طرز تهیه کیک گریان، کیکی خوشمزه و لاکچری از ترکیه!

طرز تهیه کیک گریان، کیکی خوشمزه و لاکچری از ترکیه!


منبع: نکته چی

4

1402/7/17

00:15


طرز تهیه کیک گریان کیک گریان یکی از انواع کیک‌های خوشمزه و لذیذ است که بافتی سبک و لطیف دارد این کیک شکلاتی …

طرز تهیه کیک گریان

طرز تهیه کیک گریان, دستور پخت کیک گریان

کیک گریان یکی از انواع کیک‌های خوشمزه و لذیذ است که بافتی سبک و لطیف دارد این کیک شکلاتی خیس خیلی راحت درست می‌شود، برای پذیرایی و مهمانی‌ها بسیار مناسب است کیک گریان از دو لایه با طعم‌های متنوع تشکیل شده است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه کیک گریان در ادامه با سایت آموزشی نکته‌چی همراه باشید.

مواد لازم کیک مقدار مواد
تخم مرغ ۴ عدد
شکر ۱۲۰ گرم
ماست ساده ۱۲۵ گرم
روغن ۸۰ گرم
آرد ۱۸۰ گرم
پودر کاکائو ۳۰ گرم
بکینگ پودر ۱۰ گرم
مواد لازم برای خیساندن کیک مقدار مواد
شیر ۲۵۰ میلی لیتر
پودر کاکائو ۲۰ گرم
مواد لازم برای کرم پنیری مقدار مواد
پنیر ماسکارپونه ۲۵۰ گرم
خامه ۳۰ درصد ۲۰۰ گرم
شکر ۶۵ گرم
مواد لازم گاناش مقدار مواد
شکلات تلخ ۲۰۰ گرم
خامه مایع ۳۰ درصد ۲۰۰ گرم

طرز تهیه کیک گریان

مرحله ۱: آغاز کار با تخم‌مرغ‌ها

برای درست کردن کیک، تخم مرغ‌ها را داخل یک ظرف بریزید، با همزن برقی هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند و بافت آن‌ها یکدست شود وقتی حجم تخم مرغ‌ها کمی زیاد شد و پف کردن شکر را به آن‌ها اضافه کنید سپس با همزن برقی هم بزنید.

مرحله ۲: هم زدن تخم‌مرغ‌ها

تخم مرغ‌ها و شکر را تقریباً به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه با همزن برقی هم بزنید تا کاملاً قوام پیدا کنند و بافت آن‌ها کرم رنگ، یکدست و کشدار شود در این مدت هرزگاهی همزن برقی را خاموش کنید و با لیسک اطراف ظرف را تمیز دورگیری کنید.

مرحله ۳: افزودن وانیل و ماست به مخلوط

بعد مقداری وانیل به مخلوط مواد اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا عطر وانیل در مواد پخش شود و بوی زهم تخم مرغ‌ها را بگیرد سپس ماست را که به دمای محیط رسیده است به مخلوط مواد اضافه کنید و کمی هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

مرحله ۴: ترکیب روغن مایع و مواد خشک

حالا مقداری روغن مایع را به مواد اضافه کنید و به مدت ۵ ثانیه فقط به اندازه‌ای که با هم مخلوط شوند هم بزنید بعد در یک ظرف دیگر آرد را الک کنید تا بافت آن صاف و یکدست شود سپس مقداری بکینگ پودر و پودر کاکائو به آرد اضافه کنید.

مرحله ۵: الک کردن و ترکیب مواد خشک

سپس ترکیب آرد، بکینگ پودر و پودر کاکائو را کاملاً هم بزنید بعد دوباره با هم الک کنید تا خوب با هم مخلوط و یکدست شوند حالا قالب کمربندی با سایز ۲۵ سانتی متری را با روغن مایع یا کره چرب کنید و در کف آن کاغذ روغنی قرار دهید.

مرحله ۶: آماده‌سازی قالب و پخت در فر

بعد مایه کیک را داخل قالب بریزید و سطح آن را صاف کنید سپس قالب را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید، دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید بعد اجازه دهید تا کیک به مدت ۲۵ دقیقه در فر بپزد و آماده شود.

مرحله ۷: نکات در حین پخت کیک

در ۲۰ دقیقه اول در فر را باز نکنید چون پف کیک از بین می‌رود بعد از آن یک سیخ چوبی را داخل کیک فرو کنید و بیرون بیاورید اگر از مایه کیک چیزی به آن نچسبیده بود یعنی کیک پخته شده حالا می‌توانید آن را از فر بیرون بیاورید.

مرحله ۸: خنک کردن و خارج کردن کیک از قالب

بعد از این که قالب کیک را از فر بیرون آوردید آن را در دمای محیط قرار دهید تا کمی خنک شود سپس قالب کمربندی را از دور کیک باز کنید و کیک را به آرامی داخل ظرف دیگری قرار دهید بعد سطح کیک را با یک سیخ چوبی سوراخ کنید.

مرحله ۹: تهیه مایع برای خیساندن کیک

در این فاصله برای درست کردن مایع روی کیک و خیساندن آن مقدار شیر را داخل یک ظرف بریزید سپس پودر کاکائو تلخ را به آن اضافه کنید، خوب هم بزنید بعد ظرف مخلوط را روی حرارت قرار دهید تا شیر گرم شود و کاکائو در آن حل شود.

مرحله ۱۰: ریختن مایع بر روی کیک

تقریباً به مدت ۳ دقیقه اجازه دهید تا ظرف روی حرارت بماند و مایع کاملاً یکدست شود سپس مخلوط شیر شکلات را بعد از این که کمی از حرارت افتاد روی کیک بریزید به طوری که کاملاً روی سطح کیک پخش شود و در سوراخ‌ها فرو رود.

مرحله ۱۱: تهیه گاناش با شکلات و خامه

بعد برای درست کردن گاناش مقداری شکلات تخته‌ای را داخل یک ظرف بریزید و ظرف را به روش بن‌ماری روی حرارت غیر مستقیم نگهداری تا شکلات کاملا ذوب شود سپس مقداری خامه مایع با ۳۰ درصد چربی را به شکلات اضافه کنید.

مرحله ۱۲: ترکیب خامه و شکلات برای گاناش

حالا ترکیب خامه و شکلات را به مدت دو دقیقه هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند، بعد از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا گاناش کمی خنک شود سپس مقداری خامه قنادی را داخل یک ظرف بریزید و با همزن برقی حسابی هم بزنید.

مرحله ۱۳: تزیین کیک با گاناش شکلاتی

وقتی خامه خوب فرم گرفت و بافت آن منسجم شد به طوری که جای پره‌های همزن روی آن باقی ماند مخلوط شکلاتی را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً ترکیب و یکدست شود سپس گاناش را روی سطح کیک بریزید تا همه سطح کیک را بپوشاند.

مرحله ۱۴: تزیین روی کیک

سپس به دلخواه و با سلیقه خودتان روی سطح کیک را با پودر پسته، پودر نارگیل، مغز گردوی خرد شده، مغز فندق خرد شده، خلال بادام و شکلات چیپسی یا برش‌های حلقه‌ای موز و توت فرنگی تزئین کنید سپس قالب کیک را در یخچال قرار دهید.

مرحله ۱۵: خنک کردن و سرو کیک

بعد اجازه دهید تا کیک به مدت یک ساعت در یخچال بماند و گاناش روی آن کاملاً خودش را بگیرد و منسجم شود سپس کیک را از یخچال بیرون بیاورید، در شکل و اندازه دلخواه برش بزنید سپس چند برش از آن را داخل ظرف مناسب بچینید. در آخر کیک گریان را به عنوان یک دسر شیک و مناسب یا یک میان وعده مقوی برای پذیرایی از مهمان‌ها همراه با چای سرو کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو