MIUI 12 تجربه ای ساده، روان و لذت بخش را به همراه دارد و این رابط کاربری ویژگی های متعددی دارد که همگی سفارشی سازی شده می باشند.

در ادامه به بررسی سخت افزاری شیائومی نوت ۹ تی می پردازیم. این گوشی به چیپست هفت نانومتری مدیا تک ۸۰۰U 5G مجهز شده است که تراشه ای بسیار نوپا می باشد. ضمنا پردازنده گزافیکی مالی G57 MC3 نیز پردازنده اصلی را همراهی می کند. چیپست گوشی شیائومی نوت ۹ تی از سامسونگ A51 هم عملکرد بهتری ارائه می دهد. هر چند شاید نتوان عملکرد گوشی نوت ۹ تی را عالی دانست اما میان رده ای خوب بوده و از پس کارهای رومره به خوبی برمی آید. بعضی از بازی های سبک و محبوب نیز به سادگی روی گوشی اجرا شده اما انتظار اجرای بازی های سنگین را نداشته باشید.

به طور کلی چیپست گوشی فراتر از رده قیمتی اش عمل کرده و عملکرد سریعی ارائه می دهد به طوری که اپلیکیشن ها بدون تاخیر اجرا شده و انجام بازی های نسبتا سبک هم به راحتی امکان پذیر است. در ضمن شیائومی برای نوت ۹ تی رم ۴ گیگابایتی و ضمنا حافظه داخلی ۶۴ / ۱۲۸ گیگابایت در نظر گرفته است.

دوربین

در گوشی شیائومی نوت ۹ تی دوربین را یک ماژول دایره ای شکل با سه لنز تشکیل داده است که شامل یک لنز ۴۸ مگاپیکسلی واید با دیافراگم F/1.8 و دو دوربین ۲ مگا پیکسلی ماکرو و عمق سنج با گشودگی دیافراگم F/2.4 هستند و از لنز اولتراواید خبری نیست. ضمنا دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی هم درون حفره نمایشگر جای گرفته است. در رابط کاربری دوربین به راحتی می توانید به گزینه ها و تنظیمات دسترسی داشته باشید. به جز نبود لنز اولتراواید دوربین گوشی شیائومی نوت ۹ تی چه در بخش عکاسی و چه فیلمبرداری عملکرد قابل قبولی ارائه خواهد داد به طوری که تصاویر ثبت شده با این گوشی به حدی واضح، روشن و با جزئیات مناسب هستند که می توان گفت گوشی حداقل در نور روز از اسمارتفون های میان رده سری A سامسونگ چیزی کم ندارد.

باتری با دوام خوب

شیائومی نوت ۹ تی از یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می برد که به لطف چیپست گوشی بر روی کاغذ دوام خیلی خوبی دارد. بررسی تست های صورت گرفته با این گوشی نشان می دهد با شیائومی نوت ۹ تی می توان حدود ۱۲ ساعت تماشای فیلم ، ۱۹ ساعت وبگردی و ۳۲ ساعت با استفاده از اینترنت ۳G تماس صوتی داشت. از این رو با توجه به آمارهای اعلامی دوام باتری شیائومی نوت ۹ تی خوب برآورد می شود البته مشکلاتی نیز دیده می شود به طور مثال در تماشای فیلم به صورت دائم پس از مدتی گوشی با کندی سرعت و قطع و وصل مواجه می شود. عمر باتری این گوشی شبیه به ردمی نوت ۹ بوده و از این لحاظ تفاوت چندانی ندارند. ضمنا شیائومی نوت ۹ تی از قابلیت شارژ سریع از طریق یک شارژر ۱۸ واتی پشتیبانی می کند و به صورت کلی دوام باتری رضایت بخش می باشد.

همچنین در مقالات مقابل با بررسی شیائومی نوت ۹ پرو و بررسی شیائومی نوت ۹ اس نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو